Project 03: 2-weg SB Acoustics TL

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Re: Project 03: 2-weg Wavecor/Vifa TL

Berichtdoor markbakk » ma 03 nov 2014, 15:55

Chris_T schreef:Akotherm dempt wel erg goed, teveel eigenlijk.
De terminus output wordt ook flink omlaag getrokken :(.

Het is tot nog toe de enige variant die de secundaire resonantie wat aanpakt (zie ook de impedantiecurve). Maak eens (zonder gate) een burst decay close range op de woofer (en eentje bij de poort?).
Mark Bakker

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 03 nov 2014, 17:13

Henkjan schreef:en als je nu eens wat meer Akotherm achter de tweeter zet, en wat minder richting de poort?

Zal ik doen Henkjan.
Ik weet alleen niet of ik daar vanavond tijd voor heb, maar het komt eraan.

markbakk schreef:Maak eens (zonder gate) een burst decay close range op de woofer (en eentje bij de poort?).

Et voila:
Burst_decay_WF168WA02_nearfield_Akotherm.png

Burst_decay_terminus_Akotherm.png

Dit zijn de BD's van de gemaakte dempingmeting van eerder.
Woofer is op een afstand van ca. 2cm voor de stofkap gemeten (mic flush met de baffle).
Dichterbij was beter geweest, maar de meting was puur gedaan om naar de afstemming te kijken.
Er treedt ook een kamfilter effect op, dus boven pakweg 300Hz klopt de meting niet meer (van de woofer alleen).

De BD ziet er veel beter uit dan ik verwacht had.
Ongefilterd bovendien.

Ter vergelijking zonder demping:
Burst_decay_terminus_geen_demping.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 04 nov 2014, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 03 nov 2014, 19:02

I rest my case...
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 04 nov 2014, 8:09

Als ik het zo zie denk ik 2 dingen:

Akotherm werkt duidelijk het beste in het verlagen van de 'rommel' in de poortoutput

Met Akotherm kun je de lijn een stuk korter maken voor de gewenste afstemming

Wauw, dat zijn wel resultaten hoor. Het is nogal wat als zou blijken dat de TL's niet vol zou moeten douwen met wol maar met foam langs de kanten - dat kost wel even een heilig huisje...

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 04 nov 2014, 10:02

Akotherm wordt ook wel aangedragen als het alternatief voor minerale wollen.
Een terechte opvatting zo te zien.

Een eerlijk vergelijk met de andere materialen is het alleen niet vanwege de 50mm stukken.

Bij een bassreflex heb ik in het verleden geëxperimenteerd met pritex25, akotherm25 en flamex25.
En daarvan dempte flamex25 juist weer het beste.

Mogelijk is het dus beter om een combi van materialen te gebruiken.
Dat is iets wat ik ook voor ogen heb, maar eerst moet ik bepalen waar de Akotherm zo effectief is.
Ik vermoed zelf dat het door de 50mm stukken verder in de lijn komt, dus rond 1/3 van de lijn.
Daar valt de 1e storing het beste te dempen.

Het geeft in ieder geval goede hoop :).
De terminus output is (ongefilterd) al dermate schoon, dat ik er geen problemen mee zou hebben om het aan de voorkant te laten.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 04 nov 2014, 20:35

TLS bouwde vroeger z'n transmissielijnen ook al met akoestisch schuim op de wanden. What's new?
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 04 nov 2014, 23:19

IMF ook, maar die ik hier had kwam echt geen laag uit. En als in het verleden foam en dr. baileys wol gebruikt werd ben ik wel benieuwd wat in welk systeem nou beter werkte.

Ik zag bij de Akotherm meting vrijwel geen verlies aan sublaag, ja door de lagere afstemming. Verder was de rommel gewoon weg.
Dus, ook al komt het door 50mm dik materiaal, als dit werkt dan kun je ook nog eens een kortere lijn maken - dubbel mooi.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 05 nov 2014, 11:02

Gisteravond wat tijd gevonden om met de Akotherm te experimenteren.
De kast is wel 8 keer open en dicht gegaan (x30 schroeven) :-"

In eerste instantie is er beetje bij beetje van de onderste sectie weggehaald, tot 2/3 van de lijn.
Dat gaf geen verslechtering van de demping terwijl de terminus output ligt gestegen is.
Daarna is er een extra plaatje 50mm Akotherm tegen de bovenwand geplaatst.
Ook is er gekeken wat de invloed is als deze nou tegen de achterwand gezet wordt (van tweeter tot midden van woofer)
Het resultaat:
terminus_output_akotherm_01.png

Vervolgens heb ik nog meer van de onderste sectie weggehaald, tot 56% van de lijn.
terminus_output_akotherm_02.png

En als klap op de vuurpijl is ook de demping van de zijwanden weggehaald.
Het gedeelte waar de luidsprekersnoer binnenkomt is daarbij vervangen door 50mm Akotherm.
terminus_output_akotherm_03.png

De laatste aanpassing heeft de meeste impact.
Het is duidelijk dat hier een groot deel van de demping vandaan komt.
De afstemming is met uitzondering van de laatste aanpassing niet veel veranderd, van 38-39Hz.
Met het weghalen van de zijwanden steeg dat tot 41Hz.

Een paar voorzichtige conclusies die ik kan trekken:

• Het heeft niet veel zin om meer demping aan het begin van de lijn te plaatsen.
    Het voornaamste effect is dat de storing die van de nature door de woofer onderdrukt wordt (plaatsing), meer naar boven komt.
  • Demping voorbij ca. 1/2 van de lijn levert niet veel op (maar dat wisten we al).

Er valt nog een hoop te experimenteren, maar eerst zijn er nog enkele materialen af te gaan (ADMS20_groen, Sonofill & doodgewoon tapijt).
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wie weet zit daar nog een verrassing tussen.

Bassie1956
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bassie1956 » wo 05 nov 2014, 14:11

Beste,

Met alles respect voor de mooie metingen en proeven met verschillende dempingsmaterialen ......de basis lijkt niet op een TL, de eerste 2-3 dwars balkjes doen denk ik weinig of niets, het lijkt meer op een laag afgestemde BR kast, met lange en ruime poort, daarmee kan je dus ook niet de juiste conclusies trekken m.b.t. de gebruikte dempingsmaterialen.

Groet Andre

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 05 nov 2014, 14:48

Dag Andre. Zoek gerust even op Fuzzy TL en dan kun je er alles over lezen. Zowel qua afstemming, poortoutput en impedantieverloop functioneert het als een gevouwen TL voor de laagste frequenties. In Hobby HiFi is dit ook aangetoond en in de metingen van Chris zie je toch heel duidelijk TL gedrag?!

@Chris: ik verwacht dat dubbel dik dempmateriaal langs 1 zijwand effectiever is dan op beide zijden een deel. Bijv 25 mm aan beide zijden geeft dezelfde doorgang als 50mm aan 1 zijde. De dikke laag dempt allen wel dieper dan 2 dunne lagen, verwacht ik. Zou daar niet wat te winnen zijn, op de helft van de vlakken dempen?

Bassie1956
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bassie1956 » wo 05 nov 2014, 15:34

Ik zie wel gelijkenis, maar niet volledig...ik zou wel eens een meting willen zien zonder de eerste 3 schotjes, mijn opmerking was ook niet zo zeer als kritiek bedoeld maar meer dat de resultaten van dempingsmaterialen niet 1 op 1 gebruikt kunnen worden voor een conventionele TL oplossing.

Maar verder is hij lekker bezig, daarvoor alle respect....met vooral ook voor iedereen nuttige informatie.

Overigens bestaat er ook een principe van een lange kast met onderin een BR poort, ook die vertoont qua metingen gelijkenis met het TL, kan effe niet op de naam komen....maar voor mij is dat ook gewoon een BR.

Uiteindelijk maakt het ook allemaal niet uit...als het goed klinkt is het ontwerp goed, heb je mooi gedetailleerd en diep laag dan heb je een TL, en heb je rommelig bonkig laag heb je een BR.....even kort door de bocht.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 05 nov 2014, 15:56

Kan het zijn dat je de QWTL bedoeld?

Quarter Wave Transmision Line.
Beste kans dat je daar ook hele leuke expirimenten met demping zou kunnen doen.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=19886

http://www.parts-express.com/project-gallery-speaker-project-the-copper-project

of deze,
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1685774#p1685774
Hans

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 05 nov 2014, 16:13

Mass Loaded TL ;-)

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 05 nov 2014, 18:50

Bassie1956 schreef:Ik zie wel gelijkenis, maar niet volledig...ik zou wel eens een meting willen zien zonder de eerste 3 schotjes, mijn opmerking was ook niet zo zeer als kritiek bedoeld maar meer dat de resultaten van dempingsmaterialen niet 1 op 1 gebruikt kunnen worden voor een conventionele TL oplossing.

Ik begrijp de scepsis wel hoor.
Zelf zie ik ook veel gelijkenissen met een bassreflex, maar ook weer niet.

Het bewijs dat dit toch echt een TL is zie je aan de poort output, daar kun je mooi de harmonischen zien die je van een TL verwacht.
Vergelijk de metingen van de ongedempte kast maar met deze TL sim:
Hornresp_sim_WF168WA02_TL1png.png

Andere kastenvormen staan echter ook op de planning.
De klassieke TL's zoals ik die een stukje terug in dit topic heb uitgetekend.
Wanneer ik de demping bij deze kast heb geoptimaliseerd, zal ik dat ook bij de andere kasten toepassen.
Dan zien we vanzelf wel of er verschillen zijn.

Bassie1956 schreef:Overigens bestaat er ook een principe van een lange kast met onderin een BR poort, ook die vertoont qua metingen gelijkenis met het TL, kan effe niet op de naam komen....maar voor mij is dat ook gewoon een BR.

Wouter heeft het hierboven al genoemd, maar zoiets wordt een mass loaded TL genoemd, kortweg MLTL.

wouter schreef:@Chris: ik verwacht dat dubbel dik dempmateriaal langs 1 zijwand effectiever is dan op beide zijden een deel. Bijv 25 mm aan beide zijden geeft dezelfde doorgang als 50mm aan 1 zijde. De dikke laag dempt allen wel dieper dan 2 dunne lagen, verwacht ik. Zou daar niet wat te winnen zijn, op de helft van de vlakken dempen?

Slim, daar had ik nog niet aan gedacht :).
Die komt ook op het 'te doen lijstje'.

Bassie1956
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bassie1956 » wo 05 nov 2014, 22:44

Oke dat kan interessant worden, ben benieuwd hoe de verschillende kastconstructie in de metingen tot uiting komt, maar uiteindelijk gaat het erom welke constructie gehoormatig het beste resultaat geeft.

Verder zag ik dat je 1e orde wil gaan filteren, ik ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken, elektrisch 1e orde filteren is natuurlijk geen probleem, maar om dan ook akoestisch op 1e orde uit te komen wordt erg lastig, vooral dat laatste is een uitdaging omdat alleen dan de groepslooptijd, fase en impuls gedrag in stand blijft, verder is het oppassen dat het hoog aan de onderkant niet te veel belast wordt en de vervorming niet in de rode cijfers terecht komt.

Groet Andre

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 06 nov 2014, 11:51

Bassie1956 schreef:heb je mooi gedetailleerd en diep laag dan heb je een TL, en heb je rommelig bonkig laag heb je een BR.....even kort door de bocht.

Tuurlijk...
Wat je precies een zinsdeel daarvoor zei klopt overigens weer wel. Maar ja, definieer 'goed klinken' hè! Het leuke van deze thread is dat we het ook over metingen hebben.
Mark Bakker

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 10 nov 2014, 0:50

Hallo Andre,

Een 1e orde elektrisch filter is het streven.
Dat staat ook in de beginpost ;).
Het doel is dan om akoestisch op 2e orde hellingen uit te komen.
Ik hoop dat het ook lukt met de Vifa BC25TG09, het is voor mij een 'nieuw beestje'.

Verder is de nieuwe lichting van geteste demping materialen klaar :-".

Sonofill (polyester wol ca. 265g)
Sonofill_output_overzicht.png

Duits schaap (Visaton wol ca. 265g)
Visaton_wol_265g_output_overzicht.png

Ik zie dat ik hier het laatste stukje demping van de lijn ben vergeten te doen.
Desondanks dempt het een tikkeltje beter dan Sonofill.
Het nieten zorgt, net als bij Sonofill, voor een variërende dichtheid van de demping.

Vloerbedekking laagpolig (polyester?)
Vloerbedekking(laagpolig)_output_overzicht.png

Ik was benieuwd hoeveel een vloerkleed nu eigenlijk dempt, voor de 'fun' er maar bij gedaan.
Het geeft in ieder geval een idee over wat het in een huiskamer doet.
En waarom een tweeter afregelen voldoende is om de zaak in balans te krijgen, zie ook het terminus overzicht verderop.

ADMS20_groen (20mm zelfklevende katoenvilt)
ADMS20_groen_output_overzicht.png

Bijbehorende impedanties:
dempingsoorten_impedantie_overzicht3.png

Overzichten terminus output:
terminus_output_overzicht3.png

terminus_output_overzicht4.png

Voor de volledigheid het verschil tussen de 10mm en 20mm ADMS (katoenvilt) matten:
terminus_output_ADMS10_groen_vs_ADMS20_groen.png

Tussendoor heb ik ook andere experimenten/metingen gedaan om te zien of het bijplaatsen van Akotherm/Visaton wol/Sonofill nog een gunstige combi opleverde.
De metingen daarvan zal ik in de volgende post plaatsen.

Van de huidige metingen kan geconcludeerd worden dat Akotherm op nr.1 blijft staan, gevolgd door Visaton wol/Sonofill op een gedeelde nr.2.
De ADMS 10mm & 20mm blijken goed te werken vanaf het midbereik, maar dempen het lage mid niet genoeg.
Voor een TL dus niet interessant, maar mogelijk wel voor een kleine bassreflex.
Verder is het een erg fijn materiaal om mee te werken.

Flamex idem ditto, hoewel een 50mm variant mogelijk wel goed werkt in een TL.
Helaas heb ik niet genoeg in huis om dat nog na te gaan, ik verwacht ook niet dat het wezenlijk beter zal zijn dan Akotherm.
Ook zit er een groot prijsverschil tussen de twee.
Laatst gewijzigd door Chris_T op ma 10 nov 2014, 1:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 10 nov 2014, 0:51

:relax: ... :relax: ..... :rock:
Wat een werk zeg, maar hier zijn ze dan.
De tussendoor metingen/experimenten.
Locatie van de demping is ten opzichte van de lijnlengte opgegeven.

Clothmat bekleding + Visaton 45g wol vulling:
Clothmat+Wol_output_overzicht.png

Dit is een meting gedaan aan het begin van het test traject.
Ik ben toen in de haast vergeten de impedantiemeting te doen, maar het effect van de vulling is gelukkig ook bij andere metingen te zien.

Sonofill bekleding + Sonofill/Visaton 45g wol vulling:
Sonofill+Wol_output_overzicht1.png

Sonofill+Wol_output_overzicht2.png

Sonofill+Wol_impedantie_overzicht.png

ADMS 10mm + Visaton 45g wol vulling:
ADMS10_groen+Wol_output_overzicht.~png.jpg

ADMS10_groen+Wol_impedantie_overzicht.png

ADMS 10mm + Akotherm 50mm:
ADMS10_groen+Akotherm_output_overzicht.png

ADMS10_groen+Akotherm_impedantie_overzicht.png

Akotherm experiment:
Akotherm_experiment_output_overzicht.~png.jpg

wouter schreef:@Chris: ik verwacht dat dubbel dik dempmateriaal langs 1 zijwand effectiever is dan op beide zijden een deel. Bijv 25 mm aan beide zijden geeft dezelfde doorgang als 50mm aan 1 zijde. De dikke laag dempt allen wel dieper dan 2 dunne lagen, verwacht ik. Zou daar niet wat te winnen zijn, op de helft van de vlakken dempen?

Helaas moet ik je teleurstellen Wouter.
Ik had ook gehoopt dat hier een kleine winst te boeken was, maar de meting laat zien dat het oppervlak zwaarder telt dan effectiviteit.
Het mid bereik wordt daarentegen wel iets beter gedempt.

Flamex aan de zijwanden is ook erg effectief in het dempen van het mid bereik, maar laat de storing nog teveel door.
Deze combi gaat het dus niet worden.
Later zal ik nog kijken hoe een mix van Akothem/Flamex zich op de zijwanden verhoudt.
1 wand Akotherm + 1 wand Flamex & beide zijwanden 50%/50% bedekt.

Akotherm_experiment_impedantie_overzicht.png

:bakkie:wordt vervolgd :bakkie:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 10 nov 2014, 20:50

Werkelijk fantastisch werk dit!

Eigenlijk zie je steeds hetzelfde gebeuren: meer demping verlaagt de poortouput en de afstemfrequentie. Dat is eigenlijk steeds uitwisselbaar dus eigenlijk zou het mooi zijn om zo veel materiaal te gebruiken zodat de afstemfrequentie gelijk blijft. Ik begrijp dat dit extra werk is, dus we kijken er wel doorheen. Maar in dat geval zie je nog de verhouding poortoutput in het sublaag en de storingen in het hogere bereik. Optimaal lijkt me zoveel mogelijk sublaag en zo min mogelijk storing... en daarin moet waarschijnlijk een middenweg gevonden worden.

Ik ga mooi Akotherm inslaan :proost:

En daarna maar eens werken aan mijn wedstrijdspeaker. Ik kan me nog niet druk maken over demping, de basis klinkt dramatisch :hide: :yeah:

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 11 nov 2014, 0:08

Bedankt voor het compliment, dat doet mij goed :)

Het was inderdaad beter geweest als de afstemmingen gelijk waren, maar je kunt nog steeds beoordelen welke materiaal/manier van dempen het minst schadelijk is voor het laag.
Daarvoor heb ik namelijk de impedantie metingen bij gedaan.
Aan de 'diepte' van de buik (tussen de twee pieken in) kun je dan zien hoeveel verlies optreedt in de poort/lijn.
Hoe meer deze omhoog schuift, hoe groter het verlies.
In die zin kun je dus ook zien wat de optimale verhouding is tussen poort output & het dempen van de storingen.

Het bekijken van de impedantie is eigenlijk ook beter, omdat het lastig is de niveaus bij de akoestische metingen gelijk te krijgen.
Ik ben zo secuur mogelijk te werk gegaan, maar tussen de metingen kan best een verschil van 0.5dB zitten.

