Het begon eigenlijk om iets te verzinnen voor een emigrant naar een warm land. Temperatuur, denk nog eens aan het koude kikkerland NL, thermometer. Door de (vermoedelijk) aangeboren afwijking hier met een voorkeur voor nixies moest dat de weergever gaan worden

De ironie wil dat ik kitjes heb gehad die dit al kunnen, maar die zijn allemaal verkocht. Dan zelf wat bedenken, ook leuk als tussen door project, en het programmeren gaat me steeds beter af zodat ik een PIC kan gaan gebruiken. Verder basic qua opzet, een standaard MC34063 stepup converter, om van 12V 180V te maken om de nixies op te starten. Weerstand op de anode laat vervolgens de spanning op de buisjes zakken naar 145V, bij 2,3mA. Achter de PIC de in nixie land bekende K155 hex naar dec omzetter, om de nixies aan te sturen.
Eerst een spijkerplankje. Had nog een print liggen van een eerder gebouwd IN-12 klokje, heb ik verzaagd om als footprint te kunnen gebruiken. En IN-12 nixies dus om wat te experimenteren.
De voeding vraagt wat aandacht, kreeg het in eerste instantie niet lekker stabiel, ook geen ideale omstandigheid voor het geschakel op gaatjesprint natuurlijk. Heb op de onderzijde extra gnd aangebracht, daarna geen probleem meer. Punt van aandacht trouwens, je kunt bij een MC34063 de schakelfrequentie kiezen door een C op pin 3. Ik had daar eerst 2,2nF in zitten, met tolerantie op de C (natuurlijk de verkeerde kant op) kom je in het audio gebied en hoor je 'm. C iets lager kiezen, schakelt nu op 40kHz, probleem weg.
Wilde het ding graag in het kastje hebben dat ernaast ligt, met een dubbeldecks opzet moet dat kunnen. Waarom geen smd, heb ik naar gekeken, maar zo heel veel win ik daar niet mee. De elco's en spoel uit de voeding had ik al geselecteerd op zo klein mogelijk, en dan maakt het elkaar niets.
Dubbeldecks heeft een ander voordeel, kan het voedingsprintje blijven gebruiken en dan een ander printje erovenop tekenen voor als ik eens andere nixies wil gebruiken.
Printjes getekend en bestukt, paar picjes (van gisteren toen het nog zomer was

De buisjes zijn IN-14's, het 'C symbool komt uit een IN-19B. Ik vond een mooie meerpins connector van Wurth, met in totaal 16mm hoogte, als interconnectie tussen beide bordjes. En 16mm is te koop als afstandbus, dus dat past mooi. Onder de 7805 en de schakelende FET zit op beide zijden van de print een koelvlak doorgenageld met via's, zodat het beetje warmte dat vrij komt al helemaal geen probleem meer is.
De temperatuuropnemer is een Maxim D18S20. Leuk ding, communicatie over 1 droadie, en nauwelijks beperking aan de lengte van het draadje. Heb hier een kabeltje gemaakt van 1 meter lengte, waar íe aan het uiteinde zit.
Sap erop, het geheel vraagt 250mA, ik gebruik een standaard 12V adapter.
Ziet er goed uit, voeding mooi stabiel, en stil. Kastje bewerken, gaten erin gemaakt en gespoten in de modekleur Action-Metallic-Zwart

En dan is íe zomaar af. Vind 'm eigenlijk zelf ook wel geinig, maak er zowiezo nog een voor eigen gebruik, zat materiaal over. Nog even over nadenken welke vorm, kleur, etc. Die led's ben ik ook nog niet zo weg van, misschien daar nog wat anders, eens proberen hoe andere opties eruit zien..