Opmaat Plus

Moderator: Beheerdersteam

John P

Re: Opmaat

Berichtdoor John P » do 06 jun 2019, 22:05

Ik heb de spoel verhoogt naar 0.22, de overgang licht nu iets boven de 3Khz. Feit blijft dat de tweeter bij een beetje werk al gaat vervormen. Ik neig er nu naar om de coax-tweeter te laten vervallen en een nieuwe tweeter aan te brengen. Zoals hij nu is, is het net niet en dat is ook mis. Eerst nog even wat andere klusjes.
Waar een weg is is ook een omweg.

John P

Re: Opmaat Plus

Berichtdoor John P » zo 22 dec 2019, 15:27

Ik heb de nieuwe chassis besteld en in de kast verwerkt.
DSC_0313.JPG

Het gat voor de tweeter heb ik met een gatenboor en een beitel gemaakt. Ik dacht dat het laagje triplex op de voorzijde wel los zou laten, maar deze was beter verlijmd als de toplaag van het multiplex eronder. Kortom, het gat was een mm te diep dus moest ik een rubbertje knippen (nee niet zo een) om de tweeter vlak te krijgen met de voorzijde.
DSC_0315.JPG

Het gat voor de tweeter zit relatief hoog op de baffle. Ik wilde hem eerst tegen de woofer aanhebben, maar een simulatie in Edge leverde geen goed resultaat op. Ik heb besloten te kiezen voor een iets grotere afstand tot de woofer , of dit een goede keuze was zien we dan wel weer.
Ik wil deze boxen mee laten doen voor de Hengelo Challenge 2020. Helaas is mijn meetgerei in onbruik geraakt dus zal ik daar nog even mee aan de slag moeten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 22 dec 2019, 17:31

Mooi John! Ben benieuwd!

John P

Berichtdoor John P » vr 17 jan 2020, 0:00

Het ontwikkelen van het filter is klaar. Na deze klus is het eerste wat ik ga doen de meetversterker opnieuw opbouwen, ik had continu twijfels over de juistheid van de metingen. Vooral de impedantiemetingen waren zeer wisselvallig, twee metingen na elkaar leken nooit op elkaar. Voor de filtersimulatie heb ik dan ook gebruik gemaakt van traces van de specsheet wat betreft de impedantie.
De tweeter heeft een vrij grillig gedrag vanwege de plaatsing. Als hij lager had gezeten dan zou de grilligheid boven de 6 khz erger zijn. Er zit een dip rond de 4 Khz en een flinke bult bij de 2 Khz. In het echie bleek de grilligheid in het tophoog toch grilliger dan in de simulatie.
diffractie tweeter.PNG

De woofer heeft een redelijk tam verloop, twee kleine bultjes in het midden gebied maar een niet te overzien opbreekpiek bij 6 Khz. De beste strategie bleek voor mij een eerste fase filter met twee zuigkringen. De zuigkring bij de woofer dempt de resonantie bij 6 khz en trekt de filterkarakteristiek naar een 2e orde LR karakteristiek akoestisch. De overname Hz bij 3500 werkt samen met de natuurlijke dip die de tweeter heeft rond de 4 Khz en de zuigkring trekt de bult bij 2 Khz strak. Verder heb ik nog een impedantie egalisatie kring toegevoegd, om deze luidspreker ook geschikt te maken voor minder stevige versterkers.
Filterschema.PNG

Filter.PNG

Als filteronderdelen heb ik gekozen voor relatief goedkope en kleine onderdelen, in overeenstemming met de prijs van de chassis.
Filterlijst.PNG

Prijs voor een luidspreker excl hout en verzendkosten;
-SB Acoustics SB13 PFC25-8 22,50
-SB Acoustics SB26 STCN-C00-4 28,50
-Filteronderdelen 17,00
-Sonofil 1,5 pak 7,50
-Pritex 4,2 6,00
Totaal: 81,50 per luidspreker
Als laatste nog wat eindmetingen:
hoekenmeting.PNG

Het is een redelijk breedstralend geheel met een licht aflopend hoog en een kleine BBC dip.
Infas-uitfase.PNG

De overname tussen woof en tweet is OK qua fase.
Waterval.png

Lichte resonanties, maar niets dramatisch.
impedantie.PNG

Impedantiemeting is in absolute waardes niet betrouwbaar.
Als totaal vind ik dat dit een heel leuke luidspreker is geworden, ondanks de prijs. Ik kan nog meer veren in mijn bips steken, maar ik mag de jury niet beinvloeden.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 17 jan 2020, 10:16

Mooi op tijd, goed gedocumenteerd, ben benieuwd naar je inzending!

