Project 03: 2-weg SB Acoustics TL

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Project 03: 2-weg Wavecor/Vifa TL

Berichtdoor wouter » vr 05 sep 2014, 20:50

Wel een prachtig symmetrische piek rond 1kHz, fraai ding hoor!

En zo zie je maar, zonder metingen weet je niet of alles goed functioneert - en waar je moet zoeken.

John P

Berichtdoor John P » vr 05 sep 2014, 20:59

Chris_T schreef:Hmm hier is iets aan de hand, 1 van de tweeters heeft duidelijk een probleem.
Zo meteen maar even openschroeven voor een inspectie.

Pas je wel op met je garantie?
Waar een weg is is ook een omweg.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 05 sep 2014, 23:16

Oh ik ga het niet omruilen, voor de verzendkosten heen+terug kan je al bijna een nieuwe halen :lol:
Nee, mocht blijken dat deze echt kapot is dan bestel ik er één bij met de filteronderdelen.

Onder de motorkap:
DSCF6690.JPG

Geen koperen ring op de poolplaat. Achterkamer gevuld met een plukje schuim. Ferrofluid in de airgap.
Opvallend is de hightech oplossing tegen kortsluiting: stukje plakband :mrgreen:
De rechter tweeter is trouwens de goede.
DSCF6693.JPG

Niet veel bijzonders aan te zien, afgezien van de ventilatiegaten.
DSCF6695.JPG

Bij de goede tweeter zat de demping verder ingedrukt, deze heb ik bij beide tweeters wat netter terug gedaan.
Daarna is alles weer voorzichtig in elkaar gezet en opnieuw de impedantie opgemeten.
Helaas heeft het niets uit mogen maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 06 sep 2014, 10:17

Ik kon het vanochtend niet laten om de DXT tweeters uit mijn monitor te wippen en te vervangen door de BC25's.
Past nagenoeg perfect met een paar hard kartonnen pakkingen van oude pizzadozen 8)
1e meting op tweeterhoogte, 50cm meetafstand:
Vifa_BC25TG15_0graden_testkast.png

Ook hier is de storing te zien, maar afgezien daarvan heel mooi gematched!
Met het oude filter nog heb ik een paar nummertjes afgedraaid.
Zo op het eerste ogenblik kan ik gehoormatig niets vreemds ontdekken, geen gekraak of geknars o.i.d.
Niets wat op een defect zou kunnen wijzen.

Misschien is het gewoon de ferrofluid die niet goed verdeeld is of een druppeltje lijm op de verkeerde plek.
Later nog maar een keer open halen.

SARK

Berichtdoor SARK » zo 07 sep 2014, 15:33

Heb je van beide tweeters al de magneet omgeruild om te zien of het probleem bij de spoel of bij de magneet blijft :?:
Wel even de magneet en spoel (frontje) markeren voordat je gaat wisselen :wink:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » zo 07 sep 2014, 18:29

Nee nog niet, ik wilde eerst kijken of het goed plaatsen van de demping iets uit zo maken.
Bedankt voor de tip in ieder geval ;).

to be continued..

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 09 sep 2014, 20:57

Nou het probleem is gevonden, het lag aan de ferrofluid!
Gewapend met en pakje vloei heb ik de eerste keer een klein beetje weggehaald en doorgesmeerd.
De impedantie zag er toen beter uit, maar nog steeds was er een dubbele piek te zien.
Daarna steeds meer weggehaald tot er 1 mooie symmetrische piek overbleef.
Toen was de ferrofluid ook op :lol:
Impedantie_BC25TG15_spk2_ferrofluid_mod.png

Zoals verwacht is de resonantiepiek veel groter geworden, maar ook lager.
Dat laatste had ik niet verwacht, de aanname was dat de ferrofluid voor meer bewegende massa zou zorgen.
Vifa_BC25TG15_spk2_ferrofluid_mod.png

Geen energieopslag meer, de rolloff is ook wat mooier geworden.
Impedantie_BC25TG15_spk1+spk2_zonder_ferrofluid.png

Verschil tussen beide tweeters, na de mod.
Gehoormatig heb ik de indruk dat alles meer 'snappy' klinkt.
Slagwerk lijkt nu meer pit te hebben.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 09 sep 2014, 21:09

Netjes, die verschillen bijna niet meer. :goedzo:

Dus jij hebt nu ook een nabouwbaarheids issue. :mrgreen:
Ik heb bij die Mission van mij ook nog even met de gedachte gespeeld om de konus te dempen door aan de achterzijde een beetje van die zwarte kit of zoiets aan te brengen om de resonantiepiek te dempen.

Dat wordt in de beste families (van concave units) gedaan. Zie Accuton.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 09 sep 2014, 21:09

Ja, eh. Dat is een duidelijke modificatie. Je bent gediskwalificeerd :lagge:

Nee hoor, Dayton is gediskwalificeerd. Dit is niet fraai. Sowieso ben ik niet zo'n voorstaander van FF als je kijkt naar alle problemen met oudere tweeters. Maar goed, een project hoeft maar 10 jaar mee te gaan. Nee 5, daarna mag je gewoon weer wat nieuws bouwen.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 09 sep 2014, 21:16

wouter schreef:Ja, eh. Dat is een duidelijke modificatie. Je bent gediskwalificeerd :lagge:

Nee hoor, Dayton is gediskwalificeerd. Dit is niet fraai. Sowieso ben ik niet zo'n voorstaander van FF als je kijkt naar alle problemen met oudere tweeters. Maar goed, een project hoeft maar 10 jaar mee te gaan. Nee 5, daarna mag je gewoon weer wat nieuws bouwen.

Dayton? Wat is er mis met Dayton? Was dit geen Vifa tweeter?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 09 sep 2014, 21:26

Oja, haal jullie tweeters door elkaar. Oeps.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 09 sep 2014, 21:29

wouter schreef:Oja, haal jullie tweeters door elkaar. Oeps.

Ja, dan verschillen ze wel :mrgreen:

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 09 sep 2014, 21:37

Ik had mijn mond moeten houden en stilzwijgend de modificatie moeten doorvoeren :rofl:
Je kan het ook zo zien, dit is een optionele mod die later nog uit te voeren is voor de nabouwer die het aandurft ;).

Maar zonder ongein, als het echt een bezwaar is dan komt er eventueel gewoon een nieuw setje in met koelvloeistof.
Nabouwbaarheid is wel iets waar ik mee rekening houd.
Het punt is dat ik nu nog indrukken op aan het doen ben en helemaal niet zeker weet of dit de uiteindelijke tweeter wordt (en dus ook een beetje experimenteer).
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 09 sep 2014, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 09 sep 2014, 22:01

Zo bont maken we het ook weer niet. Ik zou die tweeter ook hebben open gemaakt maar vervolgens wel een nieuwe willen hebben.

Je weet hoe goed die ene meette en met ff heb je veel betere hitte overdracht en dus koeling en dus een hogere belastbaarheid bij lage X-over.

Maar voor de wedstrijd, ach. Het zij zo.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 10 sep 2014, 2:48

Ik heb voor de zekerheid maar een nieuw paartje besteld, 40euro maakt nog geen gat in de portomonnee.
Ook om te kijken of ik gewoon een pechgevalletje heb gehad en om met vs zonder ferrofluid te kunnen vergelijken.

De kogel is trouwens door kerk! Woofer is definitief de WF168.
WF168WA02_hoekmetingen_testkast.png

Metingen gedaan in een 21.5cm breed testkastje van 7 liter.
Opgestapeld op een vloerstaander van 107cm, totale hoogte is iets van 140cm.

De metingen zijn dus heel erg quick en dirty, maar zien desondanks er goed uit.
Van de storing is bijna niets te zien, in ieder geval niet dat grote gat rond 700Hz (met bijbehorende energieopslag) dat de meting van HH laat zien.
Dat was mijn grootste zorg en die blijkt gelukkig onterecht \:D/

De breedte van de baffle pakt ook mooi uit, de brede dip laat zich goed opvullen door de bafflestep van een rechthoekige kast.
Dit smeekt er eigenlijk om om slap gefilterd te worden met een laag overnamepunt.
Hmm Vifa DX25 :-k, zou die tot 1500Hz gaan?
Ik heb op zich een paartje liggen om mee te experimenteren.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 10 sep 2014, 8:52

Met een waveguide/hoorn kan die DX25 wel vanaf 1500Hz.
Zonder gaat je dat niet lukken (tenzij je heel zachtjes speelt :P).
Je moet even de diverse vergelijking websites bekijken (Zaph ed), daar kun je oa in de THD wel vinden vanaf welke frequenties deze tweeter inzetbaar is.
Ik heb er in het verleden ook mee gewerkt, ik meen me te herinneren dat 2200Hz nog wel gaat lukken.
Volgens mij heb ik er zelfs ook nog metingen van staan hier ergens op het forum :P

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 15 sep 2014, 5:12

Het zal er ook wel vanaf hangen hoe luid je speelt.
Een dynamiek monster gaat deze TL toch niet worden :lol:
Ik hoop op een overnamepunt van 2kHz, veel hoger wil ik niet gaan i.v.m. de resonanties vanaf 3kHz.
Maar dat is een probleem voor later.

Ik heb nu een leuke sim gemaakt voor de WF168WA02 alleen zit ik nu met het probleem om dat te vertalen naar een bouwtekening.
De lijn is 170cm lang en loopt van 3.5*Sd -> 1*Sd

Wat is de beste manier om dat aan te pakken?
Is daar ook mooie tekensoftware voor?
Een enkel gevouwen TL gaat nog wel, maar met een labyrint (FuzzyTL bijv.) wordt het een stuk lastiger.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 15 sep 2014, 8:47

Lekker een avondje met een stapeltje A4-tjes, een lineaaltje, potloodje en pennetje aan de gang? En vergeet het gummetje niet :mrgreen:

Zo doe ik het ook nog steeds. Eerst je fantasie de vrije loop laten en dan kijken of je het op schaal ook passend krijgt. Ik vind dat wel lekker hoor. Ik zit toch al de hele dag beroepsmatig tegen zo'n scherm aan te kijken. :relax:

Ik heb zelf een kast in gedachten van 1000*216*300mm. Bovenin het middencompartiment. Speakerbezetting van boven naar beneden MTW. Lijn loopt aan de voorzijde van (bijna)onderaan naar boven, dan aan de achterzijde omlaag en helemaal onderin naar voren met de poort aan de voorzijde. Laagunit komt zo op 1/3 van de lijn te zitten. Maar op detailniveau kunnen er altijd nog wijzigingen komen.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 16 sep 2014, 20:32

Voor concepten doe ik liever niet anders :).
Maar een lijn uittekenen waarbij de maten onderling afhankelijk zijn brrr..

Ik heb vandaag daarom eens Sketchup geprobeerd.
Vroeger heb ik wel eens wat met AutoCad gedaan, maar dit werkt toch echt anders.
De eerste paar uur was het dan ook tobben voordat de vaart erin kwam.
Maar...de aanhouder wint :rock: :
WF168WA02_TL_poging1.png

De kast/lijn is groter uitgevallen dan de bedoeling was.
Vooral de hoogte moet echt minder worden.
Morgen verder aan de tekentafel :relax:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 18 sep 2014, 11:00

Goed bezig!

In dit topic was ik ook bezig met er achter komen hoe je nu een Fuzzy TL makkelijk op papier krijgt. Dat viel tegen. Echt gewoon puzzelen, geen duidelijke aanpak.. Trial & Error en steeds dichter bij de juiste positionering komen. Voelt erg onnozel :hide:

Ik ben wel benieuwd hoe jij het aangepakt hebt

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 20 sep 2014, 8:39

Ha die Wouter.
Bedankt voor het linkje, dat heeft mij eerder goed op weg geholpen met het tekenen ;).

Ik ben nog steeds bezig, maar achter een ontwerprecept ben ik nog niet gekomen.
Het is zoals je zegt echt puzzelen.
Monnikenwerk vanwege al die buigingen in de lijn :relax:

Bij de 1e tekening werkte ik van boven naar beneden toe, maar dat is duidelijk de verkeerde manier.
Het eindoppervlak krijg je dan nooit goed.
Dat was les nr1 :lol:

Ik teken nu van onder naar boven waarbij ik elke sectie (2 doorgangen) opnieuw blijf doorrekenen/tekenen totdat een optimum bereikt is.
Stapsgewijs werk ik zo verder naar boven toe tot de lijnlengte is bereikt.
De breedte en daarmee de diepte ligt min of meer vast, dus de enige echte vrijheidsgraad zit in de hoogte.

Een overzicht van de probeersels:
WF168WA02_protobouwtekening_overzicht.png

De begin/eind oppervlakken zijn niet helemaal gelijk, maar één conclusie valt er in ieder geval uit te trekken.
Het veranderen van de breedte heeft vrijwel geen invloed op de hoogte, maar wel op de spreiding van de schotten.
Breeder maken -> schotten komen lager & dichter op elkaar te liggen.

Het ziet er naar uit dat ik de 106cm hoogte niet ga halen, zonder de lijn echt in te korten of het eindoppervlak kleiner te maken :-k

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 21 sep 2014, 11:25

Mooi overzicht! Breder maken heeft voor de lengte geen zin, breder is ondieper en daarmee pak je minder lengte (aangezien die ontstaat tussen het vouwen van voor naar achter)

Wel lekker eigenwijs dat jij in je eerdere schets 45 graden plankjes onderin toevoegd. Dit zou contraproductief zijn voor het filteren van hogere tonen. En je wilt alleen lage tonen uit de poort horen...

Het vouwen van een Lijn heeft ook nadelen, je raakt rond de afstemfrequentie ongeveer 2dB kwijt. Dat zie je in een simulatieprogramma natuurlijk niet als je dit niet kunt invoeren. Bij de presentatie van de eerste Pico Lino hadden ze ook de metingen aan de ongevouwen en anders gevouwen prototypes toegevoegd. Nu lees je daar eigenlijk nooit meer wat over. Ik kan me voorstellen dat een Fuzzy TL anders 'meet' dan een klassieke kastvariant van dezelfde TL.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 21 sep 2014, 18:15

wouter schreef:Mooi overzicht! Breder maken heeft voor de lengte geen zin, breder is ondieper en daarmee pak je minder lengte (aangezien die ontstaat tussen het vouwen van voor naar achter)

Wel lekker eigenwijs dat jij in je eerdere schets 45 graden plankjes onderin toevoegd. Dit zou contraproductief zijn voor het filteren van hogere tonen. En je wilt alleen lage tonen uit de poort horen...

Het vouwen van een Lijn heeft ook nadelen, je raakt rond de afstemfrequentie ongeveer 2dB kwijt. Dat zie je in een simulatieprogramma natuurlijk niet als je dit niet kunt invoeren. Bij de presentatie van de eerste Pico Lino hadden ze ook de metingen aan de ongevouwen en anders gevouwen prototypes toegevoegd. Nu lees je daar eigenlijk nooit meer wat over. Ik kan me voorstellen dat een Fuzzy TL anders 'meet' dan een klassieke kastvariant van dezelfde TL.

Ik had, toen ik het artikel van de transMISSIONline onder ogen kreeg, al vragen over de manier hoe ze nou die pijplengte berekenen bij zo'n Fuzzy TL. Blijkt inderdaad nog een heel gedoe te zijn.
Ik maak een conventionele TL, maar ik was wel van plan de vouwen in de pijp min of meer af te ronden. Nu zeg jij, Wouter, -en het klinkt plausibel- dat dit de hogere tonen minder dempt. Dat zou betekenen dat er meer dempingsmateriaal in de pijp zou moeten. Hmmmmm :-k :-k

Ik gebruik een programmaatje van Leonard Audio om de pijp te berekenen. Daarmee kun je de pijp in segmenten verdelen en een hoek tussen de segmenten instellen, vouwen dus. Leuke feature, maar het heeft in de simulatie geen zichtbare invloed op de frequentiekarakteristiek.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 21 sep 2014, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

John P

Berichtdoor John P » zo 21 sep 2014, 23:11

Ik zou het zo aanpakken: Het volume is 1.7* ((3.5+1)/2)*Sd = zeg 60 liter. De breedte is bekend zeg 20cm, de gewenste hoogte is zeg 1 meter. Er komen nog +/- 5 plankjes is 1 liter bij, dus de waarschijnlijke diepte (=61/10/2)=3,05*10 cm. Maak een tekening met de diepte =30,5 cm en start bij de opening. Het kan best dat de kast dan 105 cm hoog wordt, maar je zit direct dichtbij.
Waar een weg is is ook een omweg.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 22 sep 2014, 9:25

Bedankt voor het meedenken allemaal, dat waardeer ik echt :goedzo: .

Het is alleen niet zo simpel als het lijkt heb ik ervaren.
De positie of liever gezegd de onderlinge afstand tussen de schotten varieert op de lijn.
Dat maakt het gelijk lastig om op voorhand te voorspelen of de lijn min of meer gevouwen wordt.
De lengte van een schot is dan immers van 2 factoren afhankelijk: positie in de lijn en kastbreedte/kastdiepte.
Wat je dus wint aan de onderkant, verlies je mogelijk weer aan de bovenkant.
De netto winst kan dan mager uitvallen.

De enige manier om echt hoogte kwijt te raken is door de simpelweg de lijn in te korten.
Jammer eigenlijk, maar aan de andere kan heb ik ook niet veel te klagen.
Ik ben nu bijna klaar met 2 ontwerpen met een lijnlengte van 1.5m, waarvan de effectieve lengte 2.14m is.

Nog een kleine opmerking over de 1e tekening van mij; beschouw dat maar als een hersenscheet :lol:
De kleine schuine schotjes onderin zullen meer kwaad dan goed doen zoals Wouter al aangeeft.

@Papaleo
Het programmaatje van Leonard Audio kende ik nog niet. Bedankt voor de tip!

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”