Voeding voor [MiniDSP]

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

Voeding voor [MiniDSP]

Berichtdoor cobaltjeh » zo 05 dec 2010, 14:07

Heren,

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en 2x een minidsp plus minidigi besteld. Deze zullen komende speaker projecten gaan aansturen.
Deze wil ik netjes in een kast inbouwen en hierbij wil ik ook een goede voeding gebruiken.

Nu is mijn kennis van elektrotechniek nogal slecht, dus hierbij een aantal vragen:

Nu zie ik een aantal mensen 'meanwell' voedingen gebruiken, maar hier voel ik niet echt veel voor.
Mijn ervaringen met deze voedingen zijn slecht, en ik kijk liever naar een oplossing met een trafo.

Ik heb hier nog een 20V-30VA ringkerntrafo liggen, wellicht kan ik deze gebruiken. Dus ik dacht ik ga even op ebay zoeken.
Dan kom ik hetvolgende tegen:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250709099336&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
http://cgi.ebay.nl/1PCS-Power-Supply-Module-Board-for-HP-Audio-Amplifier-/200519908018?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eafeafab2

Hierin loop ik alleen tegen hetvolgende probleem: mijn trafo heeft 2 uitgangen aan de 20V kant. En op deze bordjes praten ze steeds over een GND en AC1 en AC2 het is me niet helemaal duidelijk hoe ik deze nu moet aansluiten, ik zie dat de meeste ringkerntrafo's meestal beschikken over een dubbelle wikkeling dus ik weet niet of het een of ander nu compatible is.

Andere optie met gelijk een voltage regeling:
http://cgi.ebay.nl/5-Amps-Voltage-Regulator-Module-Out-1-5-32V-LM338-T-/200516136521?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eafb16e49

Of een losse voltage regeling:
http://cgi.ebay.nl/AX3022-Based-Switching-Regulator-Adapter-Step-Down-/230559011334?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35ae635206

Mischien denk ik ook wel compleet verkeerd over deze voeding. Mochten er andere / betere oplossingen zijn sta ik open voor alternatieven.
Het budget voor de 'complete' voeding lig zo ergens rond de 50 euro.
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op zo 19 dec 2010, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

BertDB

Re: Voeding voor minidsp

Berichtdoor BertDB » zo 05 dec 2010, 15:13

Beetje rare keuzes die je opgeeft.

De eerste 2 gaat het over een voedingsmodule voor een HP (= High Power!) versterker.
Zoveel trekt die minidsp nu ook weer niet dus dat is wel héél zwaar overkill...

Als je transfo 2 windingen heeft, dan kan je deze perfect aansluiten op een voedingsmodule met een GND, AC1 en AC2.
Andersom gaat niet, als je transfo slechts één wikkeling heeft.
Neem van elke winding (de juiste fase) aan elkaar, dat leg je aan de GND wikkeling. De 2 overblijvende draden leg je aan de AC1 en AC2.
ps-rev3-sch.gif

Je volgende link is een module met een LM338; redelijk zwaar ook, maar kan in principe wel ingezet worden, en je laatste link gaat over een switching step-down regelaar. Meanwell zijn ook schakelende voedingen hé...
Bovendien heeft zo'n switching step-down regelaar al een DC spanning nodig, daar kan je dus niet rechtstreeks je transfo op aansluiten!

Simpele voeding met een gelijkrichtertje, afvlakelco en LM317 volstaan ruimschoots.. :)
Kijk ook even op de website van circuits online, daar staan een aantal simpele voedingsschakelingen die je prima kan gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 05 dec 2010, 15:23

Hoi Coba..enz,
moeilijk als je de amps en volts niet uitelkaar kent,maar ja alle begin ook :?
Je hebt een trafo 20V 30VA dus komt er max. een stroom van 1,5A uit.Al die ebay-dingen 35A , 5A ,veel te zwaar.
Een schakelende voeding voor een voorversterker lijkt me ook niet het beste idee. :-&
Met een midden aftakking kun je,dubbelfasig gelijkgericht,een positieve EN een negatieve spanning krijgen.
Als er geen middelpunt is kan het enkelfasig ook.Bij eindversterkers is die enkelfasige boel niet zo best,maar met kleine verbruikers zoals een voorversterker gaat dat best.Een (twee)dikke elko(s) en een behoorlijke stabilisator erachter ,of twee als je + en - moet hebben,gaat heel best.Daarbij komt dat een behoorlijke voorversterker begint met een ingangsfilter op de voeding.
Met die trafo die je daar hebt kun je ruim +18V en -18V bij 1/2A halen,met bijv; LM317 + LM337.
Anne

Merk net dat de x-bakker het nogal eens is :o
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 05 dec 2010, 17:07

Bedankt voor de info.

Op mijn trafo zitten 2 kabels in en 2 uit ik neem aan dat dit een enkelvoudige is. Kan ik beter bijvoorbeeld bij baco armt goods een nieuwe kopen met wel 2 wikkelingen bijvoorbeeld deze:
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/transformatoren/printtransformator-12-0-12-24va.html

Of wat extreemer deze:

http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/transformatoren/ringkerntrafo-2-x-30-volt-4-amp-120va.html

Overkill vind ik eigenlijk niet erg, het moet goed zijn en het liefste met een kant een klaar bordje dat is wel zo netjes. Zelf maken kan ook maar ik ben niet zo goed in het net afwerken van een zelfgemaakte print.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 05 dec 2010, 17:20

Ik ben hier toevallig ook mee bezig, ik heb nu even een muurwratje gesloopt van 7,5 V en 500mA, dat zou moeten volstaan, als het klopt dan kan ik ook de Tubeheater Supply van Guido Tent nemen die ik hier nog heb liggen, en die met een Trafo 2x6 V / 1,25 A voor de definitieve voeding gebruiken.
IMG_1117.jpg
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 05 dec 2010, 18:03

En het werkt :mrgreen:
Proef testopstelling is gemaakt, het gaat keurig knipperen :mrgreen:
voeding.jpg
Hans

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 05 dec 2010, 18:37

Tijdelijk kun je hem sowieso voeden met USB hoor :)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 05 dec 2010, 19:18

@hannesie: daar is flink wat geweld voor gebruikt :), maar gaat dat ook zoiets 'simpels' ook prima werkt.

Kan de kwaliteit van een voeding nu ook nog verschil uitmaken voor de minidsp?

En dan bedoel ik 'duidelijk' hoorbaar in ruis of iets?

En de minidsp lust een groot bereik aan voltage, is er nog een bepaald voltage wat aan te raden is?

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 06 dec 2010, 0:04

Ik ga het ook na zoeken, het is voor mij ook dat via USB 5 Volt de boel aan de praat is en veel zal het niet gebruiken, die info lijkt dan van de MiniDSP te komen, 250mA.

De stabiliteit van de voeding is ook juist dat het gaat om een stukje in het digitale domein met AD en DA conversie, ik heb dus zelf wel het idee dat de stabiliteit wel goed moet zijn, omdat hier een aantal "processen" lopen die gevoelig zijn voor dit soort invloeden.
Vandaar dat ik kijk naar een combi met die Tube Heater Supply en ik heb ook nog een kitje ooit gebouwd van Velleman met een LM 317, die is dus ook in te zetten.

Dat muurwratje is na even met de waterpomp tang behandeld, maar dat werkt niet echt.
Ik heb toen maar met beleid de zaag gebruikt, die je op de eerste foto ziet , de rest ging dan vanzelf :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 06 dec 2010, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

BertDB

Berichtdoor BertDB » ma 06 dec 2010, 8:50

Heb zelf m'n voeding voor m'n squeezebox ook op die manier gemaakt.
Artikel stond eens online van Dick (Van Merwe) die ook met een amplimo trafootje en een tube heater supply een ruisarme voeding op die manier gemaakt heeft.
Werkt prima, al trekt die squeezebox wel iets meer dan 250mA. Het koelplaatje wordt behoorlijk warm hier 8-[

Wel een dure oplossing. Tis omdat ik ook nog zo'n tube heater supply printje had liggen..
voor het geheel kom je al snel aan 80€ .. :-s

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 06 dec 2010, 10:08

In het volgende schema, kan ik hier een trafo gebruiken met een enkele wikkeling. En dus alleen ac1 en ac2 aansluiten en de ground 'los' laten?
Mijn trafo's die ik hier heb liggen hebben maar 2 kabels voor een uitgang.

En bij alle kant en klare printjes uit HK zie ik deze GND tussenin liggen. Als ik dit bordje kan gebruiken met mijn huidige trafo, zit ik op een kostenpost van 7,50.
En dat is echt lekker goedkoop :).

Daarna kan altijd nog gegeken worden of ik met een bijvoorbeeld een tube heater supply, met goede trafo er echt nog winst uit kan halen.
SP-1LM317SCH.jpg

De andere 'duurdere' oplossing staat beschreven in dit document:

http://www.vi-fi.nl/downloads/vifi26sqeeuzeboxrevisitednieuwe.pdf

Alleen dan schiet ik toch al snel naar een bedrag van 80 euro, de vraag is of je hiermee verschil gaat merken met een mini dsp kit?

BertDB

Berichtdoor BertDB » ma 06 dec 2010, 12:12

Bij de squeezebox wordt er gewerkt met een schakelend adaptertje, daar kan je dan wel een verbetering aanbrengen, maar dat kon evengoed met een LM317 en de nodige randcomponentjes. Dat hoeft niet persé met een tentlabs tube heater..

Mijn inziens zal de meerkost van zo'n tentlabs module niet opwegen tegen de verbetering.
Simpel voedingetje maken met de transfo die je nu al hebt lijkt me écht wel prima!
Je kan je transfo, zoals je zelf ook aangeeft, aansluiten op AC1 en AC2.
De GND en de groene lijn vormen dan je DC-output.

Bovendien geeft je transfo 20V uit. Dat is teveel voor de tentlabs module en dus moet je ook een andere transfo aanschaffen..

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 06 dec 2010, 12:14

xbake schreef:Bij de squeezebox wordt er gewerkt met een schakelend adaptertje, daar kan je dan wel een verbetering aanbrengen, maar dat kon evengoed met een LM317 en de nodige randcomponentjes. Dat hoeft niet persé met een tentlabs tube heater..

Mijn inziens zal de meerkost van zo'n tentlabs module niet opwegen tegen de verbetering.
Simpel voedingetje maken met de transfo die je nu al hebt lijkt me écht wel prima!
Je kan je transfo, zoals je zelf ook aangeeft, aansluiten op AC1 en AC2.

Bovendien geeft je transfo 20V uit. Dat is teveel voor de tentlabs module en dus moet je ook een andere transfo aanschaffen..

Ok duidelijk, zo dacht ik zelf ook al. Dan blijft alleen de vraag over of bovenstaand schema te gebruiken is op mijn trafo en hoe ik deze exact aansluit. Want dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Herstel staat keurig uitgelegd :oops:.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 06 dec 2010, 12:26

xbake schreef:Heb zelf m'n voeding voor m'n squeezebox ook op die manier gemaakt.
Artikel stond eens online van Dick (Van Merwe) die ook met een amplimo trafootje en een tube heater supply een ruisarme voeding op die manier gemaakt heeft.
Werkt prima, al trekt die squeezebox wel iets meer dan 250mA. Het koelplaatje wordt behoorlijk warm hier 8-[

Wel een dure oplossing. Tis omdat ik ook nog zo'n tube heater supply printje had liggen..

Wat is je Vin - Vout?

Je kunt trouwens via Ebay gewoon prima goedkope LM317 kitjes kopen.
Eventueel upgraden met wat betere componenten.

BertDB

Berichtdoor BertDB » ma 06 dec 2010, 12:30

b_force schreef:
xbake schreef:Heb zelf m'n voeding voor m'n squeezebox ook op die manier gemaakt.

Wat is je Vin - Vout?

Je kunt trouwens via Ebay gewoon prima goedkope LM317 kitjes kopen.

Vout = 5VDC
Vin = 6V AC --> 8.9VDC

zo'n 4V dus

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 06 dec 2010, 12:40

b_force schreef:Je kunt trouwens via Ebay gewoon prima goedkope LM317 kitjes kopen.

Heb zojuist deze besteld: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250499486450&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
Deze kan ik mooi aansluiten op de ringkerntrafo die hier nog lig. En dan zien we eigenlijk vanzelf wel wat de kwaliteit / mogelijkheden zijn.

Voor het geld hoef ik het niet te laten :).

BertDB

Berichtdoor BertDB » ma 06 dec 2010, 18:25

ah kijk, lijkt me zo opt eerste zicht wel een prima printje.
Vout is in te stellen via een precisiepotmeter dus zal geen probs opleveren qua stabiliteit.

Terug naar “Overige Audio-elektronica”