MiniDsp + LM4780 Project

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

MiniDsp + LM4780 Project

Berichtdoor cobaltjeh » za 04 jun 2011, 14:35

8 Kanaals minidsp kast is af, en daarom beginnen we nu weer aan een nieuw project. :D Dit keer wordt het een DSP + versterker in een.

Uitdagingen voor dit project is nog steeds de inschakelplop van de minidsp. Daarom zie je op de foto's 2 verschillende relaisbordjes liggen. Een bordje is heeft een timer IC. De andere is een 220v relais, en het 3e bordje is een signaal relais. Met behulp van deze ga ik de analoge uitgangen van de minidsp en de versterkers zelf schakelen. Mijn vorige project heb ik ook plop vrij gekregen dus ik verwacht hier hier eigenlijk geen problemen mee.

Voor de speaker uitgangen heb ik gekozen voor Neutrik Speakon sockets, deze heb ik nog nooit gebruikt, maar ik zie het gemak er wel van in.

Dingen die ik in deze kast anders ga uitvoeren:

- Beter letten op de verschillende massa aansluitingen, in mijn andere kast had ik hier wat problemen mee.
- Alles netjes solderen en afwerken met krimpkous, op deze manier geen losse en vreemde contacten meer.
- Proberen een mooie symmetrische layout te maken in de kast.
- Iets aan het voorpaneel veranderen, volumeknop plus display vind ik nog minder mooi. Moet strakker kunnen.

Vooralsnog is het wachten op nog wat onderdelen zoals wat kast onderdelen. En deze week eens goed bestuderen hoe ik de layout wil gaan maken.

En natuurlijk nog wat plaatjes van de verschillende onderdelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

cobaltjeh

Re: MiniDsp + LM4780 Project

Berichtdoor cobaltjeh » zo 05 jun 2011, 19:29

Vandaag een opzet gemaakt voor het achter paneel.

Speakon aansluitingen aan de zijkanten, dan kunnen de interne speakerkabels langs de zijkant lopen zonder langs andere kabels te lopen.
Voedingsstekker in het midden, met daar boven de analoge in digitale cinch ingangen, dit omdat de minidsp centraal in de kast gemonteerd wordt.
Vervolgens nog de optische aansluitingen daar omheen, deze hebben toch geen last van het voedingsgedeelte.

Overigens ga ik maar 1 analoge ingang gebruiken, en sla ik het analoog selectie gedeelte op de volumeprint over.
Dit voor de eenvoud en minder kabels in de kast. En sinds alle apparatuur hier zowat digitaal is, behalve mijn platenspeler die eigenlijk nooit aan staat.
Ook gebruik ik de spdif uitgang van de minidigi niet, optische is genoeg om eventueel meerdere DSP's te linken.

Ik twijfel alleen nog of ik andere cinch terminals moet aanschaffen, die ik nu heb komen uit HK, en zijn van kwaliteit een keer aanraken en ze slaan meteen bruin uit.
Ik vraag me af of een degelijke neutik cinch terminal dit probleem niet heeft? Echt super veel geld uitgeven aan 'dure merk' interlinks heb ik ook geen zin in.

Deze heb ik al op het oog als eventuele vervangers, iemand ervaring met deze?
http://www.bax-shop.nl/rca-/-tulp/neutrik-nys-367-6-chassisdeel/product-details.html
http://cgi.ebay.nl/4-PCS-GOLD-PLATE-RCA-FEMALE-CONNECTOR-CHASSIS-SOCKETS-/310323281907?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item4840b57ff3

Het vervolgens het ontwerp:
backpanel lm4780 minidsp.jpg

bertor

Berichtdoor bertor » zo 05 jun 2011, 19:38

cobaltjeh schreef:Deze heb ik al op het oog als eventuele vervangers, iemand ervaring met deze?
http://www.bax-shop.nl/rca-/-tulp/neutr ... tails.html

Deze heb ik, prima spul.

Wat ga je precies aansturen? Als het een actieve 2-weg wordt kun je de 4-polige speakon overwegen, heb je alles in 1 keer.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 05 jun 2011, 19:58

bertor schreef:Deze heb ik, prima spul.

Wat ga je precies aansturen? Als het een actieve 2-weg wordt kun je de 4-polige speakon overwegen, heb je alles in 1 keer.

Ok thx, dan ga ik die zeker overwegen, aansluit spul uit HK ziet er altijd mooi uit maar valt toch wel tegen in kwaliteit. Mja voor die prijzen moet je ook niet zeuren ook. :)

Het wordt een actieve 2-weg setup, die ik eventueel wil linken aan mijn andere DSP kast, in de kast zitten 4-polige speakon die ik gebruik als 2-polig. (In de toekomst kan ik dus altijd nog wisselen, aangezien ze intern schroefterminals hebben.) Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik nog niet weet wat voor speakers er aan komen, en meestal gebruik ik toch banaan terminals in de speakers.
Daarnaast is 2 aderige kabel beter te verkrijgen en goedkoper.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 05 jun 2011, 22:23

cobaltjeh schreef:8 Kanaals minidsp kast is af, en daarom beginnen we nu weer aan een nieuw project. :D Dit keer wordt het een DSP + versterker in een.

