NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

knuisje

Re: NixieNixieNixie

Berichtdoor knuisje » vr 28 dec 2018, 17:18

Nog weer een ander concept, misschien een idee (geen nixie maar een word clock)? klik
( ͝° ͜ʖ͡°)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 28 dec 2018, 22:04

knuisje schreef:Leuk ding weer Barry!

Dank!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 28 dec 2018, 22:13

knuisje schreef:Nog weer een ander concept, misschien een idee (geen nixie maar een word clock)? klik

Leuk ding, kende 'm nog niet, variatie op een thema. Vind zowiezo het effect wel goed van led in acryl, tenminste ik denk dat hier acryl gebruikt wordt. Bv zoals hier: https://www.tindie.com/products/connorn ... ixie-tube/

Rgb led's in combinatie met de nummerplaatjes stellen je in staat alle mogelijke combi's te maken. Zou je zelfs kunnen overwegen omdat ook in een soort Woordklok omgeving te doen, zoals het type die ik eerder gemaakt heb. Wordt misschien wel wat kermis dan... sterke van 1 kleur is juist de eenvoud.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 29 dec 2018, 12:33

IMG_1354.JPG

Het kleine broertje is ook binnen inmiddels, IV21. Stuk kleiner dan een IV18 wat ook weer mogelijkheden geeft. Zal 'm eerst eens aansluiten, kan zo bij op het protobordje. Specs zijn hetzelfde voor zover ik kan zien, 1 belangrijk verschil, filament moe een stukje lager (2.65V max, de IV18 staat nu op 3.3V).
Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

gervenja

Berichtdoor gervenja » ma 31 dec 2018, 15:06

Dank je wel Barry,
heb weer genoeg inspiratie.
Nano's besteld, ga eens testen met een nixie en daarna met muliplexers.
Verder heb ik nixie drivers en nixies IV8-2, vfd drivers en de IV18 besteld.
voorlopig ben ik onder de pannen.
John

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 31 dec 2018, 15:56

Leuk om te lezen dat dit voor inspiratie heeft gezorgd John! het is erg gaaf (tenminste dat vind ik :mrgreen: ) een beetje het gedoe van alledag achter je te laten en hiermee te prutsen. Een beetje de combi kunst-electronika-functie trekt me wel, zoals ook bij de Woordklok. Maar nixies, tjsa, blijf er een zwak voor houden. Je hebt al ingekocht dus heb je ook al wel gezien dat er nogal wat prijsverschillen zijn. Een tip, voordat je de nixies in- of opbouwt, check even of ze het doen. Zelf koop ik alleen NOS en dan nog tref je er nog wel eens een defect exemplaar aan zo uit de doos. Spul heeft natuurlijk wel ergens een jaar of 50-60 op de plank gelegen..Werkt het dan blijft het ook wel werken.
Ik heb voor dat doel een voedinkje gebouwd zodat ik altijd 170V beschikbaar heb op de tafel. Serie weerstandje erachter met wat meetklemmetjes en klaar. En bouw zeker in het begin iets van een proto opstelling, zodat je lekker vrijuit kunt prutsen om er gevoel en handigheid in te krijgen.

Verder, rustig aan met aan sturen, datasheet staat vaak wel iets van 2.5mA kathodestroom, maar ik ga zelf altijd lager zitten ter behoud van de buisjes, verschil zie je nauwelijks. En dan kan het lang goed gaan, wel eens eerder verteld dacht ik, m'n allereerste klokje bouwde ik in ons vorige huis en ik woon hier sinds 2004, werkt nog steeds met de eerste buisjes, al die tijd aangestaan. Zijn overigens IN-14 nixies ook in multiplex (wel de kanttekening dat 's nachts tussen 00:00 en 07:00 de hoogspanning uitstaat). Vaak zie je dat men de buisjes veel te hard aanstuurt.

IN8-2 bedoel je denk ik, is ook mijn persoonlijke favoriet. Alhoewel, ik heb IN-18's liggen, die zijn toch ook wel erg lekker... maar die prijzen gaan echt sky high, niet leuk meer, ga er zeker nog wel een klokje mee bouwen. Tis allemaal persoonlijk, m'n vriendin vindt bv IN-4 mooier. Frontview, vintage/retro look door de 'russische' 5. Voordeel daarvan is trouwens dat ze weinig kosten, zijn itt IN8-2 niet echt populair.

