Relais over uitgangen tegen in/uitschakelplop [MiniDSP]

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

Relais over uitgangen tegen in/uitschakelplop [MiniDSP]

Berichtdoor cobaltjeh » zo 19 dec 2010, 19:22

Afgelopen vrijdag was het zo ver mijn 2 MiniDSP setjes waren binnen :D. Meteen even mijn huidige 3 weg speakers aangepast, en het brakke originele filter er uit gesloop. Resultaat na wat klussen was werkelijk verbluffend. De MiniDSP klinkt echt lekker.

De 2 MiniDSP's komen netjes in een kast ingebouwd met eigen voeding. Maar ik merk nu al dat tijdens het in/uitschakelen er echt een flink harde plop over de speakers gaat. Er zit ook nogal wat vermogen in de eindversterker die op de minidsp aangesloten is. Mijn 10inch subs slaan echt compleet uit, en dit durf ik niet eens te proberen met tweeters / mids.

Nu is dit probleem al meerdere keren voorbijgekomen op het forum. Oplossing is eerst je dsp aan dan je versterkers aan bij inschakelen, en bij uitschakelen eerst versterkers uit en dan de minidsp. Maar dit vind ik helemaal niets aangezien ik van mening ben dat je nooit deze plop moet krijgen onafhankelijk van hoe je alles aan/uit zet.

Oplossing van de inschakelvertraging is hier ook niet van toepassing omdat ik losse eindversterkers gebruik.

Dus ik zat zelf te denken aan een 2 of 4tal relais, die over de uitgangen geplaatst worden. En deze met een vertraging met aanzetten actief te maken. En bij het uitschakelen meteen de verbindingen verbreken en vervolgens de minidsp iets later uit te schakelen bijvoorbeeld door een flinke condensator.

Ik heb hier nog een stel TQ2-12 signaalrelais liggen, deze lijken mezelf goed bruikbaar. Maar echt verder dan hoe ik de relais moet gebruiken kom ik niet echt door mijn beperkte kennis met electrotechniek.

Nu is mijn vraag of hiervan toevallig ergens een voorbeeld van te vinden is, of dat mensen bekend zijn met het maken van dit soort schakelingen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Relais over uitgangen tegen in/uitschakelplop [MiniDSP]

Berichtdoor Henkjan » zo 19 dec 2010, 19:24

hoe doe je nu precies het uitzetten dan?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 19 dec 2010, 19:56

Momenteel zet ik ze uit door de usb stekker te verwijderen. De voeding is nog in de maak.

Plus ik zorg voor een correcte flow van inschakelen / uitschakelen van de dsp/versterkers.
De plop is hard genoeg om schade aan te richten in de speakers denk ik zo.

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 19 dec 2010, 22:25

cobaltjeh schreef:Nu is mijn vraag of hiervan toevallig ergens een voorbeeld van te vinden is, of dat mensen bekend zijn met het maken van dit soort schakelingen?

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1499993#p1499993
( ͝° ͜ʖ͡°)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 20 dec 2010, 14:53

cobaltjeh schreef:Momenteel zet ik ze uit door de usb stekker te verwijderen. De voeding is nog in de maak.
ja, maar hoe wil je 'm uiteindelijk gaan uit zetten?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 20 dec 2010, 15:41

Ik zit te denken om hetvolgende circuit te gebruiken. Hiermee kan ik de betreffende Atmel chip in/uitschakelen. Deze kan vervolgens met een relais / transistor de minidsp en uitgangsrelais besturen met een van de uitgangen van de programmeerbare chip. Deze zou er toch al inkomen voor de volume/bronkeuze print van Knuisje.

Mijn voedingsgedeelte blijft dan wel altijd actief, met als nadeel dat de spaningsregelaar daar altijd z'on 10/20mah blijft gebruiken. Maar dit is nog redelijk verwaarloosbaar denk ik zo.
Wat het geheel doet wanneer je de stoom van het geheel verwijderd, moet ik dan nog even testen. Ik denk dat je in z'on geval altijd met een plop blijft zitten.

Het schematje: (Het gaat eigenlijk alleen over het gedeelte wat met de stippellijn omkaderd is.)
En de uitleg: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/145/computer-en-microcontroller/one-button-onoff.html

Afbeelding

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 20 dec 2010, 15:45

Henkjan schreef:
cobaltjeh schreef:Momenteel zet ik ze uit door de usb stekker te verwijderen. De voeding is nog in de maak.
ja, maar hoe wil je 'm uiteindelijk gaan uit zetten?

Uiteindelijk moet het geheel netjes met een knop aan / uit te zetten zijn. Bij drukken op de uit knop moeten eerst de uitgangen verbroken worden, en vervolgens mag de stroom van de minidsp en de verdere onderdelen.
Een harde schakeling tussen de stoom is denk ik geen oplossing, aangezien je dan weinig controle hebt over het 'net' afsluiten.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 20 dec 2010, 15:45

en zet je daar dan ook de versterker mee uit?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 20 dec 2010, 15:51

Henkjan schreef:en zet je daar dan ook de versterker mee uit?

