Het is een portaalfrees geworden, netzoals de machine van Ed, of die van Kees. In mijn geval is het bereik van de machine niet zo groot als bij Ed om afwijkingen en torderen van de machine te voorkomen, ik wil namelijk ook aluminium kunnen frezen met hoge precisie. Werkbare oppervlak van mijn machine is 800x500x100-mm en kan eenvoudig vergroot worden door de machine over het werkstuk te verplaatsen icm. een tweetal te boren referentiepunten voor 2D en een hoogtereferentiepunt voor 2.5D frezen.
Ik heb gekozen voor 80x80 aluminium kokerprofielen voor de basis, dit voorkomt torderen van 't frame bij hoge snijsnelheden of bij het voorzetten van veel materiaal. Het frame zelf wordt in mijn geval vast verbonden met een 22-mm MDF scrapplate dmv. T-nut moeren die in de sleuven van de profielen vallen. De geleiders zijn 25-mm diameter van gehard en geslepen machinestaal, meestal wordt hier 16 of 20-mm gebruikt. De 25-mm geleider is 4x zo stijf als de 20-mm variant. De schroefstangen zijn 16-mm met een spoed van 4-mm. Voor de voortbeweging heb ik gekozen voor Nylatron moeren ipv. kogelomloopmoeren, dit zou een bevredigend resultaat moeten geven en ook onderhoudsvriendelijk moeten wezen.

Lagering van de wagens op de geleiders is dmv. lagerbussen met overlangs snede zodat de bussen exact passend gemaakt konden worden, zodoende is e.e.a. spelingsvrij. Smering met siliconenolie. Maar ik opteer op SilberGleit te gaan gebruiken, een niet-vet smeermiddel speciaal voor stoffige machines, oa. houtbewerking. Ik wacht alleen nog even op een akkoord van de fabrikant van 't goedje, of er geen chemische reactie optreedt met m'n kunststof moeren, of de geleiders etc.

Aandrijving dmv. een drietal 1.65-nm stappenmotoren van Sanyo Denki. Waarbij de tweede schroefstang voor X-as aangedreven wordt dmv. dezelfe motor en een tandriem, zodoende loopt dit altijd 100% synchroon. Alle motoren zijn voorzien van speciale koppelingen die evt. niet juist uitlijnen compenseert en gelijk voorkomt dat de schroefstangen kunnen gaan resoneren bij hogere toerentallen. Aansturing dmv. een driekanaals stappenmotorsturing op de PC. Waarbij ik gelijk de frees en de afzuiging in kan schakelen als de freesklus begint.
Op de to-do lijst staat alleen nog de aanschaf van een freesmotor en het bouwen van een nette oplossing voor stofafzuiging, maar daar ga ik volgende week mee aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com