Ik zou zeggen laat het vooral zien als je wat verder bent gekomen!

Over IN8-2 gesproken, ze zijn klaar, net vanmiddag toevallig. Heb 2 behuizingen gemaakt, 1 x purperheart en 1 x een houtsoort waar ik de naam niet van ken. Zit iets een zwart griebeltje door, vind het wel mooi eigenlijk. Picjes natuurlijk (cijfers zien er hier en daar verschillend uit in helderheid, komt door het multiplexen/foto, met de oogjes zie je dit niet):

IMG_1360.JPG

IMG_1361.JPG

IMG_1362.JPG

IMG_1363.JPG

IMG_1367.JPG

IMG_1365.JPG

Ga hierna eerst weer even verder met VFD, heb oa nog wat leuk spul besteld, erg benieuwd wat dat doet.

Maar ik stop ermee voor vandaag, ga naar oliebollen en :beer: Ik zou graag iedereen een goede jaarwisseling willen wensen en een heel goed 2019! Dat er maar veel mooie projecten voorbij mogen komen.

gervenja

Berichtdoor gervenja » ma 31 dec 2018, 16:41

Zien er weer mooi uit.
goede tips, ik heb ze ook NOS gekocht.
Volgens de verkoper krijg ik de k155id1 als gift erbij. ;) €36 voor 6
Levertijd +/- 10 dagen, al het Chinese spul staat op 7 tot 40 dagen pff

Verder al het arduino spul met de breadboards komen uit Frankrijk, lekker snel en ook nog goedkoop.

iedereen een fijn uiteinde en tot volgend jaar.
John

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 03 jan 2019, 8:44

Ik was ook even geïnspireerd om wat lopende klok projectjes af te ronden. Dit is de eerste... Geen nixie maar toch leuk...
Subtiel kleurverloop wat heel langzaam blijft lopen. In het echt zijn de kleuren veel mooier dan je hier op de foto ziet. Ik krijg ze niet goed op de foto.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 03 jan 2019, 14:11

Gaaf Ardon. Beetje woordklok idee in cijfers :D Ik geloof zeker dat dit typisch iets is dat in het echt fraaier oogt dan op de foto. Vind ik met nixie klokjes al, maar dat zal wel aan mijn fotografie skills liggen, of het gebrek daaraan.
Die behuizing zal wel geprint zijn? pakt mooi uit zo.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 03 jan 2019, 16:25

Hartstikke Leuk zo die blokjes :D
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 11 jan 2019, 12:21

Kwam op eBay nog leuke VFD's tegen, ILC-1/8L. Besteld, en binnen gekregen, uit Rusland. Erg fraai, mooie volledig glazen behuizing, en degelijk met pinconnecties aan de zijkant. Niet heel goedkoop (iets minder dan een tientje p/st), maar ze zijn echt prachtig. En huge :shock: Een unit is 100mm hoog, cijfer 60 x 25mm.

Kon niet echt een datasheet vinden, maar anderen voor mij hebben al eens de aansluiting uitgevlooid. Ook hier weer eenvoudig, vast filament en Grid aansluiten, en dan de segmenten afzonderlijk aansturen.

conn.JPG

IMG_1373.JPG

IMG_1374.JPG

IMG_1375.JPG

Nog even met de IV21 bezig, maar kon het niet laten deze toch even te proberen natuurlijk. Filament staat op 3.1V, Grid en segmentjes op 24V. Net als met de IV18 geldt hier dat het verschil eigenlijk nauwelijks zichtbaar is als ik de spanning opdraai (heb tot 35V geprobeerd), lekker laten staan op 24V dus.

IMG_1371.JPG

Heb er 6 gekocht wordt ook weer een klokje, (-je mag eraf dit keer :D ), met misschien nog wel een HH:MM:SS separator. Ook daar zijn wel geinige tubejes in te krijgen, nog even over nadenken.

Maar eerst nog even met de IV21 verder dus.

knuisje

Berichtdoor knuisje » vr 11 jan 2019, 12:53

Inclusief Russische krant, leuke buizen! :)
( ͝° ͜ʖ͡°)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 11 jan 2019, 13:09

Leuk! Voor een buurtklok? :D Zou wel even de nominale V_gloei goed zien te achterhalen. Is wel erg bepalend voor de levensduur.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 11 jan 2019, 13:34

Pjotr schreef:Zou wel even de nominale V_gloei goed zien te achterhalen. Is wel erg bepalend voor de levensduur.

