Cnc is zo makkelijk

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Ivo

Re: Cnc is zo makkelijk

Berichtdoor Ivo » do 14 mar 2019, 14:59

Ja, prachtige techniek, en de prachtige filmpjes die makers op youtube plaatsen van zo'n freesbit die zeer snel de fijnste en mooiste dingen uitzoeft doen TOTAAL geen recht aan de kennis en kunde om het ding werkend te krijgen. En te voeden met de juiste code. Petje af.

Mijn vrouw kijkt Wintergatan met me mee op youtube. Vroeg een keer of ik ook niet "zo'n automatische figuurzaag" moest. ;-)
We want to be happy, bold and free

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 14 mar 2019, 15:22

Nou Ivo , ik heb er nog steeds meer vragen over dan antwoorden
Maar het is een hoop werk geweest Alles uit reststukken behalve de T sleufplaat
Daar is een vervanger van een 12 mm plaat welke scheel was en getordeerd
Toen die T sleufplaat besteld bij de goedkoopste
Uiteindelijk na beschadiging transporteur voor ongeveer de helft goedkoper gekregen
Maar de acculader is getest en klaar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
shit draadje vergeten :oops:

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » vr 03 jan 2020, 19:53

mooi stukje werk, en voor wat betreft het overige verhaal daar ben ik maar al te bekend mee. Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee dat gefoutzoek enz enz. Ik wilde wel eens een keer gewoon hard op die groene knop heien en daarmee klaar. Vandaar dat ik toen maar gewoon een nieuwe gebouwd heb.

51668711_405233850223072_329164116017020928_n.jpg

51638789_642550529497851_6863460088078663680_n.jpg

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 03 jan 2020, 20:02

hrscharft schreef:mooi stukje werk, en voor wat betreft het overige verhaal daar ben ik maar al te bekend mee. Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee dat gefoutzoek enz enz. Ik wilde wel eens een keer gewoon hard op die groene knop heien en daarmee klaar. Vandaar dat ik toen maar gewoon een nieuwe gebouwd heb.

51668711_405233850223072_329164116017020928_n.jpg

51638789_642550529497851_6863460088078663680_n.jpg

Ja iedereen heeft zo zijn eigen drempel wanneer de Lol eraf is
Dat had ik met de raspberry en Volumio
Mechanisch kan ik dat weer meer inslikken voor ik het welletjes vind :-s
Bovendien had ik er de centen niet voor :D

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » vr 03 jan 2020, 20:11

Het geheel heeft idd een paar stuivers gekost maar dat was precies in een periode waarin ik mijn huis net had verkocht en we tijdelijk even bivakkeerden bij pa en moe tot we een nieuwe passende woning gevonden hadden dus er waren wat meer centjes over dan anders.

Het voordeel van al een machine hebben staan is natuurlijk ook dat je veel kunt hergebruiken en op voorhand nieuwe onderdelen maken voordat je je huidige machine afbreekt.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 03 jan 2020, 20:39

Ik heb voor het aluminium een draaibankje gemaakt die man zocht hulp via MP
En zijn noodkreet beantwoord
En ik kreeg van hem allemaal reetstukken uit de afval container en kennelijk ook waar iets mee gebeurd is
de geleidingen zijn van een zuivelfabriek
de kogel om loop van Boutje op cnc forum :-k voor een schijntje van de nieuw prijs
Ludo heeft voor mij het grove werk gedaan En ik de rest maar dat koste wat meer tijden geld dan voorzien
O.a de komplete frame en Tsleufplaat van Isel
Maar ik denk er hard over na om hem weg te doen , kan er werkelijk binnen een paar honderdste graveren en licht freeswerk doen Maar die plaat van aluminium op maat is eigenlijk niet te verspanen Het is veel te zacht en harder spul kan ik niet aan komen in op maat geknipte stukken
De uren tekenwerk en bij de cnc machine zitten met een kwastje spanen weg vegen en wd40 op frees spuiten wordt me steeds zwaarder
En ik kan het net zo goed verkopen en van die centen de cnc werk uit besteden :think:

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » za 04 jan 2020, 0:37

bij de cnc machine zitten met een kwastje spanen weg vegen en wd40 op frees spuiten wordt me steeds zwaarder

Dat moet je ook niet zelf gaan zitten doen ;) daar was ik ook heel gauw klaar mee. Ik heb er voor een habbekrats aan onderdelen een behoorlijk functioneel minimaal smeer systeem op zitten. De hoofdbestanddelen daarvan zijn zo een waterfilter behuizing een hand vol fit materialen en een goedkoop nozzletje uit china. Even op youtube zoeken naar Mist coolant en je vind tutorials zat.

Die tsleuf platen zijn idd behoorlijk aan de prijs daarom heb ik de mijne maar zelf gemaakt uit een plaat 20mm alu waarin ik sleuven gefreesd heb en daar bovenop heb ik stroken gebout van 15mm die net even breder zijn dan de ruimte tussen de sleuven in.

Voor wat betreft het aluminium, dat kauwgomplaat van alu op maat is idd huilen met de pet op. Heb zo even geen adresjes bij de hand maar kwa legering zit met 6082 en 70xx over het algemeen wel goed. Deze man op marktplaats heeft eigenlijk alleen maar het spul dat je nodig hebt.

https://link.marktplaats.nl/m1490969292
Geregeld even kijken want hij heeft een behoorlijk wisselend aanbod.

ooit eens gemaakt voor een forumlid hier:
DSC_0268.JPG

Terug naar “DIY-gereedschap”