NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: NixieNixieNixie

Berichtdoor Pjotr » vr 25 jan 2019, 21:20

Zal ook wel wat meer stroom lusten. Aansturen is toch niet zo moeilijk? Zal niet direct met een IC gaan maar 400V SOT23 torretjes zijn niet veel duurder dan chocolade hagelslag. Aansturen op de emitter in common base config met een BCD decoder (stroomsturing). Of een CPLD als decoder.

Moor werk Kees. Op en top Art Deco! Zou zo uit Metropolis kunnen komen... O:)
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 25 jan 2019, 21:35

Niet moeilijk, anders. Ze zijn anders dan alle andere types in de IN reeks. Je zou wel een 'klassieke' K155ID kunnen gebruiken als BCD decoder, maar dan moet je erachter nog iets doen om de IN18 kathode naar beneden te trekken, bv een MPSA42 gebruiken. IN18's gaan op eBay al gauw rond de US $ 40,- p/st, zonde als ze naar de eeuwige jachtvelden gaan.
Stroom is ongeveer het dubbele van In8 of In14 bv, 4mA nominaal volgens datasheet. Zou ter bevordering vd levensduur iets lager gaan zitten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 25 jan 2019, 21:52

Mwah, ze hebben een wat hogere brandspanning. Zul je de voeding op aan moeten passen dan. Denk dat je met 200V voeding aardig goed zit. Komt Kees vast wel uit.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 25 jan 2019, 22:35

Ik gebruik in principe hetzelfde printje als voor mijn andere klok. Daar is de voeding 170V, die moet ik dus even uitspitten om die spanning wat omhoog te krijgen.. hoewel, volgens de datasheet (op: http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/in18.htm) is de anode spanning gewoon 170V en de stroom nominaal 6mA.
De 170V voeding heb ik geen stroombeperkende delen kunnen vinden (vaak zie je een weerstandje tussen de voeding en de Anode) dus ik denk dat die stroom gewoon geleverd wordt.. Schema heb ik er niet van, maar het lijkt sterk, qua componenten op het schema van ThreeNeuron (https://threeneurons.wordpress.com/nixie-power-supply/
De driver is inderdaad een K155ID1.. In die datasheet staat dat hij ook voor IN-18 geschikt is.. Maar een paar torretjes er achter moet lukken.. Klein printje erbij maken.
Er zitten ook nog zes optocouplertjes op het printje en ik zie dat alle kathodes van buis naar buis doorverbonden zijn dus ze worden stuk voor stuk (in hoog tempo) sequentieel aangestuurd.. Volgens mij beperk je daarmee meteen de stroom voor de 170V voeding tot de stroom van één buis.

Wat zou het gevaar kunnen zijn?
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 26 jan 2019, 0:45

Meestal wordt een weerstand tussen anode en voeding opgenomen om de stroom te beperken. Je hebt een ontsteekspanning en een brandspanning. Ontsteekspanning is bij IN8 / IN14 170V, gaat stroom door de weerstand lopen en de brandspanning zakt naar 140-150V. Een IN18 wil hogere spanningen zien, ontsteekspanning 200V en brandspanning 170V, die je in de datasheet ziet als nominaal. Overigens heb je gelijk, stroom nominaal 6mA, geen 4mA die ik noemde, keek niet goed. Bij multiplexen worden de kathodes inderdaad vaak doorverbonden.

Wat volgens mij het probleem kan zijn met een K155ID icm IN18 is dat de aansturing naar de kathodes die niet gebruikt worden niet laag genoeg zijn om een IN18 goed aan te sturen. Bij nixies als IN8 en IN14 wordt bewust die niet gebruikte kathode iets op spanning gehouden ivm ghosting issues e.d. Dit heb ik overigens niet zelf geprobeerd, heb een IN18 alleen even aan de voeding gehangen om ze te bekijken, zijn echt heel erg fraai. Er zou een fenomeen als 'blue dot' kunnen optreden icm K155ID. Ook hiervoor geldt, geen eigen ervaring / niet getest, google er eens op als je IN18 wilt gaan aansturen. Naar beneden trekken met een hoogspanningstor zou dan een oplossing kunnen zijn, of het over een andere boeg gooien en bv een CPLD gebruiken zoals Peter voorstelde.

