NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Ah!buis

Re: NixieNixieNixie

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 feb 2019, 19:48

Stippen ipv cijfers, weer 's wat anders :D
Geven vermoedelijk zoveel licht omdat de bedoeling wel zal zijn te multiplexen.
Gewoonlijk werd voor cijfers en letters een 7x5 gebruikt.7x4 is wat lastig met symetrische tekens.
Dat, op het printje van Kees, de anodeweerstand overbrugd is wil zeggen dat het gebruikt wordt met stroombronnen per cijfer langs de min-kant.Kun je ook mooi alle cijfer evenveel licht laten geven.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 feb 2019, 20:22

Idd Anne, als je met emitterweerstanden de stroom instelt is er niks aan de hand. Dan is zo'n fet helemaal niet nodig. Neemt niet weg dat ik er altijd nog een anodeweerstand van een paar Kohm bij zet, puur ter beveiliging. Dat had in dit geval een paar dure buisjes kunnen redden denk ik.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 06 feb 2019, 22:21

Ah!buis schreef:Dat, op het printje van Kees, de anodeweerstand overbrugd is wil zeggen dat het gebruikt wordt met stroombronnen per cijfer langs de min-kant.

Nou, dat was hier dus niet zo: aan de kathodes zat gewoon een K155ID-1.. Op mijn scoop zag ik ook niets dat op iets als PWM leek.. De verkoper schreef me dat de stroom PWM geregeld zou zijn... Als dat zo was zouden de buisjes zelfs minder stroom krijgen.. De print was ontworpen voor IN-16 buisjes.. De IN8-2 die ik gebruik zouden prima met 2mA/170V moeten werken, maar al na een week of drie verschenen die oplichtende onderkanten.. De oorzaak werd me duidelijk toen iemand schreef dat hij dat verschijnsel ook had gekregen toen hij de stroom tijdelijk extra hoog had ingesteld om van de kathode-vervuiling (cathode-poisoning) af te komen..

Ik heb het schema bijna geheel getekend (alleen de componenten rondom de RealTimeClock moet ik er nog in tekenen) en dan zie je ook niets wat enigszins duidt op PWM..
Schema.jpg

een scoopplaatje van de anodespanning met een 3k3 weerstandje.. De derde buis is duidelijk slechter dan de andere:
Scope3k3.JPG

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 feb 2019, 22:47

Hmm, multiplexen met 817 opto couplers? Die zijn daar veel te sloom voor! Wat een draak van een schema. Die knul heeft het echt maar half begrepen. Je kunt de buisjes aansturen met de K155 met extra HS transistoren door deze op de emitters aan te sturen met een weerstand.

Ninxnie.GIF
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 06 feb 2019, 23:04

Da's een goeie! die had ik nog niet bedacht… Maar nu heb ik met evenveel componenten dus een 4028 en een paar torretjes met weerstanden in de maak..
Er was al iemand uit Rusland die me tipte om niet die 817 te gebruiken, maar de Toshiba TLC627.. Daar zijn er nu ook een stuk of 20 van onderweg..
Met het oog is er trouwens weinig tot niets te merken van die sloomheid… ik zie het ook niet echt terug op de scope..

Kees

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 feb 2019, 23:06

Zal wel meevallen 0,2ms aktief en 1,2ms uit is niet zo snel.
De led wordt aangestuurd met iets van 10mA, als de coupler dan 1 op 1 werkt krijgt de neon ook 10mA, wel 1 tel op 7. Lijkt er toch op dat het zonder weerstand kan werken.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 feb 2019, 23:15

De spreiding van die 817's is erg groot Anne. Da's niet net ontwerpen. Zijn bovendien maar 80V. Is wel op het randje. Het zijn zo'n beetje de goedkoopste opto's die je vinden kunt :mrgreen: Zou zoiets toch netjes met een hs tor naar boven doen.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 06 feb 2019, 23:17

De "PWM" is dan het multiplexen?? Een beetje kort door de bocht, lijkt me... een beetje PWM heeft ergens een terugkoppeling voor de stroom/spanning en toch wel iets meer dan 500Hz (=2mS :wink: ), hoop ik..

Kees

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 feb 2019, 23:21

Ik heb niet beweerd dat het PWM is, enkel dat 't zou kunnen werken :sure:
Hoe goed en voor hoelang is weer een heel ander probleem :lol:
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 feb 2019, 23:22

Denk dat ie met dat PWM bedoeld dat ie de lengte van de "aan" puls per buis varieert. Dus idd gecombineerd met het multiplexen. Nixies kun je overigens niet al te zacht laten branden. Dan worden ze instabiel en gaan "flakkeren".
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 06 feb 2019, 23:28

Tja, de man beweert dat zijn klok al 4 jaar probleemloos draait, dus het zal wel werken… Even afgezien van de onderkanten die nu oplichten zou je ook niet zeggen dat je de buisjes aan het opblazen was.. Verder is het een prima werkend ding hoor.. Leuke opties in het menu, maar voor ik mijn dure IN18 buizen in combinatie met de veeeeeel kleinere IN17 er aan ga hangen wil ik het wel helemaal goed hebben..

Flakkeren, of slechts gedeeltelijk oplichten.. Dat heb ik al gemerkt.. te weinig stroom en dan heb je het al.. Vandaar dat ik wil experimenteren met een stroombronnetje in de anode..

