Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: Project 02: Mission Impossible

Berichtdoor dre » ma 04 aug 2014, 12:10

Goed bezig dus! 8)

Ik ben trouwens benieuwd of er nog projecten bij gaan komen.
потому что он может!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 04 aug 2014, 12:19

dre schreef:Ik ben trouwens benieuwd of er nog projecten bij gaan komen.

Nog een stuk of 5 van Wouter denk ik :lol: :lol: :lol:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 04 aug 2014, 12:37

pappaleo schreef:
dre schreef:Ik ben trouwens benieuwd of er nog projecten bij gaan komen.

Nog een stuk of 5 van Wouter denk ik :lol: :lol: :lol:

:hide: :lagge: Zou zomaar kunnen. Volgens mij heb ik nooit minder dan 10 projecten tegelijk in mijn hoofd =;

Ik merk dat ik het heel leuk vind om binnen een budget keuzes te maken. Verder ben ik door de wedstrijd wel verder gekomen met wat andere projecten, je gaat er anders naar kijken. Er passen namelijk veel concepten binnen het wedstrijdbudget maar ergens ga je ook dingen wegstrepen die kansloos zijn tegenover een ander concept. De enige steekhoudende argumenten zijn dan soms design, WAF, zo smal mogelijk en meer van dat soort dingen.

Voor de wedstrijd verwacht ik dat wanneer we na de zomer eens even de balans op maken er wellicht wat mensen geïnspireerd raken. Voor sommigen is het ook een winterhobby. Wanneer minder dan 10 concepten beoordeeld moeten worden is dat voor de dag van het oordeel wel weer prettig.

Maar we dagen iedereen uit mee te doen :rock:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 05 aug 2014, 21:30

pappaleo schreef:Ik heb vanavond de CP-10X drivers in de testkast gemonteerd. Per kast van ruim 3L heb ik er 25 gram Twaron in gedaan. Deze hoeveelheid is mij ingegeven door de inhoud van het zakje (50 gram) :lol:

Ik had op een of andere manier geen vertrouwen in die CP-10X, het ziet er allemaal een beetje goedkoop en klein uit. Ik moet natuurlijk in gedachten houden dat deze unit ook werkelijk goedkoop is. Ruim 20 euro voor een coax unit is natuurlijk niks.

Ik heb ooit eens een kastje in huis gehad met een FRS8. Daar moest ik steeds aan denken als ik die Mission unit zag. Dat ding klonk rampzalig. Er was wel iets treffends in het geluidsbeeld dat waarschijnlijk te maken had met de fasereinheid door het ontbreken van overnamefrequenties, maar de klankkleur was ik na 3 minuten al moe.

Ik heb de midrange van de CP-10X is ongefilterd aangesloten, bij de tweeter heb ik er een MKPtje tussengezet van 2,2uF. Gewoon omdat ik die voor het grijpen had. Toen even geluisterd wat er nou uit dat onooglijke dingetje komt.
Afbeelding
Nou, dat viel niet tegen. :goeie:
Ik mis wat body in het laag ( gek hè, met een 10cm speakertje :mrgreen: ) maar het geluidsbeeld komt echt al helemaal los van de kast. Dat verwonderde me wel, want de overname naar het hoog lijkt natuurlijk nergens op.
Ik denk dat deze unit wel een blijvertje wordt in dit project. Dat is wel gunstig voor het budget, want nu houd ik per kant ruim 60 euro over voor een filter.

Dit had ik dus voorspeld. Laat in de avond begon de boel me te irriteren. Het hoog is te scherp en ongedefinieerd. Ik heb mijn eigen kleine monitors van zolder gehaald (ik luister momenteel naar de B&W DM604 S3) en stond weer te kijken van de definitie in het hoog en midden (Dynaudio D260E).

Die 2,2μF kon dus echt niet. Ik heb vandaag even gauw een deel van het filter van de CT234 in elkaar gezet (daar zit ook een CP-10X in) zonder de zuigkring bij 3,1 kHz, gewoon omdat ik daar de onderdelen niet voor had en constateerde meer rust in het midden, maar weinig briljant. Ik heb de weerstand van 10 ohm verlaagd naar 7,5 (2 * 15 parallel) dat verhoogt f3 van het HP filter een beetje, maar ook het rendement. Dat klonk meer in balans:
MI_019.png

Toch houd ik problemen met het hoog. Een bekken klinkt met de Dynaudio als een uitstervende resonantie van een metalen plaat. Met de CP-10X als uitstervende ruis. Kan natuurlijk niet anders met een unit van €22.

In mijn experimenteel actief heb ik de HiVi K1 zitten (€27). Die heb ik op een plankje erboven gezet en aangesloten in plaats van de coax tweeter. Definitie was wel beter, maar het rendement klopte weer niet. Verder mis ik iets in het geluidsbeeld dat mogelijk te maken heeft met de plaatsing van de tweeter; erboven in plaats van in het centrum van de mid.

Maar goed, dat is met filtering wel aan te passen. Problemen die ik op mijn hals haal als ik van de CP-10x afstap:
- Budget. Er komt zo €27 bij aan units die ik niet aan filtermateriaal kan besteden. Dat hakt erin, want het wordt wel een 3-weg.
- Ontwerp van de kast. Als ik de tweeter onder de mid plaats, moet de woofer omlaag en zit niet meer op 1/3 van de lijn.

Ik moet er nog even over nadenken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 10 aug 2014, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 05 aug 2014, 23:11

Begrijpelijk, lastig ook. Herkenbaar hoe je luistert naar die bekkens, crash of ride. Die moeten metalig uitdoven, niet sissend.

Daarom ben ik ook fan van de Visaton KE25SC, dan kun je zelfs horen hoe een stok op de ride valt, klinkt echt geen 2 keer identiek in het echt namelijk.

Maar je kunt nog alle kanten op. Die K1 heeft Rumoh ook in z'n LBVS met Mission bas. Dat je een 3-weg maakt moet geen probleem zijn voor het budget, een filter hoeft niet meer dan 20 euro per kant te kosten. Zit ook niet in een Mission speaker van 400,- euro per box.

Die Missions zitten in hun M-serie, maar die coax zie je nergens in terug. Zou die speciaal voor de zelfbouw zijn?

En als je het mooi wilt doen met die coax zou ik het filteren serieus nemen en met een lattice netwerk de tweeter beter laten integreren. Grote kans dat het sissen dan een stuk minder is. Wel een leuke klus :wink:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 06 aug 2014, 10:32

wouter schreef:Begrijpelijk, lastig ook. Herkenbaar hoe je luistert naar die bekkens, crash of ride. Die moeten metalig uitdoven, niet sissend.

Daarom ben ik ook fan van de Visaton KE25SC, dan kun je zelfs horen hoe een stok op de ride valt, klinkt echt geen 2 keer identiek in het echt namelijk.

Maar je kunt nog alle kanten op. Die K1 heeft Rumoh ook in z'n LBVS met Mission bas. Dat je een 3-weg maakt moet geen probleem zijn voor het budget, een filter hoeft niet meer dan 20 euro per kant te kosten. Zit ook niet in een Mission speaker van 400,- euro per box.

Die Missions zitten in hun M-serie, maar die coax zie je nergens in terug. Zou die speciaal voor de zelfbouw zijn?