Nou ben ik daar mee aan het zoeken geweest, maar heb daar eigenlijk niks over gevonden. Wel een algemene kreet zoals bv hier dat helderheid van invloed is op de levensduur. In elk geval doet 10V (24-35V) nauwelijks zichtbaar iets op de helderheid.
Zou best kunnen zijn dat dit zo is, heb je een linkje?

Een datasheet van een fabrikant zie ik eigenlijk ook niet om de juiste spanningen te achterhalen. Wel sheets met gegevens die mensen zelf hebben samengesteld, daar zie je vaak 35V Grid.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 11 jan 2019, 13:49

Die HS is niet zo kritisch, het is tenslotte een gewone triode :) Maar die gloei komt wel preciezer, die staat al snel te hoog. Kan mij de consensus herinneren van destijds dat met alle segmenten aan, de gloei zo hoog moet staan dat verdere verhoging er van geen verhoging van de helderheid meer mag opleveren. Het gloeidraadje levert dan meer dan voldoende elektronen. Is die gloei te weinig (te koud) dan kan de elektronen emitterende coating beschadigen.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 11 jan 2019, 14:09

Ah, filament, ok, klopt. Dacht dat je de Grid spanning bedoelde. Ik zie dat men voor filament overal 3.15V gebruikt (helft van 6.3V, toevallig?), zal wel de juiste zijn.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 22 jan 2019, 13:06

IV21 dus. Eerst zoeken naar gegevens, zijn maar moeilijk te vinden. Opvallend dat datasheets / specs van nixies overal in veelvoud te vinden zijn, en de generatie erna, deze vfd's, veel minder. Misschien wat minder populair, en net de pre-internet tijd? Wie zal het zeggen.
IV18 aansluiting staat al op de vorige pagina van dit draadje, zal hier ook de IV21 aansluiting plaatsen zodat het wat minder lang zoeken is voor wie er ook wat mee wil doen :D

IV21_data.JPG

IV21_data_2.JPG

IV21_data_3.JPG

De nummering. Er staat een pijltje naar pin 19, op het IV21 buisje zelf is geen aanduiding te vinden. Wat ik uit de sheet kan halen, is dat het filament op pin 1 en pin 10 zit. En dat kun je meten, want dat is laagohmig. Heb dus net zo lang met de Ohm meter gemeten tot ik 2 pinnen had die 10 posities uit elkaar staan en iets laagohmigs lieten zijn. Heb vervolgens de aanname gedaan dat de tekening zoals vaak met buizen de onderkant laat zien van het IV21 buisje. Er zijn 19 pinnen, een oneven aantal, als ik dan CW tel weet ik pin 1. Immers, de andere kant op zijn het 9 posities.

Wat blijkt, die pin 1 zit precies aan de voorkant van het buisje, dus aanzichtzijde. Wat doet de pijl dan in de datasheet? Geen idee. Als je dus wat met dit buisje wil, neem de pin aan voorzijde van de digits, beschouw dat als pin 1. Even CW doortellen naar pin 10, Ohmmeter erop, als je iets laagohmigs ziet weet je dat je juist zit met je pin 1 aanname.

Verder uit de datasheet, filament moet tussen de 2.0 en 2.65V staan, Gridspanning boeit minder, heb ik net als IV18 op 24V staan. De rest met Google translate, zal ook dit vermelden om het nabouwers makkelijk te maken :D en gelijk archivering voor mezelf.

pin 1 filament.
pin 2 segment G
pin 3 segment B
pin 4 segment F
pin 5 segment A
pin 6 grid 1
pin 7 grid 3
pin 8 grid 5
pin 9 grid 7
pin 10 filament
pin 11 grid 9
pin 12 grid 8
pin 13 grid 6
pin 14 grid 4
pin 15 grid 2
pin 16 Decimal point
pin 17 segment D
pin 18 segment C
pin 19 segment E

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 22 jan 2019, 13:16

Om zeker te weten of de nummering nu klopt weer een spijkerplankje gemaakt. Had eigenlijk geen zin om weer een nieuwe te maken, heb de oude van IV18 gebruikt. Met een jumper kan ik MOSI, SCK en LOAD omschakelen, en ook filament (diode erachter om naar 2.6V te gaan) en de 24V.

Achter de MAX6921 vfd driver zit ook een jumper met alle grid en segment aansluitingen, zodat ik deze setup ook kan gebruiken om nog ander vfd te testen, het is nu eigenlijk een universeel vfd testplankje geworden.
Zat goed met de pinnummering, het werkt, het is eigenlijk wel een grappig ding om te zien, die IV21.

IMG_1420.JPG

IMG_1422.JPG

IMG_1425.JPG

1 jumper verplaatsen:

IMG_1428.JPG

Denk dat een volgende stap wordt eens een schema tekenen uit de draden wirwar :relax:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 22 jan 2019, 14:33

Blijft leuk speelgoed :D
Als ik zo de aansluiting bekijk, zou je zeggen dat pin 19 vanvoor zit en dat de afstand 1-19 iets groter is dan de rest.
aansl.png
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 22 jan 2019, 14:52

Nee, pin 1 zit exact voor de digits, heb geprobeerd een picje te maken:

IMG_1429.JPG

Heb met een stift een streepje bij pin 1 gezet. Of... het is de bedoeling dat 'ie iets omhoog 'kijkt' , onder een hoek. Klopt wel de goede kant uit :D Dus dat 'ie volgens jou tekeningetje 19 graden schuin staat.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 22 jan 2019, 18:45

Barry2001 schreef:Kwam op eBay nog leuke VFD's tegen, ILC-1/8L. Besteld, en binnen gekregen, uit Rusland. Erg fraai, mooie volledig glazen behuizing, en degelijk met pinconnecties aan de zijkant. Niet heel goedkoop (iets minder dan een tientje p/st), maar ze zijn echt prachtig. En huge :shock: Een unit is 100mm hoog, cijfer 60 x 25mm.

Kon niet echt een datasheet vinden, maar anderen voor mij hebben al eens de aansluiting uitgevlooid. Ook hier weer eenvoudig, vast filament en Grid aansluiten, en dan de segmenten afzonderlijk aansturen.

Dat zijn me een paar beste jongens, nooit geweten dat ze er in dat formaat bestaan.
Ik voorzie een jury-bord voor de komende luidspreker wedstrijd ? :lol:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 22 jan 2019, 20:14

Zou maar zo kunnen :D Lijkt me wel geinig ook daar een klok mee te maken, en nogmaals, het is echt kunst van glas, ze zijn heel fraai.
Heb er (nu ik toch eenvoudig kan testen) 1 aan grid 1 gehangen, dat zijn de secondes. Filament ging wel eerst onderuit, die trek ik van de 3V3 van het Arduino bordje. Zit zo'n 100mA regulator op, en filament van die ILC-1/8L vfd's is al snel een 170mA. Dus filament aan een externe voeding gehangen, toen ging het goed.

En dan ziet het er zo uit, refresh rate camera en vfd snappen elkaar niet, maar zie je met de oogjes niks van terug:

[ Bekijk op youtube ]

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 25 jan 2019, 17:44

Erg fraaie buisjes... Nu nog een mooi kastje er bij bedenken..

Zelf heb ik een paar NOS IN-18 buizen weten te scoren voor niet al te veel en ben dus weer met een projectje bezig..
Had nog wat platen aluminium en messing liggen, dus de frees moest weer aan zijn werk:
IN18-9.jpg

En dit moet het gaan worden uiteindelijk:
IN18-6.png

Wachten is op wat onderdelen, zoals de rood/zwart carbon-fibre platen aan de achterzijde... Helaas vieren de Chinezen Nieuwjaar en daar doen ze drie weken over ongeveer...

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 25 jan 2019, 17:47

Mooi kunstwerk.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 25 jan 2019, 21:03

Mooi hoor Kees! Je kunt qua behuizing je creativiteit er wel in kwijt :D Heb hier ook nog een aantal IN-18's liggen. Gedragen zich net iets anders dan andere IN types, willen een wat hogere anode spanning zien, en je moet de kathode echt helemaal naar gnd trekken. Maw een 'klassieke' k155id1 gaat niet werken, maar kun je wel anders oplossen.
Het is in elk geval een nixie die erg tot de verbeelding spreekt, groot, en je kijkt er erg helder in.

Terug naar “Overige Elektronica”