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 06 feb 2019, 23:41

Oh, er zijn veel van dit soort knutels die het gewoon eeuwig blijven doen :D Maar wil je iets bedrijf zekers op voorhand dan is het wat langer nadenken. Je zit nou met 2 dooie buizen...
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 06 feb 2019, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 06 feb 2019, 23:47

Wat je ook doet, zorg dat je stroombegrenzing aanwezig is en correct werkt. Of het nu een anodeweerstand is, of iets aan de kathode kant. Ben nu al een tijd met nixies in de weer, als je dat in de gaten houdt (en nogmaals mag rustig wat beneden de nominale waarde vd datasheet) gaan ze niet stuk is mijn ervaring. Te weinig stroom, niet goed multiplexen, zie je visueel wel terug maar gaat het niet van naar de eeuwige jachtvelden.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 07 feb 2019, 11:11

Als ik het scoopplaatje nog eens zo bekijk dan zie ik wel kleine piekjes die duiden op pwm. Qua snelheid van de optoos: Aan de grote pieken bij overschakelen tussen de cijfers lijkt het er wel op dat hij een dead time heeft ingebouwd om "ghosting" te voorkomen.

Zelf zou ik nixies die daar niet speciaal voor gemaakt zijn, nooit gaan multiplexen en/of pwm'en. Je belast ze dan toch zwaarder door ze steeds door het volle ionisatie traject trekken en ze produceren bovenmatig RF storing. Al zal dat laatste niet meer zo opvallen met de huidige RF smog. Nixies die daarvoor gemaakt zijn hebben een "keep alive electrode" en/of zitten met meerdere in 1 ballon. Dan is er altijd een zekere hoeveelheid voor-geïoniseerd gas aanwezig.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 07 feb 2019, 17:43

Ha en dan die gekke lumitron dingen nog Barry, het wordt een bonte verzameling zo!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 07 feb 2019, 18:01

Vind ze wel leuk en had ze nog niet in de verzameling, nogmaals dank :goedzo:

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 07 feb 2019, 21:56

Worden die ook met de spullen die je nu gebruikt aangestuurd of hoort er een apart ic bij die dingen?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 07 feb 2019, 22:10

Nee niet helemaal, de officiele naam is Numitron trouwens dacht ik. Die VFD's die ik gebruik hebben een filament (gloeispanning) zo rond 3V, de segmenten stuur je vervolgens met iets van 24V aan. Met die MAX VFD driver die ik gebruik kun je dan ook nog Grids kiezen, dus welk getal je aan wilt sturen als je bv een IV21 gebruikt waar 8 digits in zitten, met ervoor nog een punt. Echt een mooi ding, MAX6921 om precies te zijn, kun je simpel serieel aansturen en doet vervolgens al het werk. Echt een dedicated VFD driver.

Die Numitron's kun je eenvoudig weg aansturen door 4,5V op een segment te zetten. Geen filament, lage spanning. Maar ben ff niet in m'n hobbyruimte, zal vh weekend er eens 1tje aansteken. Ben ook wel benieuwd hoe het eruit ziet :D Laat het nog wel ff zien. Vind het ook snoepjes om te zien in elk geval :idea:

Maar om op je vraag terug te komen, die MAX driver stuurt dus met een hogere spanning dan de Numitrons kunnen hebben, zal niet gaan.

Edit: zit ff in de datasheet te kijken, minimum 'tube' spanning bij de MAX chip is 8V, dat stuurt 'ie ook uit, is teveel voor de Numitrons. Zou het aansturen dan bv met een LED driver kunnen doen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 07 feb 2019, 23:34

Ja ik snap, was meer dat ik misschien nog kon zoeken naar bijbehorende zaken nu ik nog toegang daar toe heb zeg maar :wink:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 10 feb 2019, 14:07

Heb de Numitrons bekeken. Het zijn 2 soorten, DR2110 en DR2120. DR2110 kan numeriek weergeven, DR2120 een '+' en een '1'. Even geprobeerd, ze geven wel een geinig effect. M'n fotoapparaat maakt er een beetje soep van, even een paar plaatjes van www gepakt, zo ziet het werkelijk uit.
Maar 2 numerieke dus, voor een klokje net te weinig :relax:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 10 feb 2019, 14:20

Barry2001 schreef:Heb de Numitrons bekeken. Het zijn 2 soorten, DR2110 en DR2120. DR2110 kan numeriek weergeven, DR2120 een '+' en een '1'. Even geprobeerd, ze geven wel een geinig effect. M'n fotoapparaat maakt er een beetje soep van, even een paar plaatjes van www gepakt, zo ziet het werkelijk uit.
Maar 2 numerieke dus, voor een klokje net te weinig :relax:

Een thermometer dan ? :D
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 10 feb 2019, 14:23

Heb er van beide 2, zou kunnen idd :D

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 10 feb 2019, 15:10

1-buis-klokken zijn ook een hype, al worden daar vaak wat grotere types voor gebruikt.. hoewel ik met een kleiner buisje ook wel eens een heel elegant model voorbij heb zien komen: iemand had een gepolijste rvs pijp van ca 1,5m lang en 12mm rond genomen, bovenop het buisje en op ongeveer een meter de knopjes ingebouwd.. de electronica in de voet.. Mogelijkheden genoeg dus..
Kees

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 03 mar 2019, 17:07

Nou, hij is klaar hoor:
IN18-24.jpg

IN18-25.jpg

Ook de Lamina heeft een paar nieuwe buisjes gekregen:
IN18-23.jpg

Kees

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 03 mar 2019, 17:18

Wauw.

Terug naar “Overige Elektronica”