Whiskers

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Whiskers

Berichtdoor pappaleo » vr 03 jan 2020, 16:27

ds23man schreef:Wat noem jij close range? Die BR pijp behoeft enige aandacht als ik impedantieplot zo zie.

1 cm

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 jan 2020, 16:34

Dat verklaart een hoop.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 03 jan 2020, 16:35

Maar volgens mij had Leo al gezegd dat die nog op maat gefabriekt moest worden?
Ga toch fietsen!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 03 jan 2020, 16:39

Langer gaat meer naar CB afstemming, korter geeft een vette ronk op 1 frequentie uit de poort.
Maar ik ben nog niet uitgeëxperimenteerd. Ik heb nog maar een kwartiertje muziek achter de rug en het laag lijkt goed te klinken. Ik heb bij het luisteren meer hinder van de 4-5kHz waar nog niks aan gedaan is.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 03 jan 2020, 16:50

pappaleo schreef:Langer gaat meer naar CB afstemming, korter geeft een vette ronk op 1 frequentie uit de poort.

Beetje dichtstoppen je poort bedoel je?
(Heb ik nu in de woonkamer ook gedaan met m’n Tarkus speakers)
Ga toch fietsen!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 jan 2020, 16:57

pappaleo schreef:Langer gaat meer naar CB afstemming, korter geeft een vette ronk op 1 frequentie uit de poort.
Maar ik ben nog niet uitgeëxperimenteerd. Ik heb nog maar een kwartiertje muziek achter de rug en het laag lijkt goed te klinken. Ik heb bij het luisteren meer hinder van de 4-5kHz waar nog niks aan gedaan is.

Ik bedoel het verschil in impedantie van de 2 pieken, iets gaat daar niet helemaal lekker.
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 03 jan 2020, 17:57

Ja, ik snap wat je bedoelt. Maak ik de pijp langer dan is de laagstfrequente impedantiepiek nog kleiner en op het laatst helemaal weg. Maak ik de pijp korter, dan verschuift de afstemfrequentie wel naar boven, maar de laagste impedantiepiek wordt niet groter.

Het is ook geen echte BR poort maar een gebogen pvc afvoerpijp. De knik zou het effect kunnen veroorzaken. Ik ga eerst even aanhoren of het klinkt en bij ongenoegen mijnerzijds nog wel aanpassen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 03 jan 2020, 18:52

Alleen als je pas na 300hz gaat filteren, wat me niet nodig lijkt.
Pappaleo heeft ontwerpvaardigheden die voor zo ver ik weet nog niet eerder teleurgesteld hebben, maar leuk dat iedereen zo actief is in dit topic ;-)

Ik volg met interesse de laagafstemming, ik heb die woofer altijd laten liggen. Vertrouw de mooie verhalen niet :mrgreen:
Laatst gewijzigd door wouter op vr 03 jan 2020, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 jan 2020, 18:54

Hoe groot is de inhoud van de kast nu? Die knik heeft er niets mee te maken, dan zou een saxofoon ook niet werken.
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 05 jan 2020, 20:25

wouter schreef:Alleen als je pas na 300hz gaat filteren, wat me niet nodig lijkt.
Pappaleo heeft ontwerpvaardigheden die voor zo ver ik weet nog niet eerder teleurgesteld hebben, maar leuk dat iedereen zo actief is in dit topic ;-)

Ik volg met interesse de laagafstemming, ik heb die woofer altijd laten liggen. Vertrouw de mooie verhalen niet :mrgreen:

Over die woofer wil ik wel even wat kwijt. Ik had destijds een paartje aangeschaft naar aanleiding van het Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic.

Ik ben ook begonnen met een versie met de woofer aan de zijkant. Simulatie met WinISD gaf aan dat je een kast van 10 a 11 liter nodig hebt voor een BR afstemming. Ik heb die kast gebouwd en het werd een stuk lomper dan ik in gedachten had, sterker nog, het zag er niet uit. Ik had nog een paar fountekjes FR89ex liggen en ook nog een paartje Tangband W3-881SJ. Die laatste kan niet mee (lage belastbaarheid en een x-max van 0,5 mm, voor een serieuze fullrange toepassing niet geschikt. De eerste is gewoon te duur en dan schurk je weer aan de randen van het budget.

