metabaron schreef:Als ik loodbitumen tegen de wanden aanplak kan ik dan de damping 10 er ook nog overheen plakken?
Zal het verstandig zijn om echt elk plekje hoekje gaatje met damping 10 vol te plakken?
De baf gewoon in het midden van de kast , maar hoeveel? Of gewoon uitproberen?
Mooi, dat klinkt alsof het helemaal gaat goed komen.
Damping 10 kan over loodbitumen heen. Echter, dan kun je ook de cloth matten overwegen, dat kost de helft.
http://www.rumoh.eu/nl/172-damping-materialBitumen zou ik minimaal 50% aanhouden (in het midden kun je immers de plank beter dempen dan langs de wand) Je gaat ook met bracing aan de gang. Tja, dan is het toch een beetje op gevoel. Bracing verhoogt de resonantie, loodbitumen verlagen de resonantie. Ik denk dat je bij delen die 20 cm overbruggen wel goed doet aan loodbitumen. Aan 10 cm of minder... nauwelijks. Dan kun je meteen over naar de zachtere dempmaterialen.
Voor wat betreft wandbekleding van dempmaterialen, ik zou dan 80% toch wel aanhouden. Dan raakt het elkaar bijna in de hoeken, maar zeker meer dan 50%.
De hoeveelheid BAF kun je op gehoor doen. Het mooist is ook een impedantiemeting. Een basreflex heeft daar 2 pieken in het laag (onder 200Hz) en bij de weinig demping is de laagste piek hoger dan de hogere, bij te veel demping (gebeurt ook vaak) is de linker piek veel lager dan de rechter. Het is dan bijna een heuvel en een piek.