Desoldeerlint

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

PimDriessen

Desoldeerlint

Berichtdoor PimDriessen » di 11 dec 2018, 13:18

Beste Forum leden,
Heeft iemand op dit Forum wel eens gewerkt met dit Desoldeerlint van Velleman ?.
Groet,
Pim
ScreenShot1366.bmp
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Matthijs1969

Re: Desoldeerlint

Berichtdoor Matthijs1969 » di 11 dec 2018, 15:11

Hoi Pim,

Niet bekend met het merk Velleman maar wel met een ander merk en dat werkt erg prettig,

Wel kost het wat warmte om het tin door het lint vloeibaar te krijgen, dus bij hele lage Watt bout en een dunne soldeerstift zal er een grens van werkbaarheid aan zitten, gelukkig is het verkrijgbaar in verschillende breedtes ... maar met genoeg vermogen heb paar seconde een koperbaan op de printplaat netjes leeg.

Mvg, Matthijs

Ps. Zal zo even foto maken van lint dat ik gebruik.

EDIT:
Nope het is merkloos maar geeft een lekker rook geurtje bij opzuigen van de tin O:)

FCF55A2A-9608-41D6-8655-744D8A7BA7A3.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 11 dec 2018, 15:32

Yup, het is er in vele merken, soorten/kwaliteiten en breedten. Truc is wel om de juiste breedte te kiezen voor het reinigen van het beoogde soldeerwerk. Voor point to point met veel tin is het niet geschikt. Kun je beter een tinslobberaar voor nemen. Het is echt bedoeld voor PCB's. Als richtlijn: 1,5mm - 2mm breed voor TH werk en voor smd < 1mm breed. Berg het wel goed en schoon op. Als het koper oxideert op den duur dan werkt het (bijna) niet meer.
Peter de Jong

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » di 11 dec 2018, 16:37

Hoi Matthijs, Pjotr,
Het product ken ik natuurlijk, het ging mij specifiek om het Desoldeerlint van op de foto.
Groet,
Pim

Lucas84

Berichtdoor Lucas84 » ma 27 mei 2019, 23:29

Chem-Wik is voor mij de enige die ik nog gebruik.

Heb vele merken litze gebruikt en geen enkele werkt zo goed als Chem-Wik.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 28 mei 2019, 8:35

Als je die van Chemtronics bedoelt, +1. Niet zo lang geleden 10 rolletjes Duratool gekocht: troep, onbruikbaar, weggegooid geld. Toch maar weer een paar rolletjes Chemtronics gekocht, weer als vanouds.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 28 mei 2019, 9:14

Ik werk uiteraard veel met desoldeerlint, het is een prettige manier om componenten los te solderen, ik vind dat een mechanisch pompje te harde klappen los kan laten op de print en het werkt te onhandig.
Heel vroeger met een elektrische zuiger gewerkt op mijn werk, maar deze zelf nooit aangeschaft
ZBA donateur.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 28 mei 2019, 9:23

Nou op mijn huidige werk hebben ze dus een verwarmde tinzuiger, alleen voor trough hole spul natuurlijk, maar dat werkt als een malle.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 28 mei 2019, 9:29

Shadow schreef:Nou op mijn huidige werk hebben ze dus een verwarmde tinzuiger, alleen voor trough hole spul natuurlijk, maar dat werkt als een malle.

Dat is gewoon het allerbeste, daar kan , zoals ik zelf al aangaf, niets tegenop.
edit: dat blijkt niet meteen uit mijn tekst trouwens, maar er gaat dus niets boven elektrisch.
ZBA donateur.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 28 mei 2019, 10:12

Barry2001 schreef:Als je die van Chemtronics bedoelt, +1. Niet zo lang geleden 10 rolletjes Duratool gekocht: troep, onbruikbaar, weggegooid geld. Toch maar weer een paar rolletjes Chemtronics gekocht, weer als vanouds.

Klopt, die Chinese en andere imitatie meuk links laten liggen. Het vloeimiddel wat in Chemtronics zit is wel veel agressiever. Nadeel is dan dat je soldeerpunten snel slijten. Die verhitte tinslobberaars zijn ook niet alles. Het zuigmondje is meestal dermate geoxideerd dat het slecht thermisch contact maakt en de verbinding onvoldoende verhit.
Peter de Jong

Terug naar “Solderen, etc”