MiniDsp 2x8 Project.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

MiniDsp 2x8 Project.

Berichtdoor cobaltjeh » do 08 sep 2011, 20:29

Vandaag kwam de post eindelijk het bestelde pakketje brengen. Eerst nog 67 euro kunnen afrekenen voor de duanekosten, maar dat kon de pret niet bederven.

Deze minidsp, gaat mijn inmiddels verkochte losse 2x4 minidsp modules vervangen.
Enkele grote voordelen bij deze minidsp zijn:

- Plop vrij! Werkt met een constante 12v en met een remote aansluiting, die de minidsp netjes aan en uit zet, tijdens het aan / uit zetten met de remote gaat de dsp netjes op mute.
Ik ben erg blij geen geklooi meer met de relaisbordjes die ik eerst nodig had. Enigste manier om nog een plop te krijgen is als de constante 12v weg valt.
Dit is simpel op te lossen door met een simpele condensator en diode te zorgen dat eerst de remote weg valt.
Edit: helaas blijkt de minidsp niet helemaal plop vrij te zijn met andere versterkers, dan die ik eerst gebruikt heb om te testen. :oops:

- 96kHz sample rate ipv 48KHz, geen idee of ik dit ga merken maar de specs klinken toch een stuk beter.

- De 8 kanalen zijn in de software eenvoudig te linken en te configureren. Met mijn oude setup was het altijd een gekloot met ene usb er in de andere er uit. Omdat beide minidsp niet tergelijk aangesloten konden worden.
Vooral het linken is erg fijn, je kan nu de crossovers tergelijk aanpassen voor meerdere kanalen.

De minidsp gaat een plekje krijgen in een modushop kast, zodat deze perfect aansluit bij de 2, 4 kanaals LM4780 eindversterkers die ik momenteel ook aan het maken ben.
De volume en bronkeuze zal gebeuren door het welbekende printje van Knuisje.

Deze zal ik echter wat moeten aanpasssen, omdat deze minidsp geen analoog / digitaal selectie nodig heeft. Beide kanalen zijn tergelijk actief.
Ik moet nog even kijken of ik hier nog wat op kan verzinnen.

Daarnaast zit heel de print vol met headers, en jumpers. En in de manual staat natuurlijk niets :sure:. Dus nog afwachten waar deze in de toekomst voor te gebruiken zijn :).

Ten slot nog wat plaatjes:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op di 27 sep 2011, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

cobaltjeh

Re: MiniDsp 2x8 Project.

Berichtdoor cobaltjeh » za 10 sep 2011, 10:48

Ik zit even te dubben over de voeding van de minidsp.

Deze heeft 12 volt / 1,5ampere nodig. Nu heb ik zelf een 20v / 30VA trafo liggen in combinatie met een lm317 voeding of een 7812 voeding.
Beide spanningsregelaars kunnen echter maar 1,5 ampere maximaal regelen.

Daarnaast zit er een volumeprint in die 14 volt nodig heeft, aangezien deze een 7812 chip aan boord heeft.

Nu is mijn vraag of dit een slimme optie is, omdat dit nogal weinig spelingsruimte geeft.
Daarnaast moet ik de spanningsregelaar koelen op bijvoorbeeld de zijkant van de modushop kast. Omdat hij nogal flink moeten werken van 20+ naar 12 volt.

Een optie is het kopen van een nieuwe trafo van bijvoorbeeld 12v 30VA dan zou de spanningregelaar minder warm worden.
Echter dan zit er nog weinig ruimte in het geheel.

Andere optie is het kopen van een 12v meanwell schakelende voeding. Echter zit ik dan met het probleem dat ik het volumeprintje niet kan voorzien van 14 volt. Aangezien deze ook een 7812 chip aan boord heeft. Daarnaast vind ik z'on metalen blok niet echt mooi in mijn kast.

Overigens heb ik het bordje gemeten met de ampere meter, en deze gebruikt in gebruik iets van 0,5 ampere. Ik denk dat die 1,5 ampere pas echt nodig is als je echt alle gebalanceerde uitgangen etc. gaat gebruiken. (Iets wat ik niet ga doen.)

Wellicht heeft iemand nog een andere / betere oplossing?

Edit: ik heb nog een 78S12 spanningsregelaar gevonden, deze zou max 2 ampere moeten kunnen regelen. Zou deze beter geschikt zijn?
Natuurlijk nog even de vraag of de trafo dan voldoende sap gaat geven aangezien deze maar 1,5 ampere op 20volt geeft.

Ik denk dat deze trafo dan op 12volt iets meer ampere kan leveren, waardoor het net allemaal zou moeten lukken. :roll:

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 10 sep 2011, 11:10

Denk er ook aan dat een vfd display meer stroom trekt dan een lcd display. Als je al 12V hebt kun je de 7812 op het volumeprintje overslaan. Dan heb je geen aparte 14V meer nodig.

Kun je nog een detailfoto van de dsp-print posten? Ik ben wel benieuwd welke ic's ze gebruiken.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 10 sep 2011, 11:18

knuisje schreef:Kun je nog een detailfoto van de dsp-print posten? Ik ben wel benieuwd welke ic's ze gebruiken.

Ik zal eens mijn best doen met wat foto's. :D

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 10 sep 2011, 11:36

Hierbij, mocht je nog bepaalde stukken in detail willen zien. Laat dan maar weten. :)

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 10 sep 2011, 12:11

Dus ze gebruiken een CS42528 als ADC en 8 kanaals DAC. Vreemd dat ze de ingebouwde SPDIF receiver niet gebruiken, maar je daarvoor weer een minidigi nodig hebt. :roll:
En de dsp is een ADAU1445 met geïntegreerde ASRC en ook een ingebouwde SPDIF receiver en transmitter.
Opamps na de DAC zijn de JRC2068.
( ͝° ͜ʖ͡°)

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 10 sep 2011, 12:36

cobaltjeh schreef:Ik zal eens mijn best doen met wat foto's. :D

Dat heb je zeker gedaan. :!: :rock:
Mooi, ik kan nu wel een indruk krijgen van het geheel.

Ik had hem ook al eerder gezien, en dat er nog aardig wat plakken zijn die dus wel in het ontwerp zitten, maar niet gebruikt. :oops:
De man van S&C in Dordrecht gebruikt hem om de verschillende setjes op een gelijk nivo te kunnen demonstreren.
Een echt goed vergelijk word dan wel mogelijk.
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 10 sep 2011, 12:40

Redelijk wat van de lege vlakken zijn voor de 8 kanaals ingangs versie.
Hier is het bordje al stukken meer bestukt.

Daarnaast lijkt er wat extra ruimte te zitten om het voedingsgedeelte te 'upgraden'.

11601671-minidsp-8x8-web2.jpg

Ik merk ook dat de usb ingang beter functioneerd, die 2x4 minidsp wil nogal eens moeizaam aan de gang willen onder windows 7.
Ze zijn ook nog flink wat van plan met het bordje, zo is er een IR ontvanger die ze willen inzetten als volume + preset keuze.

Daarnaast zit er echt een berg aan jumpers / headers op. Dus wellicht kunnen ze dan later nog features inbouwen.

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » za 10 sep 2011, 15:12

Ik ben erg benieuwd hoe de 2x8 gaat uitpakken, en voornamelijk wat het klankverschil zal zijn. Keep up the good work!
Onderschrift.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 10 sep 2011, 16:15

Rizzo schreef:Ik ben erg benieuwd hoe de 2x8 gaat uitpakken, en voornamelijk wat het klankverschil zal zijn. Keep up the good work!

Ik denk dat ik alles wel klaar krijg voor Breda volgend jaar, denk dat dan de complete set maar eens mee moet gaan. :)

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 10 sep 2011, 16:18

Eerder toch wel, dat duurt nog 8 maanden. :lol: :lol: :lol:
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 10 sep 2011, 16:22

knuisje schreef:Eerder toch wel, dat duurt nog 8 maanden. :lol: :lol: :lol:

Altijd een ruimte marge nemen voor de deadline. En met een beetje geluk zijn dan ook mijn speakers af. :lol:

Maar ik ga weer verder met zweten in de schuur, met een beetje geluk komen vandaag de 2 achterpanelen van de versterkers klaar. :sure:

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 10 sep 2011, 20:08

en hier het resultaat van een middagje zweten in een te warme en vochtige schuur.

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 10 sep 2011, 20:13

Vakwerk, ik had alleen zwarte schroefjes gebruikt. :hide:
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 10 sep 2011, 20:23

knuisje schreef:Vakwerk, ik had alleen zwarte schroefjes gebruikt. :hide:

Heb je helemaal gelijk in, maar die hebben ze niet bij de bouwmarkt. :evil:
En op ebay ben ik zo 40 euro kwijt voor wat stomme schroefjes omdat ze daar alleen RC auto schroeven verkopen.

Ooit wel eens gezocht bij een groothandel, maar hier kwam ik niet echt uit. En een andere keer dat ik besteld had, waren het een of andere high tension steel bolts.
Die na een maand vol met roest stonden.

Als iemand een mooi doosje zwarte m3, verzonken boutjes van 15 tot 20mm weet te vinden die niet roesten houd ik me aanbevolen. :)

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 10 sep 2011, 20:43

Hier is wel iets te vinden.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 24 sep 2011, 10:58

Gisteren flink zitten spelen met de minidsp. Ik heb 2 gescheiden voedingen gemaakt.

De minidsp heb ik 60.000uf aan cap gegeven, waardoor deze net iets later afsluit.
En de remote op een voeding die meteen af valt.

Resultaat nog steeds allerlei plopjes en een harde plop bij het uitschakelen. Ik heb getest met de lm4780 bordjes, en deze geven blijkbaar een groter probleem dan de simpele HK versterker die ik eerder al geprobeerd had, deze was compleet plop vrij.

Daarna de application note voor de remote uitgang van minidsp er bij gepakt deze geeft aan dat je op het bord een extra condensator moet toevoegen.
Dit verminderde de harde plop wel, maar de rest van de plopjes bleef ik horen.

Nu vraag ik me af of het toevoegen van de MKP ontkoppelcondensatoren aan de lm4780 eindversterkers wellicht deze plopjes kunnen oplossen. Aangezien het lijkt dat er een kleine dc op de uitgangen van de minidsp komt bij het plaatsen van stroom op het bord. Daarna komt er nog een flinke dc op het bord na het uitschakelen.

Ik heb hier echter alleen nog een 0,33uf en 0,1uf MKP liggen om te testen, ik weet niet of deze voor de testdoeleinden geschikt zijn?
Daarnaast twijfel ik een beetje over de plaatsing van deze condensator, ik neem aan dat je deze tussen +/- van het ingangssignaal zet?

Mocht dit alles niet op te lossen zijn, moet ik weer een constructie gaan maken met de relaisbordjes. Maar dat wou ik deze keer eigenlijk niet doen omdat het nogal een geprul is.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 14 nov 2011, 21:18

Project heeft een tijdje stil gelegen, maar ik ga weer druk aan de slag met de dsp kast. :D

De mannen van minidsp hebben ook niet stil gezeten, en de manual is flink uitgebreid met allerlei instellingen.
Inclusief zelfs ondersteuning voor IR volume regeling, en preset keuze.

Enkele vraagstukken spelen alleen nog in mijn hoofd.

1 De 2x8 minidsp heeft ook gebalanceerde uitgangen, deze zijn een stuk eenvoudiger aan te sluiten (schroefjes) als de rca varianten.
Echter zijn mijn lm4780 versterkers niet gebalanceerd, dus ik weet niet of dit wel met elkaar te combineren is.
Ik weet dat je de de min en aarde samen kan voegen, en dan zo naar een tulp gaan maar dit lijkt me niet ideaal.

