Build topic MiniDSP kit

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

knuisje

Build topic MiniDSP kit

Berichtdoor knuisje » di 11 mei 2010, 9:53

In dit topic kunnen toepassingen met de MiniDSP kit van de groupbuy worden gezet.

Om maar de aftrap te geven. Ik wil het MiniDSP printje integreren in mijn dac. Ik maak dan gebruik van de I2S in- en uitgangen van de MiniDSP. De hoofdkanalen laat ik weer als I2S uitvoeren uit de DSP en laat ik via de bestaande PCM1794 dac lopen. De nieuwe uitgang voor de sub laat ik via de interne dac van de DSP lopen. De masterclock voor de MiniDSP komt uit de dac.

Ik wil ook gebruik maken van de master volume regeling van de MiniDSP. Dit kan met een potmeter maar ik ben op zoek naar een oplossing met een afstandbediening. Weet iemand daar een oplossing voor?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
( ͝° ͜ʖ͡°)

b_force
Ook commercieel actief

Re: Build topic MiniDSP kit

Berichtdoor b_force » di 11 mei 2010, 11:34

knuisje schreef:Dit kan met een potmeter maar ik ben op zoek naar een oplossing met een afstandbediening. Weet iemand daar een oplossing voor?

Hier nog een :D
Zou moeten kunnen met een programeerbaar ictje.
Hoe weet ik alleen ook nog niet (ben al aan het zoeken geweest)

daniel

Berichtdoor daniel » di 11 mei 2010, 12:29

zoek eens op Arduino. Dat is een open-source microcontroller-platform dat redelijk dummy-proof is. Platform bestaat uit een basisbord met daarop de controller en o.a. programmeer-interface. (tegenwoordig USB).

Daar bovenop kun je zogenaamde shields plaatsen. Deze shields hebben applicatie-specifieke hardware. Hiervan zijn echt talloze verschillende types beschikbaar. Volgens mij behoort een shield met een LCD (standaard Hitachi controller) ook tot de mogelijkheden.

Voordeel van die Arduino (of Freeduino zoals de low-cost variant heet) is dat die standaard hardwarematige analoge uitgangen heeft (PWM). Met een eenvoudig laagdoorlaatfilter kun je hiermee dus makkelijk een dc stuurspanning genereren van 0-5 V.

Bijbehorende programmeertaal is high-level en erg simpel. Er zijn ook zat voorbeelden te vinden. RC5 decoder zit er vast ook wel tussen.

Ik ga het zelf anders doen, ik ben een microcontrollbordje aan het ontwikkelen met een PIC18F4550 (in tqfp), dat piggybacked op het VFD dat een tijdje terug in een group-buy aangeschaft is, samen met die CD-rom controllerkit. Hierop ook o.a. USB, diverse IO, waaronder een analoge uitgang. Dat ben ik nu aan het debuggen, en zal binnenkort in een showcase verschijnen.

enige links:

het origineel, met hardware, software, voorbeelden, shop, etc.

een alternatief

voorbeeld van remote control. meer voorbeelden op dezelfde site

weer een andere kloon, en webshob met groot aanbod. Ook voor custom pcb's!

Waarom trouwens reclocken voordat je de dac ingaat? Als je alles met een master-clock doet heeft dat toch geen voordeel? Minisdp doet het op 48kHz, dus waarom dat niet rechtstreeks je DAC in?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 11 mei 2010, 12:35

Wat is nu het verschil met een Atmel of AVR programmer?
Dat je in jip en janneke taal kunt programmeren ofzo?

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 11 mei 2010, 13:17

daniel schreef:Waarom trouwens reclocken voordat je de dac ingaat? Als je alles met een master-clock doet heeft dat toch geen voordeel? Minisdp doet het op 48kHz, dus waarom dat niet rechtstreeks je DAC in?

Dat reclocken zit al op mijn dac-print en is inderdaad niet perse nodig, maar zorgt ervoor dat de PCM1794 gegarandeerd een "schoon" signaal krijgt.

Die code voor RC5 ontvangst ziet er niet al te ingewikkeld uit. Maar hoe ziet dat benodigde laagdoorlaatfilter er dan uit?
( ͝° ͜ʖ͡°)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 11 mei 2010, 13:20

Dan doel je zeker hier op: :wink:
I see, then you're talking about a simple PWM and a LPF to make this happen. We do have some of our users controlling volume this way. An easy task for any uC. It's an 8bit ADC up to 3.3V (not 5v).

Ik snap dat laagdoorlaat filter sowieso niet. Je kunt toch gewoon een digitale potmeter maken?

daniel

Berichtdoor daniel » di 11 mei 2010, 15:48

b_force schreef:Wat is nu het verschil met een Atmel of AVR programmer?
Dat je in jip en janneke taal kunt programmeren ofzo?

eigenlijk is heel dat arduino platform Jip en Janneke.

Uiteindelijk is het 'gewoon' een microcontrollerbordje. Je kan zoiets ook prima zelf maken natuurlijk, mits je daarvoor de skills hebt en hardware zoals een programmer. Details daarvoor voor Atmel/AVR weet ik niet, want ik werk zelf meestal met PIC.

Die meeste Ar/freeduino-bordjes zijn gewoon compleet en scherp geprijsd, in combinatie met een eenvoudige high-level programmeertaal en heel veel resources, voorbeelden, etc beschikbaar op het net.

knuisje schreef:
Die code voor RC5 ontvangst ziet er niet al te ingewikkeld uit. Maar hoe ziet dat benodigde laagdoorlaatfilter er dan uit?

een simpel RC-filter. Voorbeelden voor r/c waarden heb ik niet, maar die zijn makkelijk uit te rekenen.

b_force schreef:Dan doel je zeker hier op: :wink:
I see, then you're talking about a simple PWM and a LPF to make this happen. We do have some of our users controlling volume this way. An easy task for any uC. It's an 8bit ADC up to 3.3V (not 5v).

Ik snap dat laagdoorlaat filter sowieso niet. Je kunt toch gewoon een digitale potmeter maken?

Hoe zie je dat voor je? Rechtstreeks die stuurspanning maken kost je een pin op je controller en een R en C. Een digitale potmeter heel wat meer pinnen en hardware.
Het laagdoorlaat filter zorgt ervoor dat je PWM uitgangssignaal omgezet wordt naar een nette, constante DC spanning. Anders staat je minidsp bordje met je PWM signaal te schakelen tussen maximaal en minimaal volume. Een constante DC spanning is het enige dat je nodig hebt om dat volume te regelen. Waarom moeilijk doen met een digitale potmeter als je die spanning ook rechtstreeks kunt maken.

Ik had trouwens ergens gelezen dat het signaal tussen 0 en 5 V ging ipv tussen 0 en 3.3 V. Dat is wel van belang bij het kiezen van je controller. Een controller die op 3.3V draait kan geen 5 V maken.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 11 mei 2010, 16:11

PICje is inderdaad ook goed.
Heb hier beide programmers liggen (waar ik eens iets mee wil doen, heb ze nog van mij grijze electrotechniek verleden).
Je kunt sowieso een 5V controller nemen, dan kun je altijd tot 3,3V of 5V regelen.
Ik begrijp het dus goed dat je op de "aansluiting voor de potmeter" gewoon een spanning kunt zetten?
Of bedoel je dat er daar een PWM signaal uit komt?

Dan is het belangrijk het aantal dB/V te weten.
Daar zeggen ze niks over helaas.

edit:
Je hebt van die kleine schakeling om de snelheid van een motor of fans aan te passen. (dat kan zelfs met een ATTiny)
Lijkt het daar op?

Ik vind minidsp daar niet echt duidelijk in.

