Tenzij je het opslingeren van het laag ook in de simulatie wilt meenemen

(en dat is vrij makkelijk te doen, wanneer je deze manier van simuleren en filteren onder de knie hebt

).
MarcoSQ schreef:Impedantie rond 300Hz en hoger wordt omlaaggetrokken door het bafflestep-RCL-kringtje (18uF + 2,7mH).
Ik denk dat dat je op het verkeerde been zet, Chris_T. Van veel verlies is vlgs mij geen sprake, behalve dan IN de poort.
En dat verlies is misschien zelfs best prettig om te hebben met zo'n klein drivertje.
Ik gok erop dat het deel onder ~300Hz inderdaad simulatie is, en niet op basis van meting. Bovenin deze pagina staat een meting.
Je hebt gelijk. Ik ben niet zozeer in de mist gegaan door de impedantie bij 300Hz, maar wel door de 'buik' die in boxsim meer omhoog geschoven is dan de meting in Arta.
Dan kom je op een verschil van ca. 3 ohm, wat toch wel een 'aardig' verlies aangeeft.
Daarbij is het van mij wel voorbarig geweest door te stellen dat deze verliezen zijn ontstaan door de demping.
Het is eigenlijk een totaal plaatje waarbij alle verliezen optellen.
Ook is de afstemming hier wat lager dan gebruikelijk (de 'buik' knikt een beetje naar links).
Waardoor de 1e impedantiepiek van nature kleiner zal zijn, maar niet gelijk op een verlies hoeft te duiden.
Toch wel mooi om te zien dat uit de voortvloeiende discussie weer iets positiefs naar boven komt:
De ontdekking dat Boxsim gekke dingen aan het doen was met de impedantie.