2 De voeding voor het geheel, mijn 20v 30va is niet ideaal om naar 12 volt te gaan. De spanningsregelaar gaat het dan wel erg zwaar krijgen.
Een optie is een andere trafo van bijvoorbeeld 12v, de andere optie is een mooie echte meanwell 12v schakelende voeding. Deze zijn ook nog lekker compact.
Wat vinden jullie?

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 14 nov 2011, 21:39

Ik heb hem pas aan het werk gezien en gehoord (afgelopen zaterdag) met een blijkbaar zware muurwrat.
Ik kan eventueel woensdag nog wel even kijken en vragen.
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 14 nov 2011, 21:42

hannesie schreef:Ik heb hem pas aan het werk gezien en gehoord (afgelopen zaterdag) met een blijkbaar zware muurwrat.
Ik kan eventueel woensdag nog wel even kijken en vragen.

Hmm dat is ook nog een optie, dan kan ik de voeding extern houden. En heb ik wat ruimte over in de kast.
En dan kan ik altijd nog een deftige externe power supply maken als dat nodig is.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 14 nov 2011, 21:51

Hmm hangt er denk ik vanaf hoe schoon de gebalanceerde uitgang is.
Het nadeel van de boel zo aansluiten is dat alle storing die op de uitgang verschijnt dan wel wordt doorgegeven.
De andere pin ('-' / 'cold') van de gebalanceerd uit moet je alleen niet aan de gnd vastknopen! Uitgang nooit kortsluiten ;).

Je kan eventueel ook een bufferschakeling of trafo nemen die het signaal omzet naar ongebalanceerd.
Dan behoud je tenminste het voordeel van een storingvrije uitgang.

Over de voeding. Het is misschien een beetje zonde, maar kan je de trafo niet simpelweg afwikkelen naar 12Vac?
In een pre zou ik zelf niet zo snel een schakelende voeding gebruiken i.v.m met eventuele HF storing.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 14 nov 2011, 21:58

De ongebalanceerde uitgangen hebben namelijk een vreselijke plop op de minidsp. Ik wil daarom eens testen wat de gebalanceerde doen. (Waarschijnlijk hetzelfde :))
Dus als ik het goed begrijp gewoon de + aan + en - aan - en dan de 'S' los laten hangen?

Wat de trafo betreft koop ik liever dan een nieuwe geschikte trafo, het project heeft al genoeg gekost.
Die paar tientjes voor een nieuwe trafo maakt me dan ook weinig meer uit, als het maar goed is.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 14 nov 2011, 23:00

Zojuist maar 1 knoop doorgehakt en een mooie amplimo 12v 30va trafo besteld.

Nu alleen nog kijken of ik het simpele HK voedingsbordje vervang, of deze ga modden met een 78S12 die de 2 ampere wel aan kan.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 15 nov 2011, 10:05

Bedoel je met 'S' sleeve?
Zo ja, dan is het antwoord nee ^^.

Van de gebalanceerde connector moet je pinnetje 2 of 3 gebruiken om het signaal af te tappen en pin 1 voor de kabelafscherming.
De pinnen worden ook wel aangeduid met: hot(+), cold(-) en shield (gnd), respectievelijk pin 2, 3 en 1.
Of je nu de hot of cold gebruikt maakt niet uit, zolang je maar consequent bent.

Zoek anders even op 'XLR' daarbij kan je makkelijker iets over gebalanceerde audio vinden.
XLR

Edit:
Die 2x8 is eigenlijk best wel groot, meer een MaxiDsp :mrgreen:

Ga je eventueel de op-ampjes ook vervangen? Ik zie dat ze veel JRC 2068's hebben gebruikt. Die worden ook door EMU veel gebruikt (zitten onder andere op de 1212M en Tracker Pre).
Ik heb zelf alleen geen idee of dat goede op-ampjes zijn, ze meten wel erg goed.
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 15 nov 2011, 10:28, 3 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 15 nov 2011, 10:17

Bij mijn constructie :oops: maakt het niet uit voor wat betreft de klappen, gebalanceerd net zo een tik/klap als de RCA. :mrgreen:
Nog wel steeds ruis, Knuisje gaat er maar eens naar kijken. :|
Hans

Terug naar “Overige Elektronica”