Trafo snubber jig

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

paulebappie

Re: Trafo snubber jig

Berichtdoor paulebappie » di 26 apr 2016, 13:08

Dit draadje maar even nieuw leven inblazen.

Ik ben bezig met het maken/ontwerpen van een voeding voor de ladder dac. Dat moet natuurlijk een mooie voeding worden dus ik wil crc snubbers gaan gebruiken op de secundaire trafo wikkelingen. (2 trafo's, 4 secundaire wikkelingen).

De Quasimodo is daarbij een mooi hulpmiddel maar nu is er ook een "Quasimodo Extra Light" methode beschreven door de ontwikkelaar.

http://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/243100-simple-no-math-transformer-snubber-using-quasimodo-test-jig-57.html#post4206768

Eigenlijk heel simpel, een paar onderdeeltjes (ik gebruik een breadboard daarvoor). De metingen zijn gedaan met een picoscope, 2 kanalen en een toongenerator, goedkoop ding maar gaat goed.

Werkt prima! Uurtje stoeien en je hebt voor elke wikkeling (4) de ideale snubber gevoden.

Als je deze snubbers gebruikt en daarna kiest voor soft recovery diodes als gelijkrichters is de basis alvast goed.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 10 apr 2020, 20:20

Pjotr schreef:Overigens blijf ik het onzin vinden zo'n tester. Gewoon de scoop er aan onder gebruiksomstandigheden.
dus dan ruimte op de print voor de snubber C en RC laten en experimenteel bepalen?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 10 apr 2020, 20:35

I.d.d. Om een richting te geven: Met 470 ohm + 0,22uF PP zit je meestal wel goed in de richting. Weerstandje kan gewoon 1/4W zijn.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 10 apr 2020, 20:52

Dat is dan een mooie gelegenheid om eindelijk die scope eens te gaan gebruiken :bakkie:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Terug naar “Overige Audio-elektronica”