Stop er uit bij aanzetten subwoofer

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

bert003

Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Berichtdoor bert003 » do 07 jul 2011, 16:17

Ik heb een subwoofer die 1200 Watt kan leveren. Het is een klasse D ontwerp.

Als hij eenmaal aan of op standby staat verbruikt hij 25 resp. 8 Watt.
Maar als ik hem met de schakelaar achterop aanzet vliegt 4 van de 5 keer de zekering er uit. Dit is een onhebbelijke eigenschap van dit type subwoofer.

Ik wil dus iets maken waarmee dit voorkomen kan worden. Liefst een schakeling met 220V in en 220V uit. Schakelaars zijn niet nodig omdat ik mijn hele stereo installatie van het stopcontact ontkoppel met een stekker. Vaste routine is stekker in het stopcontact en dan 1 voor 1 de apparaten aan. De subwoofer strooit hier roet in het eten. Subwoofer altijd op standby laten staan is geen optie.

Nu lees ik over inschakelbeveiliging met weerstanden in een "2 traps" situatie en over nul-doorgangs schakelaars.
Wellicht weet iemand een combinatie van deze oplossingen in 1 schakeling. Ik stel me zo voor dat ik een kastje achter op de subwoofer monteer met een Euro inlet en een Euro outlet die dan de sub ingaat. De "harde" schakelaar van de sub staat dan altijd op "on". Zodra de schakeling spanning krijgt geeft hij het door aan de sub maar dan zonder enorme stroompiek uit het stopcontact.

Bestaat er zoiets?
Laatst gewijzigd door bert003 op vr 08 jul 2011, 0:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Re: Stop er uit bij aanzetten subwoofer

Berichtdoor Barry2001 » do 07 jul 2011, 16:22

Dat doet de in rush current van de trafo in je versterker. Het eenvoudigst is een NTC in serie zetten met de trafo en de 220V inlet achterop de Subwoofer.

Een NTC is een weerstand met een negatieve temperatuurscoefficient, de weerstand neemt af als de temperatuur toeneemt. Is gewoon bij bv een Conrad te bestellen, of ze ook kant en klaar in een doosje bestaan weet ik niet, maar he, dit is Zelfbouw Audio forum ..

bert003

Berichtdoor bert003 » do 07 jul 2011, 16:33

Dank voor je reactie. Uiteraard bedoel ik niet een kant en klaar kastje, ik wil wel wat te solderen hebben :-)

Maar is het zo simpel dat ik met 1 ntc weerstand klaar ben? De vraag is dan nog wel, welke? Zal toch wel een speciale hoog vermogen type moeten zijn. En blijft alles wel normaal werken als er continue een weerstand in serie staat met de trafo? Hij zal niet zakken naar 0 ohm lijkt me?

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 07 jul 2011, 21:06

Mark Bakker

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 07 jul 2011, 22:04

IMGTFY :?: :!: :shock:
I Move Gently To Fuck You ,'t is wel DIY ,hoewel in een forum mag toch iedereen meedoen :lol: .

Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 07 jul 2011, 22:33

Onnodig complex. Gewoon een enkele NTC doet het werk ja, de weerstand zakt naar een verwaarloosbare waarde. M'n variac heeft overigens hetzelfde euvel gehad, een enkele NTC did the trick. Uiteraard een NTC kiezen die de stroom aan kan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 07 jul 2011, 22:46

bert003 schreef:Nu lees ik over inschakelbeveiliging met weerstanden in een "2 traps" situatie en over nul-doorgangs schakelaars.

Nul-doorgangsschakelaars zijn contra productief hier. Een zware trafo moet je juist op het maximum van de netsinus inschakelen!

Als er zekering automaten van het type-B (meestal standaard gemonteerd) in je meterkast zitten kun je ook overwegen om een langzamere type-C er in te (laten) zetten voor de groep waar je sub op zit. Meestal (maar niet altijd) is dat voldoende.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 07 jul 2011, 23:15

Om ook 's wat zinnigers te vertellen :^o ,probeer het bijv. met de NTC4,7 van DickBest ,evt.twee in serie(in elke netdraad één).
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 07 jul 2011, 23:18

Eigenlijk typisch dat zoiets simpels zo zelden gebruikt wordt :-s

Waarom hebben NTCs eigenlijk zo'n slechte naam?

bert003

Berichtdoor bert003 » vr 08 jul 2011, 0:15

Even voor de duidelijkheid, hebben we het dan over deze?

http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2835

Ik vraag me ook af of er geen componenten onder te lijden hebben onder die enorme inschakelstroom. Daarom zou ik het liever bij de subwoofer oplossen dan in de meterkast. En wellicht een schakeling die de componenten, als ze al hebben te lijden, wat meer ontziet. Maar als het met 2 NTC's kan is dat al mooi. Overigens is het natuurlijk wel zo dat als ik heel hard zou spelen, de subwoofer op een gegeven moment wel die 1200 Watt moet kunnen leveren en dus opnemen uit het net. Is een die 5 Amp NTC dan nog steeds genoeg?

Die Dick Best is trouwens erg schappelijk met verzendkosten zie ik, goede reden om daar dan ook maar eens wat meer te kopen als het zo uitkomt. Moet wel nog aan de 5 Euro zien te komen dus als ik het nog iets kan verfraaien dan hoor ik het graag :-)

Is de genoemde NTC 4,7 ohm in koude of in warme toestand? Is al weer 30 jaar geleden dat ik daar wat over geleerd heb.

En puur uit interesse, ik heb nog niet helemaal begrepen waarom een nuldoorgangsschkelaar hier contra-productief werkt.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 08 jul 2011, 11:00

bert003 schreef:Even voor de duidelijkheid, hebben we het dan over deze?

http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2835

Ik vraag me ook af of er geen componenten onder te lijden hebben onder die enorme inschakelstroom. Daarom zou ik het liever bij de subwoofer oplossen dan in de meterkast. En wellicht een schakeling die de componenten, als ze al hebben te lijden, wat meer ontziet. Maar als het met 2 NTC's kan is dat al mooi. Overigens is het natuurlijk wel zo dat als ik heel hard zou spelen, de subwoofer op een gegeven moment wel die 1200 Watt moet kunnen leveren en dus opnemen uit het net. Is een die 5 Amp NTC dan nog steeds genoeg?

Die Dick Best is trouwens erg schappelijk met verzendkosten zie ik, goede reden om daar dan ook maar eens wat meer te kopen als het zo uitkomt. Moet wel nog aan de 5 Euro zien te komen dus als ik het nog iets kan verfraaien dan hoor ik het graag :-)

Is de genoemde NTC 4,7 ohm in koude of in warme toestand? Is al weer 30 jaar geleden dat ik daar wat over geleerd heb.

En puur uit interesse, ik heb nog niet helemaal begrepen waarom een nuldoorgangsschkelaar hier contra-productief werkt.

Bert,

Vermogen = spanning x stroom, dus je stroom is 1200/220 = 5.45A. Met een beetje tolerantie lukt dat dus wel met die NTC's. Overigens is de 4.7 Ohm in koude toestand.

Maar 1200W :rock: .....nu is hier vlakbij gister een stadion ingestort, ben je niet bang voor die effecten??

Lieuwe

Berichtdoor Lieuwe » vr 08 jul 2011, 11:11

Barry2001 schreef:Bert,

Vermogen = spanning x stroom, dus je stroom is 1200/220 = 5.45A. Met een beetje tolerantie lukt dat dus wel met die NTC's. Overigens is de 4.7 Ohm in koude toestand.

Maar 1200W :rock: .....nu is hier vlakbij gister een stadion ingestort, ben je niet bang voor die effecten??

Met die 1200W kun je dat soort effecten juist nabootsen, dat is het doel toch :mrgreen:

bert003

Berichtdoor bert003 » vr 08 jul 2011, 11:15

Barry2001 schreef:
bert003 schreef:Maar 1200W :rock: .....nu is hier vlakbij gister een stadion ingestort, ben je niet bang voor die effecten??

