Mijn eigen CNC frees

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 03 okt 2006, 13:25

audiomanics schreef:
SSassen schreef:Gewoon even voorboren :)

Zit je weer met precies uitmeten, centreren en vooral niet te diep boren..
Daar heb je nou juist zo'n bankje voor staan... ben je daar eindelijk eens van af..... gewoon tekenen op de computer en rammelen..

Kees

Precies, daar ga je nu op een CNC frees niet meer mee beginnen, dan staat dat gat tenminste waar jij het wil en niet waar het hout en de boor het wil.

In mijn software kan ik blijkbaar die zogenaamde ramping move instellen. Nu weet ik gelijk waar die voor dient. Hij staat default op 30°.
Anderzijds moet ik zeggen dat alle frezen die ik bezit, allemaal een snijkant hebben aan de onderkant. Anders krijg je ze met de bovenfrees ook niet in het materiaal.

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 03 okt 2006, 13:32

audiomanics schreef:
Wowly schreef:Ik sprak onlang nog een meubelmaker, en die klaagde steen en been over het feit dat zijn messen met mdf zo snel naar de gallemiezen gingen. Schijnbaar is mdf een echte aanslag op een frees, maar waarom? Tochg niet vanwege dat kleine beetje lijm?

Jan

Jawel.. Ik weet niet hoeveel lijm er in MDF zit maar dat is niet een klein beetje.. Als ik twee dagen in MDF aan het hakken ben heb ik een week koppijn.. En om nu in een duikuitrusting bij die bank te gaan staan....
Kees

Maar er zit meer in dan alleen lijm. Een collega vertelde mij ooit dat ze daar alles induwen dat maar enigszins beschikbaar is en waar ze vanaf willen. Volgens hem zit er zelfs metaal in verwerkt!

audiomanics schreef:(en zo te zien asterDucati ook?)
Kees

hahaha, grappig hoor Kees.
Mijn Ducje heb ik Zondag verkocht, ... dus ik ben even Ducloos!
Maar niet getreurd, heb gisteren reeds een bod gedaan op een andere en die heb ik waarschijnlijk deze avond.

Groeten,
Aster

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 03 okt 2006, 14:02

Hoi AsterDucatiLoos,
Wat voor een?? morgen weer een foto in de andere draad?
Niet op je bank leggen he?

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 03 okt 2006, 20:36

audiomanics schreef:Hoi AsterDucatiLoos,
Wat voor een?? morgen weer een foto in de andere draad?
Niet op je bank leggen he?

Kees

er kwam zondag een charmante dame langs die onmiddelijk voor die rode schoonheid viel, en lap, hij was verkocht.

Ben dan sofort op Duc zoektocht gegaan en heb een zo goed als nieuwe Monster 695 gevonden die langs alle kanten het asfalt van nabij heeft gezien.
Dat wordt dus een mooie opknapklus voor de winter.

... en jawel hoor, hij gaat wel op de CNC bank. Lekker zelf vervangonderdelen frezen!

Groeten,
Ed.

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 02 nov 2006, 23:04

voor alles is er een eerste keer.

ook voor het breken van de frees! :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 02 nov 2006, 23:11

audiomanics schreef:(en zo te zien asterDucati ook?)
Kees

asterduc schreef:hahaha, grappig hoor Kees.
Mijn Ducje heb ik Zondag verkocht, ... dus ik ben even Ducloos!
Maar niet getreurd, heb gisteren reeds een bod gedaan op een andere en die heb ik waarschijnlijk deze avond.

Aster

Update

Groeten,
AsterDuc

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 02 nov 2006, 23:19

Mja, niet over inzitten, waarschijnlijk heb je er teveel materiaal voor gezet of je afzuiging is niet optimaal waardoor je frees in z'n eigen stof staat te draaien daardoor vastloopt/kapot gaat.

Ps. gaat wel heerlijk vlot en gemakkelijk zo, da's dik een middag werk met de hand.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 03 nov 2006, 0:03

SSassen schreef:waarschijnlijk heb je er teveel materiaal voor gezet of je afzuiging is niet optimaal waardoor je frees in z'n eigen stof staat te draaien daardoor vastloopt/kapot gaat.

denk ik ook. De frees was een gewone "cut-straight" (heb ik van Kees geleerd).
De schijfjes die eruit kwamen waren ontzettend warm, ongeacht de draaisnelheid en de loopsnelheid. Ook bleef er veel stof achter in de freessleuven.
De frees die ik er nu heb in geplaatst is een up-cut (ook van Kees geleerd), die ik laat 'klimfrezen (juist, ook van Kees), hij voert daarbij het stof tot de laatste spaan weg. De schijfjes zijn nu koud als ze eruit komen.
Enige probleem is nu dat de schijf na het wegfrezen van de verbinding, plots begint rond te draaien en weg te vliegen. Voorheen zat er genoeg stof tussen om de schijf op haar plaats te houden.

