Zelfbouw microfoon met primo EM258

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Zelfbouw microfoon met primo EM258

Berichtdoor jvenema » wo 13 nov 2019, 16:27

Edit: daar er een update is, is originele post in een PDF document gestopt.
Org primo em258.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jvenema op do 23 jan 2020, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jvenema

Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258

Berichtdoor jvenema » do 23 jan 2020, 14:51

De ontvangen matched pair was een probleem mee, heb zonder problemen een nieuwe set gekregen. Onlangs hiermee een nieuwe stel microfoons mee gemaakt. Ik heb de bouw procedure licht aangepast. De gehele bouwbesrhijving inclusief een meting staat in bijgevoegd PDF document.
Zelfbouw microfoon met Primo EM258 kapsel.pdf

EM258.png
In bovenstaande figuur de meet resultaten van de microfoons in een testopstelling. Als speaker is een Monacor SP-39 koptelefoon speaker gebruikt in een plankje. Alle microfoons geplaatst op ongeveer dezelfde afstand en plaatst. Alle metingen zijn zonder kalibratie file van een microfoon. Beneden 100Hz is signaal uit dit speakertje te zwak en word dus ook verschil door de ruis wat groot.

In oranje en rood de frequentie response van de twee primo em258 microfoonkapsels en in blauw daaronder het verschil tussen deze twee, zoals te zien zijn de twee microfoonkapsels goed gelijk aan elkaar voldoet dit zeker als matched pair.

Boven in blauw de response van de EMM6 van Dayton audio, er is niet veel verschil met de twee ander metingen, maar wel wat meer als de twee EM258 microfoonkapsels onderling. Onder in bruin het verschil tussen de EMM6 en een van de twee EM258 mricrofoons.

SARK

Berichtdoor SARK » za 25 jan 2020, 12:01

Duidelijke handleiding! Dank.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 jan 2020, 16:08

jvenema schreef:Edit: daar er een update is, is originele post in een PDF document gestopt.
Org primo em258.pdf

Leuk! Heb je dit kapseltje ook in het laag getest? De datasheet gaat niet lager dan 60Hz. Vaak gaan ze ook niet veel lager i.v.m. het "lek" voor de atmosferische drukcompensatie.
Peter de Jong

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 25 jan 2020, 23:41

Ja is in laag zeker niet slechter dan de dayton EMM6 wat ik van andere metingen weet. Heb zelfs gevoel dat hij daar zelfs net een stukje gevoeliger is. De eerste set heb ik gemeten met een normale speaker en vergeleken met de EMM6. Echter bleek een van de EM258 microfoonkapsels van het “matched” paar niet goed was. Heb toen een nieuwe matched pair gekregen en daar onlangs pas een nieuwe set van afgemaakt.

Zal van de week wat meer metingen doen, ook met de “normale” speaker die wat lager kan komen dan de koptelefoon speaker. Maar ik wilde even een (kleine) test systeem hebben, zodat ik zoveel mogelijk bereik met een enkele speaker kon meten, maar daardoor moet ik in laag het nodige inleveren.
Dus zal nearfield metingen doen, omdat die qua microfoon positie goed reproduceerbaar is en dan kan ik bereik 20-1500Hz meten en vergelijken tussen de microfoons.

Als ik een eigen gebouwde microfoon in mijn (m-track) audio interface plug op linker kanaal en de Dayton op rechter, dan valt gelijk op dat de EM258 veel gevoeliger is. Ik moet volume knop duidelijk lager instellen om hetzelfde geluidsniveau te krijgen. Als ik beide zo goed mogelijk hetzelfde instel qua volume en controleer dat ook met de vu leds op interface, dan lijkt de EM258 minder ruis te geven dan de dayton EMM6. Met deze zo goed mogelijke gelijke instelling, hoor ik ook veel beter de details van achtergrond geluiden in huis via de koptelefoon.

Als ik de microfoons van kanaal verwissel en geluidsniveau weer aan elkaar gelijk instel, dan weer geeft EM258 minder ruis etc. Dus verschil zit niet in geluidsinterface. Karakter van ruis tussen de twee microfoons is ook anders, maar subjectief voor mijn oren is de EM258 stiller en hoor ik mijn zoon een verdieping lager typen op zijn toetsenboard en dat kan ik niet horen via de EMM6.

Dus ruis lijkt beter, detail lijkt beter, wellicht ook door lagere ruis. Maar als ik speaker meet op hetzelfde geluidsniveau, dan is ook de gemeten vervorming minder. De vervorming van speaker zelf zal niet echt veranderen, dus moet microfoon minder vervormen.
Dus feitelijk lijkt op alle vlakken de eigen bouwsels het beter te doen dan de Dayton Audio EMM6.

Ik schat dat je voor ongeveer 40 euro een “matched” paar kan bouwen, waarmee je ook goede stereo opnames mee kan maken. Bij mij was het paar binnen ±0.5 dB gelijk aan elkaar.

Zit er sterk aan te denken om in ieder geval een microfoon te laten kalibreren. Via vergelijk kan ik dan ook redelijke kalibratie files maken voor de andere microfoons. Door af en toe resultaten onderling te vergelijken, kan je ook inschatten of de kalibratie nog voldoet, of dat die waarschijnlijk verlopen is.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 jan 2020, 23:52

Ja uit de datasheet blijkt al dat hij veel ruisarmer is dan de Dayton. Het is ook wat prijziger dan wat in de Dayton zit. Dat kapseltje lijkt mij wel lastig te modden a la Linkwitz (source out). Voor een beetje onvervormd signaal boven de 110 dB wel een must.
Peter de Jong

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 26 jan 2020, 0:03

Een maat groter de EM273 (10mm ipv 5.8mm) heeft wel 3 aansluitingen, en heeft nog minder ruis en is feitelijk de EM272 maar dan met de extra aansluiting zonder te modden. Dit geeft volgens specsheet 13dB meer aan max SPL.
Echter zijn deze kapsels van nature net weer wat minder vlak als de EM258, maar dat maakt na kalibratie natuurlijk niet meer uit.
Spec is trouwens 115 dB bij 3 volt, als hem instel op ongeveer 7.5, dan word dat iets meer en ruis nog wat minder.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 26 jan 2020, 0:18

Ja dat is logisch, ook een microfoon kent een z.g.n. baffle step. Voor meten, hoe kleiner hoe beter. Sennheiser maakt kapseltjes van 4mm die vrijwel net zo ruisarm zijn als die EM kapseltjes: https://www.distrelec.nl/nl/sound-syste ... p/13010100 schrik niet van de prijs... Paulus heeft er destiijds een bouwbeschrijving mee gegeven.
Peter de Jong

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 26 jan 2020, 8:22

Mooi ding, .... als je niet naar de prijs kijk! :shock:

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 28 jan 2020, 22:52

Pjotr schreef:
jvenema schreef:Edit: daar er een update is, is originele post in een PDF document gestopt.
Org primo em258.pdf

Leuk! Heb je dit kapseltje ook in het laag getest? De datasheet gaat niet lager dan 60Hz. Vaak gaan ze ook niet veel lager i.v.m. het "lek" voor de atmosferische drukcompensatie.

Had beloofd even te testen, dus bij deze. Een nearfield meting met de Dayton Audio EMM6 (in groen) en de bouwsels met met Primo EM258 in oranje.
Low diff.png

Het lijkt erop dat ze verder door lopen in laag dan de dayton, verder lopen ze beide redelijk vlak door. Boven de ongeveer 7kHz gaan ze duidelijk iets verschillen van elkaar, maar niet veel. Beide worden daar iets gevoeliger, maar verloop is ietsje anders.
Je ziet in de curve effect van de baffle step compensatie en dat crossover filter erin komt.

Terug naar “DIY-gereedschap”