Het is een 12"woofer in een relatief kleine behuizing, ik denk dat er daarom een flinke versterker inzit. O ja, en hij is van Amerikaanse makelij.
Als ik naar de specs kijk bij de woofer zie ik staan: Patented ERS amp, 1250 watt RMS / 3000 watt Dynamic, dus ik was nog aan de zuininge kant met wat ik vermeldde . . .

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 08 jul 2011, 11:16

bert003 schreef:En puur uit interesse, ik heb nog niet helemaal begrepen waarom een nuldoorgangsschkelaar hier contra-productief werkt.

Omdat als je op de nul doorgang ischakelt de zekering er gegarandeerd ALTIJD uitvliegt met dergelijk grote trafo's. Schakel je in op het maximum van de spanning dan gaat het wel goed en vliegt de zekering er niet uit. Omdat je in de praktijk ergens tussen de nul en het maximum schakelt vliegt de zekering er soms wel uit en soms niet uit. Eigenlijk zou je dus een "maximum spanning" schakelaar moeten hebben..

bert003

Berichtdoor bert003 » vr 15 jul 2011, 20:07

Ik heb inmiddels 2 NTC's ertussen gezet nog even via een kroonsteentje.
Ik denk dat het na, 6 keer de stekker in het stopcontact te hebben gestoken zonder dat de stop er uit vloog, werkt.

Verder heb ik, voorzichtig, aan de NTC gevoeld of er warmteontwikkeling was, maar ze worden totaal niet warm.
Betekent dit nu dat er gewoon 9.4 Ohm in serie staat met de trafo? Wat voor een effect heeft dit verder? Gevoelsmatig zit het me nog niet helemaal lekker.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 15 jul 2011, 20:30

bert003 schreef: Gevoelsmatig zit het me nog niet helemaal lekker.

Waarom niet? NTC's worden vaak genoeg in dure high-end versterkerkers toegepast.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 jul 2011, 20:38

bert003 schreef:Betekent dit nu dat er gewoon 9.4 Ohm in serie staat met de trafo? Wat voor een effect heeft dit verder? Gevoelsmatig zit het me nog niet helemaal lekker.

Ja, dat betekent het. Die NTC gaan pas warm worden als je flink vermogen gaat trekken. Die weerstand in serie is meestal niet zo'n ramp. Je kunt het wel gaan horen als je wat verder uitstuurt en/of een versterker hebt waarbij de voedings onderdrukking (PSSR) niet zo groot is en dat zijn veel versterkers. Je gaat het dan vooral horen in een wat minder strakke basweergave.

In geschakelde voedingen is het geen probleem omdat die toch elektronisch geregeld worden maar bij een trafo + gelijkrichter en elco's kan het wel hoorbaar invloed hebben. Een betere schakeling is een inschakelbegrenzer met relais en vaste weerstanden a la de klik-aan-klik-uit van Sander Sassen: viewtopic.php?p=1511733

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 15 jul 2011, 20:46

bert003 schreef:Ik heb inmiddels 2 NTC's ertussen gezet nog even via een kroonsteentje.
Ik denk dat het na, 6 keer de stekker in het stopcontact te hebben gestoken zonder dat de stop er uit vloog, werkt.

Verder heb ik, voorzichtig, aan de NTC gevoeld of er warmteontwikkeling was, maar ze worden totaal niet warm.
Betekent dit nu dat er gewoon 9.4 Ohm in serie staat met de trafo? Wat voor een effect heeft dit verder? Gevoelsmatig zit het me nog niet helemaal lekker.

Bert, helemaal goed zo. Je bent van je probleem af, dat vaak voorkomt, en net zo vaak op dezelfde manier wordt opgelost :mrgreen:

bert003

Berichtdoor bert003 » vr 15 jul 2011, 20:50

Minder strakke basweergave?

Het gaat hier om een subwoofer met een servomotor om de bas zo strak en snel mogelijk te houden.

Aan de andere kant, hoe kunnen ze deze dan in high-end versterkers toepassen, ik neem aan dat daar de bassen ook strak moeten zijn.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 jul 2011, 20:52

Dan is het daarop ontworpen. Het hangt heel erg van de versterker af of je het hoort of niet. Kwestie ook van proberen. Maar met een servo sub zal het wel goed gaan denk ik. Waarschijnlijk is het enige dat je wat minder ver kunt uitsturen voordat ie gaat clippen/vervormen.

bert003

Berichtdoor bert003 » vr 15 jul 2011, 21:28

Ik hoor zo geen verschil en hard spelen doe ik toch niet echt. Ik wa bang dat het een beetje dempende werking zou hebben, alsof er een soort limiter aanwezig was.

Als je van de laatst genoemde schakeling het stuurgedeelte weghaalt, dat heb ik immers niet nodig, dan hou je ongeveer de schakeling over die eerder genoemd is, maar dan met extra netfilter. Tenminste voor zover mijn kennis gaat. Ik zou dan eerder geneigd zijn om de eerste schakeing in deze thread te maken en er dan het netfilter aan toevoegen. Maar voorlopig ga ik hier even mee experimenteren.

Mocht het er toch van komen dat ik iets maak met weerstanden die overbrugd worden, dan kan ik ook gewoon 4 NTC's gebruiken die ik dan overbrug i.p.v. vermogensweerstanden? Wellicht zijn er ook nog wel relais met een 220V stuuraansluiting en ingebouwde instelbare vertraging? Dan wordt het helemaal een simpele schakeling....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 jul 2011, 22:03

Als je nu geen verschil hoort met of zonder die NTC's zou ik het lekker zo laten. NTC's zijn erg robuust en verder prima als inschakelbegrenzer te gebruiken.

Enige wat ik aangaf is wat er soms gebeurt maar dat is geen regel. Is ook een beetje een antwoord op de vraag van Bart waarom NTC's een slechte naam hebben en dat is niet terecht. Dat is alleen in "audiofiele" kringen zo, met 1 mindere ervaring is het daar al snel altijd en overal minder.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 16 jul 2011, 0:42

Wat er gewoon gebeurt natuurlijk is dat je een spanningsdeling met de trafo maakt.
Zeker grote trafo's hebben een nogal lage primaire (DC)weerstand (vandaar ook de hoge piekstroom 8) )
Ik weet niet precies hoe warm zo'n NTC wordt, maar zelfs met een 3,3ohm moet je behoorlijk stoken om een niet te hoge weerstand te krijgen.

Hoe erg het is hangt helemaal af hoe de gehele versterker in elkaar zit, maar ik kan me er iets wel bij voorstellen (of het hoorbaar is, is een 2e)
Bypassen met een relay is dan helemaal geen gek idee eigenlijk.
En dat is een stuk goedkoper en compacter dan een complete inschakelvertraging.
Zou zelfs ook kunnen met een transistor of FET vanaf de 230V kant.
Volgens mij zie je dat ook weleens in versterkers, bedenk ik me net.

Voor de vragen kun je het beste ook gewoon even dit lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/NTC-weerstand

en hier een tabel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waardetabel_NTC

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 16 jul 2011, 11:30

Zeg maar dit idee, maar dan ipv van die vier weerstanden een NTC:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... aging.html

Volgens mij kun je daar ook een triac gebruiken of natuurlijk een solid state relai.

bert003

Berichtdoor bert003 » za 16 jul 2011, 12:11

Of een solid state relais goedkoper is denk ik niet echt, maar het is wel compact. Ik zie bij conrad van die programmeerbare tijdrelais staan waar je gewoon 220V op ansluit en dan sluiten er wat contacten na de ingestelde tijd. In dat geval heb ik niet veel onderdelen nodig behalve een kastje. Relais kost v.a 35 Euro.

Ik zal dan meteen een net entree met filter er bij zoeken, maar ik kan alleen niet goed zien of dat nu de genoemde typen zijn waarbij er geen y-tap aanwezig is. Zit ook geen documentatie bij.

Eigenlijk raar dat een fabrikant die 3K+ Euro voor een subwoofer durft te vragen hier zelf niks op bedacht heeft...

Terug naar “Overige Audio-elektronica”