Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: Project 02: Mission Impossible

Berichtdoor dre » za 25 okt 2014, 19:36

Druk baasje die Leo! 8)
Потому что это возможно!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 26 okt 2014, 0:42

De metingen van de kale TL zonder enige vorm van demping:
MI_137.png

pappaleo schreef:Ik vermoed dat er net zo'n gemene piek in zit als in de ongefilterde CP104, dus die vertekent het beeld nogal. Met mijn oor bij de poort waren er duidelijk lage frequenties te horen.

Inderdaad, de voorspelde piek op 7kHz is duidelijk aanwezig.

En een impedantiemeting:
MI_138.png

De tweede piek is wel hoog, ca 270 ohm

Morgen de eerste vorm van demping in de kast plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 27 okt 2014, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 27 okt 2014, 0:35

Vandaag de wanden aan de binnenzijde bekleed met Gamma Pritex. De lijn zelf is nog vrij, maar wordt wel een stukje smaller.
[foto nog te maken]
Ik heb wat metingen gedaan, maar dat was geen onverdeeld succes.
Gamma Pritex dempt prima. Veel te goed in dit geval:
MI_139.png

De "afstemming" ligt nu op 23,8Hz. Beetje laag 8-[
De poortoutput is nogal afgenomen, maar dan ook over de hele linie.
MI_140.png

De impedantiemeting denkt dat we het met een CB te doen hebben.

Van de week krijg ik de Dr Baileys Longhair binnen. Daar zal ik wat gedoseerder mee kunnen dempen.
Ik laat wat pritex rond en onder de unit zitten en vul de rest losjes op. We zullen zien.

Uiteraard ook even aangesloten maar hij klinkt nu inderdaad als een gesloten kast.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 27 okt 2014, 12:48

Die bult net onder 200Hz is anders nog veel te sterk aanwezig volgens mij. Ben benieuwd hoe dat uitpakt met wol. Je moet waarschijnlijk juist selectief dempen (op de plekken waar de luchtsnelheden hoog zijn).
Mark Bakker

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 27 okt 2014, 13:03

De demping met pritex was ook niet echt serieus bedoeld. Ik heb gewoon de wol mog niet binnen en wilde toch wat doen.

Plaatje is leuk ter leringh ende vermaeck. Ik ga vanavond even uitpluizen waar de buik bij die eerste te dempen resonantie zich bevindt en daar moet ik dan de wol plaatsen.

Wordt vervolgd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 27 okt 2014, 17:57

Van de week ? en Remo zit zowat bij je om de hoek.
Of hebben ze dat niet op voorraad ?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 27 okt 2014, 18:43

ray5150 schreef:Van de week ? en Remo zit zowat bij je om de hoek.
Of hebben ze dat niet op voorraad ?

Remo??? :shock: Die is 8 dagen per week dicht! :rofl:

Heb je z'n nieuwe site al gezien? Echt de weg kwijt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 27 okt 2014, 20:06

Maandag op afspraak

Dinsdag 11 - 17:30 *

Woensdag 11 - 17:30 *

Donderdag 11 - 17:30 *

Vrijdag 11 - 17:30 *

Zaterdag 11 - 16:00 *

Zondag op afspraak

* Komt u van ver, of wilt u er zeker van zijn
dat er iemand aanwezig is, dan verzoeken
wij u vriendelijk eerst even te bellen.

:think: :think: :think:
Fusion Filterdesign

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 27 okt 2014, 20:15

De nieuwe openingstijden van Dil in Rotterdam zijn ook al zo ruim (wanneer ze niet ivm vakantie weken dicht zijn) :(

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 27 okt 2014, 20:23

ds23man schreef:Maandag op afspraak

Zondag op afspraak

Geloof niet wat je leest. Ik heb hem 3 kansen gegeven toen ik filteronderdelen nodig had. Bel ik, is ie er niet. Hij zou bellen als hij er was. Niet dus. Ik ben er om 14:00. En om 14:00 staat Leo voor een gesloten deur.

Dan ben ik daar op een gegeven ogenblik wel klaar mee. Dus bestel ik het in de provincie Groningen (daar gebeurt het :mrgreen: ).

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 31 okt 2014, 14:04

Na het fiasco met de Pritex verstopping heb ik er weer wat uitgehaald. Nu is dit ongeveer wat er nog in zit.
IMAG0814.jpg

Er ligt ook nog een plakje op de bodem recht onder het verticale kanaal en er is wat meer lucht om de unit gecreëerd door om de unit op de baffle wat weg te snijden. Ik heb nog geen tijd gehad om de boel te meten, dus alleen maar even subjectief geluisterd. Het midden klinkt uiteraard nog nergens naar -er wordt nog helemaal geen filtering toegepast- maar de unit wordt uiteindelijk toch alleen maar ingezet tot zo'n 200Hz.

Het laag is onopvallend maar heel vanzelfsprekend aanwezig en afgronddiep. Basloopjes komen er gemakkelijk uit, zijn goed te volgen, niet te vet aangezet maar wel voelbaar. Omdat ik van overdrijven houd heb ik ook Touch van Yello even opgezet en dan komen er toch wel serieuze drukgolven voorbij :mrgreen:

Dit is allemaal nog maar een indruk want ik heb maar één kast, maar het begint er op te lijken. Deze kast is voornamelijk bedoeld als experimenteerobject om de plaatsing en het type van de demping te bepalen. Van deze vullingsgraad moet ik ook nog een meting maken. Van het weekend ga ik ook de theorie eens naast de metingen leggen om te kijken of ik er chocola van kan maken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 31 okt 2014, 17:36

pappaleo schreef:
ds23man schreef:Maandag op afspraak

Zondag op afspraak

Geloof niet wat je leest. Ik heb hem 3 kansen gegeven toen ik filteronderdelen nodig had. Bel ik, is ie er niet. Hij zou bellen als hij er was. Niet dus. Ik ben er om 14:00. En om 14:00 staat Leo voor een gesloten deur.

Dan ben ik daar op een gegeven ogenblik wel klaar mee. Dus bestel ik het in de provincie Groningen (daar gebeurt het :mrgreen: ).

Sja, op zo'n manier schiet het niet echt op, nee.
De laatste keer dat ik er was zaten ze nog op de KJ laan in Veurbeurg... :lol:
Zie trouwens dat ze haast niks meer doen in zelfbouw, 90 % is fabrieksspul. marges zullen wel hoger zijn.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 01 nov 2014, 18:05

pappaleo schreef:De "afstemming" ligt nu op 23,8Hz. Beetje laag 8-[

Dat is wel heel fiks! Maar ook een verklaring waarom de PiedPiper toch werkt ondanks de korte pijp (die was ook met pritex bekleed als ik het goed heb).

Het verbaasde mij dat 2/3 van de lijn bedekken met 10mm clothmat (wat bijna geen structuur heeft) al een behoorlijke invloed heeft op de geluidsnelheid.
De noppenstructuur van pritex zal daar ongetwijfeld nog een flinke schep bovenop doen.

Hopelijk pakt de 2e trial beter voor je uit.

Het is trouwens wel heel mooi om te zien hoe de 1e storing onderdrukt wordt.
Daar zie je bijna niets meer van, en dat enkel door het tactisch plaatsen van de woofer.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 02 nov 2014, 14:36

Voor de duidelijkheid nog een keer de meting van de lege kast:
Afbeelding

Ik heb nu metingen gemaakt van de half met Pritex gevulde kast:
MI_141.png

MI_142.png

Deze metingen bevestigen wel de verwachting die ik had op basis van wat ik hoorde.

Alleen met de piek op 208Hz moet nog flink afgerekend worden.

Ik heb conform de publikaties van Martin J. King even een tabelletje opgezet.
De woofer, de Mission CP-168 Heeft een Fs van 44Hz (opgave fabrikant).
De lijnlengte in de kast is 188cm.
Aangehouden geluidssnelheid 330m/s.
Bij een kwart λ van 188cm hoort een Ftube van 44Hz.
De offset van de woofer in de pijp is 57cm.

De geheel met Pritex gevulde kast is buiten beschouwing gelaten. De resultaten onder Pritex zijn die van de laatste meting.

Code: Selecteer alles

Driver     Berekend       Gemeten      Gemeten
              opgave           Hz          Leeg       Pritex

CP-168            44                         29           27
1/4                            44            39           32
3/4                           132           138          116
5/4                           220           231          208
7/4                           308           336          273
9/4                           396           409          363
11/4                          484           519          475

Aangezien bij de ongedempte kast de gemeten 1/4 λ frequentie 39 Hz is in plaats van de berekende 44, moet geconstateerd worden dat de geluidssnelheid 293 m/s is of dat de virtuele lijnlengte (ongedempt) 211cm is. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens daartussen in. Grappig is dat de afwijkingen bij 5/4 en 7/4 λ het grootst zijn en dat de berekende en gemeten waarden weer naar elkaar toe kruipen bij hogere frequenties. Ik dacht dat dat mogelijk een gevolg kon zijn van de vouwen in de kast en staande golven in de afzonderlijke delen, maar ik kan de frequentie 336Hz (1/2λ = 49cm) niet relateren aan de lengte van een van de afzonderlijke pijpsegmenten.

In ieder geval moet er afgerekend worden met de pieken bij 231Hz en 336Hz. De piek van de 3/4 λ bij 138Hz valt al bijna helemaal weg doordat de woofer op ongeveer 1/3 van het gesloten uiteinde geplaatst is. Dat dit niet helemaal 1/3 is, is het gevolg van de wijziging in unitbezetting in de loop van dit project. Er is een tweeter bijgekomen, waardoor de woofer wat omlaag moest.

Het uiteinde van de pijp heeft een hoogte van 8cm. Bij een kastbreedte van 18cm intern is de oppervlakte van de uitstroomopening 144 cm², ongeveer gelijk aan Sd van de woofer. Omdat ik in eerste instantie de hele pijp gevuld had met Pritex, trad er bij het smalste deel een zodanige verstopping op dat het systeem zich bijna ging gedragen als een closed box. Ik heb de bocht boven in bedekt gehouden met Pritex (zie foto 3 posts hierboven) en de rest van de pijp leeggemaakt. In die hoedanigheid is er nog een keer gemeten.

De eerste storende piek bij 3/4 λ is op 116 Hz komen te liggen en doet meer van zich spreken dan in een lege kast. De tweede piek op 208Hz moet als eerste aangepakt worden want dat is de grote storende factor. Daarboven stelt het allemaal weinig meer voor en omdat we toch op 200Hz of daaromtrent gaan filteren worden ze nog minder van belang.

Ik heb een tekeningetje gemaakt van de golven in de pijp. De rode lijn is de gewenste output die niet gedempt hoeft te worden. De blauwe lijn stelt de 3/4 λ golf voor die output levert bij 138 Hz. De luchtbeweging is het grootst in de buurt van de woofer en dient dus daar gedempt te worden. De groene lijn is de 5/4 λ golf bij 208 Hz. De luchtbeweging is hier het grootst op 1/5 en 3/5 van de pijp, gerekend vanaf het gesloten einde.
MI_143.~bmp.png

Exact klopt dit natuurlijk niet. De metingen tonen aan dat de geluidssnelheid in de pijp niet constant is, dus de afstanden zijn benaderingen. De ruimte onder de woofer is bekleed met Pritex en kan nog luchtig worden opgevuld met Dr Baileys longhair, en dan vlak onder de woofer wat meer dan helemaal aan het gesloten einde. Verder op 3/5 van de pijp, dat is in het midden van het achterste verticale kanaal.

Ik kan de test nog niet uitvoeren want ik wacht nog op een bestelling. Een tweeter die ik eigenlijk nog niet nodig heb houdt de boel op, dus theoretiseren we maar een beetje :mrgreen: :mrgreen:
Verder is het mooi weer, dus ik kan ook nog een stukje gaan fietsen. Volgende week is dat wel afgelopen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 02 nov 2014, 20:41

pappaleo schreef:Bij een kwart λ van 188cm hoort een Ftube van 44Hz.
dat geldt alleen voor een rechte pijp, is het verloop taps (zoals bij jou) dan is de fs lager

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 02 nov 2014, 21:16

Henkjan schreef:
pappaleo schreef:Bij een kwart λ van 188cm hoort een Ftube van 44Hz.
dat geldt alleen voor een rechte pijp, is het verloop taps (zoals bij jou) dan is de fs lager

pappaleo schreef:Aangezien bij de ongedempte kast de gemeten 1/4 λ frequentie 39 Hz is in plaats van de berekende 44, moet geconstateerd worden dat de geluidssnelheid 293 m/s is of dat de virtuele lijnlengte (ongedempt) 211cm is. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens daartussen in.

Dat is dan de verklaring voor de door mij geconstateerde afwijking. :dank:
Is dat overigens te berekenen, die verlaging van de Fs door het taps toelopen, of is dat gewoon gok- dan wel meetwerk?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 03 nov 2014, 12:18

pappaleo schreef:De eerste storende piek bij 3/4 λ is op 116 Hz komen te liggen en doet meer van zich spreken dan in een lege kast. De tweede piek op 208Hz moet als eerste aangepakt worden want dat is de grote storende factor. Daarboven stelt het allemaal weinig meer voor en omdat we toch op 200Hz of daaromtrent gaan filteren worden ze nog minder van belang.

Bedenk ook dat de afstemming (daarmee dus ook de storingen) een stuk lager is komen te liggen door de pritex :!:
Afstemming is nu zo rond de 35hz, of had je dat ook voor ogen?
Een heel effectieve oplossing zou een 2e woofer erbij plaatsen zijn.
Het probleem pak je dan bij de bron aan.
Ik heb er helaas niet het budget voor (is een bewuste keuze geweest natuurlijk), maar met de Mission's heb je daarvoor wellicht nog de ruimte ;).
Het voordeel is dat de serie spoel lekker klein gehouden kan worden, scheelt ook weer in de kosten.
Nadeel: het begin en eind oppervlak wordt dan ook twee keer zo groot
pappaleo schreef:Is dat overigens te berekenen, die verlaging van de Fs door het taps toelopen, of is dat gewoon gok- dan wel meetwerk?

Met AJHorn, Hornresp en dergelijke, kan je dat heel goed simuleren :!:

Btw nog een kleine aanmerking over:

Code: Selecteer alles

Driver     Berekend       Gemeten      Gemeten
              opgave           Hz          Leeg       Pritex

CP-168            44                         29           27
1/4                            44            39           32
3/4                           132           138          116
5/4                           220           231          208
7/4                           308           336          273
9/4                           396           409          363
11/4                          484           519          475

De Fs van de driver komt ingebouwd hoger te liggen, dat is de 2e piek uit de impedantiemeting (niet de 1e).
Je kunt dat ook zien aan de 1e meting met pritex, waarbij de TL zich als een gesloten kast gedroeg.
Daar is praktisch alleen één resonantiepiek zichtbaar.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 03 nov 2014, 12:45

Chris_T schreef:
pappaleo schreef:De eerste storende piek bij 3/4 λ is op 116 Hz komen te liggen en doet meer van zich spreken dan in een lege kast. De tweede piek op 208Hz moet als eerste aangepakt worden want dat is de grote storende factor. Daarboven stelt het allemaal weinig meer voor en omdat we toch op 200Hz of daaromtrent gaan filteren worden ze nog minder van belang.

Bedenk ook dat de afstemming (daarmee dus ook de storingen) een stuk lager is komen te liggen door de pritex :!:
Afstemming is nu zo rond de 35hz, of had je dat ook voor ogen?

Hoi Chris,

OP 27 juni (pag 1) schreef ik:
pappaleo schreef:Vanavond eindelijk eens tijd gehad om wat te doen. Ik heb het TL simulatieprogramma van Leonard Audio gedownload en heb er een eerste simulatie mee gemaakt:
MI_002.~bmp.png

De lijn heeft een lengte van 188cm. Een oppervlakte van bijna 2,5 keer Sd aan het begin en net iets meer als Sd aan het uiteinde van de pijp. Ik heb even zitten spelen en je kan de pijp heel leuk in segmenten verdelen. Uiteraard gaat de simulatie gepaard met een hoop schetsen in BIC formaat en de segmenten geven aan hoe de pijp ongeveer loopt. De CP-168 zit niet precies op 1/3, want dan kom ik in gedrang met het middencompartiment. Ik had met mezelf afgesproken dat de maximum hoogte van de kast 1 meter wordt en dat ie een beetje slank moet ogen.
De simulatie loopt in ieder geval lekker door tot ca 35Hz.

De CP-10x gaat theoretisch in een 3 literkast tot 110 Hz, maar die mag van mij nog wel wat hoger afgefilterd worden. Als ik op de woofer een 12db lowpass bij 130Hz zet krijg je het volgende resultaat:
MI_003.~bmp.png

Er zit nog een nasty bobbeltje op 320Hz. Hoe hinderlijk dat is zal met een gehoortest vergezeld van een meting vastgesteld moeten worden. Het is trouwens nog niet gezegd dat het laag een TL wordt. Ik ga ook nog wat alternatieven na. Maar de kans is groot dat het hem wel wordt, gewoon omdat ik het leuk vind om zoiets te bouwen.

Van het weekend ga ik de versterker voor de meetset in elkaar zetten, alle onderdelen zijn binnen.
Ook ga ik een los middenkastje maken van 3 a 4 liter om te kijken of de CP-10x een beetje lekker klinkt.

Dus dat van die 35Hz klopt aardig.

Chris_T schreef:Een heel effectieve oplossing zou een 2e woofer erbij plaatsen zijn.

Ik heb met de gedachte zitten spelen, maar het programma wat ik gebruikte kon geen tweede woofer simuleren. Verder denk ik dat mijn kast er niet geschikt voor is. De poortoppervlakte van deze kast is slechts 2 cm² groter dan de Sd van de woofer.

Verder kan je met dat programmaatje natuurlijk geen plaatselijke demping met diverse materialen simuleren. Dus ik probeerde gewoon op de ouderwetse manier te bepalen waar de luchtbewegingen het grootst zijn om daar selectief te dempen.

Denk jij dat het gebruik van 2 woofers de storingen nog meer onderdrukt?
Ik kan het natuurlijk gewoon proberen. Gaatje erbij frezen en ik weet het. Maar dat doe ik pas als ik uitgespeeld ben met de Dr Baileys.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 03 nov 2014, 12:55

[voor 't hele verhaal: lees ajb de site van MJKing]

in a nutshell:
- de afstemming (de basis ¼λ) wordt bepaald door de combi lengte en tapsheid,
- de frequentie van de harmonischen alleen door de lengte.
- deming heeft vooral invloed op het nivo van wat er uit de poort komt en zal beter werken hoe hoger de frequentie wordt.
- slim plaatsen van de driver in de lijn helpt met onderdrukken van de 3/4 of 5/4 harmonische; met 2 woofers kan je er dus 2 aanpakken
punten 1,2 en 3 zijn door MJK met metingen onderbouwd, punt 4 is door K+T meerdere malen aangetoond.

Dit verklaart het gemak waarmee je met het "recept" van die desktop TL's waar ik er een aantal van heb gemaakt (bv ga voor goud, all black, paasproject 2008) een nette response kan krijgen: sterk tapse maar korte lijn drukt de freq van de harmonischen omhoog, driver op ~1/3 dempt die, en de anderen (5/4, 7/4) zitten dan zo hoog in frequentie dat die erg effectief worden gedempt door de gesloten kant van de lijn lekker vol te stoppen. Poort aan de achterkant maakt het dan helemaal af.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 08 nov 2014, 14:08

Tadaaaa. :yeah: :yeah:
IMAG0825.jpg

Het was even wachten, maar dan heb je ook wat.

Ik kan weer verder. :mrgreen:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 08 nov 2014, 14:22

Zwaar doosje :mrgreen:

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » zo 09 nov 2014, 16:08

pappaleo schreef:
Chris_T schreef:Een heel effectieve oplossing zou een 2e woofer erbij plaatsen zijn.

Ik heb met de gedachte zitten spelen, maar het programma wat ik gebruikte kon geen tweede woofer simuleren. Verder denk ik dat mijn kast er niet geschikt voor is. De poortoppervlakte van deze kast is slechts 2 cm² groter dan de Sd van de woofer.

Verder kan je met dat programmaatje natuurlijk geen plaatselijke demping met diverse materialen simuleren. Dus ik probeerde gewoon op de ouderwetse manier te bepalen waar de luchtbewegingen het grootst zijn om daar selectief te dempen.

Denk jij dat het gebruik van 2 woofers de storingen nog meer onderdrukt?
Ik kan het natuurlijk gewoon proberen. Gaatje erbij frezen en ik weet het. Maar dat doe ik pas als ik uitgespeeld ben met de Dr Baileys.

Twee woofers tegelijk simuleren is ook niet noodzakelijk denk ik.
Ik zou gewoon uitgaan van twee losse sim's om zodoende een totaalplaatje te krijgen.

De huidige kast kun je wel gebruiken om te onderzoeken hoe de storingen onderdrukt worden.
Alleen zal de respons in het laag totaal anders zijn.
Om dat weer gelijk te krijgen moet de doorsnede van de lijn verdubbelt worden.
Maar of dat gaat passen :-k

Het gebruik van 2 woofers (of meer :mrgreen: ) zal i.i.g. de storingen veel beter onderdrukken dan je met demping kunt bereiken, daar ben ik wel van overtuigd.
Maar het is ook de moeite waard om te onderzoeken hoeveel je met demping kunt komen.
In mijn dempingsonderzoek/experiment, komt Akotherm bijzonder goed uit de bus.
Zo goed zelfs, dat ik er over na zit te denken om de poort gewoon aan de voorkant te houden.

Tof btw dat je aan de slag kunt met Baileys wol.
Het lijken haast wel watten op de foto.
Misschien moet ik dat ook maar meenemen in mijn onderzoek :lol:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 09 nov 2014, 16:42

Nou, het is wel kritisch. Ik heb er wat Dr Baileys ingestopt, maar Het is onmiddellijk weer een closed box. Dempt de storingen trouwens wel effectief. Ik moet nog even plaatjes samenstellen en ik kan hier weer ophoepelen want er moet gekookt worden.

Ik heb ook even gekeken wat ik nodig heb aan filteronderdelen als ik zo laag wil filteren. Hm... dat wordt budgettechnisch geen tweede woofer, vrees ik.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 09 nov 2014, 16:47

pappaleo schreef:Ik heb ook even gekeken wat ik nodig heb aan filteronderdelen als ik zo laag wil filteren. Hm... dat wordt budgettechnisch geen tweede woofer, vrees ik.

Een kernspoel hoeft niet veel meer dan een paar euro te kosten en bij 2 woofers parallel zul je een veel kleinere spoelwaarde nemen :wink:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 09 nov 2014, 17:10

wouter schreef:
pappaleo schreef:Ik heb ook even gekeken wat ik nodig heb aan filteronderdelen als ik zo laag wil filteren. Hm... dat wordt budgettechnisch geen tweede woofer, vrees ik.

Een kernspoel hoeft niet veel meer dan een paar euro te kosten en bij 2 woofers parallel zul je een veel kleinere spoelwaarde nemen :wink:

Definiëer een paar euro....

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”