En als je het mooi wilt doen met die coax zou ik het filteren serieus nemen en met een lattice netwerk de tweeter beter laten integreren. Grote kans dat het sissen dan een stuk minder is. Wel een leuke klus :wink:

Een lattice netwerk. Jij durft. Elke keer als ik zeg dat ik een lattice netwerk gebruik word ik voor gek verklaard: "Heeft geen aangetoonde werking, de nadelen wegen niet op tegen de voordelen, je introduceert alleen maar narigheid"

Maar het is een idee dat het proberen waard is. Een herontwerp van de TL die ik in gedachten heb komt me niet zo gelegen omdat ik een leuk modelletje zonder echte hoeken in de lijn had verzonnen. Wie zei dat het makkelijk na te bouwen moest zijn ? :hide:

Ik moet ook echt even de tijd nemen om mijn meetset te completeren. Ik heb een kastje binnen voor de versterker die ik nog in elkaar moet zetten. Arta is gedownload (moet ik nog installeren); ik heb nog een paar kabeltjes nodig en een microfoonstandaard zou ook handig zijn. Op een of andere manier kan ik me daar niet toe zetten, terwijl ik het juist nu hard nodig heb.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 10 aug 2014, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 06 aug 2014, 12:46

Denk dat een lattice de coax werking optimaliseert. Je moet keuzes maken in de wedstrijd en ik denk dat je beter een goed werkende coax kunt hebben dan een fractioneel betere tweeter die vlak op de baffle zit. Lattice wordt gebruikt wanneer je tweeter niet naar achteren is gezet, jouw coax profiteert er denk ik van. Henkjan was bijzonder verrast over de kwaliteit van de 3" Tangband coax met het filter van bernd timmermans. the coax heeft de tweeter niet naar voren. Mits goed gefilterd is het een concept met voordelen, ondanks de lagere kwaliteit van de onderdelen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 06 aug 2014, 14:52

Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 06 aug 2014, 16:11

Ligt eraan wat jij denkt.
Een HP of LP filter heeft natuurlijk ook al een verloop van de fase tot gevolg met het wijzigen van de frequentie.
Maar het is inderdaad niet het ei van columbus.

Ik heb er nog een stukje over gevonden:
http://sound.westhost.com/pcmm.htm

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 08 aug 2014, 16:46

Gisteravond heb ik weer een kleine wijziging in het filter aangebracht. Het midden was een beetje teveel "in your face". De workshop bij Speakerland in Oss heeft geleerd dat er dan te veel energie zit in het gebied rond 3 kHz. En ik had een zuigkring van 3,1kHz weggelaten ten opzichte van het originele filter, omdat ik daar de onderdelen niet voor had, dus onlogisch is dat niet.
Afbeelding

Door in het LP filter een spoel te nemen met een hogere zelfinductie onderdruk je dat hoge middengebied ook wel. Ik heb de proef op de som genomen en heb de 0,82mH vervangen door 1,2mH.

Oops..... middengebied weg :shock: Maar.... in het hoog hebben we weer metalen percussie in plaats van witte ruis. Daar zat duidelijk het een en ander elkaar in de weg. Maar zangstemmen komen nu achter de luidsprekers vandaan, zeg maar bij de buren (en die zingen niet goed [-X ).

Dus ben ik in het midden van beide waardes gaan zitten en heb er 1mH spoelen in gesoldeerd. Resultaat: Én een lekker klinkend middengebied én het behoud van metaalklank in het hoog waar het moet.

Vanavond heb ik de tijd aan mezelf en dus ga ik proberen om een impedantiekarakteristiek van deze unit(s) te maken en te exporteren als tekst zodat ze in Boxsim geïmporteerd kunnen worden. Toch wel handig als je ook kan zien wat je aan het doen bent.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 09 aug 2014, 17:48

wouter schreef:Daarom ben ik ook fan van de Visaton KE25SC, dan kun je zelfs horen hoe een stok op de ride valt, klinkt echt geen 2 keer identiek in het echt namelijk.

Even opgezocht, ziet er goed uit.
Alleen lichtelijk bovenbudgettair voor deze wedstrijd, vrees ik. #-o
Hij zit in die conga variant die jij gebouwd hebt toch?

Walt

Berichtdoor Walt » zo 10 aug 2014, 9:56

Zijn er inmiddels al meetresultaten beschikbaar?

Groetjes Walter

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 10 aug 2014, 11:16

Walt schreef:Zijn er inmiddels al meetresultaten beschikbaar?

Groetjes Walter

Jawel hoor. 300/216/336 H/B/D

dre

Berichtdoor dre » zo 10 aug 2014, 11:18

goedemorgen! :lagge:
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » zo 10 aug 2014, 11:43

Als dat alles is wat jullie hebben geleerd tijdens de workshop bij Speakerland, dan heb ik er niet al te veel aan gemist lijkt het... :mrgreen:

Groetjes Walter

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 10 aug 2014, 11:45

pappaleo schreef:
Walt schreef:Zijn er inmiddels al meetresultaten beschikbaar?

Groetjes Walter

Jawel hoor. 300/216/336 H/B/D

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 10 aug 2014, 11:48

Walt schreef:Als dat alles is wat jullie hebben geleerd tijdens de workshop bij Speakerland, dan heb ik er niet al te veel aan gemist lijkt het... :mrgreen:

Groetjes Walter

Het is niet een kwestie van HOE, maar meer een kwestie van WAARMEE. Ik heb ARTA en een licentie daarvoor, een E-MU tracker pre en een moderne i7 Acer laptop met windows 8.1

Nu nog even zorgen dat de ruzie die die drie met elkaar hebben wordt opgelost.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 10 aug 2014, 15:10

Dit voelde ik aankomen. Ik heb ooit een ATB Audio Analyzer aan willen schaffen, maar er werd mij gezegd dat ik gek was, 500 euro voor een meetapparaat.

Ik moest en zou ARTA gebruiken. Heb ik aangeschaft. Ik moest een externe audio kaart hebben, ik heb een Emu tracker pre aangeschaft. Ik moest een meetmicrofoon hebben, ik heb een EMM-8 van IBF aangeschaft. Ik heb een impedantiebox. Ik moet nog een versterker hebben, maar ik heb alle onderdelen in huis, hij moet alleen nog in elkaar gezet worden. Ik heb alle kabels die nodig zijn gekocht.
Ik heb (heeft niets met dit te maken) zakelijk een nieuwe laptop aangeschaft, worden alleen nog maar uitgeleverd met windows 8.

Bij elkaar ben ik al minimaal de helft van die 500 euro kwijt, maar ik heb nog niks werkend. Die EMU tracker doet niks onder windows 8.1 Er zijn geen drivers beschikbaar. Ik heb er wel een gedownload, ASIO4ALL, maar hij doet niks. Ziet de EMU tracker gewoon niet en de Emu tracker ziet geen drivers. Arta ziet hem overigens wel. ](*,) ](*,) ](*,) :boos: :boos:

In een handleiding van een oudere versie van ARTA (ik heb nu 1.8.2) staat inderdaad dat de EMU tracker niet werkt onder windows 8.
Ik baal toch wel zo verschrikkelijk van dat moeizame gedoe. :relax: :relax:

Ik weet het, dit hoort in het "ik moet even mekkeren topic" thuis, maar hier is het ter zake doend.
Iemand een positieve ervaring met windows 8 (en een externe geluidskaart)?

Walt

Berichtdoor Walt » zo 10 aug 2014, 15:37

Ik heb die ATB alles in één meetbox. En inderdaad je hebt binnen no time de grafiekjes op het scherm staan. Echter een groot nadeel is dat er geen instelbaar tijdwindow is dus je hebt erg veel last van kamer invloeden die je metingen beïnvloeden. Voor een crossover rond de 2000Hz is dit allemaal niet zo'n probleem maar een 3-weg met een lagere crossover zou je denk ik echt buiten moeten gaan opmeten.

Groetjes Walter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 10 aug 2014, 15:47

Walt, de ATB stelt automatisch een tijdwindow in. Automatisch of handmatig, is voor beide een probleem....

Ach en anders meet je toch in de schuur? :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Walt

Berichtdoor Walt » zo 10 aug 2014, 15:54

Hallo ds23man,

Volgens mij werkt ATB niet met een tijdwindow maar met een speciaal soort meetsignaal waarop later een bewerking wordt uitgevoerd om ruimte invloeden eruit te filteren. Tweeters kan ik perfect ermee meten, de curve is dan netjes vlak. Echter bij middentoners is het gebied van circa 300-1500Hz een tamelijk berglandschap om het zo te zeggen.

Wat ook een nadeel is, dat ATB de fase niet absoluut meeneemt. Dus als je een tweeter en mid apart opmeet, dan kan je de fases niet direct vergelijken. Wat ik nu doe is beide units ook tegelijk meten (parallel aansluiten) en dan via een simulatie in Audua kijken wat de fase verschuiving in de simulatie moet zijn. Dit komt dan altijd wel ongeveer overeen met het verschil in de afstand van het akoestisch centrum. Maar toch nogal omslachtig om het zo te moeten doen.

Verder kan ATB niet direct een impedantie curve uitvoeren in het format frequentie/ohm/fase dus hier zit ik dan weer met excel te klooien om dat voor elkaar te krijgen.

Uiteindelijk ben ik wel blij dat ik nu zelf kan meten, maar voor circa 600 euro had ik iets meer van het ATB systeem verwacht eerlijk gezegd.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 10 aug 2014, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 10 aug 2014, 15:55

Walt schreef:Ik heb die ATB alles in één meetbox. En inderdaad je hebt binnen no time de grafiekjes op het scherm staan. Echter een groot nadeel is dat er geen instelbaar tijdwindow is dus je hebt erg veel last van kamer invloeden die je metingen beïnvloeden. Voor een crossover rond de 2000Hz is dit allemaal niet zo'n probleem maar een 3-weg met een lagere crossover zou je denk ik echt buiten moeten gaan opmeten.

Groetjes Walter

En de gelegenheid om buiten op te meten heb ik dus weer wel. Dus zo'n ATB had een betere keus geweest. Nu zit ik weer met allerlei bijeengeraapte troep waar ik niks aan heb.

Dat ik er nog steeds niet serieus mee begonnen was, kwam gewoon door een voorgevoel dat ik er een hoop narigheid mee zou krijgen.

Edit: Nee dus. Andere geluidskaart dan maar. Iemand ideeën?

Walt

Berichtdoor Walt » zo 10 aug 2014, 16:01

Ik zag ook enorm op tegen de complexiteit van al die losse kastjes. Volgens mij als je echt 'aanleg' hebt voor computers etc. dan is dit minder een drempel.

Uiteindelijk heb ik toch voor de ATB Analyser gekozen, en zelfs daarbij had ik enige hulp nodig om de software te installeren. Maar nu is het verder wel makkelijk, een USB dongel in de laptop en de meetbox via USB aansluiten op de laptop. De microfoon aan de meetbox en je bent klaar om te gaan meten.

De ATB metingen zie ik als een leidraad, de metingen die Jeroen hier met ARTA heeft uitgevoerd heb ik meer vertrouwen in. Echter grote verschillen tussen de ATB en ARTA metingen heb ik ook weer niet kunnen constateren, met ATB kun je dus wel prima tot goede filters komen, het is alleen wel irritant dat de gemeten curves zo grillig eruit kunnen zien.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 10 aug 2014, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 10 aug 2014, 16:02

Dual boot maken met Win7 ? :hide:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 10 aug 2014, 16:02

Walt schreef:Hallo ds23man,

Volgens mij werkt ATB niet met een tijdwindow maar met een speciaal soort meetsignaal waarop later een bewerking wordt uitgevoerd om ruimte invloeden eruit te filteren. Tweeters kan ik perfect ermee meten, de curve is dan netjes vlak. Echter bij middentoners is het gebied van circa 300-1500Hz een tamelijk berglandschap om het zo te zeggen.

Groetjes Walter

Daar heb ik totaal geen last van! Ach, het Ultrazooomsysteem is volledig met de Hypex DLCP meetfunctie en ATB afgeregeld......... :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”