Trouwens je kunt toch gewoon een max5475 oid gebruiken en die aansturen?
Kost je maar 1 pint. DS1803-10,MCP41010 zijn ook opties.

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 11 mei 2010, 17:54

b_force schreef:Ik vind minidsp daar niet echt duidelijk in.

En toch staat het duidelijk uitgelegd in de user manual. Met het aanbieden van een spanning op expansion connector pin5 regel je het volume:
0V = max volume
3.3V = mute
Laatst gewijzigd door knuisje op di 11 mei 2010, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
( ͝° ͜ʖ͡°)

BertDB

Berichtdoor BertDB » di 11 mei 2010, 17:58

over het arduino verhaal:

ziehier:

digital pot with arduino

Maxim heeft ook zeker zo'n IC mocht dat van Analog Devices niet te samplen/koop zijn.
Mocht de aansturing in SPI toch iets verschillen (andere commando's) kan je dat heel rap en makkelijk aanpassen in de overzichtelijke arduino-taal.

edit: @ knuisje.
Ja dat zou natuurlijk nog makkelijker zijn als dat gaat.
Zit er geen DAC ook in die microcontroller van zo'n arduino bordje ?
Dan moet je zelfs geen RC netwerkje toepassen..
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 11 mei 2010, 18:13

@ knuisje
Wat meer info dan dat is wel zo prettig.
Wat is de stap grootte etc
Daarnaast staat in elke manual weer wat anders. Ik vind het maar een puinhoop............
Heb je een link naar de manual waar je dat vandaan hebt?
edit: ow daar:
http://www.minidsp.com/support/downloads
Sjonge....... moet die pot logaritmisch zijn? (ook wel handig om te weten)

xbake, jij hebt ooit eens zo'n pga2310 controller gemaakt?

In feite kun je met een Attiny2313 uit de voeten (of een PIC)
Die kun je zowel infrarood als met een rotary encoder gebruiken.
Samen met een digitale potmeter heb je een erg nette en kleine oplossing.

En dan kun je hem OOK nog gebruiken voor die PGA2310 :D

BertDB

Berichtdoor BertDB » di 11 mei 2010, 18:22

Die PGA2310 wordt inderdaad gebruikt in de AudioLink van elektor.
Maar opgelet, deze wordt ook met het SPI protocol aangestuurd.
Heeft wel audiofiele trekjes, ik ben er erg tevreden van.
Vooral de kanaalgelijkloop is bij zo'n digitale variant erg goed.

De PGA2310 ga je echter niét aansluiten op het DSP printje.
Tis geen potmeter-ic en ook geen ic die een spanning van 0-5V uitgeeft.
Hij moet een audiosignaal in, en geeft ook een audiosignaal uit.
Intern wordt dit met een 'regelbaar opampje' verzorgd..
Kan dus hoogstens na de DSP komen (of ervoor indien analoog signaal), en dat verkies ik niet. Ik regel (deze keer) liever het volume op de dsp zelf :wink:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 11 mei 2010, 18:27

Ik bedoelde dus ipv die pga2310 een digitale pot :)
Ze werken beiden op zelfde seiral signaal volgens mij.

Zoiets kan natuurlijk ook, maar vind het wat minder fraai:
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30559/article.html

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 11 mei 2010, 18:47

b_force schreef:Sjonge....... moet die pot logaritmisch zijn? (ook wel handig om te weten)

Dat moet je zelf weten, hangt ervan af of je een lineaire of logaritmische volumeregeling wilt. :wink:

Volgens mij zoeken we het volgende:

Need to have
IR-ontvanger
Microcontroller met PWM uitgang (b.v. ATtiny2313)
RC-filter achter de PWM uitgang
Routine om RC5 code in te lezen en te vertalen naar een spanning op de PWM uitgang

Nice to have
Knoppen of rotary encoder
LCD scherm voor volume-indicatie
routine die de laatste volumestand bewaard in niet-vluchtig geheugen van de microcontroller
routine die een logaritmisch verlopende volumeregeling genereert (speciaal voor b_force :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door knuisje op di 11 mei 2010, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
( ͝° ͜ʖ͡°)

daniel

Berichtdoor daniel » di 11 mei 2010, 19:11

knuisje schreef:
b_force schreef:Sjonge....... moet die pot logaritmisch zijn? (ook wel handig om te weten)

Dat moet je zelf weten, hangt ervan af of je een lineaire of logaritmische volumeregeling wilt. :wink:

Volgens mij zoeken we het volgende:

Need to have
IR-ontvanger
Microcontroller met PWM uitgang (b.v. ATtiny2313)
RC-filter achter de PWM uitgang
Routine om RC5 code in te lezen en te vertalen naar een spanning op de PWM uitgang

Nice to have
Knoppen of rotary encoder
LCD scherm voor volume-indicatie
routine die de laatste volumestand bewaard in niet-vluchtig geheugen van de microcontroller
routine die een logaritmisch verlopende volumeregeling genereert (speciaal voor b_force :mrgreen: )

ik was een uitgebreide reactie aan het typen over waarom moeilijk doen met extra ic's, digitale pots, spi, etc. Maar je vat het goed samen.
Hardware-eisen zijn in principe af te dekken met Arduino, maar zijn dusdanig basic dat dit met elke controller kan. Is dan wel wat meer werk. Ik ben er mee bezig, zal binnenkort wel een voorbeeld posten.

Ik vermoed overigens dat er al sprake is van een lin-log omzetting. In een van de citaten van b_force wordt genoemd dat de controller op het minidsp bord 8-bits is. Hiermee heb je dus een resolutie van 1/256. Als dat linear doorgezet zou worden, heb je maar een regelbereik van 24 dB. Dat suggereert dat de lineaire spanning omgezet wordt naar een logaritmische volumeregeling. Dus in het kort: ik denk dat er een lineaire pot nodig is.

Deze application note van microchip geeft meer info over pwm->dc. Opampje dat genoemd wordt is volgens mij niet nodig.

edit: in de datasheet van de ADAU1701 DSP wordt een 'auxiliary 8 bit ADC' beschreven die gebruikt kan worden voor bv toonregeling of volumeregeling. Over de daadwerkelijke volumeregeling wordt kan ik zo snel niets vinden.
Laatst gewijzigd door daniel op di 11 mei 2010, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 11 mei 2010, 19:22

Nog een toevoeging uit de datasheet van de DSP:

The ADAU1701 has a 4-channel, auxiliary, 8-bit ADC that can be used in conjunction with a potentiometer to control volume, tone, or other parameter settings in the DSP program. Each of the four channels is sampled at the audio sampling frequency (fS). Full-scale input on this ADC is 3.3 V, so the step size is approxi-mately 13 mV (3.3 V/256 steps). The input resistance of the ADC is approximately 20 kΩ.
( ͝° ͜ʖ͡°)

daniel

Berichtdoor daniel » di 11 mei 2010, 19:30

knuisje schreef:Nog een toevoeging uit de datasheet van de DSP:

The ADAU1701 has a 4-channel, auxiliary, 8-bit ADC that can be used in conjunction with a potentiometer to control volume, tone, or other parameter settings in the DSP program. Each of the four channels is sampled at the audio sampling frequency (fS). Full-scale input on this ADC is 3.3 V, so the step size is approxi-mately 13 mV (3.3 V/256 steps). The input resistance of the ADC is approximately 20 kΩ.

lol, blijkbaar tegelijkertijd dezelfde gedachte.

Op diyaudio.com wordt gesuggereerd dat er een log pot gebruikt moet worden

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 11 mei 2010, 19:46

mm en je past dan de breedte van de puls aan om van (nagenoeg 0) naar Vmax te gaan. Moet je er wel voor zorgen dat je niet een rimpel maakt die groter is dan 13mV.
Is inderdaad ook een optie. Vond mijn oplossing juist zo fraai omdat het dus geschikt is voor een digitale pot EN een PGA2310.

Overigens wil lijkt met een IR-rmote in en een Rotary Encoder in wel handig.
Een daadwerkelijk volume knop is wel zo handig af en toe.

Fraai dat we hebben kunnen vinden hoe nu die volume regeling op die DSP gaat.
Helaas niks over log of lin :( Staat er trouwens iets over de stroom die loop vanaf de volume pin?

daniel, zoveel moeilijker/meer is het niet, enige wat je mist is de digitale pot-meter. De rest blijft.
Mijn idee is juist om zo uitgebreid mogelijk te gaan. Mocht het niet nodig zijn, kun je altijd dingen weglaten.
Andersom is moeilijker.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 11 mei 2010, 20:24

Pin MP8 is connected to a
linear potentiometer and used as an input to the auxiliary ADC

pagina 6 van 12
http://www.analog.com/static/imported-f ... 1MINIZ.pdf

daniel

Berichtdoor daniel » di 11 mei 2010, 20:28

b_force schreef:mm en je past dan de breedte van de puls aan om van (nagenoeg 0) naar Vmax te gaan. Moet je er wel voor zorgen dat je niet een rimpel maakt die groter is dan 13mV.

daar zorg je dus voor met een laagdoorlaatfilter...

Is inderdaad ook een optie. Vond mijn oplossing juist zo fraai omdat het dus geschikt is voor een digitale pot EN een PGA2310.

Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten.

Overigens wil lijkt met een IR-rmote in en een Rotary Encoder in wel handig.
Een daadwerkelijk volume knop is wel zo handig af en toe.

Fraai dat we hebben kunnen vinden hoe nu die volume regeling op die DSP gaat.
Helaas niks over log of lin :( Staat er trouwens iets over de stroom die loop vanaf de volume pin?

zoals gezegd wordt op diyaudio gesuggereerd dat het een log pot moet zijn. Als dat echt zo is, is het regelbereik dus maar 24dB. In dat geval is een PGA2310 natuurlijk een betere keus.

daniel, zoveel moeilijker/meer is het niet, enige wat je mist is de digitale pot-meter. De rest blijft.
Mijn idee is juist om zo uitgebreid mogelijk te gaan. Mocht het niet nodig zijn, kun je altijd dingen weglaten.
andersom is moeilijker.

Zoals gezegd, het een hoeft het ander niet uit te sluiten. De discussie ging erover hoe je de geintegreerde volumeregeling aan kon sturen. Daarvoor is een digtale pot gewoon te gecompliceerd. Als je daarnaast een externe volumeregeling wil kan dat prima

Zie hieronder mijn oplossing, momenteel in opbouw. Even provisorisch in elkaar gezet.

Het is een combinatie van het VFD uit de cd-rom controller group-buy en een zelf-ontworpen controllerbordje. Een paar features:
- PIC18F4550 microcontroller in tqfp44 behuizing
- USB via de PIC zelf, of via een FT232 (niet bestucked, heb ik nog geen functie voor)
- Links zit een 10-polige flatcable aansluiting voor front panel controls (8 i/o's, zowel analoog als digitaal te configureren. Analoog bijvoorbeeld om meerdere knoppen met 1 pin te kunnen uitlezen, digitale i/os voor encoders, RC5 ontvanger, etc.).
- In-circuit te programmeren (de 6-polige header bovenaan) Hiervan zijn eventueel 3 I/O te gebruiken)
- Verder aan de bovenzijde: 2x4 polige I/O: bijvoorbeeld configureerbaar als SPI tbv I/O relais board en PGA23xx bordje. Op een van die twee I/O's is een hardware PWM uitgang beschikbaar.
- Alles in SMD behalve de i/o connectors en de USB connector.
- Ontworpen om in een 40mm hifi2000 behuizing te passen (vandaar de iets ongebruikelijke verticale USB connector). Overigens moet ik de ICSP en power supply header dan wel vervangen door rechte exemplaren.

Mijn oorspronkelijke idee was om hier weer twee boardjes bovenop te sandwichen, eentje ,met een aantal relais voor IO, en eentje met het analoge gedeelte. Deze moeten nog ontworpen worden. Ik heb al wel als breadboard een klein bordje gemaakt met daarop 4 relais tbv input en een PGA2310 als volumeregeling. De 4 relais worden rechtstreeks met 4 digtale I/Os aangestuurd., de PGA uiteraard met SPI. Dit proefboardje is uiteraard slechts 2-kanaals, het uiteindelijke board moet 4 kanaals worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door daniel op di 11 mei 2010, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

daniel

Berichtdoor daniel » di 11 mei 2010, 20:33

b_force schreef:
Pin MP8 is connected to a
linear potentiometer and used as an input to the auxiliary ADC

pagina 6 van 12
http://www.analog.com/static/imported-f ... 1MINIZ.pdf

da's de datasheet van een evaluatiebord. Niet van de dsp zelf, noch van het minidsp board. De vraag blijft dus hoe dat op de minidsp geimplementeerd is.

Van de andere kant bevestigd dit wel mijn eerdere vermoeden dat er inderdaad een lin-log verband is. Ook gezien het mogelijk beperkte regelbereik. Maar daar moet minidsp zelf maar even een uitspraak over doen. Overigens doet die Zwitser op Diyaudio het dan fout

BertDB

Berichtdoor BertDB » di 11 mei 2010, 20:37

ik voel wel iets voor een arduino oplossing...

* xbake heeft er hier nog ergens eentje rondslingeren :oops:

:lol:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 11 mei 2010, 20:59

Ik denk eerder ook linear.
Er doen wel meer mensen dingen fout namelijk (voor omdat log geluidstechnisch gezien voor veel mensen logischer is).
Daarnaast denk ik zomaar dat miniDSP echt niet veel afwijkt van dat Evaluation Board.

Hier nog iets:
http://www.analog.com/static/imported-f ... AN-951.pdf

A potentiometer can be used as an analog control, most often to
adjust volume. Because the auxiliary ADC has linearly spaced
steps, a linear potentiometer should be used for best results. A
logarithmic look-up table can be implemented within software if
a logarithmic control is desired.

edit:
bericht op DIYaudio gekwakt, laat miniDSP het maar duidelijker maken 8)

Overigens, dat programma wat analog gebruikt lijkt me wel heel erg fraai!
Wat ik nu bv mis, is dat je filters met eigen Q-factor kunt instellen.

Die datasheet van die Evaluation Boards is sowieso wel interessant. Zo kun je heel makkelijker dingen aanpassen (mocht je het willen).
Zo begint het me langzaam duidelijk te worden dat ze bij miniDSP een beetje omslachtig doen qua S/Pdif in. Natuurlijk handig voor hun eigen portemonnee :wink:

Trouwens, PWM is toch ook niet volledig lineair?

Mocht je trouwens op zoek zijn naar een PWM via ATtiny:
http://expand.xs4all.nl/avr/servo.html

(jeetje wat is dit lang geleden voor mij.....)

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » di 11 mei 2010, 23:06

Ik ga 'm maken voor in de auto, weer eens wat anders.. 8)
Wordt 4-weg actief, drieweg frontset en een subkanaal. De miniDSP is een goedkoop alternatief voor de DSP's Audison Bit-one en de Poineer
DEQP9 of P99rs of Alpine PXA-H701 bijvoorbeeld.
Rob.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

BertDB

Berichtdoor BertDB » di 11 mei 2010, 23:58

daniel schreef:...
- Alles in SMD behalve de i/o connectors en de USB connector
...

ai, duidelijk nog geen lid van "De ZelfbouwAudio - AntiSMD Club"

Telt ondertussen toch al 3 leden :lol: