Project 03: 2-weg SB Acoustics TL

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Project 03: 2-weg Wavecor/Vifa TL

Berichtdoor pappaleo » wo 12 nov 2014, 17:08

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit uitpakt met een gevouwen pijp zoals in een van jouw tekeningen. Ikzelf heb niet zoveel dempingsmaterialen om te testen, maar zodra ik er iets instop heb ik last van obstipatie. Ik heb Dr Baileys in de lijn gestopt waar theoretisch de luchtsnelheid het grootst is in een dichtheid van 100gr per 10 liter. Het advies dat ik gelezen heb is 100g per 5 liter, dus echt dichtgestopt was de pijp nog niet.

Gevolg: Weg laag en het gedrag van een gesloten kast. Ik heb toen de hoeveelheid wol op die plaatsen gehalveerd en heel nauwkeurig uitgeplozen zodat de verdeling echt heel gelijkmatig was. Werd ietsje beter, maar het was nog steeds meer een closed box dan een transmissielijn. Ik heb er metingen van gemaakt, maar ben nog niet in de gelegenheid geweest om die te posten. Ik hoop vanavond een meting te kunnen maken van de kast waar ik alle pritex weer uitgesloopt heb en dan alleen gevuld met wol. En uiteraard mijn topic weer aan te vullen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 12 nov 2014, 17:37

Chris_T schreef:Gisteren heb ik nog eens nagedacht over wat Andre een stukje terug in dit draadje gezegd heeft.
Namelijk dat ik niet de juist conclusies kon trekken w.b.t. de demping.

Hoewel dit echt een TL is denk ik ook wel dat hij ergens een punt heeft.
Bij deze TL zitten namelijk veel loze ruimten die nu gevuld zijn met demping.
De vraag is dan hoe dat zich uitpakt bij een lijn waar de verjonging meer geleidelijk is.
Tijd om te beginnen met een 2e testkast denk ik zo :mrgreen:

Exact om die reden doe ik het onderzoek naar demping in een TL met constante lijn.
Bij het Hobby Hifi verslag van de TL90 was alles ook heel mooi inzichtelijk, dat is ook een constante TL.

Mijn ervaring is dat een driver verderop in de lijn echt een nieuw probleem introduceert: te weinig mid demping (rommel uit de poort). Pas je de hoeveelheid demping aan dan krijg je een suf overgedempt geluid. Moeilijk om daar een middenweg in te vinden...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 12 nov 2014, 18:21

wouter schreef:Mijn ervaring is dat een driver verderop in de lijn echt een nieuw probleem introduceert: te weinig mid demping (rommel uit de poort).

Wouter,

Over welk frequentiegebied spreek je dan? 500-1000Hz ?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 13 nov 2014, 15:28

Niet helemaal uitgezocht, het is gewoon hoorbaar dat er meer dan alleen laag uit de poort komt. Het geheel klinkt ook niet zo lekker als een TL met de driver meer aan het begin van de lijn en voldoende (niet te veel) demping.

Ik heb nog wel een paar lege TL kasten staan t.b.v. de Seas H1224. Die kasten hebben de driver op 1/3e en een IHA. Het zou heel goed moeten zijn, nou dacht het ff niet. Die basreflexkasten klonken veel beter. Veel rommel uit de poort van de TL, uit de BR pijp kwam alleen maar laag.

Na nog wat TL's met de driver op 1/3e heb ik dit maar als mijn eigen waarneming beschouwd - driver verder op = weinig demping van mid(laag)-rommel. Gelukkig zit in mijn laatste ontwerp de 2e driver op ca 5/8e van de start van de lijn #-o :rofl:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 13 nov 2014, 16:01

wouter schreef:Die kasten hebben de driver op 1/3e en een IHA.

Wat is een IHA ? (Ik Haat Afkortingen) :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 13 nov 2014, 16:18

Des ome Bernds kurzform vor Interne Helmholz Absorber :yeah:

Of te wel een resonator kamer in een box. Zie je veel in TL constructies en in lange BR constructies van Hobby Hifi.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 13 nov 2014, 17:14

AHA (Afkorting Hierbij Aanvaard)

Dan

Berichtdoor Dan » do 13 nov 2014, 18:05

wouter schreef:Des ome Bernds kurzform vor Interne Helmholz Absorber :yeah:

Of te wel een resonator kamer in een box. Zie je veel in TL constructies en in lange BR constructies van Hobby Hifi.

Hebben die PMC TL's dat niet aan het einde van de lijn? Dat hebben TL's van PMC aan het einde van de lijn :mrgreen:

pmc_peter.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 14 nov 2014, 10:46

pappaleo schreef:Ik heb Dr Baileys in de lijn gestopt waar theoretisch de luchtsnelheid het grootst is in een dichtheid van 100gr per 10 liter.

Bij welke frequentie was die luchtsnelheid het hoogst? Het lijkt mij evident dat je juist op de snelheidsbuiken van de harmonischen en van de frequenties van onbedoelde resonanties in delen van de lijn moet dempen, maar juist niet daar waar de grondtoon zijn snelheidsbuik heeft.

Overigens zijn de fabrikanten er al lang uit: gebruik akoestische schuimen (of minerale wol van hogere persing) die je vast kunt monteren in de lijn. Schapenwol en andere 'losse' materialen leiden tot slecht reproduceerbare resultaten, tot onbedoelde niet-lineariteiten door meebewegen van het materiaal met de luchtbewegingen en tot problemen door 'veroudering', materialen zakken naar beneden.

Al met al tonen jullie nogmaals aan dat het dempen van een TL de crux is, wel weer leuk dit. We weten het natuurlijk al lang, maar toch...
Mark Bakker

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 01 dec 2014, 21:31

In de laatste Hobby Hifi staat een kleine tl met twee dempingsvarianten. Bij de polyestervulling/baf wordt maar de halve breedte bedekt terwijl bij de "recycle-matten" de hele breedte wordt bedekt.

(Pag. 10 Hobby Hifi dec/jan 2015)

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 11 dec 2014, 12:48

markbakk schreef:Al met al tonen jullie nogmaals aan dat het dempen van een TL de crux is, wel weer leuk dit. We weten het natuurlijk al lang, maar toch...

Ach de insteek was ook niet om met iets nieuws te komen, dit is puur een persoonlijk experiment.
Voor mij nieuw terrein en de beste manier om iets te leren is om het te doen (voor mij dan).
FR_Aad schreef:In de laatste Hobby Hifi staat een kleine tl met twee dempingsvarianten. Bij de polyestervulling/baf wordt maar de halve breedte bedekt terwijl bij de "recycle-matten" de hele breedte wordt bedekt.

(Pag. 10 Hobby Hifi dec/jan 2015)

Hey bedankt! Ik ga vanmiddag daar in neuzen.
Vermoedelijk zal het weer een overgedempte TL zal zijn.
Dat zie ik heel vaak bij ontwerpen van B.Timmermans.
'Tunen' van de bas d.m.v. demping.

Verder aan iedereen, sorry voor mijn afwezigheid van de laatste tijd.
Ik kamp helaas met grote vermoeidheid, waar tot nu toe nog geen oorzaak bij gevonden is.
Gelukkig is de zin wel weer terug en ben ik van plan om volgende week het houtpakket voor de 2e testkast te halen.
Ook zijn er nog 2 oude metingen die ik nog wil posten: een ander probeersel met Akotherm + Flamex aan het eind van de lijn en de 2e kast speaker netjes met Akotherm uitgevoerd (soort van eindversie).
Laatst gewijzigd door Chris_T op za 13 dec 2014, 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.

John P

Berichtdoor John P » do 11 dec 2014, 14:31

Rustig aan dan en vooral naar je lichaam luisteren, anders is de zin ook zo weer weg. :relax: Ik kan ook niet altijd doen wat ik gepland heb maar daar leer je wel mee leven, het is wel even wennen.
Waar een weg is is ook een omweg.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 13 dec 2014, 18:44

Doe ik :). Maakt het wel lastig af en toe, maar ik werk er nu gewoon op de betere dagen aan.

Hier zijn nog de metingen die ik beloofd heb te posten:
Akotherm_experiment3_output_overzicht.~png.jpg

Akotherm_experiment3_impedantie_overzicht.png

Met 25mm Flamex is in het mid bereik nog wat winst te boeken, maar persoonlijk vind ik dat niet opwegen tegen het extra verlies in het laag.
Ik betwijfel ook of het verschil uberhaupt hoorbaar is, het niveau zit in dat gebied al pakweg 20dB onder de output van de woofer.
Daarnaast is een mat Flamex 25mm weer 14 euro boven op het budget.

Bij de 'eindversie' heb ik dus besloten om de kast alleen met Akotherm 25mm/50mm te dempen.
De zijwanden zijn met 25mm bedekt en de boven-/voor- & achterwand met 50mm.

Klankmatig is dit voor mij ook de sweetspot, minder geeft echt een 'boxig'/hol geluid en meer maakt het laag weer te tam.
N.B. bij de eindversie is de 2e speaker gebruikt die iets minder lek is (is ook minder vaak open & dicht gegaan).

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 13 mei 2015, 15:33

Zo daar ben ik weer na een hele lange radiostilte!
Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden.
Ik kan mij goed voorstellen dat zo'n lange pauze knap vervelend is voor de geïnteresseerde meelezer.
Het heeft ook allemaal véél langer geduurd dan de bedoeling was.

Helaas zit het leven gewoon af en toe niet mee en dan komt de hobby op de tocht te staan.
Sommigen van jullie weten het al, maar het is de afgelopen maanden bergafwaarts gegaan met mijn gezondheid.
Ik heb in een eerdere post al genoemd dat ik veel last van vermoeidheid had.
Dat is helaas doorgegroeid tot fysieke en mentale uitputting :(.

Inmiddels gaat het weer iets beter, maar nog steeds moet erg oppassen met wat ik overdag doe en vooral de taken spreiden.
Erg lastig om het te omschrijven hoe het is, maar ik kan mij nu goed voorstellen hoe ouderen de dag doormaken om het zo maar uit te drukken.

Een mogelijke oorzaak is in ieder geval gevonden, ik blijk last te hebben van 2 slaapstoornissen.
Zowel het inslapen en doorslapen is bij mij abnormaal.
Ik schijn een stofje genaamd melatonine niet goed aan te maken (of in ieder geval veel te laat) waardoor de slaap niet goed geregeld wordt.
Tja, als ik dan optel hoe lang ik al last heb van een chronisch slaapgebrek, dan is het ook geen wonder dat ik aan het eind van mijn latijn ben.
Afgelopen 3 maanden ben ik daarvoor in behandeling geweest, maar helaas tot nu toe niet veel resultaat.
Het slikken van melatonine geeft helaas teveel bijwerkingen bij mij.
De komende tijd ga ik het dan ook op een natuurlijke manier proberen en het contrast tussen dag en nacht zo groot mogelijk maken.
Er hangen o.a. nu eindelijk verduisterende gordijnen in de slaapkamer :rock: . Wat een verschil geeft dat.

Dat is niet het enige jammer genoeg, ik heb ook een aandoening die de hobby erg zwaar maakt.
Zeker op momenten wanneer je geen energie meer over hebt en je onder druk staat.
Ik heb goed overwogen om dit wel of niet te noemen, omdat ik weet hoe confronterend het kan zijn.
Zeker voor lotgenoten die ook met deze hobby bezig zijn en met name voor diegene waarbij de aandoening nieuw is.
Toch wil ik het noemen omdat het ook hoop en inspiratie kan geven.
Dat de hobby wél mogelijk is met tinnitus/oorsuizen en dat je ondanks deze aandoening ook kan genieten.
En vooral dat laatste is oh zo belangrijk om je door de moeilijke perioden te helpen.

Met de tinnitus heb ik afgelopen jaren wel gemerkt dat het enorm belangrijk is om niet over je grens heen te gaan en stress te vermijden.
Mijn ervaring is dat goede slaap daar altijd heel veel invloed op heeft.
Een goede nachtrust zorgt er ook voor dat veel (onbewuste) spanning/stress verwerkt wordt.
Ik heb altijd gemerkt dat de tinnitus dan ook kalmeert en de uitschieters op den duur wegzakken/wegblijven.
Voor diegene die dit toevallig leest, er is o.a. in Ede bij ProPersona een T.R.T. (tinnitus retraining therapy) waar ik heel veel aan heb gehad.
Ook op de Nvvs.nl is veel informatie te vinden (o.a. een forum voor lotgenoten).
Mijn advies als tinnitus patiënt: lees niet teveel verhalen op internet, maar kom zo snel mogelijk in contact met lotgenoten.
En geef vooral niet op, hoe moeilijk en onmogelijk het ook lijkt het wordt op den duur echt beter.

Tot zo ver bedankt voor het lezen en het geduld allemaal, het is toch een flink verhaal zo.
Maar naar mijn gevoel ook wel nodig om de situatie begrijpelijk te maken.
En om aan te geven dat ik niet met dit project gestopt ben!

Hoewel nu duidelijk is dat ik niet meer kan deelnemen met de wedstrijd, ben ik wel van plan hier rustig verder aan te werken.
De testkasten spelen nog steeds, dus die kunnen altijd mee.
Ik ben op dit moment aan het kijken om 30mei bij te wonen, na zoveel jaar wil ook de gezichten wel eens zien :lol:
Sowieso lijkt het mij ontzettend leuk.
Tot nu toe heb ik alleen geen vervoer kunnen vinden en het o.v. zie ik niet zitten i.v.m. bovengenoemde problematiek.
Misschien dat iemand die naar de ZBA-dag gaat mij onderweg wilt oppikken in Wageningen (5km van de A12 / Ede) [-o<?
Uiteraard staat daar op z'n minst een vergoeding tegenover.

Wat verder dit project aangaat:
Ik heb een aantal dingen in de pijplijn klaar staan.
Het houtpakket dat ik in december al gehaald heb, wil ik om toveren tot de 2e testkast (klassieke TL, eenmaal gevouwen).
En daar dan met Akotherm metingen van maken + de verschillen tussen zo'n fuzzy TL kast en klassieke TL beluisteren.

Daarna moet ik even kijken of ik wel verder met de Wavecor's ga.
Ik zie namelijk dat de prijs daarvan flink omhoog is gegaan dit jaar, van €58 euro naar €66! Dat is toch een verhoging van 14%.
Met een budget van €226 zijn luxe filteronderdelen zeker uitgesloten.

Een betere optie is dan mogelijk de SB17NRC35-8 die ik ook eerder als kandidaat heb opgeschreven.
Grote pluspunten zijn de x-max van 5.5mm en kortsluitring op de poolplaat (waardoor vooral 3e orde vervoming in het midgebied flink naar beneden gaat).
Heel veel woofer voor €56!

In januari heb ik nog wet testjes en metingen met andere tweeters gedaan (Seas H1499 DXT, H1147, Vifa DX25 & SB acoustics SB26STC).
Daar wil ik ook mijn bevindingen van delen.
Ik wacht nu nog op een betere usb geluidskaart zodat ik ook wat vervormings metingen kan doen.
In HH geven ze namelijk alleen de vervorming op 90dB wat in een gemiddelde huiskamer wel erg hard is.
Het zou mij niets verbazen wanneer ik 'slechts' op 80dB muziek luister, qua versterkervermogen zit ik onder 1W in ieder geval.

Tot zo ver dan!
Groeten Chris

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 13 mei 2015, 15:51

Ik ben blij dat we weer eens wat van je horen, en voor mij dan ook met wat oorsuizen. :mrgreen:
Ik weet dat het erg stevig kan zijn, en in die zin is het dan voor mij nog best wel te doen.
Ik hoop dat je er bij kunt zijn 30 mei.
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 13 mei 2015, 16:38

goed te lezen dat je op weg omhoog bent met je gezondheid :proost:

wat betreft de wedstrijd: de finale is nog niet in Breda, dus je hebt nog een goede kans. en wat betreft de prijzen: je mag als een product duurder geworden is, toch de prijzen blijven gebruiken die Rudy bij de start van de wedstrijd heeft gepost

John P

Berichtdoor John P » wo 13 mei 2015, 16:53

Laten we hopen dat je het dieptepunt gehad hebt. Ik heb ook een lichte vorm van tinnitus, als je het positief bekijkt is het een bijzonder effectieve stressindicator. Als ik er last van begin te krijgen weet ik dat ik rustig aan moet doen. Verder wil ik je nog veel beterschap wensen, en werk lekker op je eigen tempo door. Misschien ben je klaar op tijd, misschien niet, boeien!!!
Waar een weg is is ook een omweg.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 13 mei 2015, 17:39

Blij dat je weer aan de beterende hand bent. Ik hoop dat je het plezier in je hobby terug kan vinden.

En ik zou het leuk vinden om je op 30 mei te ontmoeten. Er is vast iemand die je mee wil nemen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 13 mei 2015, 18:20

Chris, ik kan je wel oppikken, Wageningen ligt op de route Hengelo - Breda. Alleen kan ik niet t/m het eten blijven, achter in de middag keer ik huiswaarts. Ik neem overigens ook Robert-Jan mee. Laat maar horen als je een lift wilt.

dre

Berichtdoor dre » wo 13 mei 2015, 18:21

Sterkte de komende tijd!
En ik hoop dat iemand je op kan pikken!
потому что он может!

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 13 mei 2015, 20:00

Goed om weer wat van je te horen Chris! Fijn dat er dingen duidelijk worden en er een opgaande lijn is.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 13 mei 2015, 22:04

Daar is hij weer :rock: :goeie: \:D/
Fijn dat je weer wat energie hebt voor de hobby!! Maar zoals je heel goed lijkt te doen, rustig aan. Verstandig met je lijf omgaan is tijdens ziekte ongeveer het enige wat je kunt doen, naast optimistisch blijven dat het beter kan worden.

Er is nog flink wat tijd en zonder enige druk te willen geven, de einddatum is nog ver weg dus eh.... O:)

Ik kom snel polshoogte nemen :wink:

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 18 mei 2015, 14:25

Wauw wat een reacties allemaal, dat doet mij goed :proost:
En iemand die mij al voor 30mei wilt oppikken :dank: .
Zouden de TL's eventueel ook meekunnen Barry?

Nu las ik dat 30 mei niet de einddatum is, maar dat het zelfs verschoven is naar augustus!
Streep mij maar nog niet af hahah, dit geeft weer een hele nieuwe impuls.

Ik ga weer verder met lezen, wat heb ik toch een hoop gemist de afgelopen 4-5 maanden.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 26 mei 2015, 2:41

Ik ben erover uit, de Vifa BC25TG15-04 tweeter gaat het niet worden voor deze 2-weg.
Er zijn een aantal redenen, maar het voornaamste is het consistentie probleem door het gebruikte en/of toepassing van het ferrofluid.
Een 2e paartje, die ik al een tijd geleden besteld had, vertoont helaas ook afwijkingen rond de resonantiefrequentie:
Impedantie_Vifa_BC25TG15_spk3+4.png

Vifa_BC25TG15_spk3+spk4_10cm_testkast.png

Nu is dat wel op te lossen door het ferrofluid weer weg te halen, maar dat is niet het enige.
Er zit ook iets in het geluid dat ik er maar niet uitgefilterd krijg.
Het is een bepaalde kilheid waardoor piano en andere snaarinstrumenten een onnatuurlijke klank krijgen.
De beste omschrijving is misschien wel 'plastisch', alsof je naar een synthesizer zit te luisteren.
Misschien heeft het te maken met de lichte hoornlading van de tweeter en/of het membraan materiaal zelf.
Of wellicht het (lage) overnamepunt?

