luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Berichtdoor Henkjan » di 03 jun 2014, 20:39

puntje jury: wie zetten we daar in? gaan we ook proberen een W in de jury, wegens beoordeling van de WAF, te krijgen? t moeten zo-i-zo mensen zijn die niet mee willen doen, of die we in het nog op te stellen reglement van deelname hebben uitgesloten...

en houden we t puur een ZBA feestje, of nodigen we in principe alle zelfbouwers uit, of ze nou hier actief zijn of niet? (evt zelfs van vlak over over de oostgrens)

Walt

Berichtdoor Walt » di 03 jun 2014, 21:14

Ai, tegenvaller van 7 euro, de Scanspeak woofer die ik in gedachte had heeft wel erg weinig x-max, ik wil ook wat compacter, de 15W-8434G00 is beter geschikt.

Scanspeak tweeter zit er niet meer in dan, ik zit nu te denken aan een Vifa BC25SG-15/04 deze kost 20.41 euro.

Groetjes Walter

metabaron

Berichtdoor metabaron » di 03 jun 2014, 21:26

@ henk jan
Het is toch van zba , sterker ik vind dat het verplicht is een draadje te starten over je eigen project. Ken je lekker gluren bij de buren :rofl:
En het is toch leuk ieder zijn project te bekijken. En eventueel voor de nabouwers als naslagwerk.

@ walter je luidspreker is al klaar denk , alleen nog in elkaar zetten :lagge:

Dennis
Dennis

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » di 03 jun 2014, 21:32

metabaron schreef:Het is toch van zba , sterker ik vind dat het verplicht is een draadje te starten over je eigen project. Ken je lekker gluren bij de buren :rofl:
En het is toch leuk ieder zijn project te bekijken. En eventueel voor de nabouwers als naslagwerk
Mee eens, denk ook niet dat Rudy zit te wachten op 15% korting die dan redelijk oncontroleerbaar door Jan und allemann wordt opgesoepeerd...

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 03 jun 2014, 21:45

Net een stel vrouwen hier :lol:

Het lijkt me zaak eerst gezamenlijk een budget af te spreken waar iedereen zich in kan vinden.
Daarna is het niet zo heel lastig om daar iets in te passen.
Rumoh kan dan misschien best nog wel wat van de prijs af doen aangezien het bij elkaar een redelijk aantal gaat worden.

Technisch is het misschien verstandig drivers te kiezen waar men alle kanten mee op kan.
Een mega hoge Qt (of juist heel laag) is daarom niet zo handig.

Een andere methode kan zou om een jury gewoon speakers te laten kiezen en zie voor de rest maar wat je ermee doet :wink:

mischa72

Berichtdoor mischa72 » di 03 jun 2014, 21:50

Er wordt inderdaad veel ge-emmerd over het budget. Waarom zo krap op de componentenprijs? Stel het budget op € 250,00 voor de set, wil iemand er onder blijven, doet ie dat, hoger is niet toegestaan. Duurder wil niet zeggen dat ie beter klinkt. In de beoordeling kun je dan klassen indelen op kostprijs, eentje onder en eentje boven de 200 euro.

Gr. Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Walt

Berichtdoor Walt » di 03 jun 2014, 21:55

250 euro voor een setje kan ik mee leven! Juist dan heel goed vergelijkbaar met de LBVS qua kosten...

Groetjes Walter

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 03 jun 2014, 22:17

Met een maand of drie zijn we er wel uit denk ik :rofl:
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

John P

Berichtdoor John P » di 03 jun 2014, 22:18

Als Gordon in de jury zit dan doe ik in ieder geval niet mee. [-X
Waar een weg is is ook een omweg.

architect

Berichtdoor architect » di 03 jun 2014, 22:19

tja, wil je veel deelnemers of wil je een aantal enthoussiaste gekken :^o blij maken
ik zou de prijs toch laag houden voor een grotere groep deelnemers?
wel lastig om te bepalen wat een mooie grens is :-k
Spotify + APO EQ - LynxtwoB - MiniDSP - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - open baffle : B&C 18SW115 - Seas Excel W22 - Scanspeak 10F - Mundorf 17D2.2

mischa72

Berichtdoor mischa72 » di 03 jun 2014, 22:25

Zweitse schreef:Met een maand of drie zijn we er wel uit denk ik :rofl:

Haha, dan kunnen we de competitie laten doorlopen tot mei 2015 :twisted:

Gr. Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 03 jun 2014, 22:27

Ik vraag me af of iedereen wel heeft gelezen wat ik op pagina 4 gepost had, dus nog maar even een keertje.

wouter schreef:N.a.v. overleg met Rumoh heeft de kartrekker van de ontwerpwedstrijd een voorstel.

Instapklasse voor de betere luidsprekerbox
Voor ZBA forumleden is er een ontwerpwedstrijd, waarbij we het accent gaan leggen op de klasse van de Low Budget Vloerstaander (kit a 128,- per stuk). Een soort serieuze instapklasse met potentie.
Mocht er interesse zijn om op een luisterdag met meerdere klassen te werken dan is dat prima maar deze ontwerpwedstrijd richt zich op 1 klasse. Het budget moet toereikend zijn dat iedereen die het leuk vindt ook een mogelijkheid ziet mee te doen. Enerzijds moet het bedrag dus niet te hoog zijn, anderzijds wel de ruimte bieden om een stel mooie luidsprekerchassis te kiezen.

Concept en luidsprekerschassis
Wanneer het budget toereikend is om een fatsoenlijk stel drivers te kiezen (niet alleen El Cheapo) kan iedereen deelnemen en zelf bepalen welk luidsprekerconcept wordt gekozen, fullrange of meerweg (2-weg, 2,5-weg, 3-weg, FAST etc.). De WAF zou een rol kunnen spelen, maar liever zie ik een beoordeling op basis van punten waarbij ook het uiterlijk en evt. de WAF punten opleveren. Een 15” 2-weg kan fantastisch klinken maar levert dan waarschijnlijk weer wat punten in voor uiterlijk en WAF. Het zou mooi zijn als deze wedstrijd een aantal concrete ontwerpen oplevert voor bijvoorbeeld beginners op dit forum, zoals de populaire LBV. Maar een monitor of goedkope Open Baffle kan dus ook.

Deelname en bestelling
We zagen deelname aan de wedstrijd als iets voor forumleden die niet professioneel luidsprekers ontwerpen. Nou ja, waarom ook niet eigenlijk. In ieder geval zonder meedingen naar de prijs, is het namelijk extra leuk en leerzaam met topontwerpers erbij. Dus, welkom ‘ter leering ende vermaek’. Met Rumoh is een constructie besproken dat er specifiek voor deelname aan deze ontwerpwedstrijd een kortingsactie geldt. Op deze manier blijft er een realistisch prijsbeeld voor alle ontwerpen, terwijl er geen probleem ontstaat in de verschillende prijzen van webshops.
Het is specifiek bedoeld om deze wedstrijd te steunen en de met ‘ontwerpwedstrijd-korting’ bestelde items moeten ook bedoeld zijn voor deelname aan de wedstrijd.
Waar je bestelt staat vrij, maar bij Rumoh geldt deze korting dus uitsluitend voor deelname aan de wedstrijd. Het is dus niet de bedoeling om je aan te melden voor deelname om vervolgens spullen te kopen die niet in de wedstrijd terugkomen, bijvoorbeeld dure filtercomponenten vanwege de korting bestellen.

Budget
Het wedstrijdbedrag stond op 175,- euro maar was eigenlijk wat krap bij hantering van adviesprijzen.
Er geldt een korting van 15% voor alle componenten bij Rumoh. Wat je bestelt staat vrij, de units liggen niet vast.
Het voorstel is om het wedstrijdbedrag op 206,- euro te zetten, na aftrek van 15% is dit 175,10 euro. Deze exta 25,90 moet een fatsoenlijk filter mogelijk maken wanneer er voor de luxere ‘niet-budget’ drivers gekozen wordt. Een filter kun je naderhand upgraden en voor beginners is 206,- euro te overzien – en goedkoper dan de LBV met ruim 128,-

Beschikbare componenten
Rumoh kan veel leveren, veel meer dan op de webshop te zien is. Van zo’n beetje alle gangbare componenten komt een lijst beschikbaar, met daarbij een prijs zodat je als je het in huis hebt weet hoeveel dit optelt naar het totaalbedrag.

Wedstrijdfases
Het is erg leuk en leerzaam om de diverse projecten goed te kunnen volgen op het forum. Juist de keuzes die gemaakt worden maakt het interessant en leerzaam. En zoals voor elk topic geldt “this tread is worthless without pics!” en de vorderingen zijn natuurlijk leuk om te zien. Wanneer onze Duitse buren een ‘wettbewerb’ hebben zitten er diverse fases in. De eerste fase is het ontwerpen, de tweede fase vaak het bouwen en de derde fase het filteren en daarna de luistersessie. Ik kan me voorstellen dat iemand vanuit materiaaltesten en metingen tot het ontwerp en het bouwen komt, de volgorde hoeft niet perse vast te staan voor de wedstrijd. Toch is het goed om voor het bestellen van materiaal een richtlijn aan te houden wanneer iedereen kan bestellen. Eerder of later kan, maar voor Rumoh is het voor inkoop, voorraadbeheer en levertijden gunstig om te weten wat wanneer komt. We verwachten dat het mogelijk moet zijn om rond september de driverselectie rond te moeten hebben. Als iemand later wil switchen dan moet dat wel mogelijk zijn.

Beoordelen
Het beoordelen van de projecten geschied op 1 dag en het liefst in 1 ruimte, allemaal op dezelfde versterker, kabels en bronnen. Rumoh neemt kwalitatief goede versterkers mee die de verschillen tussen de luidsprekers aan het licht kan brengen. We zullen t.z.t. een locatie kiezen, bijvoorkeur centraal in het land, die een acceptabele akoestiek heeft en voldoende ruimte voor de diverse ontwerpen. Waarschijnlijk is het verstandig om hiervoor een dag te organiseren, op een luisterdag ontbreekt het vaak aan rust en tijd. Wat belangrijk is, is dat niet ieder met een eigen audio installatie z’n luidsprekers wil laten horen. Het ontwerp betreft dus een passief systeem dat op een stereoset (waarschijnlijk zonder bi-wiring) wordt aangesloten.

N.a.v. van het lijstje van Walt heb ik met Rumoh nog even overlegt. Een SS 2-weg is leuk, maar het budget is eigenlijk net te krap met 206,- euro - 15% ontwerpwedstrijdkorting = de aanvankelijk genoemde 175,- euro totaal. Die 206,- stereo en 103,- mono drijft de creativiteit wel op. Persoonlijk vrees ik dat de budgetdrivers het gewoon niet gaan redden tegen een woofer van 50+ en een tweeter van 30+ maar dat zullen we vanzelf merken. En dit ging uiteraard niet alleen omdat Walt het graag wilde, ik zie namelijk dat hij al flexibel afgestapt is van de SS 2-weg eis.

Budget aanpassen?
Voorstel voor budget: verhogen van 103 naar 115,- per kant?
We hanteren hierbij de rumoh prijzen (dus zonder korting) voor units en filtermaterialen etc. Er komen a.s.a.p. lijsten aan met filtercomponenten, ca. 4x zo veel als de webshop nu heeft is eenvoudig mogelijk. Rumoh geeft aan veel te kunnen leveren (ik vroeg naar de Gradient Select i.v.m. een 3-weg). Voor de wedstrijd geld een korting van 15% dus die 115 euro wordt dan 97,75. Maar als het ontwerp in de webshop komt, net als de LBV a 128,53, krijgt het ontwerp de 'normale' prijs.

Jury... misschien gewoon gezamenlijk beoordelen, behalve je eigen speaker. Het blijkt nog niet zo eenvoudig wat start randvoorwaarden vast te stellen, het beoordelen komt nog wel. We gaan er uit komen. Ik merk nu al enthousiasme, dat is GAAF!

Ik wil Henkjan wel even vragen of ik de openingspost kan beheren/krijgen zodat ik o.a. een poll kan starten etc.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 03 jun 2014, 22:31

Maak gewoon drie categorieën, €150, €250 en €350, iedereen blij :mrgreen:

John P

Berichtdoor John P » di 03 jun 2014, 22:33

Psychologisch is 100 Euro een duidelijke grens voor beginners. Nu blijkt, dat het niet mogelijk is om de betere chassis te gebruiken voor dit bedrag. Nu kun je stellen dat een instapper ook iets goedkopere chassis kan gebruiken. De praktijk wijst echter uit, dat degenen die een kant en klaar ontwerp willen en zich niet willen verdiepen in meten en simuleren, slechts eenmaal een paar boksen bouwt. Na twintig jaar, als de kinderen de deur uit zijn misschien nog een keer. Ik denk dat die mensen liever 125 euro uitgeven als ze een gegarandeerd goed resultaat krijgen. Ook de vrijheid die een hoger budget oplevert om je te concentreren op de eisen en mogelijkheden van een LBVS-opvolger in plaats van accountantje te spelen is volgens mij wel een voordeel voor het ontwerp. Als uiteindelijk blijkt dat het toch voor 100 euro kan dan is dat helemaal mooi, dan heb je geld over voor de kamerplant die in het kader van de WAF extra punten scoort.
Waar een weg is is ook een omweg.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 03 jun 2014, 22:39

Wat een cool idee, dikke duim omhoog ! Zeker het moeten stoeien met budget-keuzes spreekt me zeer aan, en met mij zeker weten meer :).

Bemoei me er verder niet mee. Behalve dat ik vind, dat de organisator (Wouter) de randvoorwaarden hoort te STELLEN, evt na een korte inventarisatie. Groepsgewijs kom je hier 100% gegarandeerd niet uit.

Wouter, ik zou een datum aangeven wanneer de inventarisatie stopt, en na die datum een take-it-or-leave-it voorstel neerleggen.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 03 jun 2014, 22:39

Zweitse schreef:Maak gewoon drie categorieën, €150, €250 en €350, iedereen blij :mrgreen:

Doen er dadelijk 3 mensen mee, ieder in een verschillende categorie.
Hebben we ook geen jury nodig :mrgreen: :mrgreen:

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 03 jun 2014, 22:48

pappaleo schreef:
Zweitse schreef:Maak gewoon drie categorieën, €150, €250 en €350, iedereen blij :mrgreen:

Doen er dadelijk 3 mensen mee, ieder in een verschillende categorie.
Hebben we ook geen jury nodig :mrgreen: :mrgreen:

Top toch, doe ik wel mee in de duurste klasse :mrgreen:

architect

Berichtdoor architect » wo 04 jun 2014, 7:26

MarcoSQ schreef:Wat een cool idee, dikke duim omhoog ! Zeker het moeten stoeien met budget-keuzes spreekt me zeer aan, en met mij zeker weten meer :).

Bemoei me er verder niet mee. Behalve dat ik vind, dat de organisator (Wouter) de randvoorwaarden hoort te STELLEN, evt na een korte inventarisatie. Groepsgewijs kom je hier 100% gegarandeerd niet uit.

Wouter, ik zou een datum aangeven wanneer de inventarisatie stopt, en na die datum een take-it-or-leave-it voorstel neerleggen.

goed plan :goedzo:

ik vraag me af of categorieën praktisch zijn, volgens mij moeten we keuzes maken
Spotify + APO EQ - LynxtwoB - MiniDSP - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - open baffle : B&C 18SW115 - Seas Excel W22 - Scanspeak 10F - Mundorf 17D2.2

RumoH
ZA-sponsor: RumoH

Berichtdoor RumoH » wo 04 jun 2014, 7:31

Walt schreef:Volgens Wouter kan Rumoh meer leveren dan nu op de website staat, er zou nog een lijstje van komen. Ik zou sowieso wel bij Rumoh bestellen natuurlijk, 15% korting is niet gek!

Ik vind de eerder genoemde 103 euro per kant een zeer leuk uitgangspunt, misschien daar maar van uitgaan?

Groetjes Walter

Lijsten wordt aan gewerkt, IT lijst bijna klaar, Jantzen Audio ....nog 6000 spoelen te gaan :think: .......
Transducerlab, Wavecor, Jantzen Audio, ClarityCap, Audax

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 04 jun 2014, 7:37

RumoH schreef:Lijsten wordt aan gewerkt, IT lijst bijna klaar, Jantzen Audio ....nog 6000 spoelen te gaan :think: .......

Zet hem op, je kunt het, de dag is nog lang :wink:

RumoH
ZA-sponsor: RumoH

Berichtdoor RumoH » wo 04 jun 2014, 7:42

wouter schreef:
Budget aanpassen?
Voorstel voor budget: verhogen van 103 naar 115,- per kant?
We hanteren hierbij de rumoh prijzen (dus zonder korting) voor units en filtermaterialen etc. Er komen a.s.a.p. lijsten aan met filtercomponenten, ca. 4x zo veel als de webshop nu heeft is eenvoudig mogelijk. Rumoh geeft aan veel te kunnen leveren (ik vroeg naar de Gradient Select i.v.m. een 3-weg). Voor de wedstrijd geld een korting van 15% dus die 115 euro wordt dan 97,75. Maar als het ontwerp in de webshop komt, net als de LBV a 128,53, krijgt het ontwerp de 'normale' prijs.