WE gaan weer iets moois zien op het forum .
Succes.
FOCAL

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 05 jun 2011, 23:39

bas focal m180 schreef:WE gaan weer iets moois zien op het forum .
Succes.

Laten we het hopen, ik ga mijn best er voor doen. :)

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 06 jun 2011, 0:32

Misschien kun je nog een metalen plaatje tussen de LM4780 en de kast doen. Nu zit het IC precies bij een gleuf wat niet zo gunstig is voor de warmte-afvoer.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 06 jun 2011, 8:58

knuisje schreef:Misschien kun je nog een metalen plaatje tussen de LM4780 en de kast doen. Nu zit het IC precies bij een gleuf wat niet zo gunstig is voor de warmte-afvoer.

Goede tip, ik zal dat wel even testen. En mocht hij zijn warmte niet goed kwijt kunnen en klein metalen plaatje er tussen.

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 06 jun 2011, 9:42

Ik zou het al zonder te testen doen. Het deel van het IC dat geen contact heeft wordt heel snel te heet, het deel dat wel aan de behuizing zit blijft koel. Dit veroorzaakt stress in het IC.
Je kunt ook afstandhouders van 25mm onder de print gebruiken om het IC bij een vlak deel van de behuizing te krijgen, zo heb ik het ook gedaan.

De minidsp moet je met kunststof afstandhouders monteren anders krijg je problemen met aardlussen.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 06 jun 2011, 10:23

knuisje schreef:Ik zou het al zonder te testen doen. Het deel van het IC dat geen contact heeft wordt heel snel te heet, het deel dat wel aan de behuizing zit blijft koel. Dit veroorzaakt stress in het IC.
Je kunt ook afstandhouders van 25mm onder de print gebruiken om het IC bij een vlak deel van de behuizing te krijgen, zo heb ik het ook gedaan.

De minidsp moet je met kunststof afstandhouders monteren anders krijg je problemen met aardlussen.

De reden dat hij daar zit is dat ik dan de bouten in de gleuf kan stoppen en dus geen gaten in de kast krijg.
Dit vind ik een stuk mooier, dus ik ga maar eens op zoek naar een mooi alu plaatje. Koelpasta etc heb ik ook nog wel liggen.

Voor de minidsp ben ik inderdaad nog op zoek naar kunstof afstandshouders.

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 06 jun 2011, 10:48

cobaltjeh schreef:Voor de minidsp ben ik inderdaad nog op zoek naar kunstof afstandshouders.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=534790
( ͝° ͜ʖ͡°)

Fokko

Berichtdoor Fokko » ma 06 jun 2011, 13:13

Afbeelding

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 07 jun 2011, 19:09

Bedankt voor de tips heren, maar uiteindelijk heb ik deze gekocht op ebay.
Aangezien ik altijd de verkeerde maat bestel, weet ik zeker dat ik deze keer goed zit. :)

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130511098802&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 07 jun 2011, 23:44

Vandaag weer verder gewerkt aan het ontwerp van de kast.
Het streven van het ontwerp is na een zoveel mogelijke symmetrisch ontwerp, want het oog wil ook wat.

De 2 trafo's voor de versterkers hebben een plekje gekregen. In het midden de trafo voor de minidsp.
Aan de zijkanten ieder een lm4780 bordje.

In het midden wil ik de dsp plaatsen, het blauwe vlak is voor de volume / bronkeuze print.

Enige waar ik nog niet gelukkig over ben zijn de 2 voedingsbordjes in het rood, en de 2 relaisborden in het geel.
De achterste relaisprint schakelt de 2 trafo's van de versterkers. Het achterste relaisprintje gaat de uitgangen van de minidsp schakelen, tegen de inschakelplop.
Ik moet nog testen of deze wel nodig is als de versterkers zelf ook vertraagd inschakelen.

Tevens heb ik de timer print nog niet getekend in dit ontwerp, maar gelukkig is deze klein.

En hier de eyecandy, misschien sla ik te ver door met tekenen. Maar het is ontspannend, en geeft een erg goede indruk hoe het moet worden. :)

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 08 jun 2011, 9:05

cobaltjeh schreef:Ik moet nog testen of deze wel nodig is als de versterkers zelf ook vertraagd inschakelen.

De versterker gaat aan als de voedingspanning boven ca. 18V komt en weer uit als hij onder de 18V komt. Bij het inschakelen gaat dit snel, bij het uitschakelen duurt het ongeveer 2 seconde vanwege de buffercondensatoren.

Mooie plaatjes! Ik ben ook benieuwd naar de voorkant. :)
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 08 jun 2011, 9:35

knuisje schreef:
cobaltjeh schreef:Ik moet nog testen of deze wel nodig is als de versterkers zelf ook vertraagd inschakelen.