Jammer wel, want voor de prijs het echt een mooie tweeter.
Transparant, schoon, gedetailleerd & heeft veel ruimtelijke informatie (special effects komen er goed uit).
In vergelijking met andere tweeters heeft de BC25 ook weinig last van 'kastdefracties'.

Maar ik loop ook tegen andere problemen aan.
Vanwege de vroeg beginnende break-up van de woofer, kan ik het overnamepunt niet veel hoger kiezen dan 2.2kHz.
Doordat de BC25TG geen ferrofluid meer heeft, kom je dan al snel in de problemen met opslingering rond de resonantiefrequentie.
Vaak is een L-pad al voldoende om dat glad te strijken, maar in de testfilters heb ik uiteindelijk een notch moeten gebruiken.

Het eerste filterpoging die ik met de WF168&BC25 gemaakt heb, had 2e orde LR hellingen met een overnamepunt op 2200Hz.
De uitlijning is hierbij fysiek, wat betekent dat de kast in feite ca.7 graden naar achteren geheld is (was een optie die ik onderzocht).

De targetcurve heeft hier ook een lichte daling (-3dB) om grofweg te compenseren voor de gain die je door plaatsing bij een muur krijgt.
Let trouwens maar niet op de flinke piek rond 180Hz.
Dat komt omdat de metingen met de microfoon vlak voor de woofer & terminus gecombineerd zijn (bovendien nog met slechte demping in de kast).
Verder van de box af tellen de woofer & terminus niet zo goed op, waardoor het effect bij lange na niet zo erg is.
Een buitenmeting en grondvlakmeting die ik ook gedaan heb, bevestigen dit.
WF168WA02+BC25TG15(noferro)_filter_v1a.png

Van bovenstaande versie ben ik heel snel afgestapt, teveel hoog.
WF168WA02+BC25TG15(noferro)_filter_v1b.png

Dit was al beter, maar het geluidsbeeld was erg onrustig.
De breakup van de woofer gooide nog teveel roet in het 'eten'.

Hierdoor ben ik overgestapt op LR4@2200Hz hellingen met uitlijning door het filter:
WF168WA02+BC25TG15(noferro)_filter_v2a.png

Dat was al veel beter, in ieder geval niet rommelig in midhoog/hoog.
Wel erg 'in your face'.

Daarna de spoel in de laagsectie flink groter gemaakt en een notch voor de tweeter gezet tegen de opslingering.
WF168WA02+BC25TG15(noferro)_filter_v2b.png

Weer een stuk beter, niet zo 'in your face' meer.
Ook was er een verschil merkbaar met of zonder notch.
Blijkbaar voegde de tweeter toch nog wat toe rond de resonantie waardoor met name de tom's van een drumstel een hard kantje hadden.

Uiteindelijk heb ik de tweeter weer met 2dB verzwakt en is dit de testfilter die ik het laatst gebruikt heb.
WF168WA02+BC25TG15(noferro)_filter_v2c.png

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 26 mei 2015, 8:29

Dit is nog wel met de tweeter die je niet gaat gebruiken?

Het doet mij overigens genoegen om te zien dat jij 8 componenten in de hoogsectie gebruikt. Ik ben met de hakken over de sloot door de ballotagecommissie gekomen die vond dat de 7 componenten die ik gebruik eigenlijk al te veel was. :mrgreen: :mrgreen:

Heb je al een andere tweeter op het oog? En gaat het lukken om de kasten mee naar Breda te nemen?

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”