Luxe symmetrische (lab)voeding.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mtb

Luxe symmetrische (lab)voeding.

Berichtdoor mtb » vr 16 mei 2014, 18:08

De "luxe" zit 'm in de aansluitmogelijkheid voor een microcontroller-LCDisplay, maar verder is het een standaard analoge instelbare symmetrische (lab)voeding van 0 tot ruim +/- 20V met een instelbare stroombegrenzing van ca. 20mA tot 2A.
Uitermate geschikt voor het testen/voeden van (eind)versterkers, maar ook te gebruiken als enkele voeding tot ruim 40V.
De analoge regeling met potmeters blijft altijd de baas, maar de μC kan wel de spanning/stroom verlagen, ook op afstand via RS232 of USB.
De controller zal ik later bespreken, maar nu eerst de hoofdzaak:
SPC-sch.PNG

Gebruikt worden de LM317/337 die met OpAmps aangestuurd worden en zorgen al voor een thermische en vaste stroombegrenzing van ca. 1,5 A, zodat er met de voeding eigenlijk niks mis kan gaan.
Maar je aangesloten schakeling kan wel kapot gaan bij een te grote stroom, dus moeten we die verder kunnen begrenzen.
Ook kan de negatieve en/of de positieve uitgang te veel stroom leveren en dan kan je het best beide spanningen verlagen, daarom volgt de negatieve uitgang de positieve met IC4-1 en worden zowel de positieve als de negatieve stroom gemeten.
Alle gemeten waarden dienen geschikt gemaakt te worden voor de μC en moeten liggen tussen 0 en 5V.
De negatieve stroom loopt door R15//R16 en spanning daarover wordt naar boven getransformeerd door IC4-2, T1 en IC5-1, en levert een spanning van 1 V/A, die door IC5-2 opgeteld wordt bij het verschil tussen de positieve en negatieve stroom die door R6//7 loopt en zo de positieve stroom aangeeft ook met 1 V/A.
A- en A+ leveren de gemiddelde waarde af voor de μC en omdat IC5 gevoed wordt met +5V en -0,6V, kan dit nooit fout gaan.
De μC kan niet snel genoeg reageren om je schakeling te beschermen en dus verloopt de stroombegrenzing analoog: de gemeten stromen worden "geORd" met D12,13 en vergeleken met de ingestelde stroom door IC6-2 en verlaagt met D15 zo snel mogelijk de uitgangsspanningen. De DuoLED licht rood i.p.v. groen op bij stroombegrenzing door de rest van IC5.
De μC is dus niet nodig voor de werking, maar kan wel een langdurige overbelasting detecteren en de voeding uitschakelen via P.
Je kan trafo's van 2x18 tot 2x24Vac vanaf 40VA gebruiken, boven 2x20Vac dienen D1 en D2 geplaatst te worden om te voorkomen dat de ingangsspanning te hoog wordt bij geringe belasting.
De drie OpAmp-IC's hebben andere voedingsspanningen, aangepast waarvoor ze gebruikt worden, dat vergt nogal wat weerstanden en (zener)diode's.
Om ruimte te sparen zijn 6 (R8 t/m 13) weerstanden rechtop geplaatst in Ra.
14 (met *) van de 52 weerstanden dienen 1% te zijn en zo is de schakeling zonder instelpots redelijk nauwkeurig.
De (referentie)voeding (ook voor de μC) is 5V en wordt gemaakt met IC1, de bekende 7805.
Alles past op een printje van ca. 10x6cm en kan makkelijk ingebouwd worden:
SPC-silk.PNG

IC1, B4A, IC2 en IC3 dienen gekoeld gemonteerd te worden en passen in een hoek van een metalen kast. De Volt-, Amppotmeter en DuoLED zitten aan de voorkant.
Voor IC4,6 kunnen de populaire LM358, en voor IC5 de LM324 gebruikt worden, maar als het super nauwkeurig moet, de dure LT1013 en LT1014 vanwege hun lage offsetspanning.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mtb op ma 01 sep 2014, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

Ah!buis

Re: Luxe symmetrische (lab)voeding.

Berichtdoor Ah!buis » vr 16 mei 2014, 19:38

Er is wel een probleem(pje).Zodra de spanning tussen in- en uitgang van de M317 boven de 12V komt wordt de stroom vroeger begrensd.Je haal maar 1,5A boven de 18V uit.Daaronder zakt de stroom tot zo,n 1/2A bij nul volt uit.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

mtb

Berichtdoor mtb » za 17 mei 2014, 17:40

Wel zo veilig allemaal, maar als je echt meer dan 1A5 nodig hebt, kan je de LM350/333 gebruiken, als je er aan kunt komen.
Het valt trouwens wel mee, ik heb 2A bij 12Vout gemeten.
Een andere oplossing is:
SPC-boost.PNG

Boven 0A6 helpen de transistoren met het leveren van stroom en als je de transistoren op hetzelfde koellichaam vlakbij de IC's monteert, blijft de thermische beveiliging intact.
De rest van de schakeling zorgt voor de stroombegrenzing, die tot 2A5 instelbaar is.

mtb

Berichtdoor mtb » ma 26 mei 2014, 17:41

De analoge regelprint werkt prima:
SPC-case.JPG

Ik had al een kast voor deze voeding, met de LM317/337 er al in en had 'm vier jaar in gebruik zonder instelbare stroombegrenzing.
De offsetspanningen van de LM358/324 vallen gelukkig mee en zitten rond de 0,2 mV, maar je kan het ook slechter treffen, want ze geven 2mV typical op en zelfs bijna 10mVmax!
De resolutie voor de stroommeting op de μC-print is 10 bits, dus 5mA op 5A max en met 2mVoffset zit je er dan 20mA naast, want de meet-IC's versterken de offset ca. 10x.
Vooral de meting met T1 is kritisch, je zou daar een positieve offset willen hebben, zodat de transistor bij 0A al een beetjes geleidt.
Ik heb drie IC's voor IC4 geprobeerd, alle drie helaas iets negatief, maar met 22k voor R25 deed één het goed.
Je kan dus gewone Op-Amps gebruiken, als je ze maar controleert!
Op de meters na, is de voeding eigenlijk al klaar.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 26 mei 2014, 17:56

MTB,

Ik weet niet hoe je het voorelkaar krijgt, maar je hebt echt een neus voor projecten waar niemand op zit te wachten.

Labvoeding nodig:

http://www.eleshop.nl/labvoedingen-c-45.html
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 mei 2014, 17:59

Zelf maken is toch ook leuk.... :hide:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 26 mei 2014, 18:02

ray5150 schreef:Zelf maken is toch ook leuk.... :hide:

Jij smeedt je hamers zelf? :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 mei 2014, 18:19

Er is hier inderdaad iemand die dat doet...viewtopic.php?p=1615397#p1615397
:mrgreen:

Maar je overdrijft, dat weet je zelf ook wel.
Ik geeft toe, dat je het voor de prijs niet hoeft te doen. 9 van de 10 keer ben je met de losse onderdelen duurder uit.
Die 10de, daar ben ik momenteel mee bezig. :mrgreen: (12 Volt bij 5 A continu, kost me minder dan 10 euro. :rofl: )

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 26 mei 2014, 18:24

9 van de 10 keer heb je toch een dedicated voeding nodig, dat is een ander verhaal. Maar universeel gereedschap zelf maken voor meer geld dan het kant en klaar te koop is? Moet je je echt wel heel erg vervelen en niets beters te doen hebben. Of het moet je hobby zijn :mrgreen:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

mtb

Berichtdoor mtb » di 27 mei 2014, 16:43

Zo duur is ie niet en het printje is ook te gebruiken voor een "gewone" voeding.
Ik heb overigens ook "echte" labvoedingen, maar die zijn vaak te veel van het goede en veel te zwaar.
Ik ben hier uitgegaan van de PS152A van Conrad, in 2006 gekocht voor €35 en nu niet meer leverbaar, maar de opvolger lijkt er wel op, het is een klein kastje van ca. 2kg.
De gebruikte onderdelen had ik nog liggen, want die zitten ook in andere (o.a. versterker) projecten.
Een voeding is trouwens een populair (beginners) zelfbouwproject, zie de hobby-tijdschriften en sites.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 27 mei 2014, 16:54

Mijn eerste elektronica project was ook een labvoeding. Gebouwd in een kastje van triplex met onderdelen uit een defecte versterker. Die 2N3055's doen het nog steeds.

Ik denk dat dit voor beginners een leuk project is, en als het uitbreidbaar is met een controller en LCD scherm dan heb je direct een feature die geen enkele commerciële voeding heeft.

Leuk ding voor iedereen die experimenteert met opamps en chipamp versterkers.

Ga je de printen commercieel leveren MTB?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 27 mei 2014, 18:19

RobertD schreef:dan heb je direct een feature die geen enkele commerciële voeding heeft.

Nou, de Duitse firma ELV heeft een paar bouwpakketten met behoorlijk geavanceerde voedingen.
http://www.elv.de/dual-power-supply-dps ... usatz.html
http://www.elv.de/prozessor-netzteil-pp ... usatz.html

Dat is niet zo leuk als zelf iets van de grond af opzetten, maar dat mag je hier blijkbaar niet meer zeggen... :roll:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 27 mei 2014, 18:51

Vroeger bouwde je je labvoeding maar ook je voltmeter, toonfiets zelf. Niet voor de lol maar gewoon door het feit dat er weinig keus was of gewoon reteduur. Het was de sport om zelf iets te bouwen voor een fractie van de prijs van een kant en klaar product. Dat is tegenwoordig wel anders, door de massaproductie en lagelonenlanden is er zelf niet meer tegen op te bouwen. Voorbeeldje: in de jaren tachtig bouwde ik mijn eerste versterker, een Quad 405. Een echte kon ik niet betalen, maar nu? Gezien de prijzen van Hypex UCD modules is dat nu totaal andersom. Misschien is dat ook wel de reden van de afnemende belangstelling voor electronica zelfbouw.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 27 mei 2014, 19:39

ray5150 schreef:
RobertD schreef:dan heb je direct een feature die geen enkele commerciële voeding heeft.

Nou, de Duitse firma ELV heeft een paar bouwpakketten met behoorlijk geavanceerde voedingen.
http://www.elv.de/dual-power-supply-dps ... usatz.html
http://www.elv.de/prozessor-netzteil-pp ... usatz.html

Dat is niet zo leuk als zelf iets van de grond af opzetten, maar dat mag je hier blijkbaar niet meer zeggen... :roll:

Tuurlijk mag dat wel en elektronica knutselen is ook erg leuk. Maar dit is primair een audio zelfbouw forum. Kleine nuttige audio tools prima, maar voor uitgebreide zelfbouw elektronica met de elektronica zelf als doel is er een beter forum denk ik; http://www.circuitsonline.net/forum/

Hier is het toch mee nabouwen als je wat elektronica nodig hebt voor je audiohobby.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 27 mei 2014, 19:51

Dit topic staat dan ook in de rubriek "Overige elektronica"... moet toch kunnen ? niet zo narrow minded denken. :roll:
ik zeur toch ook niet over al die mensen die zelf speakerboxjes staan te zagen als de BCC er vol mee staat vanaf een paar tientjes ?

Zelf was ik al eerder lid van COL dan hier, zal een jaar of 10 geleden zijn.

Alleen zijn ze daar niet echt met audio bezig, op een enkeling na. alles wat op een hoger nivo staat dan een TDA2003 word als high-end oplichterij verketterd...

JBHC

Berichtdoor JBHC » za 31 mei 2014, 19:56

Wordt er hier nu serieus een zelfbouw project afgezeken? :? :?

IK vindt het toevallig wel een leuk project mtb :rock:

Ga zo door!!

En voor alle azijnpissers die hier reageren en niks positiefs of constructiefs te melden hebben, hebben we al een ander topic: viewtopic.php?f=22&t=12449&start=3875
Opgeruimd? Wat is dat?

dre

Berichtdoor dre » za 31 mei 2014, 21:55

Ennnn weer on-topic! :wink:
Потому что это возможно!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 31 mei 2014, 22:10

dre schreef:Ennnn weer on-topic!
:dank:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 31 mei 2014, 22:11

Henkjan schreef:
dre schreef:Ennnn weer on-topic!
:dank:

Begin je weer?
Fusion Filterdesign

mtb

Berichtdoor mtb » zo 01 jun 2014, 16:57

RobertD schreef:Ga je de printen commercieel leveren MTB?

Ik heb geen commerciële bedoelingen, maar ik laat de printjes in Hong Kong maken en dan krijg je er meteen een stuk of tien, voor een prijs waarvoor je in Europa nog niet één print kunt bestellen.
Deze "verkoop" ik tegen ongeveer de kostprijs naar boven afgerond voor de moeite: zagen, enveloppe en postzegels.

mtb

Berichtdoor mtb » wo 02 jul 2014, 17:31

De meet/display-print doet het ook:
SPC-VAD.JPG

Linksboven staat de gemeten uitgangsspanning, die voor de positieve en negatieve uitgang (absoluut) gelijk is.
Rechts staan de gemeten uitgangsstromen, de A(mpère) aanduiding dient meteen als floatingpoint, tot 1A staat ie links dus A10=0,1A=100mA boven 1A verschuift ie, dus bijv. 1A2=1,2A.
Naast de instelbare stroombegrenzing zit er ook een thermische beveiliging op:
SPC-Temp.JPG

Met de sensor LM335 op het koellichaam wordt de temperatuur gemeten en als die boven een programmeerbare waarde (hier 69'C) stijgt, schakelt de voeding uit en weer aan als de temperatuur gedaald is.
Ik heb hier de sensor door een instelpot. vervangen om het makkelijk te kunnen testen.
Ik zit al op 521 machine-taal instructies en er moeten nog een aantal zaken bij zoals:
-Foldback stroombegrenzing
-Terminal control met bijv. een PC
-Rekenfuncties voor o.a. uitmiddelen en ijken van de meetwaarden.
Dat ga ik in de hogere programmeertaal C doen, omdat het in assembler te ingewikkeld wordt, dus ik ben nog wel even bezig.
Laatst gewijzigd door mtb op wo 27 aug 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 02 jul 2014, 17:59

Indrukwekkend... :hide:

Maar wel iets te uitgebreid naar mijn smaak, zelf heb ik aan een regelbare spanning en instelbare stroombegrenzing al genoeg. :mrgreen:
Desalniettemin wel een mooi stukje werk.

nxs77

Berichtdoor nxs77 » ma 11 aug 2014, 21:50

En dan kom ik aanzetten met mijn uber simpele labvoeding...

Max 20v en 3,5a
Volt en ampere metertjes digitaal.
Geen kortsluiting beveiliging en geen stroom begrensing.

Mijn printje was een simpele 317 die ik een beetje heb geboost..
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 12 aug 2014, 0:53

nxs77 schreef:En dan kom ik aanzetten met mijn uber simpele labvoeding...

Max 20v en 3,5a
Volt en ampere metertjes digitaal.
Geen kortsluiting beveiliging en geen stroom begrensing.

Mijn printje was een simpele 317 die ik een beetje heb geboost..

MTB verkoopt ook fabrieks-printjes van zijn ontwerpen, leuk uitgangspunt voor een nieuwe projectje ?

nxs77

Berichtdoor nxs77 » di 26 aug 2014, 20:36

Dan kies ik toch eerder voor jouw ontwerp. Waarom? 5a! En een perfecte behuizing heb ik al. En er zitten ook vast wel geschikte transformatoren in.
Ene trafo zorgt voor de versterker voeding, de ander voor de draagspanning tot 100v.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

Terug naar “Overige Audio-elektronica”