De versterker gaat aan als de voedingspanning boven ca. 18V komt en weer uit als hij onder de 18V komt. Bij het inschakelen gaat dit snel, bij het uitschakelen duurt het ongeveer 2 seconde vanwege de buffercondensatoren.

Mooie plaatjes! Ik ben ook benieuwd naar de voorkant. :)

Oeh, die 2 seconden voor uitschaken is wel erg veel, dan ontkom ik niet aan het siginaal relais denk ik zo. Of ik moet wel erg veel buffer in de mindisp voeding bouwen.
Met een beetje geluk kan ik vanavond morgen, verder met het ontwerp. en nog de rest van de zaken uitwerken. :)

Front weet ik nog niet echt wat ik wil. Vind ik display toch minder mooi, dus zit te denken aan een soort van led weergave voor de bron.
Volume hoeft niet echt zichtbaar te zijn.

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 08 jun 2011, 10:17

Ik heb de firmware een tijdje geleden aangepast om een muterelais aan te kunnen sturen. Misschien kun je dat gebruiken?

Een ideetje voor het tonen van het volume is misschien 2 stuks 7-segment cijferleds zoals bij de Relaixed. Dit is vrij eenvoudig te realiseren met 2 schuifregisters en wat aanpassingen in de programmacode.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 08 jun 2011, 11:23

knuisje schreef:Ik heb de firmware een tijdje geleden aangepast om een muterelais aan te kunnen sturen. Misschien kun je dat gebruiken?

Een ideetje voor het tonen van het volume is misschien 2 stuks 7-segment cijferleds zoals bij de Relaixed. Dit is vrij eenvoudig te realiseren met 2 schuifregisters en wat aanpassingen in de programmacode.

Dat kan ik ook altijd nog proberen, dat zou het timer bordje onnodig maken. Wanneer de volumeprint op een simpele voeding zit zou deze snel genoeg moeten afvallen denk ik zo.
Die cijferleds vind ik ook ook niet echt mooi, volume weergave vind ik niet echt nodig eigenlijk.

Jouw dsp vind ik erg mooi, met het schermpje achter het glas, alleen kosten van fresen en het lcd zijn gewoon hoog in vergelijking met de rest van de componenten.
Daarom toch even verder zoeken, naar andere oplossingen.

Plus ik merk erg vaak dat ik de volumeregeling op de bron meestal gebruik, wanneer het een optische ingang betreft. (pc, sonos)
Dus deze staat eigenlijk altijd op een standaard waarde, en het volume regel ik dan op de pc of sonos.

Dus hier moet ik nog maar eens goed over nadenken.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 08 jun 2011, 23:27

Vandaag weinig tijd gehad, maar de speakon en usb connectoren zitten er in. :D

En dat sketchup is trouwens een mooi programma, kon het niet laten om ook een simpel rendertje te maken.

knuisje

Berichtdoor knuisje » do 09 jun 2011, 8:46

Eigenlijk bouw je de versterker 2 keer, digitaal en fysiek. :lol:
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 09 jun 2011, 9:09

knuisje schreef:Eigenlijk bouw je de versterker 2 keer, digitaal en fysiek. :lol:

Eigenlijk wel, alleen digitaal is het wel erg eenvoudig. Maar allebij net zoveel werk. :)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 09 jun 2011, 19:54

Aangezien Knuisje met de tip kwam om te zorgen voor een beter contactvlak met de versterkerchip, ben ik met de volgende oplossing gekomen.

De alu strip wordt tussen chip en zijkant kast geklemd, op deze manier heeft de chip voldoende raakvlak met het alu, en kan ik toch de gleuf gebruiken als montage.
Het plan is om ook nog koelpasta tussen de kast en strip te plaatsen.

Zou dit zo een beetje kunnen werken, en is het beter / slechter dan de oorspronkelijke situatie?

P6096878.jpg

knuisje

Berichtdoor knuisje » do 09 jun 2011, 20:52

Ziet er goed uit. :goedzo:
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 09 jun 2011, 21:17

knuisje schreef:Ziet er goed uit. :goedzo:

Mooi, dan gaan we het zo maken. :)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 12 jun 2011, 14:22

Gisteren tijd gemaakt voor het maken van het achterpaneel. Ik moet zeggen dat de ervaring die ik opgedaan bij de vorige kast zeker ten goede is gekomen.
Paneel is perfect gelukt. :)

Nu nog wachten op de optische kastdelen, die onderweg zijn vanuit de USA.

PS, er zitten nu nog zilverkleurige schroeven in, maar eigenlijk wil ik deze nog vervangen door zwarte.
Alleen deze hebben ze niet bij de bouwmarkt, en op internet ben je snel 10+ euro krijg voor wat schroefjes wat ik ook weer vrij extreem vind.
Iemand nog tips?

Terug naar “Overige Audio-elektronica”