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 23 jan 2020, 17:24

De metingen zien er erg rommelig uit, volgens mij zitten daar zeker nog reflecties in.
Ziet er idd goed uit, ik denk dat er qua filter nog een hoop te winnen valt.

satefan

Berichtdoor satefan » do 23 jan 2020, 17:43

Wat met name opvalt is de afloop van de reponse, vanaf 600hz tot 13khz zo'n 7.5dB. Hij zal dus zeker niet "in your face" klinken, maar wellicht dat een wat minder aflopende response iets meer 'sparkle' kan geven? Benieuwd hoe deze in de praktijk klinkt!
Laatst gewijzigd door satefan op do 23 jan 2020, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 23 jan 2020, 18:34

Ik snap niet waarom je op een aflopende curve mikt bij een on axis meting. Zie dat hier wel meer, volledige misinterpretatie van de Toole curve...
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 23 jan 2020, 18:43

ds23man schreef:Ik snap niet waarom je op een aflopende curve mikt bij een on axis meting. Zie dat hier wel meer, volledige misinterpretatie van de Toole curve...

Lijkt me vooral iets wat de oren zeggen, niet een auteur.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 23 jan 2020, 18:47

ds23man schreef:Ik snap niet waarom je op een aflopende curve mikt bij een on axis meting. Zie dat hier wel meer, volledige misinterpretatie van de Toole curve...

Het hangt geheel af van het hele systeem.
Een klein beetje kan ik me nog wel voorstellen, vooral omdat het hoog van sommige dome tweeters teveel energie blijft houden.
Om dat enigszins te compenseren kun je dus het hoog iets verzwakken.
Doorgaans is mijn ervaring dat de meeste mensen dat aangenamer vinden, minder schel en vermoeiend en dus langer luisterplezier.
-6dB is dan wel weer erg veel, ik kan me ook niet herinneren dat Toole het op die manier bedoelt heeft trouwens.

Off-axis response en directivity goed krijgen zonder waveguide is sowieso bijna niet te doen.

Maar goed, hoe dan ook, zolang iemand het zelf goed vind klinken, daar gaat het uiteindelijk om.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 23 jan 2020, 18:57

De Toole curve is ooit bedoeld als voorspellende waarde hoe een luidspreker in een ruimte gaat klinken en is een middeling van diverse metingen onder diverse hoeken en daarmee het afstraalgedrag (spinorama):

JBL 305p MKii Speaker Powered Monitor Acoustic CEA 2034 Predicted In Room Response Audio Measu__.png
Fusion Filterdesign

John P

Berichtdoor John P » do 23 jan 2020, 20:30

De hoogafstemming is op het oor gecorrigeerd. Een rechte lijn leverde een veel te fris beeld op. Ik denk dat van belang is in hoeverre de tweeter "breed" straalt. Als je een gefocuste tweeter hebt, dan zal er minder indirecte energie naar het oor komen. De metingen zijn inderdaad grillig, mijn meetversterker is naar de eeuwige magneetvelden gegaan en ik moest wat improviseren. Ik heb ze dan ook als grove lijn gebruikt bij het ontwikkelen van het filter, kleine bultjes en dalen heb ik niet gecorrigeerd. Het filter is in lijn met de prijs en kwaliteit en prijs van de chassis. Ik heb ook andere filter typologieën geprobeerd, maar dit was de eenvoudigste goede oplossing. Ik heb mij in ieder geval niet laten beïnvloeden door meneer Toole in deze.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 23 jan 2020, 23:59

Het grillige komt vooral door reflecties ergens van.
Ik weet niet precies hoe en waar je gemeten hebt?

Onderschat deze serie van SB Acoustics trouwens niet door de prijs.
Ze spelen met gemak mee met systemen die minstens 3x zo duur zijn.
Zeer knap van de de engineers en marketing van SB om zo'n driver neer te zetten voor dat geld!

John P

Berichtdoor John P » vr 24 jan 2020, 0:20

Ik heb gemeten met een geïmproviseerd geheel (krokodilleklemmen en wasknijpers) in een te kleine ruimte. Verplaatsen van de opstelling betekende een ineenstorten van de contraptie. Ik heb de spullen al klaar staan om weer een fatsoenlijk setje te maken.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 24 jan 2020, 8:52

One World Concepts schreef:Onderschat deze serie van SB Acoustics trouwens niet door de prijs.
Ze spelen met gemak mee met systemen die minstens 3x zo duur zijn.
Zeer knap van de de engineers en marketing van SB om zo'n driver neer te zetten voor dat geld!

100% eens. Ik gebruik dezelfde tweeters. Kaarsrechte response en prima afstraling onder hoeken, mits goed geïmplementeerd in een kast waar tegen gaan van diffractie de nodige aandacht heeft gekregen. Deze tweeters spelen zeer fraai. Ik neem de speakers overigens mee naar Hengelo.

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 24 jan 2020, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 24 jan 2020, 9:01

One World Concepts schreef:
ds23man schreef:Maar goed, hoe dan ook, zolang iemand het zelf goed vind klinken, daar gaat het uiteindelijk om.

Dit vind ik altijd een lastige. Uiteraard gaat het om de bouwvreugde en het met plezier luisteren naar wat je zelf hebt gemaakt. Maar zeker met een tweeter als deze is het toch leuk om zoveel mogelijk van het onderste uit de kan te halen.

John P

Berichtdoor John P » wo 29 jan 2020, 11:20

Dan denk je dat je klaar bent. Toen ze stonden te proefdraaien in de woonkamer sloeg mij toch de schrik op het hart, wat is dit voor bagger. Dus maar gaan nakijken wat ik allemaal gedaan had, en ja hoor, tussen de simulatie en de eindmeting zit een ernstig gat in het hoog. Na enig pluizen bleek dat ik de metingen voor het hoog 4 dB te hoog had ingevoerd in de simulatie. Het rare is dat ze in de werkkamer wel goed klonken en het luider maken van de tweeter daar niet werkte. Ik denk toch een gevalletje subjectieve perceptie, je neemt waar wat je denkt dat gaat gebeuren. Maar goed, het vergroten van de condensator naar 5,6 icm met het verkleinen van de serieweerstand naar 3,3 ohm levert nu wel een goed resultaat op. het is wel jammer dat de weerstand in het hoog nu onder de 6 ohm zakt, maar ik denk niet dat daar iemand wakker van ligt.

Versie2.png

satefan

Berichtdoor satefan » wo 29 jan 2020, 14:29

De response van de tweeter heeft twee behoorlijk bulten, die je in de totale response natuurlijk weer terug zit komen. Vraag is of dit door t kastontwerp komt, of door t filter. Voorts zakt de tweeter vanaf 7K toch weer behoorlijk in.

Deze tweeter kan met goede zorg een hele nette rechte respons opleveren. Dus zeker de moeite waard om naar te kijken!

We gaan m zaterdag meten en eens kijken wat Jeroen er van zegt. Metingen onder hoeken helpen vaak ook om wat meer inzicht te krijgen.

groet,

Satefan

Edit: De x-over ligt ook best hoog, wat natuurlijk een bewust keuze kan zijn. Deze tweeter is prima inzetbaar op lagere cross-over punten, kan ook een overweging zijn. Met een lagere x-over kun je wellicht ook de 6K problematiek omzeilen? T woofertje zal ook al best wat bundelen denk ik op de gebruikte frequenties, terwijl de tweeter onder hoeken heel netjes kan spelen. Ik zou t overwegen.
Laatst gewijzigd door satefan op wo 29 jan 2020, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

John P

Berichtdoor John P » wo 29 jan 2020, 14:59

Bij een 3 weg is het heel normaal om bij 3,5K te crossen tussen een 13er en een tweet. Bij een tweeweg moet dat altijd zo laag mogelijk, ik snap dat niet. Het voordeel bij zo hoog crossen is dat je meer een breedbander effect hebt, voornamelijk een betere afbeelding. Ik vindt dat belangrijker als een lichte inbreuk onder 6o graden bij 3K, ieder heeft zo zijn eigenaardigheden. Door het slappe filter heb je ook minder last van een mogelijke bundeling, het afstraalpatroon veranderd langzaam. De grilligheid van de tweeter heeft te maken met de plaats op de baffle, deze was al redelijk bepaald door de plaats van de woofer in de lijn. Edge vond dit het mooiste plekje, maar de werkelijkheid is iets minder rooskleurig.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 29 jan 2020, 15:28

John P schreef:Bij een 3 weg is het heel normaal om bij 3,5K te crossen tussen een 13er en een tweet. Bij een tweeweg moet dat altijd zo laag mogelijk, ik snap dat niet. Het voordeel bij zo hoog crossen is dat je meer een breedbander effect hebt, voornamelijk een betere afbeelding. Ik vindt dat belangrijker als een lichte inbreuk onder 6o graden bij 3K, ieder heeft zo zijn eigenaardigheden. Door het slappe filter heb je ook minder last van een mogelijke bundeling, het afstraalpatroon veranderd langzaam. De grilligheid van de tweeter heeft te maken met de plaats op de baffle, deze was al redelijk bepaald door de plaats van de woofer in de lijn. Edge vond dit het mooiste plekje, maar de werkelijkheid is iets minder rooskleurig.

Maar...dit is een tweeweg en geen drieweg. Een 13cm driver als middentoner zie je volgens mij niet zo vaak hoor. En de ene 13cm driver is de andere niet. Je kunt niet in algemene termen zeggen dat het kan, en dan aannemen dat het met deze drivers ook kan.

De reden om lager te crossen, is om de drivers in te zetten in een werkgebied waar ze goed presteren en je optimaal gebruik maakt van de eigenschappen van de drivers. Deze woofer heeft een piek op 6K geef je zelf aan. Ook zal de woofer flink bundelen op die frequentie. Lager crossen omzeilt beide problemen. Je slaat dus 2 vliegen in 1 klap.

Je hebt een tweeter met heel veel potentie, maar je zet m niet als zodanig in (over een beperkt gebied bedoel ik dan). De tweeter kan prima lager meedoen, hij heeft zat x-max. Ik cross m hier al op 1khz. Wel met een veel steiler filter, maar je hebt echt flink wat marge.

De tweeter speelt ook heel netjes onder hoeken, waardoor je een veel grotere sweet-spot krijgt. met de huidige afstemming zal er onder hoeken nog maar weinig energie over blijven, en dus wordt de sweet-spot kleiner, en boet je in aan ruimtelijkheid (je hebt immers minder late/verre reflecties.

Het argument dat je minder last van bundeling zou hebben snap ik niet helemaal. Als je de woofer in dat gebied niet in zou zetten, dan heb je helemaal geen last van de bundeling van de woofer (in dat gebied). Het afstraalpatroon blijft dan juist heel consistent, omdat het maar door 1 driver wordt geregeld. Kortom, voorkomen is beter dan genezen.

Door de slappe hellingen heb je een behoorlijk groot gebied waar de woofer en tweeter het samen moeten doen, en elkaar dus potentieel meer in de weg kunnen zitten. Zeker als het gaat om optelling en fase-afstemming etc. Als de fase goed afgestemd is en je kunt de response vlakker krijgen dan kunnen slappe hellingen overigens prima klinken, een goed 2e orde (akoestisch) filter/systeem kan zeer mooi klinken, dat is het punt niet.

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, het lijkt me erg leuk om ze zaterdag te meten en te beluisteren.

groet,

Satefan

satefan

Berichtdoor satefan » wo 29 jan 2020, 15:59

Overigens zal de grilligheid van de response afnemen als je de baffle afschuint/afrond. Ik had hier een hobbel op 16oohz (met die tweeter), die als sneeuw voor de zon verdween na afronden van de baffle.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”