Nee de versterkers staan momenteel nog los van het verhaal, deze zet ik gewoon met de hand aan en uit nu.
In de toekomst zou het helemaal mooi zijn om een aantal remote uitgangen te maken die ook nog externe versterkers kunnen schakelen. Maar voor nu is dit al complex genoeg :).

Tevens beschikt maar 1 van mijn versterkers over een remote ingang :(.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 20 dec 2010, 16:08

wat is dan t probleem om gewoon eerst de versterkers uit te zetten?

btw: met zo'n master/slave verdeeldoos kan je ze aan/uit zetten ook als ze geen remote hebben

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 20 dec 2010, 16:12

Dat zou geen probleem zijn, maar ik vind het minder netjes. Stel je zou in een slaperige bui en keer eerst de dsp uitzetten.
Dan zit ik waarschijnlijk met een defecte tweeter. De uitschakelplop is al hard genoeg om de subs al buiten hun xmax te krijgen.

Ik maak dingen graag dummy proof. :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 20 dec 2010, 17:12

idem hier, maar hoe was je dan van plan die versterkers en de minidsp combo aan&uit te schakelen? of heb ik er overheen gelezen?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 20 dec 2010, 17:41

Henkjan schreef:idem hier, maar hoe was je dan van plan die versterkers en de minidsp combo aan&uit te schakelen? of heb ik er overheen gelezen?

Ik wil de 4 uitgangen per dsp ontkoppelen van de chassis aansluitingen door middel van een signaalrelais. Dit relais wordt bij inschakelen vertraagd ingeschakeld, zodat de dsp netjes kan opstarten zonder plop.
Nahjah plop is er nog, maar de versterker krijgt deze niet meer, omdat hij op dat moment niet aangesloten is.

Bij het uitschaken wordt de dsp vertraagd uitgeschakeld nadat het signaalrelais weer onderbroken is.

Dit alles kan natuurlijk met een dik schema gemaakt worden, maar omdat ik zelf programmeur ben van vak ga ik liever voor de 'eenvoudige' oplossing van deze delays programmeren in een cyclus in de chip.
Deze had ik toch al nodig voor de volume / bronkeuze. Daarnaast is mijn kennis van electrotechniek beperkt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 20 dec 2010, 18:42

Hallo cobaltjeh,
als je laat weten wat voor relais je hebt en evt.wat er al is voor de voeding kan ik wel een tekeningetje maken hoe het een en ander aaneen kan(niet moeilijk O:) .Zo dat het relais door de µC aan- en uitgezet kan en dat het relais afvalt zodra de stroom wegvalt(door welke oorzaak dan ook).Ook aan uit met de schakeling hogerop kan erbij.
In die schakeling is R4 veel te groot,kan zelfs helemaal weg :wink:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 21 dec 2010, 3:10

Hoi Anne,

Ik ben zelf nog bezig met een schetsje. Alleen dit wil nog niet echt opschieten. :oops:
Ik gebruik dezelfde relais als knuisje op zijn volume / selectie print.
Dit is een TQ2-12 of RT-5-DC12.

Voeding bestaat uit dit printje:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250499486450&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Voor de aansturing heb ik nog een arduino bordje liggen, deze kan ik net zo goed gebruiken denk ik zo.
Tevens heb ik deze ic's nog liggen om eventueel uitgangen te 'besparen': ULN2003AN, 74HC(T)238.

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 21 dec 2010, 7:56

Jammer dat je niet de laatste audio special hebt want zoals ik eerder al aangaf staat daar een eenvoudig schemaatje (Prelude voorversterker) zodat je met een paar eenvoudige componentjes klaar bent.
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 21 dec 2010, 9:41

knuisje schreef:Jammer dat je niet de laatste audio special hebt want zoals ik eerder al aangaf staat daar een eenvoudig schemaatje (Prelude voorversterker) zodat je met een paar eenvoudige componentjes klaar bent.

Ik gok dat het dus wel de moeite loont om deze aan te schaffen? Ik ben zelf niet bekend met het tijdschrift, en vond hem nogal aan de prijzige kant.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 21 dec 2010, 9:45

Is vast ook wel iets via google te vinden ofzo.
Of anders zelf even goed nadenken 8)

De vraag is of de plop een DC is
Voor een tweeter (ook actief) zou ik wel altijd een condensator zetten namelijk.
Dan maakt een DC plop niet zoveel uit.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 21 dec 2010, 10:17

b_force schreef:De vraag is of de plop een DC is
Voor een tweeter (ook actief) zou ik wel altijd een condensator zetten namelijk.
Dan maakt een DC plop niet zoveel uit.

Ik dacht dat op het MiniDsp forum iemand al gemeten had dat bij het uitschakelen er een dc komt over de uitgangen.

Die condensator lijkt me ook wel slim ja, wel zo veilig mocht je ooit een fout maken.
Wat voor waarde zou ik hiervoor globaal kunnen gebruiken?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 21 dec 2010, 10:30

Dan kun je voor de uitgangen van de minidsp toch ook een capje zetten?

Hoewel, een degelijke versterker heeft ook al gewoon capjes in signaal weg staan.....

edit:
En zo te zien die minidsp ook :P

Voor je tweeter?
Hangt een beetje vanaf wat je hebt, maar 22-47uF ofzo? :?:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 21 dec 2010, 10:36

Aangezien ik toch voorlopig niet op mijn stage kan komen :P

MiniDSP aan de scope gehangen.
Bij inpluggen van USB komt er idd even 1Vdc piek.
Bij uitschakelen -1Vdc piek.

Dat geldt ook voor de ingangen.

Probleem is mij deels duidelijk.
Bij de uitgangen zitten een aantal condensatoren.
Voor deze elco's geeft je miniDSP een constante 1,5Vdc uit
(of dit hoort moet ik nog even opzoeken in de datasheet)
Tijdens uitschakelen van de voeding moet die condensator laden/ontladen.

Waarom je dan ineens een piekje krijgt is me even niet duidelijk.

edit:
DC BIAS voor analoog input en output is beiden idd 1,5Vdc

Zo te zien zijn ze trouwens voor de DAC voor de goedkope passieve oplossing gegaan.
Een opampje was wel eventjes wat netter geweest [-X (dat zijn de kosten nu ook weer niet)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 21 dec 2010, 11:31

Ik kan eindelijk weer naar mijn stage :P

Maar in die tussentijd toch nog even zitten nadenken en simuleren.
Probleem is een beetje dit verhaal:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1475063

Het hangt er een beetje vanaf wat de ingangs impedantie is van je versterker.
10kOHm is denk ik heel laag, maar in dat geval kun je een 2,2uF gebruik in serie met de uitgang.
Nog mooier is gewoon die achterlijke elco's er uit halen en vangen voor iets moois.
Is je impedantie van je versterker hoger (volgens mij vaak 50kohm of 100kohm) dan kan die extra condensator ook kleiner.

Punt is namelijk dat het ontladen van een 100uf (wat op de miniDSP zit) nogal lang duurt.
Zo staat er zeker 1-2 seconden een DC op de uitgang.
Als vervolgens de versterker daarna niet de nodige maatregelen heeft, kun je dat idd goed waarnemen.

Mocht het zo zijn dat hierdoor een tweeter defect gaat, dan is dit volgens mij te verhalen op miniDSP.
Tenzij ze ergens kleine letters hebben staan natuurlijk......

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 21 dec 2010, 12:49

zie ook dit topic voor hoe ik t aangepakt heb

b_force schreef:Mocht het zo zijn dat hierdoor een tweeter defect gaat, dan is dit volgens mij te verhalen op miniDSP.......
zet dat voor een zelfbouw/hobby product maar uit je hoofd... de samenbouwer van het systeem is verantwoordelijk voor t functioneren, niet de bouwer van een van de onderdelen.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 21 dec 2010, 12:53

Henkjan schreef:zie ook dit topic voor hoe ik t aangepakt heb

b_force schreef:Mocht het zo zijn dat hierdoor een tweeter defect gaat, dan is dit volgens mij te verhalen op miniDSP.......
zet dat voor een zelfbouw/hobby product maar uit je hoofd... de samenbouwer van het systeem is verantwoordelijk voor t functioneren, niet de bouwer van een van de onderdelen.

Dat klopt, maar dan moeten de individuelen componenten wel aan de eisen voldoen.
Maarja grijs gebied, dus een hoop discussie = veel geld betalen voor rechtszaak.
Tenzij je goede service hebt, maar het zijn wel mensen uit de Oosterse wereld, dus dat kun je wel op je buik schrijven.

Ik zie dat je het voor de rest aanpakt door de miniDSP nog wat langer op spanning te houden.
Dat is idd een oplossing.
Weet alleen niet of het voor iedereen bruikbaar is.

Als je versterker impedantie redelijk hoog is (groter dan 50k) kun je elco's vervangen voor een 470nF oid.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 21 dec 2010, 13:08

b_force schreef:Ik zie dat je het voor de rest aanpakt door de miniDSP nog wat langer op spanning te houden.
Dat is idd een oplossing. Weet alleen niet of het voor iedereen bruikbaar is.
dat kan idd alleen als je controle hebt over de amp, dat je die dus direct als de voeding uit gaat kan muten bv met de remote aansturing die de door mij gebruikte car amp heeft.

wat betreft die aansprakelijkheid: "jij" bouwt samen, en dan ben "jij" ook verantwoordelijk voor hoe het samenbouwsel werkt, dat is een beetje de essentie van hoe dat in de europese regelgeving is geregeld. Hypex en/of Mundorf zijn immers ook niet verantwoordelijk als je met een UcD700 je boxen met 1e orde gefilterde tweeter opblaast. Maar goed, dat doet niet ter zake hier, en wil ik over ophouden.

Terug naar “Overige Audio-elektronica”