De laatste laag is daarna volkomen egaal (nat)geschuurd met zo'n scotchbrite schuurspons.
Ik ga zo meteen een nieuwe poging wagen met alleen een kwast.
Misschien verwacht ik gewoon teveel van verf op waterbasis

Moderator: Beheerdersteam
Chris_T schreef:Misschien verwacht ik gewoon teveel van verf op waterbasis
Chris_T schreef:Een probleem is wel opgelost, de 'streepjes' blijken toch minuscule haartjes te zijn van de oranje roller. Gammel kwaliteit *zucht*..
wouter schreef:Thanks voor de update. Je bent mooi grondig bezig. Ik snap niet niet helemaal hoe alles werkt en zit maar je simulaties en metingen komen uiteindelijk mooi overeen. Dat is erg prettig voor de voorspelbaarheid van aanpassingen.
MarcoSQ schreef:Heel goed bezig! En hoewel missch. niet helemaal naar mijn persoonlijke smaak : een fraai, 'gecontroleerd' resultaat !
Wel vraag ik me af hoe het kan, dat je dit soms als scherp ervaart. Dat volgt absoluut niet logisch uit je metingen. Zou eerder kalm/warm/'laidback' moeten zijn.
Een verhoging na 15kHz klinkt niet scherp of naar. Probeer maar met EQ. Hooguit wat teveel 'lucht' of 'twinkel', wat an sich niet heel vervelend is.
Ik vermoed dat jouw scherp door combinatie van twee dingen komt :
1. Geef je de tweeter qua overnamepunt niet érg hard op zijn donder ? De harmonischen die bij hogere drukken rond 1-2kHz de kop op kunnen duiken, klinken absoluut heel scherp/hard/naar. Komt dat nare idd pas bij wat hogere geluidsdrukken ?
2. Je schrijft al dat het laag onvoldoende is. Een mix kan flink uit balans raken, en daarmee scherp, als er niet genoeg tegenwicht is in het laag.
In mijn beleving vooral met stevige rock-achtige mixen. Zéker als je verdere afstemming neutraal-achtig is.
Kort en goed : ik zou als 1e het vervormingsprofiel van je gefilterde tweet eens meten. Van dichtbij, enigszins luid, maar let op of je mic dat nog 'trekt'.
Dat kon wel eens heel verhelderend zijn...Mijn tweet lijkt sterk op de jouwe, en heeft vervormings-wise absoluut een waveguide nodig om zó laag te crossen)
Chris_T schreef:Ik moet de metingen nog exporteren en in mooie gifjes gieten, maar ze komen eraan.
Shadow schreef:Chris_T schreef:Ik moet de metingen nog exporteren en in mooie gifjes gieten, maar ze komen eraan.
Wat in het vat zit...
Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten