kleine spuitkabine
Moderator: Beheerdersteam
-
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 24226
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
kleine spuitkabine
heeft iemand wel eens een mini spuitkabine gezien? groot genog voor een luidspreker, maar klein genoeg om in een hoek van de zolder te passen
-
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12375
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
- Locatie: zuidhorn
Re: kleine spuitkabine
mijn vader spuit luidsprekers en alles gewoon buiten, maarja wel een slimme ingeving. idee, gebruik een oude douche cabine en pas m aan met afzuiging enz;)
pico tango rulez
no life without music
ZBA: zelfstandig bewerkelijke arbeid

no life without music
ZBA: zelfstandig bewerkelijke arbeid


-
- Berichten: 6465
- Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
- Locatie: Amsterdam
Klikkerdeklik
[img]http://img141.imageshack.us/img141/7351/cabine1pd3.png[/img]
Klikkerdeklik
Klikkerdeklik
Klikkerdeklik
[img]http://img502.imageshack.us/img502/2815/cabine2jl7.png[/img]
Klikkerdeklik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door SARK op wo 03 dec 2014, 21:30, 3 keer totaal gewijzigd.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------

Thank you, Master Control.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Thank you, Master Control.
-
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 24226
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
-
- Berichten: 6465
- Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
- Locatie: Amsterdam
Ik heb er zelf ook al eens aan zitten/lopen/liggen denken om zoiets te maken (ook handig als schuurcabine om het stof binnen te houden, wel met afzuiginstallatie natuurlijk
), ik kwam steeds op een constructie met latten en bouwplastic uit. Die vaste cabines zijn natuurlijk erg mooi (zoals die van het tweede plaatje) maar je zit meteen vast aan een maximum grootte van je werkstuk, als je nu een lattenconstructie maakt in koppelbare segmenten ... et voila (even makkelijk gezegd) een variabele en demontabele spuitcabine.

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------

Thank you, Master Control.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Thank you, Master Control.
-
- Berichten: 21198
- Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
- Locatie: bollenstreek
-
- Berichten: 2029
- Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
- Locatie: peer belgium
Die vraag heb ik Wowly ook al eens gestelt om zoiets te doen.Beroepshalve ben ik natlakspuiter(om het in ABN te zeggen)en om een spuitcabine filter te bouwen is al geen probleem(paintstop en verffilter)daar ik het nodige heb op het werk.Ik moet het alleen nog uitwerken en dan kan ik eventueel mijn dienste aanbieden voor DIY.
Patrick
Patrick
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
- Locatie: Scheemda
-
- Berichten: 4011
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
vroeger deed ik het spuitwerk van mijn gitaren ook op zolder.
Daarvoor gebruikte ik een plastic hoes die normaal gebruikt werd om een pallet mee in te pakken.
Die was 2 meter hoog op 140x100cm.
Als afzuigsysteem gebruikte ik zo'n Kärcherachtige stofzuiger. Voor de inlaatlucht sneed ik een U-vorm in het plastik.
Zelf ging ik dan volledig ingepakt in de selfmade kabine staan.
Met ingepakt bedoel ik zo'n wit spuitpak, plastic handschoenen, tape tussen pak en handschoenen, een muts en een heus gasmasker met carbon filter.
Een 2000W halogeenlamp stond buiten opgesteld.
Daarvoor gebruikte ik een plastic hoes die normaal gebruikt werd om een pallet mee in te pakken.
Die was 2 meter hoog op 140x100cm.
Als afzuigsysteem gebruikte ik zo'n Kärcherachtige stofzuiger. Voor de inlaatlucht sneed ik een U-vorm in het plastik.
Zelf ging ik dan volledig ingepakt in de selfmade kabine staan.
Met ingepakt bedoel ik zo'n wit spuitpak, plastic handschoenen, tape tussen pak en handschoenen, een muts en een heus gasmasker met carbon filter.
Een 2000W halogeenlamp stond buiten opgesteld.
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
- Locatie: Helmond
Ff geleden dat ik nog eens bericht plaatste
Ik kwam toevallig voorbij en zag dit. Ik heb nog ff niet de tijd genomen al die verdere linkjes door te pluizen.
Toch wel een paar tip(jes )
Ik weet ff niet waarmee gespoten gaat worden. Een spuitbus of met een verfpistool? In geval van laatste neem ik aan dat er ook wat meer gespoten gaat worden... (Bedenk trouwens dat een conventioneel pistool zeer veel lucht vraagt. Niet alle compressors trekken dat heb ik begrepen.
Voor de afzuiging:
In industriele spuitcabines wordt gangbaar met ca 0,3 m/s lucht verplaatsing voor de verversing gehanteerd over het totale oppervlak (vloer of 1 van de wanden)
Een eenvoudig rekensommetje levert dan al gauw interessante waarden voor je noodzakelijke capaciteit van ventilatie op. Daarbij graag de lucht voordat het naar buiten gaat inderdaad door een filter halen (vindt de ventilator ook fijn) en graag je installatie wel EX uitvoeren. (Ik neem aan dat de meeste met een solventhoudende lak gaan werken en dan wil je liefst geen grapjes met ontstekingen en het vervolg daar op:twisted: )
Serieuze mod aan: Ik zet dit toch hier voor de zekerheid als waarschuwing. Je moet de risico's wel gechecked hebben. Er zijn nogal eens cabines de lucht ingegaan. Serieuze mod uit.
Als je maar kleine hoeveelheden lak gaat spuiten, kan je wel met iets minder luchtverversing volstaan. Maar je zal er van verschieten als je met een conventioneel verfpistool gaat spuiten hoe je ruimte komt vol te hangen
Verder zijn die veiligheidsmiddelen die Asterduc aangeeft geen overbodige luxe. (Verfdeeltjes moet je simpelweg niet inademen!! Ga je met een 2K aflak, bijvoorbeeld voor een vernislaag denk ook aan bescherming van je ogen. Het isocyanaat wat in een 2K polyurethaan zit, reageert graag met vocht)
Oja, open deur dat wat je afzuigt, je ook moet zien in te blazen
Dan miss nog een tip, stof.
Dus wat je inblaast moet stofvrij zijn en je ruimte ook (Dat is nog best lastig
Eventueel zou je vlak voor spuiten je ruimte nog wat in kunnen innevelen met een plantenspuit (nadat je uiteraard de ruimte zover mogelijk stofvrij hebt gemaakt.) Zodat achtergebleven stof minder kans tot dwarrelen krijgt en een beetje vastgehouden wordt.
Verlichting is ook belangrijk, (industrieel gaat tot 1000 lux). Maar zorg voor een goede uitlichting, dat je niet verblind wordt, of schaduwingen gevormd worden. Als je zelf iets bouwt neem dan geen TL 33 (koud wit, maar bv 840 of nog beter 965 Daglicht kleur). Handig is de verlichting buiten de cabine te plaatsen. (Vanwege EX, brandgevaar)
Maar kort samengevat: om het goed te doen is nog best lastig. Maar als je met een paar zaken rekening houdt..
Ik hoop hiermee niemand te ontmoedigen, maar inderdaad een paar handvaten aan te reiken.
Groeten en succes,
Wido

Ik kwam toevallig voorbij en zag dit. Ik heb nog ff niet de tijd genomen al die verdere linkjes door te pluizen.
Toch wel een paar tip(jes )

Ik weet ff niet waarmee gespoten gaat worden. Een spuitbus of met een verfpistool? In geval van laatste neem ik aan dat er ook wat meer gespoten gaat worden... (Bedenk trouwens dat een conventioneel pistool zeer veel lucht vraagt. Niet alle compressors trekken dat heb ik begrepen.
Voor de afzuiging:
In industriele spuitcabines wordt gangbaar met ca 0,3 m/s lucht verplaatsing voor de verversing gehanteerd over het totale oppervlak (vloer of 1 van de wanden)
Een eenvoudig rekensommetje levert dan al gauw interessante waarden voor je noodzakelijke capaciteit van ventilatie op. Daarbij graag de lucht voordat het naar buiten gaat inderdaad door een filter halen (vindt de ventilator ook fijn) en graag je installatie wel EX uitvoeren. (Ik neem aan dat de meeste met een solventhoudende lak gaan werken en dan wil je liefst geen grapjes met ontstekingen en het vervolg daar op:twisted: )
Serieuze mod aan: Ik zet dit toch hier voor de zekerheid als waarschuwing. Je moet de risico's wel gechecked hebben. Er zijn nogal eens cabines de lucht ingegaan. Serieuze mod uit.
Als je maar kleine hoeveelheden lak gaat spuiten, kan je wel met iets minder luchtverversing volstaan. Maar je zal er van verschieten als je met een conventioneel verfpistool gaat spuiten hoe je ruimte komt vol te hangen

Verder zijn die veiligheidsmiddelen die Asterduc aangeeft geen overbodige luxe. (Verfdeeltjes moet je simpelweg niet inademen!! Ga je met een 2K aflak, bijvoorbeeld voor een vernislaag denk ook aan bescherming van je ogen. Het isocyanaat wat in een 2K polyurethaan zit, reageert graag met vocht)
Oja, open deur dat wat je afzuigt, je ook moet zien in te blazen


Dan miss nog een tip, stof.

Dus wat je inblaast moet stofvrij zijn en je ruimte ook (Dat is nog best lastig

Eventueel zou je vlak voor spuiten je ruimte nog wat in kunnen innevelen met een plantenspuit (nadat je uiteraard de ruimte zover mogelijk stofvrij hebt gemaakt.) Zodat achtergebleven stof minder kans tot dwarrelen krijgt en een beetje vastgehouden wordt.
Verlichting is ook belangrijk, (industrieel gaat tot 1000 lux). Maar zorg voor een goede uitlichting, dat je niet verblind wordt, of schaduwingen gevormd worden. Als je zelf iets bouwt neem dan geen TL 33 (koud wit, maar bv 840 of nog beter 965 Daglicht kleur). Handig is de verlichting buiten de cabine te plaatsen. (Vanwege EX, brandgevaar)
Maar kort samengevat: om het goed te doen is nog best lastig. Maar als je met een paar zaken rekening houdt..
Ik hoop hiermee niemand te ontmoedigen, maar inderdaad een paar handvaten aan te reiken.
Groeten en succes,
Wido
-
- Beheerder
- Berichten: 8435
- Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
- Locatie: Budel
-
- Ook commercieel actief
- Berichten: 78
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 13:53
EX wil zeggen, hoog explosief. EX materiaal is zodanig gemaakt dat het in een EX milieu geen bron kan zijn tot explosie. Stel dat je met een gewoon schakelaartje het licht in de cabine zou uitschakelen, wel dan kan die interne vonk voldoende zijn om tot een explosie te leiden.
In de chemische sector waar er een hoog explosief gehalte is moet alles EX zijn, meetinstrumenten, motors van pompen, .......
Ex bedrijven noemt men soms ook Seveso bedrijven.
MVG Guido
In de chemische sector waar er een hoog explosief gehalte is moet alles EX zijn, meetinstrumenten, motors van pompen, .......
Ex bedrijven noemt men soms ook Seveso bedrijven.
MVG Guido
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
- Locatie: Omgeving Tilburg
Volgens mij is het voor een tijdelijke zelfbouwcabine makkelijker om de lucht door filters naan binnen te blazen.
Hiermee houd je de ruimte makkelijker stofvrij (overdruk) en ga je ook aan het EX gebeuren niet zoveel werk hebben.
Voor de filters zou je een paar wasemkap filters kunnen gebruiken maar de filters die in de hobby/profi cabines worden gebruikt zijn ook online te bestellen(paint, non paint shop).
Hiermee houd je de ruimte makkelijker stofvrij (overdruk) en ga je ook aan het EX gebeuren niet zoveel werk hebben.
Voor de filters zou je een paar wasemkap filters kunnen gebruiken maar de filters die in de hobby/profi cabines worden gebruikt zijn ook online te bestellen(paint, non paint shop).
-
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 24226
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
explosiegevaar hou je ook als je de lucht naar binnen blaast (dus bij overdruk in de cabine), met als nadeel dat je dampen de ruimte in blaast... zou ik niet doen dus. een Ex motor is niet goedkoop, maar er is wel een manier om een gewone motor toch veilig te laten zijn in een Ex atmosfeer: zorg dat er een kleine hoeveelheid schone lucht in geblazen wordt zodat er "nooit" een explosief mengsel in kan komen. in een industriele installatie pak je daarvoor perslucht uit t net, maar thuis zal je dus een extra fan oid nodig hebben om dit te bewerkstelligen.
voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/ATEX
voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/ATEX
-
- Beheerder
- Berichten: 8435
- Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
- Locatie: Budel
-
- Berichten: 4384
- Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
- Locatie: Munstergeleen
Een kleine toevoeging:
Ex is de juiste benaming. Daarbij heb je nog Ex-i en Ex-e. Buiten deze 2 benamingen heb je nog een zône-indeling (zône 0, 1 en 2). Tegenwoordig wordt de Ex-norm vaak vervangen door een ATEX-normering, of IEC-Ex.
De verschillende omgevingen zijn onderverdeeld in drie verschillende zones.
Gas: zone 0, 1 en 2
Stof: zone 20, 21 en 22
* Zone 0 of 20: Gas of stof voortdurend aanwezig (meer dan 1000 uur per jaar)
* Zone 1 of 21: Gas of stof waarschijnlijk af en toe aanwezig (tussen de 10 en 1000 uur per jaar)
* Zone 2 of 22: Gas of stof indien aanwezig voor korte duur (minder dan 10 uur per jaar)
Let er dus op dat je niet alleen bij gassen een Ex-omgeving kunt hebben, maar ook bij stof. Denk maar aan het melkpoedertrucje boven een aansteker.
Groeten,
Mischa
Ex is de juiste benaming. Daarbij heb je nog Ex-i en Ex-e. Buiten deze 2 benamingen heb je nog een zône-indeling (zône 0, 1 en 2). Tegenwoordig wordt de Ex-norm vaak vervangen door een ATEX-normering, of IEC-Ex.
De verschillende omgevingen zijn onderverdeeld in drie verschillende zones.
Gas: zone 0, 1 en 2
Stof: zone 20, 21 en 22
* Zone 0 of 20: Gas of stof voortdurend aanwezig (meer dan 1000 uur per jaar)
* Zone 1 of 21: Gas of stof waarschijnlijk af en toe aanwezig (tussen de 10 en 1000 uur per jaar)
* Zone 2 of 22: Gas of stof indien aanwezig voor korte duur (minder dan 10 uur per jaar)
Let er dus op dat je niet alleen bij gassen een Ex-omgeving kunt hebben, maar ook bij stof. Denk maar aan het melkpoedertrucje boven een aansteker.
Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.
Power to the recyclers !!
Power to the recyclers !!
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
- Locatie: Omgeving Tilburg
Henkjan schreef:explosiegevaar hou je ook als je de lucht naar binnen blaast (dus bij overdruk in de cabine), met als nadeel dat je dampen de ruimte in blaast... zou ik niet doen dus. een Ex motor is niet goedkoop, maar er is wel een manier om een gewone motor toch veilig te laten zijn in een Ex atmosfeer: zorg dat er een kleine hoeveelheid schone lucht in geblazen wordt zodat er "nooit" een explosief mengsel in kan komen. in een industriele installatie pak je daarvoor perslucht uit t net, maar thuis zal je dus een extra fan oid nodig hebben om dit te bewerkstelligen.
voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/ATEX
Het ging mij er ook vooral om een onstekingsbron buiten te sluiten.
Maakt het dan veel uit of je dampen naar binnen blaast of zuigt?
Een Ex motor is duur ja, maar dit komt vooral door de certificering.
Een goed afgesloten motor of ventilator met de motor extern(radiaal ventilator) hoeft niet zo veel te kosten.
-
- Berichten: 4384
- Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
- Locatie: Munstergeleen
Als je zuigt kun je wat beter controleren waar de dampen naar buiten gaan, als je blaast net omgekeerd.
Voordeel van blazen: de damp hoeft niet langs je vonkende ventilator, waardoor explosiegevaar uit blijft.
Risico: Je "spuitkabine" mag eigenlijk niet lekken, anders blaas je de gassen de ruimte in waarin de kabine zich bevindt.
Maar goed, als je gaat spuiten op zolder of in een garage en je ventileert goed, zul je niet snel last hebben van explosies.
Groeten,
Mischa
Voordeel van blazen: de damp hoeft niet langs je vonkende ventilator, waardoor explosiegevaar uit blijft.
Risico: Je "spuitkabine" mag eigenlijk niet lekken, anders blaas je de gassen de ruimte in waarin de kabine zich bevindt.
Maar goed, als je gaat spuiten op zolder of in een garage en je ventileert goed, zul je niet snel last hebben van explosies.
Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.
Power to the recyclers !!
Power to the recyclers !!