Op de achtergrond hebben Wouter en ondergetekende alwel overleg over het een en ander

Vergeet niet, de €128 prijs van de LBVS omvat wel een totaalprijs, dus inclusief alles, drivers, filters, kabel, afdichting, terminals, baspoort, demping etc.
Maak je het kaal, alleen drivers en filters, dan kom je in de richting van de €100

Rudy
Transducerlab, Wavecor, Jantzen Audio, ClarityCap, Audax

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 04 jun 2014, 8:45

Ik kan leven met die 103 euro. Het moet natuurlijk wel een beetje een uitdaging zijn.

Het materiaal dat er niet toe doet moet je niet meetellen. Je maakt mij niet wijs dat dat een luidspreker die op de tweede plaats eindigt op de eerste plaats terecht zou komen als er gouden terminals in plaats van aansluitklemmetjes gebruikt zouden worden. En iedere luidspreker heeft aansluitingen nodig, dus dat onderscheidt de ene ook niet van de ander.

Het bouwmateriaal zou ik buiten beschouwing laten. Als ik een anderhalve meter hoog systeem bouw, dan kost dat me meer dan een monitortje van 30cm. Als je dat gaat budgetteren, dan komt iedereen met een klein monitortje en smoor je de creativiteit.

En het ander materiaal, zoals een baspoort. Als ik die koop trekt dat bijvoorbeeld 7,50 uit mijn budget, maar als ik een stuk grijze pvc pijp gebruik, telt dat dan ook mee, of als ik de baspoort integreer in mijn ontwerp als een sleuf en een extra MDF paneeltje?

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 04 jun 2014, 8:55

pappaleo schreef:Ik kan leven met die 103 euro. Het moet natuurlijk wel een beetje een uitdaging zijn.

Het materiaal dat er niet toe doet moet je niet meetellen. Je maakt mij niet wijs dat dat een luidspreker die op de tweede plaats eindigt op de eerste plaats terecht zou komen als er gouden terminals in plaats van aansluitklemmetjes gebruikt zouden worden. En iedere luidspreker heeft aansluitingen nodig, dus dat onderscheidt de ene ook niet van de ander.

Het bouwmateriaal zou ik buiten beschouwing laten. Als ik een anderhalve meter hoog systeem bouw, dan kost dat me meer dan een monitortje van 30cm. Als je dat gaat budgetteren, dan komt iedereen met een klein monitortje en smoor je de creativiteit.

En het ander materiaal, zoals een baspoort. Als ik die koop trekt dat bijvoorbeeld 7,50 uit mijn budget, maar als ik een stuk grijze pvc pijp gebruik, telt dat dan ook mee, of als ik de baspoort integreer in mijn ontwerp als een sleuf en een extra MDF paneeltje?

Ik zou het inderdaad beperken tot unit, spoel, condensator en weerstand, de rest lekker vrij laten.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 04 jun 2014, 12:20

wouter schreef:Ik wil Henkjan wel even vragen of ik de openingspost kan beheren/krijgen zodat ik o.a. een poll kan starten etc.
ik heb maar een separaat subforum gemaakt, kan je bv diverse polls starten enzo

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 04 jun 2014, 15:42

pappaleo schreef:Ik kan leven met die 103 euro. Het moet natuurlijk wel een beetje een uitdaging zijn.

Goed punt!
Een baspijp zou inderdaad niet binnen het budget hoeven vallen want anders krijg je inderdaad dat je dan maar dit met plaatmateriaal of PVC zou willen oplossen om de kosten van de BR pijp uit te sparen. Dat is gewoon moeilijk doen, goed punt.

Wat maakt nu uit voor de klank? Aansluitingen amper, maar demping weldegelijk. Het nadeel van de LBV is dat de kosten van bitumen en pritex de kosten aardig laten oplopen (ik vroeg me al af hoe je met 60,75 aan drivers op 128,53 komt). En als demping niet mee telt zou je los kunnen gaan met damping 10/30 en twarron. Dat gaat echt wel verschil maken in geld en in klank lijkt me.

Met het budget op 115,- moet het mogelijk zijn de filtertopologie te kiezen die een fatsoenlijk filter mogelijk maakt. Uiteraard kan iedereen zelf bepalen bij het nabouwen om voor een mid- of high-end filter te kiezen. Het is voor de wedstrijd eenvoudig: kies je duurdere drivers dan houd je minder over voor het filter.

Er was nog een voorstel van punten aftrek bij budgetoverschrijding. Het gaat om de creativiteit. Het oprekken van het budget maakt m.i. dat de onderste klasse drivers weinig kans meer maken.

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”