Luidsprekerselector met volume en bas-regeling.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: 5e ZBA Luisterdag oost Nederland zaterdag 6 febr 2016

Berichtdoor Pjotr » wo 09 dec 2015, 0:06

Yup, er rammelt altijd van alles mee. Maar het moet wel een beetje Q_factor hebben wil het merkbaar zijn. Muziekinstrumenten en ramen en deuren kun je wel op rekenen w.d.b. Speakers juist niet, die zijn toch meestal ontworpen met een lage Q.

Kan mij in dit verband nog wel een uitvoering in het Concertgebouw herinneren. De slagwerker was vergeten de snares van de snaredrum los te zetten na zijn medewerking. Stond de snaredrum gezellig mee te rammelen waar het niet de bedoeling was :mrgreen:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

mtb

Berichtdoor mtb » wo 09 dec 2015, 16:35

richard schreef:Op zijn minst moeten de niet aangesloten speakers worden kortgesloten.

Bedoel je dat anders je versterker niet belast wordt, want dan is kortsluiten ook je versterker kortsluiten en dat lijkt me niet de bedoeling?
De versterker wordt altijd belast met 100Ω, ook zonder luidsprekers op de geselecteerde uitgang:
DSC2.JPG

Die witte dingen links-achter dus, ik heb ze niet in het schema opgenomen omdat een ‘normale’ versterker ook onbelast kan werken, maar je weet maar nooit.
Henkjan schreef:als je t echt goed wil doen, dan plaats je de te luisteren speaker netjes op de goede plek, met de rest flink aan de kant; speakers op een rij is vaudt, zo beïnvloeden ze elkaar

Er werkt altijd maar een set luidsprekers, dus ik zie het probleem niet.
Het werd vroeger ook altijd zo gedaan, maar toen hoefden de HiFi-zaken nog geen duizenden €'s aan je te verdienen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 09 dec 2015, 16:41

Er werkt altijd maar een set luidsprekers, dus ik zie het probleem niet
als ze naast elkaar staan, creëer je een grote baffle, en dat beïnvloed het geluid. Iemand van KEF heeft het op een show (iirc in t Novotel, tegelijk met de Firato) eens heel treffend laten horen: terwijl hij z'n verhaal aan het houden was ging hij (al pratend) langzaam met zn hoofd tussen een stel luidsprekers in, z'n stem veranderde enorm. ik weet zeker dat geen van de aanwezigen toen ooit nog genoegen heeft genomen met zo'n op een rij opstelling

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 dec 2015, 16:44

mtb schreef:
richard schreef:Op zijn minst moeten de niet aangesloten speakers worden kortgesloten.

Bedoel je dat anders je versterker niet belast wordt, want dan is kortsluiten ook je versterker kortsluiten en dat lijkt me niet de bedoeling?
De versterker wordt altijd belast met 100Ω, ook zonder luidsprekers op de geselecteerde uitgang:

Kortsluiten van de niet-actieve luidsprekers dempt ze elektrisch......... is toch logisch :roll: Dan wapperen ze een stuk minder mee.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 09 dec 2015, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » wo 09 dec 2015, 16:49

Henkjan schreef:
Er werkt altijd maar een set luidsprekers, dus ik zie het probleem niet
als ze naast elkaar staan, creëer je een grote baffle, en dat beïnvloed het geluid. Iemand van KEF heeft het op een show (iirc in t Novotel, tegelijk met de Firato) eens heel treffend laten horen: terwijl hij z'n verhaal aan het houden was ging hij (al pratend) langzaam met zn hoofd tussen een stel luidsprekers in, z'n stem veranderde enorm. ik weet zeker dat geen van de aanwezigen toen ooit nog genoegen heeft genomen met zo'n op een rij opstelling

Miereneukmodus aan, En toen zei die beste man als iedereen op een na de ruimte wil verlaten kan ik u ook het verschil in weergave laten horen tussen het aantal personen. :hide:

Nu weer serieus, Het klopt wel wat je aangeeft HJ maar ik vind het erger dat je moet luisteren met drukke bezetting zittend aan de zijkant, of geheel achterin met een aantal mensen voor je.
Dat lijkt mij een veel groter probleem dan een ''grote baffle'' en daar hoor ik vaak niemand over.
FOCAL

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 09 dec 2015, 16:59

Het grootste probleem is dat iedereen staat te beppen waar door de volumeknop open gaat en iedereen nog harder gaat beppen.
Fusion Filterdesign

mtb

Berichtdoor mtb » wo 09 dec 2015, 17:51

Pjotr schreef:Kortsluiten van de niet-actieve luidsprekers dempt ze elektrisch......... is toch logisch :roll: Dan wapperen ze een stuk minder mee.

Nou ja, het wordt wel erg onnozel hier, probeer het kastje gewoon met APL's op de luidsprekers, dan weet je Watt!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 09 dec 2015, 18:10

Dus je voorstel Is om een stel apl's op de niet aangesloten speakers te zetten.
Dempen die dan ook elektrisch?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 09 dec 2015, 18:32

Denk dat een stuk kurk meer effect heeft.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 dec 2015, 18:42

mtb schreef:
Pjotr schreef:Kortsluiten van de niet-actieve luidsprekers dempt ze elektrisch......... is toch logisch :roll: Dan wapperen ze een stuk minder mee.

Nou ja, het wordt wel erg onnozel hier, probeer het kastje gewoon met APL's op de luidsprekers, dan weet je Watt!

Mwah, misschien onnozel. Maar waar maak je anders zo'n superduper schakelkast met toeters en bellen voor?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 09 dec 2015, 18:47

Hij snapt het gewoon niet. [-X

Als die luidsprekers geschakeld worden met relais, dan is het toch niet zo moeilijk om dat zo aan te sluiten dat de terminals van de afgekoppelde luidsprekers kort te sluiten?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 dec 2015, 19:34

Of wil het niet snappen. MTB heeft Richard's terechte opmerking en zijn reactie weg ge-edit in de quote. Lekker vewarrend, vin'k niet zo netjes.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 09 dec 2015, 19:36

Pjotr schreef:Of wil het niet snappen. MTB heeft Richard's terechte opmerking en zijn reactie weg ge-edit in de quote. Lekker vewarrend, vin'k niet zo netjes.

Goh, begint een stramien te worden.
Fusion Filterdesign

mtb

Berichtdoor mtb » do 10 dec 2015, 16:29

Je zou dat ‘elektrisch’ dempen en de juiste opstelling (in een veel te grote zaal?!) natuurlijk allemaal kunnen uittesten, daar is een luisterdag immers voor!
Je gaat gewoon uren zitten (of rondlopend) luisteren naar een set boxen, met of zonder andere ernaast, al dan niet kortgesloten.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 10 dec 2015, 17:06

Grappig, we gaan een budget klasse luidsprekers beoordelen en we moeten vertrouwen op ons niet zo betrouwbare auditieve geheugen en ons brein ons niet voor de gek laten houden.

Ik geloof meer in een schakelkastje en alles volledig onttrokken aan het oog d.m.v. een gordijn van luidsprekerdoek, maar ik wil niet bijdehand doen hoor. We gaan wel slepen, en slepen, en slepen. :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 10 dec 2015, 17:10

Doet mij een beetje denken aan de werkweek van de middelbare school: Na aankomst in de Texelse kampeerboerderij zei de leraar: "Als jullie nu even de tafels recht gaan zetten". Afijn, dagen later... :lol:

Het gaat ook niet om het resultaat Wouter maar om het doen :D

mtb

Berichtdoor mtb » za 12 dec 2015, 16:09

wouter schreef:Grappig, we gaan een budget klasse luidsprekers beoordelen en we moeten vertrouwen op ons niet zo betrouwbare auditieve geheugen en ons brein ons niet voor de gek laten houden.

Ik geloof meer in een schakelkastje en alles volledig onttrokken aan het oog d.m.v. een gordijn van luidsprekerdoek, maar ik wil niet bijdehand doen hoor. We gaan wel slepen, en slepen, en slepen. :lol:

RobertD zal het meenemen, zie viewtopic.php?f=8&t=19170&start=37, dus jullie kunnen kiezen.
En als Barry2001 me een PB met z'n adres stuurt, zal ik 'm gratis 10 APL-pcb's (terug)sturen om ze te demonstreren/verkopen, want er moeten natuurlijk nog wel onderdelen op.
@ds23man en Kappa7: een DSP grijpt toch ook (heftig) in op de signaal-weg?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 dec 2015, 16:14

mtb schreef:@ds23man en Kappa7: een DSP grijpt toch ook (heftig) in op de signaal-weg?

Klopt, maar wel bedoeld en gedefinieerd met een specifiek beoogd doel en niet onbedoeld...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 12 dec 2015, 16:50

mtb schreef:@ds23man en Kappa7: een DSP grijpt toch ook (heftig) in op de signaal-weg?

Om over een scheidingsfilter maar niet te spreken :hide: :hide:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 12 dec 2015, 17:08

mtb schreef:
wouter schreef:Grappig, we gaan een budget klasse luidsprekers beoordelen en we moeten vertrouwen op ons niet zo betrouwbare auditieve geheugen en ons brein ons niet voor de gek laten houden.

