Walt schreef:jouw mastodonten
dre schreef:193mmx258mmx969mm
Die van mij zijn 216mm*322mm*1000mm. Je noemt al snel iets een mastodont, heb ik de indruk.....

Moderator: Beheerdersteam
Walt schreef:jouw mastodonten
dre schreef:193mmx258mmx969mm
Walt schreef:Veel verschillende aanpakken in ieder geval. Ik heb mijn kansen gezet op een zo goed mogelijke midbass unit die binnen het budget past. Deze verzorgt een groot deel van het geluid, ik hoop dat dit goed gaat uitpakken maar heb geen idee hoe goed de andere kasten in de wedstrijd gaan klinken.
Groetjes Walter
Walt schreef:Bij deze een kleine oproep aan mensen die gisteren deze wedstrijd speakers hebben gehoord. Wat viel jullie op aan het geluid? Wat zou er beter kunnen? Hoe was het laag etc. etc. Mijn eigen ideeën:
- Zelf zit ik eraan te denken om de reflexpoort iets korter te maken (20mm ofzo) dit om de bas iets strakker te krijgen. Het ging gisteren best laag voor zo'n kleine kast maar ik miste zelf wat controle in het laag. Zou demping hier ook nog van invloed zijn?
- De serie weerstand van de tweeter overbruggen met een kleine condensator om nog wat meer tophoog uit de tweeter proberen te halen.
- Er is nog wat budget over, wellicht een iets betere condensator voor de tweeter inzetten of MOX weerstanden i.p.v. cement versies.
- De baffle step correctie, er zat gisteren 2.2mH in samen met 10uF parallel. Tijdens het testen heb ik continu lopen switchen tussen 1.8mH en 2.2mH beide klinken goed. Was de correctie volgens jullie in orde of zal ik de 2.2mH maar afwikkelen naar 2.0mH als compromis?
Groetjes Walter
Walt schreef:2x Scanspeak 15W/8434G00 2x 60.13 euro
(...)
De Scanspeak in een 10 liter reflexkast, zal dan ongeveer -3dB op 50Hz spelen. Qua kast maak ik het simpel en neem ik de afmetingen over van de SCAMO 15 uit Hobbyhifi 2014, kastje is dan ongeveer h=360 x b=180 x d=270mm, reflexpoort aan de zijkant.
Grootste punt van zorg is de kwaliteit van de 2.2mH spoel, uitgaande van een 1.0mm draad (budget is te krap voor meer) luchtspoel is de Rdc rond de 0.80 ohm dus erg hoog.
Chris_T schreef:Een 0.8ohm rdc luchtspoel hoeft helemaal niet slecht te zijn hoor.
Het voordeel daarvan weer is dat het de opslingering rond 100-200hz ietsjes dempt (ontstaat door wisselwerking van de midbass en het filter).
Sowieso zit je met een 3e orde electrisch filter ook al gauw op de 0.7ohm rdc en die zijn er genoeg.
Veel belangrijker voor een strak laag lijkt mij de afstemming.
Walt schreef:Ga jij eigenlijk nog iets aanpassen? Sowieso moet je denk ik die Tritec spoel vervangen door een goedkoper type i.v.m. het budget.
Verder had ik weinig op te merken op de klank van je speaker, ik vond met name het hoog erg fraai. Wellicht dat het mid er iets meer uit zou mogen knallen.
Groetjes Walter
Sound: The Audyn Cap Plus is a nice capacitor! They sound a bit hard and up-front at first and have a sort of midrange haze because they take quite a while to burn-in. But after a few days of normal use they deliver a very spatial sound with lots of depth that only gets better as time passes. Good reproduction of musical nuances. Clarity, depth, detail and openness are there. When I first switched over to these I thought, “this is it!” even though they were fresh from the shelf (but that was a few years ago). They sound a little more mid-range forward compared to the equally good Mundorf Supreme Cap.
Verdict: 9
Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten