Pjotr schreef:Het is niet of het een of ander maar "EN EN".
.......
Als leek op het gebied van elektronica durf ik hier geen uitspraak te doen. In de bouw maak ik regelmatig mee met het beoordelen van productcertificaten. Niet dat ik de certificaten wantrouwen maar het gaat regelmatig fout bij de randvoorwaarden. Hieronder een domme voorbeeld:
Een binnendeur is gecertificeerd voor een brandwerendheid van 60 minuten. Zo'n deur wordt verwerkt in een kozijn van balsa hout. De brandwerendheid van deur en kozijn is dan circa 2 minuten. Deur en kozijn worden opgenomen in een scheidingswand van papier. Brandwerendheid van het geheel is dan circa 5 seconden geworden terwijl de brandwerendheid van het product binnendeur nog steeds 60 minuten is.
Het is een stomme voorbeeld, maar het geeft de context aan. In mijn vakgebied ben ik met een certificaat er nog niet! Regelmatig laat ik het geheel (incl randvoorwaarden) opnieuw testen voor een projectgebonden certificaat.
Op basis van de gegevens van Peter ging ik aan het bestuderen van de datasheets om het achter te komen of mijn relais netspanning veilig is en kom ik tot de volgende vergelijk:
Vergelijk Relais001.png
Wat mij hier opviel waren de spanning 250VAC en stroom 8A niet maatgevend. Deze gegevens zijn makkelijk te vinden en deze voldoen meestal ook aan je eisen. Bij de duurdere typen zie je bovenaan van de datasheet "Coil contact: 5kV / 8mm".
Het is mij iig duidelijk dat mijn relais NIET netspanning veilig is. Ik ga verder zoeken naar goedkope maar wel veilige relais met de volgende in mijn achterhoofd:
- Dielectric strength between contacts >= 1000 VAC
- Dielectric strength between coil and contacts >= 4000 VAC
- Max. switching power >= 2000 VA
Groetjes, Wai
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.