Luidspreker ontwerp wedstrijd 2020

Moderator: Beheerdersteam

Mtraxx
Ook commercieel actief

Re: Luidspreker ontwerp wedstrijd 2020

Berichtdoor Mtraxx » zo 02 feb 2020, 12:15

2020-02-01 23.12.49 (Groot).jpg

Met gepaste trotst wil ik graag jullie bedanken voor de complimenten en felicitaties maar wel daarvoor wel eerst Barry en Harry en de vier jury leden!!! :goeie: =D> =D> =D> =D> =D>
Ik ben er de hele sessie bij geweest en het lag allemaal erg dicht bij elkaar waarbij de kleine systemen weinig onder deden bij de iets wat grotere.
Zo had ik ook wel mijn favorieten in de top 3 en is het verbazend wat met dit budget dan toch niveau haalbaar is dus ook complimenten naar de overige deelnemers.
Persoonlijk vond ik het een mooie uitdaging en een leerzame(Inspiratieve :sure: ) ervaring om het hele proces met hobbels onderweg en iets wat verlate start bezig te zijn geweest.

Sorry voor mijn wat late reactie maar na thuiskomst vlotjes onder de wol gegaan kleine 38 graden koorts.

Fijne zondag nog,

Grt Gerjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mtraxx op zo 02 feb 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 02 feb 2020, 12:44

Gefeliciteerd en beterschap Gerjan!
Mediocre is not my middle name.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 feb 2020, 12:47

Gefeliciteerd! Hopelijk toch geen coronavirus?
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 feb 2020, 12:49

Ok mensen, dat was de wedstrijd :D Allereerst was ik aangenaam verrast dat er maar liefst 10 sets aan de finish verschenen, 10 mensen die geld en moeite hebben gestoken in het bedenken en bouwen van een set luidsprekers. En ook verrassend vond ik het niveau, in klank en afwerking, hulde!

Hoe hebben we de wedstrijd gedaan. De kamer waar de wedstrijd plaatsvond was kamer 2. De kamer heeft een schuifdeur naar een bergruimte ernaast, hier hebben we de sets opgesteld, dus uit zicht.

IMG_1596.JPG

IMG_1597.JPG

IMG_1598.JPG

Jeroen had zijn befaamde Bass traps mee gebracht, en met wat doeken en mensen die aanwezig waren tijdens de wedstrijd knapte de akoestiek op.

Eerst volume bepaling. We hebben een willekeurige set neergezet, en hier Danse Macabre op afgespeeld, vanwege de dynamiek. En volume gekozen dat voor de jury prettig is om het geluid te kunnen beoordelen, en niet te hard om ook de kleinere sets niet te snel over de nek te laten gaan. Henkjan zat met een dB meter op de jury plek, volume gemeten. We hebben op de Daudio set van Jeroen en Hans gespeeld, waar en volume weergave in dB schaal op zit. Alle sets 1 voor 1 opgesteld en geruisd, met dit als resultaat (set 7 jorencanisius is niet op komen dagen):

Volume bepaling.JPG

Hierna alle sets in de bergruimte geplaatst. Om bewust of onbewust niet de jury zichzelf te laten beinvloeden met de oogjes is er blind gejureerd. Ik heb hiervoor blinddoeken gekocht die de jury verzocht werd op te doen. Schuifdeur open, de eerste set opgesteld, volume goed zetten, en het eerste nummer gespeeld in een verkorte 1.5 minuut versie. Dit was The Yuri Honing Trio - Walking on the moon.

IMG_1602.JPG

Hierna set weg, achter de schuifdeur. Blinddoeken af, jury schrijft vervolgens haar bevindingen neer in 7 punten zoals op het scoreformulier aan het begin van dit draadje vermeldt. Blinddoek weer op, volgende set, etc. Al met al en ondanks dat ik de nummers had ingekort nam het toch best wat tijd in beslag, we hebben daarom besloten om nr2 (Loreena McKennit - Bonny Portmore) en nr3 (Eiji Oue - Camille Saint Sans - Danse Macabre) achter elkaar te spelen bij de volgende sessie.
De volgorde is willekeurig bepaald, de jury heeft in deze volgorde naar de sets geluisterd:

Volgorde sets.JPG

De 7 punten vormen samen een totaal, voor de 2 luistersessie is er deze top 5 uitgekomen (het getal is een gemiddelde van de score van de 2 luistersessies)

1. Set 10 Mtraxx 52.19
2. Set 9 RumoH 51.75
3. Set 4 dre 51.31
4. Set 6 SSassen 50.19
5. Set 11 Wig 49.94

Het zit allemaal erg dicht bij elkaar!

Na het luisteren het 2e deel van de jurering, 'Overig'. Hierin zijn de sets gejureerd op de 3 punten zoals op de scoreformulier genoemd.

IMG_1605.JPG

Opgeteld en gemiddeld leverde dat deze Overig top 5 op:

1. Set 9 Rumoh 8.08
2. Set 4 dre 7.71
3. Set 6 SSassen 7.67
4. Set 10 Mtraxx 7.58
5. Set 5 Arno 7.42

Geluid doet voor 80 % mee, Overig 20%, geeft de volgende overall top 5:

1. Mtraxx
2. Rumoh
3. dre
4. SSassen
5. Wig

Met Gerjan Mtraxx als gelukkige winnaar :yeah: Winnaar van het nixie klokje, eeuwige roem, en een korte uitleg van Gerjan over zijn set.

IMG_1608.JPG

Waarna de set nog even gespeeld heeft:

IMG_1611.JPG

Het was leuk om te doen, heeft al met al toch aardig wat voeten in de aarde, maar levert toch leuke nieuwe sets op die voor een beperkt budget te bouwen zijn, wat uiteindelijk de doelstelling was.

Graag wil ik alsnog de jury hartelijk bedanken voor hun inzet: Hans en Jeroen van Daudio, George en Hans (hannesie). Daudio ook nog voor het meebrengen van de bass traps, en de versterkers en andere hardware, en hannesie voor zijn tijd en moeite aan de streamer kant.

Dank ook vooral nog naar Harry (Vintage_Harry) voor het helpen sjouwen met de speakers, en bij het optellen van de scores.

Wie weet tot een volgende wedstrijd ooit eens!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 02 feb 2020, 12:53

Ik heb ook zeer genoten van de luidspreker ontwerp wedstrijd, de prestaties van de luidsprekers lagen zeer dicht bij elkaar. Als ik kijk naar het totaal ontwerp (geluid en afwerking) van de luidsprekers zijn er voor mij twee die er uit springen, de luidsprekers van Sander en die van Arno.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 02 feb 2020, 13:07

@Barry,

Ook van mij de vraag of wij de originele stemformulieren ook mogen inzien? Ik gaf na afloop van de luistersessies al aan dat er mogelijk het een en ander niet klopte en dat anderen die ervaring deelden.

P.s. ik wil niet zuur overkomen, maar van het formulier dat ik heb gezien voor wat betreft de beoordeling van de afwerking had ik een 6.0 als je de originele volgorde aanhoudt.

P.p.s. zoals ik al aangaf tijdens de luister sessies werd er veels te zacht gespeeld, zo kan je in mijn optiek onmogelijk een oordeel vellen omdat details verloren gaan en je niet een goede presentatie krijgt van de kwaliteiten van een luidspreker.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 02 feb 2020, 13:19

De nummering was voor ons heel anders voor het luisteren dan voor de visuele beoordeling, zoals ik al aangaf. Die formulieren gaan je niet helpen. Zoals je ziet heb je mooi hoog gescoord qua afwerking en dat is terecht.

De visuele beoordeling was volgens mij de set nummering zoals bij de volume bepaling. Met het luisteren was jouw set 6 als nummer 2 aan de beurt. Dus als je de formulieren zo leest alsof de volgorde niet veranderd was, dan zou je denken dat jouw set de visuele beoordeling kreeg van die van John P.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 02 feb 2020, 13:43

@jeroen,

Je gaf zelf al aan dat je twijfels had bij een aantal luidsprekers en nog exact wist welke nummers dit waren. Omdat tijdens het tweede en derde muziekstuk dezelfde volgorde werd aangehouden is dit natuurlijk niet fair, je hebt dan immers al een indruk en dan is er van blind beoordelen geen sprake meer.

Zoals je weet ben ik bij de luister sessies aanwezig geweest en weet dus hoe de luidsprekers gescoord hebben, omdat ik mee kon lezen met de scores die men opschreef. Nu viel het mij ook op dat een aantal juryleden geen hele cijfers noteerden maar b.v. een 7-, hoe wordt deze score geteld? Als een 7? Of een 6.5? Of een 6.2?

Kortom er waren wat vragen bij het luisterend publiek en ook bij mijzelf, het lijkt mij dan handig, in het kader van transparantie om de originele formulieren de publiceren met de berekening hoe de eindscore tot stand komt, dan kan iedereen die verifiëren.

Mtraxx
Ook commercieel actief

Berichtdoor Mtraxx » zo 02 feb 2020, 13:44

ds23man schreef:Gefeliciteerd! Hopelijk toch geen coronavirus?

Ik drink geen buitenland bier :mrgreen: :beer:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 feb 2020, 14:25

:rofl: :rofl: :rofl: :beer:
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 feb 2020, 15:04

SSassen schreef:@Barry,

Ook van mij de vraag of wij de originele stemformulieren ook mogen inzien? Ik gaf na afloop van de luistersessies al aan dat er mogelijk het een en ander niet klopte en dat anderen die ervaring deelden.

Ik heb hier verder geen vragen over gehad, je bent de eerste. De scoreformulieren zijn door de jury met pen ingevuld, die heb ik niet digitaal. Daarbij vind ik het niet netjes (ik heb ook bewust alleen een Top 5 bekend gemaakt) naar de deelnemers die als 6 t/m 10 zijn geeindigd om dit openbaar te maken.

SSassen schreef:P.s. ik wil niet zuur overkomen, maar van het formulier dat ik heb gezien voor wat betreft de beoordeling van de afwerking had ik een 6.0 als je de originele volgorde aanhoudt.

Die 6 voor afwerking, zoals Jeroen al aangeeft, heb je niet goed gezien, daar scoor je juist hoog. Daarbij zou je dan bij de overige punten Originaliteit en Nabouwbaarheid wel heel hoog moeten scoren om op een 7.67 totaal uit te komen.

SSassen schreef:P.p.s. zoals ik al aangaf tijdens de luister sessies werd er veels te zacht gespeeld, zo kan je in mijn optiek onmogelijk een oordeel vellen omdat details verloren gaan en je niet een goede presentatie krijgt van de kwaliteiten van een luidspreker.

Vooraf is een volume bepaald waarop de jury het goed te beoordelen vindt, op aangeven jury zelf. Dit is dus weloverwogen gedaan.

SSassen schreef:Zoals je weet ben ik bij de luister sessies aanwezig geweest en weet dus hoe de luidsprekers gescoord hebben, omdat ik mee kon lezen met de scores die men opschreef. Nu viel het mij ook op dat een aantal juryleden geen hele cijfers noteerden maar b.v. een 7-, hoe wordt deze score geteld? Als een 7? Of een 6.5? Of een 6.2?

Aantal juryleden? Er is door 1 jurylid inderdaad bij 'Main Impression' bij enkele velden een "-" gebruikt. Om precies te zijn 7 velden op de in totaal 280 velden, en die 7 zijn dan ook nog verdeeld over meerdere deelnemers. Dit is afgerond naar een heel getal omdat de score met een resolutie dient te worden 0.5 is ingevuld, wat van tevoren is meegedeeld. Alle overige scores zijn dan ook in een 0.5 resolutie ingevuld.

beijert

Berichtdoor beijert » zo 02 feb 2020, 15:20

Nou, ik zit tenminste in de top tien!
Mark

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 feb 2020, 15:28

Zekerdeweten :goedzo:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 02 feb 2020, 16:01

SSassen schreef:P.p.s. zoals ik al aangaf tijdens de luister sessies werd er veels te zacht gespeeld, zo kan je in mijn optiek onmogelijk een oordeel vellen omdat details verloren gaan en je niet een goede presentatie krijgt van de kwaliteiten van een luidspreker.

dat is een voorbeeld van een leerpunt "luidspreker ontwerpen": de perfecte luidspreker bestaat niet. was het volume hoger geweest, waren er "zwaardere" muziek stukken gebruikt, dan hadden de speakers met grotere en/of meer woofers een veel betere score gehad. maar luisternivo is een keuze, een van de vrijheidsgraden in je ontwerp, en niet een onafhankelijk vast gegeven. hier heeft de jury er voor gekozen om op woonkamer nivo te beoordelen.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 02 feb 2020, 19:25

Wat me opvalt aan de line up is dat er tegenwoordig niet meer "standaard ingredienten" gebruikt worden, uit Scandinavische roots. Een aantal game-changers zijn op de markt gekomen en de diversiteit is weer toegenomen.

Na een tijd met Founteks Neo 3.0 CD gestoeid te hebben had ik zeker niet verwacht dat daarmee een winnend ontwerp te maken zou zijn. Daar ben ik bijzonder benieuwd naar - gelet op het feit dat een kennis met 20 stuks 'over' zit.

Lees ik het goed dat Rudy op de luistertest het hoogst aantal punten scoorde?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 02 feb 2020, 19:33

wouter schreef:Lees ik het goed dat Rudy op de luistertest het hoogst aantal punten scoorde?

Nee :mrgreen:

Arno

Berichtdoor Arno » zo 02 feb 2020, 19:49

Ik sta niet eens in de top 5, misschien wel op 10!

Maar er was wel iemand die mijn set wilde kopen! Dat is dan toch wel weer een compliment :D ( Het was een aardige man, een drummer. Maar ik weet zijn naam niet eens :) )

Ik heb nooit de illusie gehad een kans te maken om te winnen. Meedoen was voor mij slechts een stok achter de deur om weer eens iets leuks te maken.

Maar ik ben het wel met Sander eens dat de cijferlijsten gewoon openbaar gemaakt moeten worden. De deelnemers steken heel veel tijd en moeite in het bouwen van de sets, dus het openbaren van de lijsten moet dan niet teveel moeite zijn. Kunnen we daar weer lekker over discussiëren :mrgreen:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 02 feb 2020, 20:26

wouter schreef:Wat me opvalt aan de line up is dat er tegenwoordig niet meer "standaard ingredienten" gebruikt worden, uit Scandinavische roots. Een aantal game-changers zijn op de markt gekomen en de diversiteit is weer toegenomen.

Na een tijd met Founteks Neo 3.0 CD gestoeid te hebben had ik zeker niet verwacht dat daarmee een winnend ontwerp te maken zou zijn. Daar ben ik bijzonder benieuwd naar - gelet op het feit dat een kennis met 20 stuks 'over' zit.

Lees ik het goed dat Rudy op de luistertest het hoogst aantal punten scoorde?

Het gaat natuurlijk om de implementatie. Ik vond dat de speaker van Mtraxx een bovengemiddeld helder hoog had, zonder scherp te zijn. Eigenlijk de enige speaker die qua timbre volledig op orde was voor het eerste nummer. Ik miste bij veel speakers helderheid in de bovenkant van de sax. Ook had ik bij de derde speaker die ik hoorde (wat na later bleek Mtraxx de winnaar te zijn) voor het eerst een goede dynamiek in de aanslag van het slagwerk. Ik had wel wat twijfels over het niveau van vervorming, de indruk dat dit in het hoog wel wat hoger lag dan bij de andere speakers. Maar als je dan gaat beoordelen op ruimtelijkheid, stereobeeld, transparantie, balans, timbre, dan zijn dat wel een doorslaggevende eigenschappen voor de totaalscore. Ook bij danse macabre krijg je dan het koper op de achtergrond en de hobo solo op het juiste niveau en op de juiste diepte afgebeeld. Het was ook de enige speaker bij wie ik iets van de kwaliteiten van een AMT terug hoorde.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 02 feb 2020, 20:41

Henkjan schreef:... hier heeft de jury er voor gekozen om op woonkamer nivo te beoordelen.

Misschien heb je dan niet goed opgelet, want de jury gaf zelf aan, en vroeg bij de tweede ronde ook, of het nivo wat omhoog kon zodat zij beter een oordeel kunnen vellen. Dat heeft verder niets met mijn specifieke voorkeur te maken. Ik weet niet of je in de andere luisterkamers geluisterd hebt, maar daar lag het luisternivo een flink stuk hoger.

Maar goed, allemaal zaken die een volgende keer beter opgepakt kunnen worden, al doende leert men tenslotte.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 02 feb 2020, 21:27

Zeker, luisterniveau had hoger gekund. George had dit bepaald op basis van danse macabre en hoe hij de speakers ervaarde. Wilde voorkomen dat ze in het rood zouden lopen, op zich terecht. Dat was bij het eerste nummer geen probleem, had gerust een stuk luider gekund. Tweede nummer was luid genoeg.

Kortom, volgende keer meer tijd nemen hiervoor en volume per nummer vaststellen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 02 feb 2020, 21:44

Aan de andere kant is resolutie/detail op laag volume ook een niet onbelangrijke kwaliteitseigenschap. En juist daar blinken ribbons in uit... Als je zo'n beoordeling echt goed/uitgebreid wilt doen ga je dat niet redden in een middag. Vind dit al een hele prestatie, nu nog het juryrapport openbaar. Kom we zijn niet de belastingdienst toch? :lol:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 02 feb 2020, 23:47

Wat dan ook moet gebeuren dat de beoordeling na het beluisteren kan worden gedaan zonder dat er al andere mensen tussen door kunnen lopen.

Het niet duidelijk zijn van de nummers en de mensen die al geïnteresseerd er tussen gingen lopen gaf ook al aardig wat verwarring en onduidelijkheid naar mijn idee.
Dus de jury moet dan ook in dit wat ontzien worden, en op het gemak kunnen kijken, zodat ook daar een eerlijke beoordeling kan plaatsvinden.

my 2 cents in dit leerproces.

Ik zette dit eerst in het verkeerde topic
Hans

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 02 feb 2020, 23:53

pappaleo schreef:
wouter schreef:Lees ik het goed dat Rudy op de luistertest het hoogst aantal punten scoorde?

Nee :mrgreen:

Ik las het inderdaad niet goed, de 8.08 voor Rudy was gescoord in de categorie 'overig', niet vóór aankomst bij de categorie overig.

Echt diep respect voor de hele uitvoering van dit alles, de ontwerpen (en diversiteit) en de jurering.
Was er graag bij geweest, maar gelukkig heb ik gemerkt dat dingen afzeggen een goede keuze was.
Ik moet maar gewoon dat setje van Gerjan gaan bouwen ;-) Kan ik er van leren en zelf tegenaan wedijveren. :rofl:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 03 feb 2020, 8:59

Dank u allen! Het volume per nummer is een dingetje dus, iets om een volgende keer anders te doen. Verder vond ik het ook inderdaad stil tijdens het afspelen vd nummers, iets wat normaal gesproken voor sommigen een probleem is :twisted:

@Hans, je bedoelt het visueel jureren na het luisteren? Was idd rommelig, hadden ook de deur even dicht moeten doen, ook iets voor een volgende keer. Dit kon beter.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 04 feb 2020, 1:20

Ik wil nog wel even inhaken op het volume.
Deze was ook bepaald met veeeeel minder mensen in de ruimte.
Dat maakt nog al uit!
Ook van mij mocht het wel harder maar tijdens het inregelen heb ik de grens opgezocht van de blauwe speaker en zijn daar 1 stapje onder gaan zitten zo dat er geen vervorming meer hoorbaar was.
Toch is het mij opgevallen dat er tijdens de wedstrijd er toch nog 1 speaker was die dit volume al eigenlijk niet aan kon.
Veel harder spelen zou niet eerlijk geweest zijn voor de kleine systemen en mogelijk voor schade gezorgd hebben, dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

De reden dat we de blauwe speaker gebruikt hebben om het volume te bepalen.
Deze speaker is random genomen en was gewoon de eerste die we tegen kwamen in de stalling.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”