Luidspreker ontwerp wedstrijd 2020

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Luidspreker ontwerp wedstrijd 2020

Berichtdoor wouter » zo 24 mar 2019, 17:14

SSassen schreef:
wouter schreef:Hij bouwde eens met budget visaton drivers dus kan het wel. Alleen nooit openbaar voltooid hier

Mja, met 300 euro aan spuitwerk voor de kasten, de balans was daar wel een beetje zoek :D

huh, die had je zelf toch lopen polijsten?
Ik betaal voor spiegelgladde keukenfronten 110,- ex de vierkante meter, mits kwaliteits MDF gebruikt is.

En rectificatie: inmiddels voltooid!

jorencanisius
Ook commercieel actief

Berichtdoor jorencanisius » zo 14 apr 2019, 17:17

wouter schreef:
jorencanisius schreef:Beste Forumleden,

Nieuw hier, maar ik doe mee met de wedstrijd!

Leuk!

Maar omdat het je eerste bericht is, wat is zoals wat je leuk vindt om te bouwen? Nog geen eerdere topics hier, en hoe meer zielen hoe meer.... inspiratie! :mrgreen:

Ik bouw vooral compacte monitors (2-2.5-3weg) van MDF met ronde of afgeschuinde kanten. Ik zou graag wat experimenteren met andere vormen en 'time aligned' kasten maar daar heb ik momenteel de bouwgelegenheid niet voor

WrineX

Berichtdoor WrineX » ma 27 mei 2019, 19:40

Lijkt me super leuk om te doen met name met een vast maximum bedrag, maar eigen drivers zijn dus niet toegestaan begrijp ik ? :(

wie vind de beste goedkope drivers, en kan een goed klinkend filter maken.

WrineX

Berichtdoor WrineX » ma 27 mei 2019, 19:45

pappaleo schreef:Een van de dingen waar iets over gezegd moet worden is de prijs van de onderdelen.
Ik heb bijvoorbeeld een paar units in gedachten die opgeteld voor € 136,20 bij Rumoh op de prijslijst staan. Blijft er € 13,80 over voor een filter. (prijzen per speaker)
Ga ik een beetje googelen, dan kom ik bij diverse leveranciers op € 117,70. Nu blijft er € 32,30 over voor een filter.

Wat is de referentie? Ikzelf schaf(te) de units sowieso aan bij Rudy, maar budgettechnisch heb ik dan een probleem. En hoe ga je om met prijzen die zakken of stijgen tussen nu en februari 2020. Heb je je ontwerp af, dan stijgt de prijs ineens boven het budget uit.

lijkt me niet zo moeilijk. blijft gewoon binnen dat bedrag. wil je de dure drivers gebruiken houd je niks over.... ik snap niet wat het probleem is. voor 350 euro aan materialen kun je makkelijk iets moois maken denk ik.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 27 mei 2019, 19:47

WrineX schreef:Lijkt me super leuk om te doen met name met een vast maximum bedrag, maar eigen drivers zijn dus niet toegestaan begrijp ik ? :(

wie vind de beste goedkope drivers, en kan een goed klinkend filter maken.

Tuurlijk mag je wel zelfbouw drivers gebruiken! Materiaal kosten opvoeren en klaar :goedzo:
NU 3 CA VERSTERKERS KLAAR, OP NAAR NR. 4 & 5!
COPPER PROJECT SPEAKERS (KLAAR)
LONGTERM; PASS ALEPH X
Setup; Copper Project, ZBA CA versterker & Yamaha WXC50 streaming DAC

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 27 mei 2019, 20:02

Als je het goed documenteert en wellicht zelfs te koop aanbiedt zou ik er geen moeite mee hebben. Tenzij iemand een hele productielijn overneemt. Nabouwbaarheid is niet het enige leuke dat zo'n wedstrijd oplevert, vooral heeeeeel veel inspiratie en betrekkelijk veel zorg voor ontwerpen in een lagere prijsklasse. En dat is dan weer leuk voor iedereen om van te leren en te genieten.

Harde eis? Ik weet het niet, maar ik zou er geen moeite mee hebben - tenzij het de spuigaten uit zou lopen. Bijvoorbeeld door te rekenen met een billijk bedrag voor de zelfbouwunit die in dit geval een tweeter vervangt. Anders heb je ineens vet veel geld over voor een woofer misschien, en dat kan dan wel onredelijk worden.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 27 mei 2019, 20:04

WrineX schreef:
pappaleo schreef:Een van de dingen waar iets over gezegd moet worden is de prijs van de onderdelen.
Ik heb bijvoorbeeld een paar units in gedachten die opgeteld voor € 136,20 bij Rumoh op de prijslijst staan. Blijft er € 13,80 over voor een filter. (prijzen per speaker)
Ga ik een beetje googelen, dan kom ik bij diverse leveranciers op € 117,70. Nu blijft er € 32,30 over voor een filter.

Wat is de referentie? Ikzelf schaf(te) de units sowieso aan bij Rudy, maar budgettechnisch heb ik dan een probleem. En hoe ga je om met prijzen die zakken of stijgen tussen nu en februari 2020. Heb je je ontwerp af, dan stijgt de prijs ineens boven het budget uit.

lijkt me niet zo moeilijk. blijft gewoon binnen dat bedrag. wil je de dure drivers gebruiken houd je niks over.... ik snap niet wat het probleem is. voor 350 euro aan materialen kun je makkelijk iets moois maken denk ik.

Je mist mijn punt. Gedurende het ontwerp zal je zien dat de prijzen niet gelijk blijven. En iets maken voor €200 terwijl het budget €350 is om de marge op te vangen vind ik ook niks.

Maar eigenlijk ben ik wel klaar met die wedstrijdjes.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 27 mei 2019, 20:11

Dat snap ik, jij hebt de wereld ook verrijkt met je ontwerpen. Ik heb er zo veel van geleerd, en jij bent bij mij geweest om me op weg te helpen met Arta, terwijl je dat eerst ook zelf onder de knie moest krijgen.
Al stopte jij volledig met bouwen, dan nog blijft jouw erfenis hier nog heel lang waardevol.

En dat is wel wat die dingen hebben opgeleverd, al weet ik dat ik pas weer eens kom kijken wanneer ik iets af heb. Niet wanneer in de intentie heb ;-)
En helaas ben ik daarvoor gewoon te veel met andere projecten bezig, maar komend jaar wil ik ook weer lekker aan de slag met zelfbouw audio.

beijert

Berichtdoor beijert » ma 27 mei 2019, 20:17

De prijzen die waarvoor een ieder ze op dat moment kan kopen gelden toch? Ik betrek een deel van mijn units van eBay en als de prijzen in een jaar stijgen is dat jammer.
Mark

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 27 mei 2019, 20:19

Ik kan mundorf AMT van mijn buurman overnemen voor €15 perstuk

WrineX

Berichtdoor WrineX » ma 27 mei 2019, 20:21

pappaleo schreef:
WrineX schreef:

Je mist mijn punt. Gedurende het ontwerp zal je zien dat de prijzen niet gelijk blijven. En iets maken voor €200 terwijl het budget €350 is om de marge op te vangen vind ik ook niks.

Maar eigenlijk ben ik wel klaar met die wedstrijdjes.

hmm mjah meeste drivers verschillen niet zo extreem gedurende de tijd. je kunt anders ook zeggen, we houden prijsjes aan van bekende drivers van een en de zelfde site ? partsexpress bijv. zo kun je op eigen gemak te duur kopen of goedkoop scheelt alleen in je eigen portemonnee.

volgens mij heb ik nog nooit een set luidsprekers gemaatk zover die meer dan 350 euro koste aan materialen dus.. moet te doen zijn lijkt me

beijert

Berichtdoor beijert » ma 27 mei 2019, 20:24

pappaleo schreef:Ik kan mundorf AMT van mijn buurman overnemen voor €15 perstuk

Ik ook?
Mark

John P

Berichtdoor John P » ma 27 mei 2019, 20:25

Als jij ze niet wil dan neem ik ze wel over. Ik vind dit soort discussies een beetje van het niveau: het is niet bekend hoeveel afwijking de voetbal mag hebben van een perfecte bol dus kunnen wij niet trainen voor de wedstrijd. Bij deze prijzen is aandacht en vakmanschap belangrijker als een euro meer en minder. Als je zelf een driver maakt (kan ik niet) bepaal je ook wat je die driver waard vindt. Als je die driver een tientje waard vindt dan heb je weinig vertrouwen in je werk.
Waar een weg is is ook een omweg.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 27 mei 2019, 20:30

Laten we er niet over vallen, we weten wie het zegt: Pappaleo, winnaar van de eerste wedstrijd, wellicht zelfs met 2 projecten. En ik heb de isobarix nooit gehoord, maar ook dat ontwerpproces was weer heel gaaf. Al met al was er ontzettend veel te leren. Dus als Pappaleo niet mee wil doen hoeft daar toch niet meteen een hele discussie over te ontstaan. Dre was ook klaar met de wedstrijdjes, en bouwt nog steeds heel mooie dingen.

Wie mee wil doen kan zich heus wel voegen naar de kaders, die zijn helder zat.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 27 mei 2019, 20:34

+1 ik snap de zuurgraad ook even niet?
LONGTERM; PASS ALEPH X

WrineX

Berichtdoor WrineX » ma 27 mei 2019, 20:37

John P schreef:Als jij ze niet wil dan neem ik ze wel over. Ik vind dit soort discussies een beetje van het niveau: het is niet bekend hoeveel afwijking de voetbal mag hebben van een perfecte bol dus kunnen wij niet trainen voor de wedstrijd. Bij deze prijzen is aandacht en vakmanschap belangrijker als een euro meer en minder. Als je zelf een driver maakt (kan ik niet) bepaal je ook wat je die driver waard vindt. Als je die driver een tientje waard vindt dan heb je weinig vertrouwen in je werk.

hmm ik denk dat zelf een waarde er aan plakken sowieso een probleem wordt. vraag toch ook niet hoeveel uur iemand heeft lopen fineren. en dan +200 rekenen. dan moet de kosten van het fineer gerekend worden. ik snap dat mensen die wel drivers maken dan een geld voordeel zouden kunnen hebben..... maar anders vallen dingen als elektrostaten per definitie af. wat ik raar zou vinden.
Het is een luidspreker bouw wedstrijd en daar vallen vele facetten onder maar net wat je zelf belangrijk acht. als ik het reglement zie zou ik niks fineren en puur praktisch bouwen als je wat extra's wil overhouden voor een dure driver bijvoorbeeld :)

best moeilijk zon wedstrijd in goede banen leiden :) hihi

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 27 mei 2019, 21:33

hangt er vanaf of mensen mee willen doen een mooi kitje te ontwerpen, open source, of dat ze liever discussiëren ;-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 28 mei 2019, 8:10

Wat moeilijk allemaal weer mensen, kijkt toch allemaal niet zo nauw, laten we proberen er een leuk en leerzaam evenement van te maken. Volgens mij is alles wat genoemd is afgevangen in de voorwaarden. Nogmaals als iemand de boel wil belazeren kan dit zeker, maar ik ga er vanuit dat we dit als 'collega's onder elkaar' niet doen.

@WrineX: ja gewoon meedoen, lees svp nog even de voorwaarden, 1e post van dit draadje (bv behuizing telt niet mee met de kostprijs, waardering, etc). Kan ik je als deelnemer noteren?
@Leo: doe je wel of niet mee?

wol5455

Berichtdoor wol5455 » di 28 mei 2019, 8:46

Als ik het goed begrijpt wordt de versterker een Hypex ,welke?
De streamer of cd spelen is die ook bekent.
En als ik mee doet magt ik mijn luidspreker kabel mee nemen wat in de handel te koop is en aan sluiten op mijn speakers.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 28 mei 2019, 8:51

wol5455 schreef:Als ik het goed begrijpt wordt de versterker een Hypex ,welke?
De streamer of cd spelen is die ook bekent.
En als ik mee doet magt ik mijn luidspreker kabel mee nemen wat in de handel te koop is en aan sluiten op mijn speakers.

In de startpost staat;

Hypex NC400 versterker
Aansluiting via 4mm banaan, kabel zal voor iedereen hetzelfde zijn dus, evenals de bron denk ik zo.
Er worden 3 nummers gedraaid per set, die zijn in een eerdere poll al gekozen volgens mij.
LONGTERM; PASS ALEPH X

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 28 mei 2019, 9:25

Exactement :goedzo:

WrineX

Berichtdoor WrineX » do 30 mei 2019, 20:31

Barry2001 schreef:Wat moeilijk allemaal weer mensen, kijkt toch allemaal niet zo nauw, laten we proberen er een leuk en leerzaam evenement van te maken. Volgens mij is alles wat genoemd is afgevangen in de voorwaarden. Nogmaals als iemand de boel wil belazeren kan dit zeker, maar ik ga er vanuit dat we dit als 'collega's onder elkaar' niet doen.

@WrineX: ja gewoon meedoen, lees svp nog even de voorwaarden, 1e post van dit draadje (bv behuizing telt niet mee met de kostprijs, waardering, etc). Kan ik je als deelnemer noteren?

ja hoor ik wil wel meedoen, bouw toch al dingen :) kunnen we net zo goed mee doen. onder het bedrag blijf ik toch wel.... kan niet meer uitgeven dan dat ik heb haha :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 30 mei 2019, 23:39

Elk nadeel hep z'n voordeel
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 31 mei 2019, 9:27

WrineX schreef:
Barry2001 schreef:Wat moeilijk allemaal weer mensen, kijkt toch allemaal niet zo nauw, laten we proberen er een leuk en leerzaam evenement van te maken. Volgens mij is alles wat genoemd is afgevangen in de voorwaarden. Nogmaals als iemand de boel wil belazeren kan dit zeker, maar ik ga er vanuit dat we dit als 'collega's onder elkaar' niet doen.

ja hoor ik wil wel meedoen, bouw toch al dingen :) kunnen we net zo goed mee doen. onder het bedrag blijf ik toch wel.... kan niet meer uitgeven dan dat ik heb haha :)

Welkom! Ik heb je genoteerd als deelnemer nr 12.

Vanaf vandaag nog 3 maand de tijd om je aan te melden voor de wedstrijd mensen :relax:

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 mei 2019, 17:59

Nu lees ik in de openingspost dat het de bedoeling is dat er een topic over bijgehouden wordt, maar op dat van Sander na is het nog erg leeg? :think: en om eerlijk te zeggen is Sanders topic nou ook geen schat aan info :-&
LONGTERM; PASS ALEPH X

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”