Trouwens, de lijn dempen door deze met Visaton wol/Sonofill te bekleden en een klein beetje vulling erbij te doen, werkt ook erg goed.
Het is de manier zoals de TransMissionline van HH gedempt is.
Maar.. aan de impedantie metingen is te zien dat Akotherm minder verliezen geeft. En daarnaast net zo goed dempt, zo niet beter.
Ik blijf dus lekker bij Akotherm \:D/

De metingen kan ik eventueel in een zip bestandje doen, mocht er behoefte aan zijn.
Dat maakt het vergelijken een stuk makkelijker.
Ik weet alleen niet of de gratis versie van Arta deze bestanden kan openen.

Wow Wouter, dat klinkt best onheilspellend: 'de basis klinkt dramatisch' oeioei :hide:
Het gaat toch wel goed komen?
Ik hoop i.i.g. van harte voor je dat het filterless project een succes wordt.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 11 nov 2014, 20:36

Chris_T schreef:Wow Wouter, dat klinkt best onheilspellend: 'de basis klinkt dramatisch' oeioei :hide:
Het gaat toch wel goed komen?
Ik hoop i.i.g. van harte voor je dat het filterless project een succes wordt.

De driver doet ingebouwd niet wat de meting in een IEC wand doet, een roll off vanaf 5kHz.
En de resonanties die heel laag zouden moeten zijn bovenin zijn toch vrij stevig.
Het is dus maar de vraag of het zonder filtering gaat lukken...

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 11 nov 2014, 23:28

Jammer zeg, het leek zo'n gemoedelijke driver.
Ik merk wel dat de metingen van HH af en toe met een korreltje zout genomen moeten worden.
Een eigen paartje Scanspeak 15W8434G00 laat een behoorlijke resonantie op 6kHz zien die niet onder een hoek verdwijnt.
Uiteindelijk heb ik toch maar een notch gebruikt om dat weg te drukken.

Nog een kleine update van het dempingsonderzoek.
Ik ben vandaag bezig geweest om de zijwanden anders te dempen.
Eerst 1x25mm Flamex + 1x25mm Akotherm.
Daarna 2x25mm Flamex boven + 2x25mm Akotherm onder (ieder stuk zit op 1/3 van de lijn lengte).
Tot slot de gedeelten omgedraaid, dus 2x25mm Akotherm boven + 2x25mm Flamex onder.
Akotherm_experiment2_output_overzicht.~png.jpg

Akotherm_experiment2_impedantie_overzicht.png

Ik denk wel dat er een klein winst te boeken valt als ik 2/3 van de lijn gewoon bedekt laat met Akotherm en verderop een beetje Flamex stop.
Dus in de sectie waar ik de Akotherm heb weggehaald.
Flamex dempt beter in het mid gebied, zonder de output merkbaar te verminderen.
Even zien hoe ver ik daarmee kan komen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 11 nov 2014, 23:42

fantastisch dat je dit allemaal zo uitgebreid onderzoekt en meet :goeie:

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 12 nov 2014, 11:02

+1, ik volg het constant. :sure:
Hans

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 12 nov 2014, 16:29

Ik ben ook wel blij ben dat het einde in zicht is :lol:
Maar super dat jullie het leuk/interessant vinden.

Gisteren heb ik nog eens nagedacht over wat Andre een stukje terug in dit draadje gezegd heeft.
Namelijk dat ik niet de juist conclusies kon trekken w.b.t. de demping.

Hoewel dit echt een TL is denk ik ook wel dat hij ergens een punt heeft.
Bij deze TL zitten namelijk veel loze ruimten die nu gevuld zijn met demping.
De vraag is dan hoe dat zich uitpakt bij een lijn waar de verjonging meer geleidelijk is.
Tijd om te beginnen met een 2e testkast denk ik zo :mrgreen:

Btw, van de week een pakketje uit Hongkong ontvangen:
DSCF6805.JPG

Echt supersnel gegaan, na een weekje was het hier.
Prima kwaliteit en mooi geïsoleerd (inbouwdiepte >20mm).
Inclusief verzenden heeft het mij <5 euro per paartje gekost.
http://stores.ebay.com/nightcoolshop/
Dikke aanrader!

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”