Ik heb van een een heel rijtje 3 en 4 inchers onderzocht en de HiVi kon een beetje mee qua belastbaarheid en SPL. Ik had een setje testfilters gemaakt, maar vanwege de esthetiek heb ik de tweede kast nooit gebouwd. Ik ben dus onlangs begonnen aan een paar wat conventionelere kasten.

Daar heb ik die testfilters op aangesloten en het klonk veelbelovend. Verre van perfect, maar er leek wel wat mee te beginnen.
Ze gingen ongelooflijk laag, daarboven (100-150Hz) was er wat minder energie en de rest klonk wat metalig, maar leek me wel te temmen.
Eigenlijk zag ik bij de metingen pas dat de narigheid in de HiVi al bij de 4kHz begon. Was te zien geweest in de grafiek in de datasheet, maar niet goed op gelet. Ik heb ook wat (niet gepubliceerde) langere afstandsmetingen gedaan en geimporteerd in Boxsim. Ik heb de narigheid in de HiVi weggekregen en de aansluiting op de peerless voor elkaar gekregen. Best mooi recht, maar na fabricage van het filter bleek het toch niet lekker te klinken. Het metalige (de HiVi breakup) was wel weg en goed onderdrukt, maar er waren een hele hoop onderdelen voor nodig.

De grootste problemen ontstonden echter bij het filteren van de woofer. Wat je ook doet, je hebt direct opslingering en navenante impedantiedaling. Je zit zo onder de 3 ohm. Ik heb toen de oude filters er weer eens bijgepakt en een impedantiemeting gedaan: nog net geen 2 ohm (1.9) bij 100Hz. Gelukkig kunnen mijn nCores wat hebben.

Na een hoop gepiel in Boxsim had ik een redelijk rechte FR met een minimum impedantie van 3 ohm. Klonk van geen kanten. De bafflestepcorrectie was er niet en proberen om daar wat aan te doen leidt direct weer tot een impedantie die onder de 2 ohm zakt.

Wat die gasten bij Boenicke in de W5 ermee gedaan hebben vraag ik me echt af. Ongefilterd geloof ik, maar dan komt er een hoop ongewenste prut uit. Misschien dat ie daarom aan de zijkant zit. Maar dan heb je nog die Fountek parallel en daar gaar je impedantie weer. Je gaat haast denken dat ze een serieweerstand hebben toegepast. In de simulaties werkt dat wel, maar ik heb (nog) geen idee hoe dat klinkt (modderig?).

De woofers zijn eigenlijk alleen geschikt om direct op een met DSP aangestuurde eindbak gehangen te worden.

Ik ga er nog wel wat mee experimenteren, maar het geheel is niet levensvatbaar. Omdat de resterende tijd te kort is trek ik mijn deelname in.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 05 jan 2020, 20:49

Zonde! :|
Ga toch fietsen!

dre

Berichtdoor dre » zo 05 jan 2020, 21:07

Zonde Leo!

De zooi in de vuurkorf gemieterd?
потому что он может!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 05 jan 2020, 21:27

Natuurlijk niet, komt tijd komt raad. Ik heb nog het bouwpakket van de W5 liggen, expres niet die met de TB woofer want die woofer ongefilterd vond ik een raar idee en die mid is niet voor DIY exact verkrijgbaar. De versie met SLS 5,25" wel, maar juist daarvan bleek het filter NIET bekend op het web.
Met Rudy nog over gehad, met reversed engineren op basis van de foto's van filters kun je nog wel e.e.a. proberen te achterhalen, maar handiger is het om een impedantiemeting van de Boenicke W5 te doen, pas dan zal het met grote(re) zekerheid zijn te achterhalen hoe er gefilterd is.

Ik de afgelopen kerstvakantie hard geklust in huis en nog wat van mijn commerciele projecten er door moeten jassen om vanaf komende week verder te kunnen met mijn ontwerp. De tijd is kort, maar als het de aandacht kan krijgen in de avonduurtjes zie ik voldoende mogelijkheden. Heel lang ga ik toch niet finetunen, dat is niets voor mij. Ene CD beter, andere CD slechter - en wie draait er nog CD's ;-)

Die TB W5 woofers hebben geen bruikbare T/S, ook de SLS6,5 heeft van die onmogelijke parameters. Zie je vaker bij lage SPL subwoofers, ga je richting actief of PR.

11 liter is voor 5" nog een prima formaat, maar met een 3-weg wordt dat nog best een vol kastje.
Laag filteren is vervolgens weer een probleem, had ik ook met de SLS 6,5 die een Rdc van 2,7 Ohm heeft, gaat direct naar de kelder met de impedantie.
Uiteindelijk was het wel te doen, maar poortruis deed het uiteindelijk de das om in het te kleine kastje. Overgegaan naar 2x 8" PR, weg sublaag.

Triangle had een mooi compact kastje volgens jou, was meer hooggevoelig spul toch? Heel andere kant op natuurlijk, ik geef je graag een zetje :-)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 05 jan 2020, 21:42

Ik probeerde het met spullen die ik had liggen. Ik heb geen zin om voor een budgetwedstrijd te veel drivers aan te schaffen.

Verder heb ik te weinig tijd om nu nog aan een ander ontwerp te beginnen, dus pech :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 05 jan 2020, 22:01

Wel sportief voor de rest van ons ;-) Winkans stijgt nu significant :mrgreen:

John P

Berichtdoor John P » zo 05 jan 2020, 22:36

Jammer Leo. Zo zie je maar weer dat luidsprekers maken meer is als degelijke drivers aan elkaar knopen op een vaste manier. Ook als je ervaren bent kun je vastlopen. Zie ik nu wel weer een mogelijke kandidaat voor de jury?
Waar een weg is is ook een omweg.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 05 jan 2020, 23:14

Vooral de prijs van die dingen is HEEEEL bijzonder.
Weet je hoeveel gebakken lucht je binnenhaalt, omg.
Voor het impressie van het filter;
https://www.6moons.com/industryfeatures/boenicke/2.html
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 06 jan 2020, 8:16

Inderdaad jammer Leo. Dit soort woofertjes zijn bedoeld voor actieve (dsp) microsubjes, dat die Boenicke ze in een BR doet slaat gewoon nergens op. Zag trouwens dat ie ook een paar luidsprekers heeft waarbij hij een bandje liggend gebruikt. :shock: :shock:
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 06 jan 2020, 10:44

One World Concepts schreef:Vooral de prijs van die dingen is HEEEEL bijzonder.
Weet je hoeveel gebakken lucht je binnenhaalt, omg.
Voor het impressie van het filter;
https://www.6moons.com/industryfeatures/boenicke/2.html

viewtopic.php?f=3&t=25453&hilit=Boenicke
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 06 jan 2020, 10:50

Zou die resonator noodzakelijk zijn ? :shock:
Die had ik er niet in zitten...... #-o

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 06 jan 2020, 13:04

Ik denk nog steeds dat ze het afleggen tegen HJ z'n desktop 3 weg speakers...
Ga toch fietsen!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 06 jan 2020, 13:17

Maar als ie die "Fountecs" nu in een 4L kassie stopt met apart één leuke sub er bij onder de 100Hz, dan is er best een leuk fast systeempje mee te maken.
Peter de Jong

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 06 jan 2020, 14:03

Pjotr schreef:Maar als ie die "Fountecs" nu in een 4L kassie stopt met apart één leuke sub er bij onder de 100Hz, dan is er best een leuk fast systeempje mee te maken.

Eens, maar niet vóór 1 februari.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 06 jan 2020, 14:15

Nee dat gaat niet lukken ben ik ook bang. Je kunt alvast zoeken naar een leuke 8" met dual voice coil die het leuk doet in een kleine kast van zeg rond 10 - 15 liter.
Peter de Jong

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 06 jan 2020, 14:34

Pjotr schreef:Nee dat gaat niet lukken ben ik ook bang. Je kunt alvast zoeken naar een leuke 8" met dual voice coil die het leuk doet in een kleine kast van zeg rond 10 - 15 liter.

Mag ik even inhaken. Wat is het voordeel van dual voicecoil ? waarom niet gewoon 1

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”