Over de vorige luidspreker ontwerpwedstrijd is genoeg gezegd en geschreven. De wedstrijd zelf leverde mooie ontwerpen op, de finale is niet volgens plan verlopen, zwak uitgedrukt. Dit keer organiseer ik 'm zelf, en sta ik zelf garant voor een finale zoals wordt afgesproken hieronder.
Svp het verleden laten rusten, vooruit kijken, en laten we er wat moois van maken.
Doel
- Het doel is om mensen te motiveren met een leuk ontwerp te komen en er wat van te leren, vorige wedstrijden hebben leuke sets opgeleverd. Let op: als je het leuk vindt om eens een luidspreker te ontwerpen maar heb je niet de skills dit volledig zelf doen, het is geen enkel probleem een topic te starten en om mede-forummers om raad te vragen. Hulp is zeker toegestaan!
Voorwaarden
- Dit keer nieuwe units. Wat is nieuw? De units moeten op dit moment bij een reguliere (web)shop te koop zijn. Niet al te moeilijk over doen.
- Prijs, voor units + filter + aansluit terminals zonder behuizing mag totaal (stereo) max EUR 350 ,- worden besteed.
- Bij aanschaf geldt de prijs op de factuur, moment van aanschaf, ongeacht waar ze aangeschaft worden. Als de speakers duurder worden na aanschaf, gedurende de wedstrijd is dat overmacht.
- Behuizing staat vrij, zowel in materiaal, (kost)prijs, CNC, 3D print, etc.
- Geen klasses. Monitoren, vloerstaanders, alles valt in 1 categorie. Als je met een monitor komt, zorg svp zelf voor een standaard, of iets waar 'ie op staat. Is daar niet aanwezig. Wel tafels, aan jezelf of je dit goed genoeg vindt.
- Meerdere inzendingen per deelnemer is toegestaan.
- Geen aktieve systemen.
Wedstrijddag
- De inzendingen komen achter een scherm te staan. Doet dit dan niet iets met het geluid? Misschien wel, maar voor een objectieve luistertest is het beter niet te zien wat je hoort, en als het een nadeel is heeft iedere deelnemer dit.
- De gebruikte versterker wordt een Hypex nCore. Stevige alleskunner, in elk geval geen buizen oid wat eventueel zou kunnen kleuren of anders zou kunnen reageren op belasting.
- Bron is een streamer. Op dit moment denk ik aan bv 3 uiteenlopende muziekstukken die op alle sets te horen moet zijn.
Inmiddels is 30 november 2018 geweest en is er gekozen voor 3 muziekstukken, dit worden:
Eiji Oue - Camille Saint Sans - Danse Macabre
Loreena McKennit - Bonny Portmore
The Yuri Honing Trio - Walking on the moon
- Ruimte is 1 van de kamers in het wijkcentrum waar eerder in Hengelo ook de luisterdagen waren. Voor wie er niet eerder was, huiskamer formaat, verlaagd plafonnetje, akoestiek goed (gaan in elk geval niet de kamer trap op links gebruiken

- Ik zorg voor een luidspreker schakeldoos achter de eindversterker, zodat we niet hoeven te pluggen tussen de sets. Aansluiting is 4mm banaansteker naar de wedstrijd luidsprekers toe. Als je op je wedstrijdspeaker zelf andere terminals wilt gebruiken svp zelf zorgen voor een verloopje.
- Ik zorg voor een dB meter zodat alles op hetzelfde niveau beoordeeld kan worden.
Data
- Inschrijven kan t/m 31 augustus 2019. Hierna stopt de inschrijving, ik moet zelf ook eea voorbereiden en heb daar tijd voor nodig en het is handig te weten hoeveel sets mee doen.
- Finale is op de luisterdag in Hengelo, zaterdag 1 februari 2020.
Jurering
- Forumleden. Tzt kun je je hiervoor aanmelden.
- Jurering dmv een formulier: het geluid doet mee voor 80%, 20% is afwerking, orginaliteit en nabouwbaarheid (bv in geval van 3D print of CNC zal dit niet voor iedereen bereikbaar zijn).
Prijs
- Hoofdprijs natuurlijk eeuwige roem, en een custom made nixie klokje die ik zelf beschikbaar stel.
Hoe deelnemen
- Als je mee wilt doen svp melden in dit topic. Als je het leuk vindt een topic bij te houden over de bouw (en dat zien we graag natuurlijk) plaats ik hieronder een link naar je topic.
- Deelnemen kan als je forumlid bent. Wil je mee doen en ben je geen lid, aanmelden en het is voor elkaar.
Ik hoop op veel deelnemers met mooie ontwerpen, zodat we er allemaal van kunnen genieten

Edit 25-01-2020: toevoeging beoordelingsforumulieren.
Edit 26-01-2020:
De wedstrijd begint om 11:00. Vanaf 10:00 gaan we de sets 1 voor 1 neerzetten om het volume te bepalen, de te gebruiken voorversterker heeft een volumeregeling met dB schaal die we noteren zodat we dit 1 keer voor de 11 sets hoeven te doen. Heb een spreadsheetje gemaakt waar alles ingevuld kan worden, zodat we niets vergeten en alles netjes op volgorde doen.
Dus deelnemers: svp proberen om 10:00 aanwezig te zijn.