Heb zelf ook IN18 klaar liggen dus om te gaan gebruiken, maar moet me er ook nog verder in verdiepen, nog even in VFD modus momenteel :D

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 26 jan 2019, 1:03

Als ik het printje thuis krijg binnenkort zal ik eens wat reverse-engineering plegen.. eens een schema uitwerken, datasheets er bij pakken en hier en er daar wat berekeningen op los laten... Zal het dan eens posten om uit te vogelen welke componenten er gewijzigd moeten worden.

CPLD??? kan er niets over vinden....

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 jan 2019, 1:16

CPLD == Complex Programmable Logic Device. Is programmeerbare hardware van flop-flops en poorten waar je een complete klok in kunt opbouwen naar wens. Het is niet hetzelfde maar je kunt het kwa idee vergelijken met een microcontroller: Een elektronisch digitaal bouwblokje waarvan je zelf de functionaliteit programmeert.

Over die "blue dot". Dat heb ik wel waargenomen als je een nixie "verkeerd om" aansluit. Dus de plus op het cijfer en de min op de anode. Eigenlijk is het overbelasting van de buis. Er loopt dan ergens meer stroom dan het neongas aan kan en krijg je een soort harde ionisatie die blauw oplicht. Hoe dat met die IN18 zit weet ik ook niet. Ik heb er geen bij de hand om het uit te proberen en te bezien hoe het te voorkomen.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 26 jan 2019, 4:52

audiomanics schreef:Wachten is op wat onderdelen, zoals de rood/zwart carbon-fibre platen aan de achterzijde... Helaas vieren de Chinezen Nieuwjaar en daar doen ze drie weken over ongeveer...

Voor wat betreft het CF, waar ben je naar op zoek? Dikte, afmetingen? Mat/glans afwerking? Ik heb een aantal platen CF staan die ik met alle plezier naar je opstuur, ik doe er (voorlopig) toch niks mee.
Mediocre is not my middle name.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 26 jan 2019, 8:24

Peter, duidelijk.. ik heb waarschijnlijk verkeerd gezocht want vanmorgen kreeg ik wel meteen een hit die iets met electronica te maken heeft..

Sander, ik heb al besteld en betaald ook. Ik heb 18 stukken van 250 x 40-60 nodig, die ze daar voor ca 10 euro geheel in vorm en uniform van tekening frezen of watersnijden.. Hier ben ik al meer kwijt aan de freesjes die ik verslijt aan dat spul. Totaal met verzenden kom ik aan 103 euro
Ik heb 2mm dik rood/zwart twill glossy besteld.
Plaatjes moeten er zo op: (alleen heb ik het in fusion nog niet voor elkaar gekregen om de carbon rood/zwart te krijgen)
CarbonStack.jpg

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » za 26 jan 2019, 9:11

Dit zijn ook wel mooie displays. Je zou er haast een woord klok van kunnen maken de volle tekst op een regel :D
IMG_0888.jpg

Het display (glas) is 4,5x35cm

Is een oud tekst bord geweest van het werk 1 display was kapot en het geheel zou de container in gaan en dus maar meegenomen, het kapotte display heb ik er uitgeknipt en weggegooid.
Per display zitten er 2 OKI C1162 drivers op.
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 26 jan 2019, 9:51

Nice! FC20X1SA-AB. 20 stuks 5x7 dot display op een rij. Volgens mij is dat het type van de hele module, met aansturing.
Even naar gezocht, is wel wat info over te vinden als je er wat mee wilt doen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 jan 2019, 10:34

Is wel oppassen met dat spul. Soms is het een compleet display met RAM en HS aan boord die je zo vanuit een MCU aanstuurt. Soms is het een display met alleen de display drivers op de print. Het display RAM en de multiplexing etc. moet je dan nog zelf verzorgen. Zonder goede documentatie is dat niet aan de praat te krijgen.
Peter de Jong

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » za 26 jan 2019, 11:26

Vind ze ook mooi en vond het zonde dat ze in de container zouden belanden :) maar dan neem je het mee en blijft het liggen, liggen dus ook al jaren op de plank en soms kom je ze weer tegen.

Die displays zitten direct op die grote print en aan de achterkant van die print zit ook een dallas ds80c320 (High-Speed/Low-Power Microcontroller) voor die tijd waarschijnlijk high-speed :D en dus ook die drivers gesoldeerd.

Volgens mij is er nog 1 kapot :( je ziet hele dunne draadjes los hangen in zo'n display.
Robert Jan

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 jan 2019, 22:45

rjmulder schreef:Vind ze ook mooi en vond het zonde dat ze in de container zouden belanden :) maar dan neem je het mee en blijft het liggen, liggen dus ook al jaren op de plank en soms kom je ze weer tegen.

Die displays zitten direct op die grote print en aan de achterkant van die print zit ook een dallas ds80c320 (High-Speed/Low-Power Microcontroller) voor die tijd waarschijnlijk high-speed :D en dus ook die drivers gesoldeerd.

Volgens mij is er nog 1 kapot :( je ziet hele dunne draadjes los hangen in zo'n display.

Er lopen wat draadjes heen en weer vòòr de cijfers, de gloeidraad.Wordt gespannen gehouden met een soort bladveren met haken, rechts en links op het einde van de buis.Als de draad doorbrand floddert die wat rommeling door de buis.
Die ds80c320 is vermoedelijk een c-mos versie van de veel gebruikte Intel controller 8032.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 26 jan 2019, 23:23

audiomanics schreef:Ik gebruik in principe hetzelfde printje als voor mijn andere klok. Daar is de voeding 170V, die moet ik dus even uitspitten om die spanning wat omhoog te krijgen.. hoewel, volgens de datasheet (op: http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/in18.htm) is de anode spanning gewoon 170V en de stroom nominaal 6mA.
De 170V voeding heb ik geen stroombeperkende delen kunnen vinden (vaak zie je een weerstandje tussen de voeding en de Anode) dus ik denk dat die stroom gewoon geleverd wordt.. Schema heb ik er niet van, maar het lijkt sterk, qua componenten op het schema van ThreeNeuron (https://threeneurons.wordpress.com/nixie-power-supply/
De driver is inderdaad een K155ID1.. In die datasheet staat dat hij ook voor IN-18 geschikt is.. Maar een paar torretjes er achter moet lukken.. Klein printje erbij maken.
Er zitten ook nog zes optocouplertjes op het printje en ik zie dat alle kathodes van buis naar buis doorverbonden zijn dus ze worden stuk voor stuk (in hoog tempo) sequentieel aangestuurd.. Volgens mij beperk je daarmee meteen de stroom voor de 170V voeding tot de stroom van één buis.

Wat zou het gevaar kunnen zijn?
Kees
Zonder stroombegrenzing gaat een neon eraan, veel te grote stroom.
Je zou 't zo kunnen proberen, geen weerstand bij de plus maar bij de kathode(s).Kun je ook een kleinere stroom kiezen voor het decimale punt.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 27 jan 2019, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 26 jan 2019, 23:51

Nou, ik denk dat er ergens wel een weerstand zit maar dan 1 voor alle buizen.. dat kan natuurlijk omdat ge gemultiplext worden. Voor mijn niuwe klok moet ik de truuk twee maal uithalen want er zitten vier hele grote en twee hele kleine buisjes in..
Het verhaal van de transistoren na de K155ID1 is me nu ook duidelijk: De uitgangsspanning van de K155ID1 is door de interne "zeners" beperkt tot 60V dan blijft er dus zo'n 110-140V staan tussen de anode en kathodes van de ongebruikte segmenten.. Bij een buis als de IN-18 zou dit nogal snel kunnen leiden tot de zogenaamde blue-dot... Wel kleurrijk, maar niet de bedoeling..
Ik heb al een klein printje met wat SMD spul ontworpen... Als ik die blue-dot ga krijgen moet ik er toch maar een driver achter zetten:
Driverboard.jpg

Oh ja... die 560 ohm moet wat groter worden... dat krijg je met dat gepaste en copy.. minor detail..

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 jan 2019, 1:01

Die K155ID1 kun je gewoon gebruiken hoor als die al op je klokprint zit. Je moet dan daarmee de extra HS transistoren op de emitter aansturen via een weerstand. Basis ervan dan allemaal aan de 5V. De weerstanden bepalen dan de stroom per cijfer. En die is dan niet meer afhankelijk van de HS mocht die varieren t.g.v. de belasting. En de clamp zener zit dan ook niet meer in de weg.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 27 jan 2019, 1:07

audiomanics schreef:Nou, ik denk dat er ergens wel een weerstand zit maar dan 1 voor alle buizen.. dat kan natuurlijk omdat ge gemultiplext worden. Voor mijn niuwe klok moet ik de truuk twee maal uithalen want er zitten vier hele grote en twee hele kleine buisjes in..
Het verhaal van de transistoren na de K155ID1 is me nu ook duidelijk: De uitgangsspanning van de K155ID1 is door de interne "zeners" beperkt tot 60V dan blijft er dus zo'n 110-140V staan tussen de anode en kathodes van de ongebruikte segmenten.. Bij een buis als de IN-18 zou dit nogal snel kunnen leiden tot de zogenaamde blue-dot... Wel kleurrijk, maar niet de bedoeling..
Ik heb al een klein printje met wat SMD spul ontworpen... Als ik die blue-dot ga krijgen moet ik er toch maar een driver achter zetten:Driverboard.jpg
Oh ja... die 560 ohm moet wat groter worden... dat krijg je met dat gepaste en copy.. minor detail..

Kees

Dat is wat ik bedoel Kees. Probeer het, nixies hebben net als buizen die we in de audio gebruiken een hoge pijngrens.. zo snel gaan ze niet naar de eeuwige jachtvelden.
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ps denk wel dat elke anode z’n eigen weerstand heeft hoor, zeker als de kathodes aan elkaar hangen. Is ook de manier zoals het meestal gedaan wordt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 27 jan 2019, 11:58

Pjotr schreef:Die K155ID1 kun je gewoon gebruiken hoor als die al op je klokprint zit. Je moet dan daarmee de extra HS transistoren op de emitter aansturen via een weerstand. Basis ervan dan allemaal aan de 5V. De weerstanden bepalen dan de stroom per cijfer. En die is dan niet meer afhankelijk van de HS mocht die varieren t.g.v. de belasting. En de clamp zener zit dan ook niet meer in de weg.
Moet de anodespanning wel 5V meer zijn.Is trouwens ook het geval bij wat ik voorstelde (ten onrechte 170V erbij gezet :oops: )
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 jan 2019, 16:02

Ja, jouw schema werkt niet met de K155ID1 of 74141m, is geinverteerd. Daarentegen is zowel jouw voorstel als wat ik voorstelde niet zo kritisch qua spanning. Alles boven de zeg 180V is goed. Maar ik zou sowieso dan toch ook een beschermingsweerstand van een paar kohm in serie met de anode zetten. Ik heb voor de torretjes de PBHV8540T in SOT23 jasje gebruikt om Nixies aan te sturen.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 27 jan 2019, 16:56

Pjotr schreef:Ja, jouw schema werkt niet met de K155ID1 of 74141m, is geinverteerd. Daarentegen is zowel jouw voorstel als wat ik voorstelde niet zo kritisch qua spanning. Alles boven de zeg 180V is goed. Maar ik zou sowieso dan toch ook een beschermingsweerstand van een paar kohm in serie met de anode zetten. Ik heb voor de torretjes de PBHV8540T in SOT23 jasje gebruikt om Nixies aan te sturen.
Transistors hiervoor zijn er zat, ik kijk meestal enkel naar de soort met draden.
Audiomanics gebruikt ook de 4028 op dat printje.Hij keert de uitgang om met een gemeenschappelijke emitter schakeling.Aansturen met serieweerstand naar de basis, niet bepaald de snelste schakelaar zo.Gelukkig zijn neons ook niet van de snelste.
Met de 4028 kun je wel een dode tijd tussenvoegen als nodig, een in-code >9 geeft geen uitgang.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 06 feb 2019, 15:42

Nieuwe VFD speeltjes binnen gekregen, IV26. Met 7 verticale dots per unit, een unit is ongeveer 10cm hoog. En weer zijn ze erg mooi, ware kunststukjes. Natuurlijk even sap erop om te proberen, 3.15V filament, 25V grid. Hier komt serieus licht vanaf, 80mA filament per buisje gaat richting 2A.....

Bedoeling is er een matrix van te maken, zodat je bv een klok kunt afbeelden. Units worden 4 buisjes op een rij, zodat je een matrix van 7 x 4 krijgt per unit. En dan 6 units op een rij. Handigste is denk ik om wat printjes te tekenen, 1 print per unit dus 6 totaal, zodat ze ook wat eenvoudiger aan te sturen zijn.

Ze gaan weer even de doos in, ze moeten nog eventjes geduld hebben, ben nog even met de andere VFD's bezig, binnenkort meer daarover.

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 06 feb 2019, 15:46

He, heb jij ook al zo'n smd oefenprintje. :mrgreen:

Maar serieus, een mooi buisje. Ik wist niet dat zoiets bestond.
( ͝° ͜ʖ͡°)

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 06 feb 2019, 18:03

Barry2001 schreef:zo snel gaan ze niet naar de eeuwige jachtvelden.
Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ik heb even wat reverse-engineering gedaan op die print en kwam er achter dat er , waar de anodeweerstand hoort te zitten in het schema, een draadbrugje zit (dus een anodeweerstand van 0!!!... En nu zijn er zeker twee buizen naar de Filistijnen:
NixieStem3.JPG

De isolerende laag op de stam onder het cijfer is er gewoon afgefikt…
Ik heb de onderdeeltjes voor dat printje nog niet binnen, dus ook nog niets kunnen testen... Maar dit is voor de volgende klok... Geheel aluminium en messing in Art-deco-stijl met 4 x IN18 en 2xIN17
Ik heb ook een idee voor de "ideale anodeweerstand": ik ga even experimenteren met een DN2530 depletion-mode N-channel Mosfet om een stroombronnetje van 2,5mA te maken voor de Lamina en 4mA voor de IN18's en 1,5mA voor de kleine IN17 buisjes..
Die onderdelen komen voor het weekend binnen, dus kunnen we dat mooi eens uitvinden...
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiC65r6yqfgAhXGJFAKHWthC8gQFjAAegQIBxAC&url=http%3A%2F%2Fwww.redrok.com%2FMOSFET_DN2530_300V_175mA_12O_Vth-3.5_TO-92.pdf&usg=AOvVaw2rdl8WDV7NlTQEOWZapJhv

Ook worden de optocouplers vervangen door wat betere types.. (ook besteld ondertussen)

Wat ga je met 7 punten doen? alle buisjes als de wijzers van de klok rangschikken?

Kees

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 06 feb 2019, 18:35

Ze kunnen best wat hebben, maar zijn wel laagohmig. Maw als je geen anode weerstand gebruikt gaat er echt teveel stroom lopen.
Voor wat betreft die stroom, je kunt rustig wat lager gaan zitten dan in de datasheet staat. Je zou het met een fet kunnen doen, eigenlijk zie je altijd simpel een weerstand.

IN17 heb ik hier ook liggen, nog niet wat mee gedaan. Mooi klein, altijd nog een keer hetnidee een mooi klein desktop klokje ervan te bouwen. Of bv als seconde / of datum weergave bij grotere nixies.

IV26, de 7 dots op een verticale rij, en dan 4 naast elkaar maakt een matrix. Kun je een getal of een letter mee uitbeelden.

Terug naar “Overige Elektronica”