Pjotr schreef:Klopt allemaal. Toch is het niet zo simpel. Je bent n.l. verplicht om aan te tonen dat je product voldoende veilig is (100% veilig kan niet) als daarom gevraagd wordt en wel binnen 14 dagen. Dus hoe doe dat? Je enige houvast zijn die EN normen die relevant zijn voor je product.
Dit geldt overigens alleen voor een product dat vrij op de markt is. Niet voor je eigen hobby knutsels en b.v. ook niet voor prototypen die niet vrij op de markt zijn en onder gecontroleerde condities gebruikt worden.
Je hebt helemaal gelijk dat het volgen van een norm het makkelijkst en meest voor de hand liggend is. Want juist daarin staan de meetbare zaken.
Ik heb ook zo snel geen voorbeeld van het tegendeel, maar ik kan me situaties voorstellen waar je een combinatie hebt van een kleine oplage (dus geen budget voor een uitgebreide evaluatie), en een heel simpel product dat niet onder een specifieke productnorm valt, en waarop maar een deel van van een algemene norm van toepassing zou zijn. En dat mag dus.
Keerzijde van dit juridische steekspel is ook dat het volgen van een norm je nooit vrijpleit van verantwoordelijkheid. Zelfs als je een norm volgt en dat zelfs hebt laten controleren door een notified body, blijf je verantwoordelijk, en gaan ze evengoed graven naar verwijtbare zaken. Je kunt je dus ook niet verschuilen achter een norm.
de regel is dat een apparaat aan de CE regels moet voldoen bij ingebruikname. Er is geen onderscheid voor prototypes, one-offs en grote series. Voor apparaten die bij een ontwikkelaar zelf staan, kun je daar dus over twisten. Maar op het moment dat je een prototype bij een toekomstige klant neerzet, en die klant er mee laat werken, is het in gebruik genomen. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een testopstelling die je voor je eigen productie bouwt. Die verkoop je ook niet, maar je neemt 'm wel in gebruik. Dus is CE van toepassing.
Derde voorbeeld is een productiestraat die in een fabriek neergezet wordt. Die wordt niet in de vrije handel gebracht (letterlijk niet, want die verplaats je niet meer). Toch CE van toepassing.
Er lopen nogal wat begrippen door elkaar, want het doel van CE is juist wel vrije handel vergemakkelijken. Dus zou je inderdaad kunnen zeggen dat iets dat je voor jezelf bouwt hier niet op van toepassing is. Verkoop je je knutsel echter aan een andere hobbyist, tja, dan is er geen speld tussen te krijgen.
maar om Barts subtiele hint te volgen: volgens mij draaf ik nu een beetje door...