Luidsprekerselector met volume en bas-regeling.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Jerommel

Re: Luidsprekerselector met volume en bas-regeling.

Berichtdoor Jerommel » zo 13 dec 2015, 18:41

Nou, op zich is het natuurlijk wel handig om te kunnen schakelen zonder verschil in geluidsdruk, aangezien het voor thuis allemaal toch hard zat gaat, en het rendement niet zo relevant is.
Evt. een groot display met hoeveel dB correctie er wordt toegepast.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 13 dec 2015, 19:12

ds23man schreef:Dan deed je het dertig jaar geleden behoorlijk fout. :mrgreen: Een beetje serieuze hifi zaak had in die tijd nog een eigen TD en die bouwde mooie schakelkasten met volumecorrectie voor de eigen luisterruimtes. De zelfbouwzaken zoals Speaker&Co hadden een adresje waar ze die dingen lieten bouwen. Trouwens, op zich vind ik een ongecorrigeerde schakelkast niet eens zo slecht om in een eerste beoordeling ook het rendement van de speaker mee te nemen.

Ik kan me juist herinneren dat je dergelijke kastjes alleen maar bij de witgoed zaken tegen kwam die ook wat speakers aan het plebs verkochten.
De serieuze zaken hadden een aparte demo ruimte waar alleen de speakers in stonden die beluistert werden.
Aangesloten zonder kastjes en andere trucjes.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 13 dec 2015, 19:19

De vestigingen van Eringa geluid hier in het Noorden hadden meerdere luisterruimtes, waarvan 1 met een heleboel speakers met volume geregelde schakelkast.
Fusion Filterdesign

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 13 dec 2015, 19:27

ds23man schreef:De vestigingen van Eringa geluid hier in het Noorden hadden meerdere luisterruimtes, waarvan 1 met een heleboel speakers met volume geregelde schakelkast.

Dat klopt wel maar als je daar een grove keuze had gemaakt kon vaak in een andere ruimte de speaker of versterker in betere omstandigheden beoordeeld worden zonder de invloed van de overige speakers. Was wel alleen in het duurdere segment.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 13 dec 2015, 19:31

Klopt, de dure quad's en magnapan's stonden echt niet aan de schakelkast.
Fusion Filterdesign

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » zo 13 dec 2015, 20:40

Hoezo niet? 8-[

mtb

Berichtdoor mtb » ma 14 dec 2015, 16:56

Omdat ze daar enorm aan (kunnen) verdienen en als je ze met gewone vergelijkt, ze niet eens zo bijzonder zijn!
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

mtb

Re: 5e ZBA Luisterdag oost Nederland zaterdag 6 febr 2016

Berichtdoor mtb » ma 14 dec 2015, 17:38

Barry2001 schreef:
mtb schreef:En als Barry2001 me een PB met z'n adres stuurt, zal ik 'm gratis 10 APL-pcb's (terug)sturen om ze te demonstreren/verkopen, want er moeten natuurlijk nog wel onderdelen op.

:shock: Dat gaat Barry2001 helemaal niet doen, ga zelf met je zooi leuren man.

Sorry hoor, ik dacht je er een plezier mee te doen, want 4 jaar geleden had je er geen moeite mee, zie viewtopic.php?f=44&t=15319.
De APL's zijn handig om op/naast de boxen te leggen als je een schakelkast (van wie dan ook) gebruikt, je ziet dan meteen welke ingeschakeld staat en ze dempen ook nog een beetje elektrisch.
Het zou wel heel bijzonder zijn als er een op een niet-ingeschakelde box oplicht, maar zo hard mag het geluid niet, want een beetje oranje (ca.1W) vinden de meesten al te veel!

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 14 dec 2015, 18:09

mtb schreef:
Barry2001 schreef:
mtb schreef:En als Barry2001 me een PB met z'n adres stuurt, zal ik 'm gratis 10 APL-pcb's (terug)sturen om ze te demonstreren/verkopen, want er moeten natuurlijk nog wel onderdelen op.

Sorry hoor, ik dacht je er een plezier mee te doen, want 4 jaar geleden had je er geen moeite mee, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 44&t=15319.
De APL's zijn handig om op/naast de boxen te leggen als je een schakelkast (van wie dan ook) gebruikt, je ziet dan meteen welke ingeschakeld staat en ze dempen ook nog een beetje elektrisch.
Het zou wel heel bijzonder zijn als er een op een niet-ingeschakelde box oplicht, maar zo hard mag het geluid niet, want een beetje oranje (ca.1W) vinden de meesten al te veel!

Leek mij ook praktisch maar helaas is er deze ronde echt geen animo voor het kastje.
Leg je erbij neer. :wink:
FOCAL

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 14 dec 2015, 18:19

Gezellig zo, dat gedram... :roll:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 14 dec 2015, 19:21

mtb schreef:
Barry2001 schreef:

Sorry hoor, ik dacht je er een plezier mee te doen, want 4 jaar geleden had je er geen moeite mee, zie viewtopic.php?f=44&t=15319.

Pcies. Toen heb ik me al eens voor je karretje laten spannen, wat doen voor een ander, etc. Je kon zgn zelf geen pcb's tekenen, later weinig van gemerkt. Verstand komt met de jaren. Ezel en de steen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 dec 2015, 19:34

Barry2001 schreef:Je kon zgn zelf geen pcb's tekenen, later weinig van gemerkt. Verstand komt met de jaren. Ezel en de steen.
Goeie leermeester geweest dan ! :sure:
Nu moet je wel nog 's tegen de steen om niet voor een ezel versleten te worden :o .Ah ja want die doet 't maar één keer :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

mtb

Berichtdoor mtb » di 15 dec 2015, 16:07

Barry2001 schreef:Pcies. Toen heb ik me al eens voor je karretje laten spannen, wat doen voor een ander, etc. Je kon zgn zelf geen pcb's tekenen, later weinig van gemerkt. Verstand komt met de jaren. Ezel en de steen.

Ik ben met een pcb-tekening begonnen!, zie viewtopic.php?f=8&t=13476, maar kon toen nog geen goedkope pcb-fabrikant vinden en zelf etsen en boren vond ik een beetje overdreven voor zo'n klein ontwerpje.
Ik ontwerp/teken al ruim veertig jaar printen, vroeger nog op de tekentafel met afwrijf-pads en tape en vanaf de jaren 80 met diverse CAD-pakketten met eerst nog een pen-plotter.
Meestal industriële EURO-kaarten (10x16cm), maar de grootste die ik ontworpen heb was ca. 20x30cm: een Teletekst-decoder print met voeding en afstandsbediening, met een rare vorm voor inbouw in een TV'tje, daar hebben we er tig van verkocht aan o.a. TV-omroepen.
Maar laten we het gezellig houden, ik weet inmiddels dat veel audiofielen nijdig worden als ze hun APL bij normaal gebruik niet aan krijgen (<1/4W) en mij daar de schuld van geven.
Laatst gewijzigd door mtb op wo 16 dec 2015, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 15 dec 2015, 16:13

mtb schreef:Maar laten we het gezellig houden, ik weet inmiddels dat veel audiofielen nijdig worden als ze hun APL bij normaal gebruik niet aan krijgen (<1/4W) en mij daar de schuld van geven.

Nou draai je de zaak weer om. We zitten gewoon niet op kerstboomverlichting te wachten.....
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 15 dec 2015, 16:16

mtb schreef:ik weet inmiddels dat veel audiofielen nijdig worden als ze hun APL bij normaal gebruik niet aan krijgen (<1/4W) en mij daar de schuld van geven.

Nee hoor, dat zie je verkeerd. Vroeger, toen ik nog jong was, maakten we een lichtorgel, je weet wel met zo'n thyristor of een triac. Dat gaf pas licht, maar dat was ook de bedoeling.

Waarom zou ik nijdig worden als een ledje niet gaat branden onder de 1/4 watt? Als dat ledje de meeste tijd niet brandt, dan heb ik dat ledje toch ook niet nodig?

Of zie ik dat verkeerd?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 15 dec 2015, 16:53

Als 11 jarige was mijn ultieme droom een lichtorgel, toen ik 13 werd was dat wel over. Toen begon ik serieus interesse te krijgen in geluid. Ik was 27 jaar toen ik een lichtverhuurbedrijf overnam, 100Kw aan lichtorgel! :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 15 dec 2015, 17:11

ds23man schreef:Als 11 jarige was mijn ultieme droom een lichtorgel, toen ik 13 werd was dat wel over. Toen begon ik serieus interesse te krijgen in geluid. Ik was 27 jaar toen ik een lichtverhuurbedrijf overnam, 100Kw aan lichtorgel! :rofl: :rofl: :rofl:

En heb je toen Het Licht gezien ? :D Of enkel verblind geraakt :shock: :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 15 dec 2015, 17:18

Nou, met dat soort vermogens ben je nogal druk met krachtstroom, bekabeling en hoofdzekeringen. En in de buitenlucht met generatoren. Dat laatste is dus echt lachen als je op je lichttafel alles in 1 keer aan zet, heb diverse generatoren laten afvoeren vanwege mankementen. En de brul en rookpluim is ook lachen. Vandaar dat we standaard 4x overdimensioneerden.
Fusion Filterdesign

mtb

Berichtdoor mtb » wo 16 dec 2015, 16:22

pappaleo schreef:Waarom zou ik nijdig worden als een ledje niet gaat branden onder de 1/4 watt? Als dat ledje de meeste tijd niet brandt, dan heb ik dat ledje toch ook niet nodig?
Of zie ik dat verkeerd?

De APL is een eenvoudige audiovermogensmeter en géén lichtorgel, die geven verschillende kleuren in frequentie-banden.
Het is toch leuk/interessant om te weten hoeveel vermogen je nodig hebt voor je boxen.
Als ie nooit of bijna niet aangaat heb je ook geen dure hoogvermogensversterker nodig, en dat is treurig als je voor tientallen/honderden Watts aan spul hebt staan.
En echtgenotes/vriendinnen weten dan dat al die spullen niet nodig zijn en dat er ruimte is voor leuke plantjes/dingetjes, en daar kan je knap nijdig van worden, heb ik gemerkt.
Ik denk eigenlijk dat ik bij de Libelle o.i.d. meer succes zal hebben en veel erger ge-OH dan hier, zal ik daar niet tegenkomen.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » wo 16 dec 2015, 16:26

Uhm... Heren,

Kunnen we niet gewoon een beetje lachen om de soms enorme verschillen in het benaderen van audio tussen de éne en de andere liefhebber? :hide:

mtb

Berichtdoor mtb » wo 16 dec 2015, 16:41

bas focal m180 schreef:Leek mij ook praktisch maar helaas is er deze ronde echt geen animo voor het kastje.
Leg je erbij neer. :wink:

Bedankt, maar in welk topic zitten we nou?
Kan iedereen zomaar met posts gaan lopen slepen, het wordt wel een zooitje zo.
Ik heb Barry2001 helaas niet kunnen overtuigen, maar al ie het kastje gewoon geprobeerd had (hij had 'm vorige keer al), zou ie wel beter weten!
Kunnen jullie de relevantie opmerkingen over het kastje niet beter naar het juiste topic met juiste kopregel verplaatsen, want er is een (stille) meerderheid, die het wel interesseert!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 16 dec 2015, 16:47

Laten we een Poll houden!
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 16 dec 2015, 16:57

mtb schreef:
pappaleo schreef:Waarom zou ik nijdig worden als een ledje niet gaat branden onder de 1/4 watt? Als dat ledje de meeste tijd niet brandt, dan heb ik dat ledje toch ook niet nodig?
Of zie ik dat verkeerd?

De APL is een eenvoudige audiovermogensmeter en géén lichtorgel, die geven verschillende kleuren in frequentie-banden.
Het is toch leuk/interessant om te weten hoeveel vermogen je nodig hebt voor je boxen.
Als ie nooit of bijna niet aangaat heb je ook geen dure hoogvermogensversterker nodig, en dat is treurig als je voor tientallen/honderden Watts aan spul hebt staan.
En echtgenotes/vriendinnen weten dan dat al die spullen niet nodig zijn en dat er ruimte is voor leuke plantjes/dingetjes, en daar kan je knap nijdig van worden, heb ik gemerkt.
Ik denk eigenlijk dat ik bij de Libelle o.i.d. meer succes zal hebben en veel erger ge-OH dan hier, zal ik daar niet tegenkomen.

Ok, dus jij zegt gewoon dat ik mijn EL34 versterker moet inwisselen voor een EL84 versterker. Dan is het einde zoek. Straks ga jij me vertellen dat ik mijn Alfa moet inruilen voor een KIA picanto, want die is vlot genoeg voor de snelweg.

Je kondigt van tevoren aan dat het ledje niet gaat branden, omdat het toegevoerde vermogen niet boven de 1/4 watt uitkomt. Mooi. Ik geloof je. Dus dan heb ik die APL toch niet nodig?

Nu staat er een gezellig plantje bovenop mijn luidspreker. Ligt er een APL, dan kan dat niet meer.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 16 dec 2015, 17:06

pappaleo schreef:Nu staat er een gezellig plantje bovenop mijn luidspreker. Ligt er een APL, dan kan dat niet meer.

En daar heeft de Ikea weer handige oplossingen voor, zoek maar in de Libelle. Denk dat Mtb je zo een nummer kan noemen. :mrgreen:
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 16 dec 2015, 17:11

Je kan een kerstboompje op je speaker zetten met een paar APL's er in.

Toch jammer dat ze niet of nauwelijks branden.

Terug naar “Overige Audio-elektronica”