Het scheelt dat er hier in het weekend niet gestofzuigd word, daar heeft ze al de hele week de tijd voor.

Moderator: Beheerdersteam
ray5150 schreef:Zozo, ook rekening houden met EMP en blikseminslag ?
Het scheelt dat er hier in het weekend niet gestofzuigd word, daar heeft ze al de hele week de tijd voor.
ray5150 schreef:Ik zal eens op zoek gaan naar een passende kabel met de juiste lengte en stekkers.
Limiet schakelaars zitten er (nog) niet op.
douwebakker schreef:ray5150 schreef:Ik zal eens op zoek gaan naar een passende kabel met de juiste lengte en stekkers.
Limiet schakelaars zitten er (nog) niet op.
Dag Ray. Dit filmpje vond ik op Youtube. Volgens mij dezelfde machine.
https://www.youtube.com/watch?v=hB4Cvbtu-lA
Pjotr schreef:Maar zoiets lijkt mij nou typisch iets om gezamenlijk met meerderen aan te schaffen.
Pjotr schreef:Met koper weg etsen/laseren/frezen is het wel oppassen met het basismateriaal. Vooral met blanke restanten uit de surplus en Ebay. Bij het moderne PCB proces is het basismateriaal maar 10-15 um dik. De sporen worden tegenwoordig elektrolytisch opgedikt naar 35 um en dikker en niet zoals vroeger in zijn geheel geëtst. Het bekende fotogevoelig materiaal is wel standaard 35 um, of soms 70 um.
WrineX schreef:niiks aanschaffen en gewoon zelf maken... is mijn adviesalles uit china sucked. en de HIGH Z etc zijn extreeeeeeeeem duuur ten opzichten wat ze kunnen. voor dat geld kun je een 2e hands Holzer kopen ofzo. moet je wel de ruimte voor hebben en een vrachtwagen regelen
Barry2001 schreef:Hoe is het hier, al gefreesde printjes klaar van de machine
ray5150 schreef:WrineX schreef:niiks aanschaffen en gewoon zelf maken... is mijn adviesalles uit china sucked. en de HIGH Z etc zijn extreeeeeeeeem duuur ten opzichten wat ze kunnen. voor dat geld kun je een 2e hands Holzer kopen ofzo. moet je wel de ruimte voor hebben en een vrachtwagen regelen
Ik geloof niet dat ik je helemaal kan volgen. geen idee wat een high z mag zijn. van Holzher weet ik dat het een bedrijf is dat professionele hout bewerkings machines maakt. betwijfel of je die gebruikt kunt aanschaffen voor rond de 150 euro...Barry2001 schreef:Hoe is het hier, al gefreesde printjes klaar van de machine
Nee, helaas nog niet. wel onlangs een kastje gemaakt om hem in te plaatsen.
CNC machine.jpg
Struikelblok vormt (voor mij) vooralsnog de software die de machine aanstuurt.
Dat is open-source freeware die helaas niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid, is echt iets waar je eens even een dagje voor moet gaan zitten om je in te verdiepen en te experimenteren. helaas ontbreekt daar de tijd en (in de avond de) energie voor. als ik dan eenmaal iets gepruts hebt weet ik 2 dagen later niet meer hoe ik dat eerder gedaan had...
Eerste probleem waar ik tegenaan liep is dat op mijn (nog op windows 7 draaiende) PC in de schuur de programma's Candle en GRBLcontrol niet wilden starten. vervolgens een programma gevonden (waarvan ik de naam even kwijt ben) dat er grafisch heel gelikt uitziet, en dat voorzien is van een wizard om de basisinstellingen op te geven, maar hier liep ik op vast dat de software wilde dat hij eindschakelaars wilde zien (die er niet opzitten) en nu maar mijn hoop een beetje gevestigd op bCNC, hetgeen hier vrij uitgebreid beschreven staat : https://forum.electricunicycle.org/topi ... nc-router/
Wel is het al gelukt om met Flatcam gerber bestanden (bottom koperlaag) te converteren naar G-code.
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten