Goed dus, Kijk jongens, we zijn bezig met "hout" te frezen en dan moet je niet overdrijven met de maatvoering. Want dat zit ik eigenlijk een beetje te bespeuren in dit topic.
Als je, als geleiders, schroefdraad gebruikt, zul je moeten accepteren dat een schroefdraad van 8mm niet ook 8mm rond is, maar dunner. Anders zou je er geen M8 moer op krijgen. Dus dat is een nadeel t.o.v. massief.
Als je freesmachine zo is, dat je van de twee geleidestangen maar één kunt vastzetten, dan is dat jammer, maar geen ramp. Frezen in hout en dan verwachten dat je op tienden van mm nauwkeurig kunt frezen, is flauwekul en niet nodig. Zeker niet in onze toepassingen.
De freesdiepte is inderdaad afhankelijk van de dikte van je mal en de machinevoet. Daar is is niet zoveel aan te veranderen.
Zoals je op de foto's ziet is mijn uitvoering gesloten, in tegenstelling van wat je op de tekening ziet.Want als ik grotere dia's moet frezen voldoet de bijgeleverde circelgeleide stang prima. Maar een open uiteinde is qua dia's wat flexibeler. Maar mijn geleider is dan ook wat ouder dan dit forum..