-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
- Locatie: Sweet lake city
't wordt natuurlijk pas echt veilig met EXd.
Nog even over de ontsteking: Ja
, dat is een risico dat gechecked moet worden en eventueel gemitigeerd. Het hangt ook even van de lak af, niet alle solvents zijn zo licht ontvlambaar, tenminste als je de water gebaseerde lakken meeneemt. Indien er voldoende ventilatie is en er is een filter voor de ventilator om de vast edelen af te vangen dan is de kans op ontsteking niet erg groot.
Bedenk dat als je de 0,3 m^3/s haalt hoeveel oplosmiddel je per seconde spuit. Waarschijnlijk veel te laag om een ontvlambaar mengsel te geven. Ik wil niet de indruk wekken dat het veilig is maar volgens mij kun je het goed uitrekenen.
0.3m^3/s haal je trouwens niet met een wc ventilatortje. Je moet dan al aan een stuk of 3 flinke afzuigkappen denken
Nog even over de ontsteking: Ja
, dat is een risico dat gechecked moet worden en eventueel gemitigeerd. Het hangt ook even van de lak af, niet alle solvents zijn zo licht ontvlambaar, tenminste als je de water gebaseerde lakken meeneemt. Indien er voldoende ventilatie is en er is een filter voor de ventilator om de vast edelen af te vangen dan is de kans op ontsteking niet erg groot.
Bedenk dat als je de 0,3 m^3/s haalt hoeveel oplosmiddel je per seconde spuit. Waarschijnlijk veel te laag om een ontvlambaar mengsel te geven. Ik wil niet de indruk wekken dat het veilig is maar volgens mij kun je het goed uitrekenen.
0.3m^3/s haal je trouwens niet met een wc ventilatortje. Je moet dan al aan een stuk of 3 flinke afzuigkappen denken
Always be in doubt until sure
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
- Locatie: Helmond
Hallo Indoubt,
Wat bedoel je met Exd? Daar had ik nog niet van gehoord, ben eigenlijk wel benieuwd.
Risico voor eplosie hangt volgens mij, voor oplosmiddel houdende lakken, ook af hoe vluchtig de gebruikte solventen zijn die in de lak zitten. Bijvoorbeeld als je een spuitbus gebruikt, daar zitten solventen die heel vluchtig zijn. Gebruik je een lak (een high solid bv) die veel zwaardere solventen bevat dan valt het minder kritisch uit en mag de concentratie wat verder oplopen. Overigens heb ik wel eens vakmensen horen beweren dat in een spuitbus de inhoud minimaal 70% uit oplosmiddelen bestaat. Blijft dus maar weinig droge lak over...
Oftewel volgens mij is de kritische concentratie (om de laagste explosie grens te bereiken) in de lucht afhankelijk van de gebruikte oplosmiddelen in de lak.
Verder wordt volgens mij in professionele lakcabines waar een solventhoudende lak wordt verwerkt altijd alles volgens EX gekwalificeerde materialen/apparatuur opgebouwd. Oftwel dat er geen ontstekingsbronnen voorkomen. Daarbij is de standaard luchtverplaatsing minimaal 0,3 m/s over het totale werkoppervlak. Dus blijkbaar komt er veiligheidsberekeningen, uit dat je blijkbaar al gauw de kritische concentratie overschrijdt. Daarbij wordt wel vaak met een spuitpistool gerekend met een lakdebiet van bv 300cc/min. (er zijn ook wel die veel hoger gaan, maar dan heb je het al gauw over een robot). Het maakt trouwens nog wel een verschil of je de luchtstroom haaks op de spuitwolk hebt staan.
Bij watergedragen lak worden ook oplosmiddelen gebruikt. Bij epoxy lakken zit dit op een concentratie tussen 2 tot 5%. Bij acryl lakken (doe het zelf lakken) zit dit denk in dezelfde orde. Heb je het over een duurzame 2 komponenten aflak (bv hoogglans) dan zijn het vaak polyurethanen. Dan heb ik gezien dat de solventconcentratie tussen de 5 tot wel 15% kan oplopen. De verharder (isocyanaat) zit trouwens altijd volledig in solvent opgelost, omdat de reactiegroepen van de verharder chemisch reageren met water. Dus dat kan niet in water opgelost worden.
Gevolg is dat ik ook tot mijn verbazing in sommige gevallen voor een spuitcabine waar redelijk hoog lakdebiet wordt verwerkt ook bij watergedragen lakken soms EX zonering wordt toegepast. Maar inderdaad meestal is dat niet nodig.
Je hebt gelijk dat voor huis-tuin keuken gebruik voor ons bij watergedragen lak de kritische grens normaal niet snel wordt bereikt. (ook al omdat je meestal niet met zo'n hoog lakdebiet werkt) Maar denk dus niet dat er helemaal geen solventen in voorkomen. Trouwens laknevel (dus niet alleen de oplosmiddelen) in ademen van wa lakken zijn vaak net zo schadelijk als solventhoudend. Punt is alleen dat je niet zo erg ruikt.
Paar jaar terug heb ik nogal enthousiast thuis in de garage een spuitbus leeg staan spuiten. Maar ik moet bekennen dat ik maar even niet aan het licht knopje heb gezetten. En nadat de lak begon aan te drogen maar gauw de boel tegen elkaar open heb gezet.....
Dus wat mij betreft, lakspuiten safety first. Bedenk even wat je doet. Kleine hoeveelheden, lange tussendroogtijden, goede continue luchtverversing, evt adembescherming, niet al te vluchtige oplosmiddel lak OK. Kan het allemaal best.
Groeten en succes,
Wido
Wat bedoel je met Exd? Daar had ik nog niet van gehoord, ben eigenlijk wel benieuwd.
Risico voor eplosie hangt volgens mij, voor oplosmiddel houdende lakken, ook af hoe vluchtig de gebruikte solventen zijn die in de lak zitten. Bijvoorbeeld als je een spuitbus gebruikt, daar zitten solventen die heel vluchtig zijn. Gebruik je een lak (een high solid bv) die veel zwaardere solventen bevat dan valt het minder kritisch uit en mag de concentratie wat verder oplopen. Overigens heb ik wel eens vakmensen horen beweren dat in een spuitbus de inhoud minimaal 70% uit oplosmiddelen bestaat. Blijft dus maar weinig droge lak over...
Oftewel volgens mij is de kritische concentratie (om de laagste explosie grens te bereiken) in de lucht afhankelijk van de gebruikte oplosmiddelen in de lak.
Verder wordt volgens mij in professionele lakcabines waar een solventhoudende lak wordt verwerkt altijd alles volgens EX gekwalificeerde materialen/apparatuur opgebouwd. Oftwel dat er geen ontstekingsbronnen voorkomen. Daarbij is de standaard luchtverplaatsing minimaal 0,3 m/s over het totale werkoppervlak. Dus blijkbaar komt er veiligheidsberekeningen, uit dat je blijkbaar al gauw de kritische concentratie overschrijdt. Daarbij wordt wel vaak met een spuitpistool gerekend met een lakdebiet van bv 300cc/min. (er zijn ook wel die veel hoger gaan, maar dan heb je het al gauw over een robot). Het maakt trouwens nog wel een verschil of je de luchtstroom haaks op de spuitwolk hebt staan.
Bij watergedragen lak worden ook oplosmiddelen gebruikt. Bij epoxy lakken zit dit op een concentratie tussen 2 tot 5%. Bij acryl lakken (doe het zelf lakken) zit dit denk in dezelfde orde. Heb je het over een duurzame 2 komponenten aflak (bv hoogglans) dan zijn het vaak polyurethanen. Dan heb ik gezien dat de solventconcentratie tussen de 5 tot wel 15% kan oplopen. De verharder (isocyanaat) zit trouwens altijd volledig in solvent opgelost, omdat de reactiegroepen van de verharder chemisch reageren met water. Dus dat kan niet in water opgelost worden.
Gevolg is dat ik ook tot mijn verbazing in sommige gevallen voor een spuitcabine waar redelijk hoog lakdebiet wordt verwerkt ook bij watergedragen lakken soms EX zonering wordt toegepast. Maar inderdaad meestal is dat niet nodig.
Je hebt gelijk dat voor huis-tuin keuken gebruik voor ons bij watergedragen lak de kritische grens normaal niet snel wordt bereikt. (ook al omdat je meestal niet met zo'n hoog lakdebiet werkt) Maar denk dus niet dat er helemaal geen solventen in voorkomen. Trouwens laknevel (dus niet alleen de oplosmiddelen) in ademen van wa lakken zijn vaak net zo schadelijk als solventhoudend. Punt is alleen dat je niet zo erg ruikt.
Paar jaar terug heb ik nogal enthousiast thuis in de garage een spuitbus leeg staan spuiten. Maar ik moet bekennen dat ik maar even niet aan het licht knopje heb gezetten. En nadat de lak begon aan te drogen maar gauw de boel tegen elkaar open heb gezet.....
Dus wat mij betreft, lakspuiten safety first. Bedenk even wat je doet. Kleine hoeveelheden, lange tussendroogtijden, goede continue luchtverversing, evt adembescherming, niet al te vluchtige oplosmiddel lak OK. Kan het allemaal best.
Groeten en succes,
Wido
-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
- Locatie: Sweet lake city
EXd is over het algemeen zwaarder en duurder (en veiliger) dan EXn of Exe
Als je goed leest was ik er ook niet van uitgegaan dat water based lakken geen "flammable content" hebben. Dat is bewust zo geschrevenl.
'Exe' Comparison vs 'Exd'
Exe:
INCREASED SAFETY
Areas of use:
Zones 1 and 2
Applicable Design Standards
European: EN 50014 & EN 50019
International: IEC 79-0 & IEC 79-7
IEC 60 079-0 & IEC 60 079-7
Canadian: CSA-E79-0 & CSA-E79-7
U.S.: UL 2279 Pt. 7
Typical testing for Increased Safety
Thermal conditioning test
Mechanical strength
Ingress Protection (IP rating)
Temperature rise
Electrical strength
Thermal Stability of insulating materials
FLAMEPROOF
Areas of use:
Zones 1 and 2 and Division 1-2
Exd:
Applicable Design Standards
European: EN 50014 & EN 50018
International: IEC 79-0 & IEC 79-1
IEC 60 079-0 & IEC 60 079-1
Canadian: CSA-E79-0, CSA- E79-1, CSA-22.2 No. 30
U.S.: UL 2279 Pt. 1, UL1203
Typical testing for Flameproof
Thermal conditioning test
Mechanical strength
Ingress Protection (IP rating)
Temperature rise
Electrical strength
Thermal Stability of insulating materials
Henkjan hoef je over dit soort zaken niet te informeren denk ik, die weet hier meer van dan de meeste anderen op dit forum (incl. mijzelf), die zoekt waarschijnlijk meer de praktische kant van een kleine eigen spuitcabine.
Overigens is het daadwerkelijk vaststellen van de benodigde classificatie inclusief de temperatuurzones vaak nog best wel een lastig karwei
Als je goed leest was ik er ook niet van uitgegaan dat water based lakken geen "flammable content" hebben. Dat is bewust zo geschrevenl.
'Exe' Comparison vs 'Exd'
Exe:
INCREASED SAFETY
Areas of use:
Zones 1 and 2
Applicable Design Standards
European: EN 50014 & EN 50019
International: IEC 79-0 & IEC 79-7
IEC 60 079-0 & IEC 60 079-7
Canadian: CSA-E79-0 & CSA-E79-7
U.S.: UL 2279 Pt. 7
Typical testing for Increased Safety
Thermal conditioning test
Mechanical strength
Ingress Protection (IP rating)
Temperature rise
Electrical strength
Thermal Stability of insulating materials
FLAMEPROOF
Areas of use:
Zones 1 and 2 and Division 1-2
Exd:
Applicable Design Standards
European: EN 50014 & EN 50018
International: IEC 79-0 & IEC 79-1
IEC 60 079-0 & IEC 60 079-1
Canadian: CSA-E79-0, CSA- E79-1, CSA-22.2 No. 30
U.S.: UL 2279 Pt. 1, UL1203
Typical testing for Flameproof
Thermal conditioning test
Mechanical strength
Ingress Protection (IP rating)
Temperature rise
Electrical strength
Thermal Stability of insulating materials
Henkjan hoef je over dit soort zaken niet te informeren denk ik, die weet hier meer van dan de meeste anderen op dit forum (incl. mijzelf), die zoekt waarschijnlijk meer de praktische kant van een kleine eigen spuitcabine.
Overigens is het daadwerkelijk vaststellen van de benodigde classificatie inclusief de temperatuurzones vaak nog best wel een lastig karwei
Always be in doubt until sure
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten