meerdere speakers op 1 output?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Tommy1681

meerdere speakers op 1 output?

Berichtdoor Tommy1681 » ma 22 feb 2021, 17:24

goede middag allemaal

ik ben mij sinds kort meer gaan inleven in de home audio.
heb momenteel een mackie studio set met subwoofer en boxen ik ben van plan om meerdere speakers aan te sluiten op 1 output.
ik heb gezien dat het kan maar de persoon in kwestie gebruikt 8x dezelfde set en ik ben van plan om verschillende sets te gebruiken indien mogelijk.
deze persoon heeft een splitter gebruikt van 160 euro voor 8 aansluitingen maar kan het ook goedkoper?
ook werd een 5 weg aux splitter gebruikt maar zorgt deze er niet voor dat het vermogen gesplit word?
ik wil het liefste de standaard versterkers gebruiken als dit mogelijk is en het geluid niet laten splitten!

ik hoor het graag
MVG
Tommy.

MarcelvdG

Re: meerdere speakers op 1 output?

Berichtdoor MarcelvdG » ma 22 feb 2021, 22:15

Aangenomen dat je het over passieve luidsprekers hebt, dus zonder ingebouwde versterker, wordt het lastig:

Parallelschakeling: belastingsimpedantie veel lager dan normaal -> of je blaast je versterker op, of deze gaat heel snel in de stroombegrenzing.

Serieschakeling of combinatie van serie en parallel: allerlei pieken en dalen in het laag bij de resonantiefrequenties van de diverse luidsprekers. Als ze allemaal van hetzelfde type waren, zou je in theorie een nette vlakke overdracht krijgen (hoewel dat ook al dubieus is omdat ze nooit helemaal gelijk zijn), maar met verschillende modellen niet.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: meerdere speakers op 1 output?

Berichtdoor Henkjan » ma 22 feb 2021, 23:42

of gaat het om omschakelbaar? dat je wel alles aangesloten kan laten maar er maar naar 1 set tegelijk luistert?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Terug naar “Overige Audio-elektronica”