RobertD zal het meenemen, zie viewtopic.php?f=8&t=19170&start=37, dus jullie kunnen kiezen.
En als Barry2001 me een PB met z'n adres stuurt, zal ik 'm gratis 10 APL-pcb's (terug)sturen om ze te demonstreren/verkopen, want er moeten natuurlijk nog wel onderdelen op.
@ds23man en Kappa7: een DSP grijpt toch ook (heftig) in op de signaal-weg?

:shock: Dat gaat Barry2001 helemaal niet doen, ga zelf met je zooi leuren man. Kom niet aan met "belangeloos voor de luisterdag" en dat gelul want je wilt het gewoon vermarkten, zie enkele posts terug:

"Ik zou ze graag op de markt willen brengen, maar dat laat mijn gezondheid niet meer toe en zoek eigenlijk iemand die de productie en marketing/verkoop op zich wil nemen, ik kan nog wel vanaf de zijlijn helpen/adviseren. "

Ik bemoei me verder niet met de organisatie van de ontwerpwedstrijd, dat doet Wouter, ik zorg dat er accommodatie is en ruimte. We weten nu wel van je schakelkastje, ik wil je verzoeken dit verder in je eigen topic te behandelen. Als mensen het willen gebruiken melden die zich wel.

Oja, je hebt geregeld dat het kastje hiernaartoe komt, regel je ook dat íe hier weer vertrekt? Als ie achterblijft sta ik er niet voor in wat er met dat kastje gebeurd. Helemaal klaar met dat ding :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Luidsprekerselector met volume en bas-regeling.

Berichtdoor ds23man » za 12 dec 2015, 19:21

Wordt wel een beetje verwarrend zo met al dat geschuif....... En dan ook nog selectief geschuif.....
Fusion Filterdesign

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » za 12 dec 2015, 19:46

Neemt men dan niet zelf de bijpassende eindtrappen mee met de speakers, en ook de eventuele eq ? :hide:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 12 dec 2015, 20:20

Jerommel schreef:Neemt men dan niet zelf de bijpassende eindtrappen mee met de speakers, en ook de eventuele eq ? :hide:
En vergeet deze dan niet
Vht.jpg
:lol: Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

mtb

Berichtdoor mtb » zo 13 dec 2015, 18:10

Barry2001 schreef::shock: Dat gaat Barry2001 helemaal niet doen, ga zelf met je zooi leuren man. Kom niet aan met "belangeloos voor de luisterdag" en dat gelul want je wilt het gewoon vermarkten, zie enkele posts terug:

"Ik zou ze graag op de markt willen brengen, maar dat laat mijn gezondheid niet meer toe en zoek eigenlijk iemand die de productie en marketing/verkoop op zich wil nemen, ik kan nog wel vanaf de zijlijn helpen/adviseren. "

Ik bemoei me verder niet met de organisatie van de ontwerpwedstrijd, dat doet Wouter, ik zorg dat er accommodatie is en ruimte. We weten nu wel van je schakelkastje, ik wil je verzoeken dit verder in je eigen topic te behandelen. Als mensen het willen gebruiken melden die zich wel.

Oja, je hebt geregeld dat het kastje hiernaartoe komt, regel je ook dat íe hier weer vertrekt? Als ie achterblijft sta ik er niet voor in wat er met dat kastje gebeurd. Helemaal klaar met dat ding :lol:

Wat een rare reactie, het lijkt me dat Wouter er wel heil inziet en 'm meeneemt.
We (toen ik nog een bedrijf had) hebben soortgelijke schakelkasten zo'n 30 jaar geleden verkocht aan o.a. de Makro, Correct en plaatselijke HiFi-dealers, maar dan zonder volume-regeling wat een hoop gedraai aan de volume-knop tot gevolg had en moeilijke verkoopverhalen om (dure) laag rendement-boxen te slijten.
Vandaar dit nieuwe ontwerp, het staat iedereen vrij om het na te bouwen, ik hoef er niks meer aan te verdienen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 13 dec 2015, 18:16

Dan deed je het dertig jaar geleden behoorlijk fout. :mrgreen: Een beetje serieuze hifi zaak had in die tijd nog een eigen TD en die bouwde mooie schakelkasten met volumecorrectie voor de eigen luisterruimtes. De zelfbouwzaken zoals Speaker&Co hadden een adresje waar ze die dingen lieten bouwen. Trouwens, op zich vind ik een ongecorrigeerde schakelkast niet eens zo slecht om in een eerste beoordeling ook het rendement van de speaker mee te nemen.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Overige Audio-elektronica”