SSassen schreef:Ps. gaat wel heerlijk vlot en gemakkelijk zo, da's dik een middag werk met de hand.

:mrgreen:

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 03 nov 2006, 0:32

Cut-straight is inderdaad alleen voor freesstukken waar de frees het afval goed kwijt kan, anders loopt de frees vol met stof en gaat stuk, je kunt dit ondervangen door de afzuiging zowat op de frees te zetten, evt. met een puntig hulpstuk. Met een cut-up ben je inderdaad van 't probleem af, alleen zijn die frezen duurder, in dit geval kan je denk ik beter kiezen voor cut-up, komt ook de maximale freessnelheid ten goede :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 03 nov 2006, 12:45

asterduc schreef:Enige probleem is nu dat de schijf na het wegfrezen van de verbinding, plots begint rond te draaien en weg te vliegen.

Je kunt voor dergelijke situaties ook "ducts" in programmeren (kleine stukjes die niet weggefreesd worden) Die schuur je later weer weg.
Je kunt ook met een stokje het stukje tegen het bed aandrukken. Het zal dan niet of nauwelijks verplaatsen.
Bij grotere banken zie je ook wel gecombineerde pers/afzuig-voeten.
Wat ook wel wordt gedaan is de hele zaak met dubbelzijdige tape vast leggen.. Een vacuum tafel is natuurlijk helemaal luxe, Al wil je daar niet in frezen, neem ik aan...

Kees

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 03 nov 2006, 21:49

audiomanics schreef:
asterduc schreef:Enige probleem is nu dat de schijf na het wegfrezen van de verbinding, plots begint rond te draaien en weg te vliegen.

Je kunt voor dergelijke situaties ook "ducts" in programmeren (kleine stukjes die niet weggefreesd worden) Die schuur je later weer weg.
Je kunt ook met een stokje het stukje tegen het bed aandrukken. Het zal dan niet of nauwelijks verplaatsen.
Bij grotere banken zie je ook wel gecombineerde pers/afzuig-voeten.
Wat ook wel wordt gedaan is de hele zaak met dubbelzijdige tape vast leggen.. Een vacuum tafel is natuurlijk helemaal luxe, Al wil je daar niet in frezen, neem ik aan...

Kees

Die 'DUCt' had ik nog niet aan gedacht. Geen slechte tip.

Het vasthouden met een stokje, zo heb ik het gedaan, maar dan wel met een cuttermes. Voor de kleine rondjes ging dat echter niet omdat die onder de afzuigkap zaten. De kleinste zijn zelfs mee opgezogen.

Dubbelzijdige kleefband is onbegonnen werk bij zulk een grote plaat.

Vacuumtafel heb ik. Zelfs nog een 3D verstelbare, maar in de korste tijd frees je daar de dichtingen weg.

Een andere mogelijkheid is om de diepte uiterst precies in te stellen, en net niet doorheen het stuk te frezen. Een halve mm overlaten bvb. Die kan mooi met een cuttermes uitgesneden worden. Dat had ik gisteren toevallig voor en het bleek een goede oplossing te zijn.

Groeten en bedankt voor het advies.
Ed.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 03 nov 2006, 22:07

0.2 mm is ook wel genoeg, 0.1 ook nog wel gok ik. zo doe ik dat met de armoedige handfrees als ik een cirkel uitfrees waar de centrering in het deel zit dat wordt weggefreesd (was weer een tip van iemand anders hier)

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 04 nov 2006, 9:58

Henkjan schreef:0.2 mm is ook wel genoeg, 0.1 ook nog wel gok ik. zo doe ik dat met de armoedige handfrees als ik een cirkel uitfrees waar de centrering in het deel zit dat wordt weggefreesd (was weer een tip van iemand anders hier)

0.2 mm met de bovenfrees :shock:

ik ben al blij als ik op 1 mm kom!!! zo scherp zie ik niet meer!

Nee, ik hou het wel op 0.5 mm Henk Jan, anders komt dat niet goed vrees ik.

Groeten,
Ed.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 04 nov 2006, 11:04

asterduc schreef:0.2 mm met de bovenfrees :shock:

Oh, dan heb ik jou het uitlijn truckje nog niet verteld zeker?
Wat heb je nodig? een schuifmaat en een pakje rizla blauw.
Met de schuifmaat meet je de dikte van het materiaal en die maat geef je in in je software. (als je software dat aankan tenminste)
Met de rizla blauw schuif je net zolang tussen je materiaal en je frees tot het klem zit. ondertussen laat je de frees per stap naar beneden komen.
Een stapje terug en het vloeitje kan weer schuiven, een stapje verder en je vloeitje zit weer vast.. Zo'n vloeitje is ca 1/40 dik. Het punt waar je vloeitje vast zit noem je Z=0.. Min is dus in het materiaal en plus daar boven.. Appeltje eitje dus.. Zo kun je makkelijk op een tiende frezen..

Kees

sphere

Berichtdoor sphere » za 04 nov 2006, 13:27

Kees, jij bent echt een Master :shock:

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 04 nov 2006, 20:22

audiomanics schreef:
asterduc schreef:0.2 mm met de bovenfrees :shock:

Oh, dan heb ik jou het uitlijn truckje nog niet verteld zeker?
Wat heb je nodig? een schuifmaat en een pakje rizla blauw.
Met de schuifmaat meet je de dikte van het materiaal en die maat geef je in in je software. (als je software dat aankan tenminste)
Met de rizla blauw schuif je net zolang tussen je materiaal en je frees tot het klem zit. ondertussen laat je de frees per stap naar beneden komen.
Een stapje terug en het vloeitje kan weer schuiven, een stapje verder en je vloeitje zit weer vast.. Zo'n vloeitje is ca 1/40 dik. Het punt waar je vloeitje vast zit noem je Z=0.. Min is dus in het materiaal en plus daar boven.. Appeltje eitje dus.. Zo kun je makkelijk op een tiende frezen..

Kees

Kees,

ik haat rookwaren, dus bij mij is dat een gewoon A4 blad. Werkt evengoed. De software doet de rest. Instellen op een 0.001 mm is zelfs mogelijk. Maar dat is allemaal larie vind ik.

Als de frees in het midden van het werkstuk freest dan is de diepte anders als bij de randen. Dit omwille van doorbuigen van de tafel, doorbuigen van de freesbrug, het niet volledig vlak leggen van het onderwerp e.d.

Voor 0.1 mm, daar heb je maar heel weinig hardware fout voor nodig.

Misschien is dat bij jou en andere duurdere machines anders. Maar MDF frezen met een 3000 euro toestel binnen een freesbereik van 1000 x 600, mag je 0.1 mm diepte nauwkeurigheid wel vergeten.
Ik ben al blij als het binnen 1 mm lukt.

Groeten,
Ed.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 04 nov 2006, 20:26

Ed,

Misschien is dat bij jou en andere duurdere machines anders. Maar MDF frezen met een 3000 euro toestel binnen een freesbereik van 1000 x 600, mag je 0.1 mm diepte nauwkeurigheid wel vergeten.
Ik ben al blij als het binnen 1 mm lukt.

Ik zou alle geleiders eens nalopen en waar mogelijk nastellen op minimale speling, want 1-mm is wel erg onnauwkeurig als je 't mij vraagt, maar goed, Kees kan die vraag denk ik beter beantwoorden. Ik deel overigens je mening wat rookwaren betreft :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 04 nov 2006, 20:39

Ik doe al dik een jaar met een half pakje rizla blauw.. Die gebruik ik dus niet om te roken..

Heb je de bank al eens gevlakt? Eerst beplakken met een laag hardboard (scrapplate) en dan de frees er over. Dan is ie over het hele oppervlak op hoogte en kun je zelfs een keer door het materiaal heen steken zonder dat je bed aan gort is..

Kees

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 05 nov 2006, 0:55

SSassen schreef:Ik zou alle geleiders eens nalopen en waar mogelijk nastellen op minimale speling, want 1-mm is wel erg onnauwkeurig als je 't mij vraagt,

er is niets aan af te stellen en er zit nergens speling op.
De langsgeleiders zijn echter 1.20 lang. Als je er een te sterke kracht op zet gaan die buigen, dat kun je niet vermijden tenzij je een ander en dus duurder systeem gebruikt of ze onneindig dik en sterk maakt.
Een doorbuiging van een kleine mm heb je reeds snel op die lengte.

audiomanics schreef:Heb je de bank al eens gevlakt? Eerst beplakken met een laag hardboard (scrapplate) en dan de frees er over. Dan is ie over het hele oppervlak op hoogte en kun je zelfs een keer door het materiaal heen steken zonder dat je bed aan gort is..
Kees

Kijk, dat vind ik nu nog eens een tip =D>

Ga ik binnenkort uitvoeren. Bedankt Kees, je moet er maar opkomen!

Waarom eigenlijk hardboard? Ik monteer gewoon een MDF plaat als basisplaat.
Die kan toch evengoed vlakgefreesd worden?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 05 nov 2006, 11:11

4 mm hardboard is wat taaier dan 4mm MDF.. Bovendien werk ik regelmting met olie en snijvloeistoffen.. MDF zet daar enorm van op. Hardboard wordt alleen maar vet... 't is ook erg goedkoop en laat zich met dubbelzijdige tape goed op het bed plakken.

Een paar extra stroken in voorraad kan ook geen kwaad.

Kees

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 05 nov 2006, 12:48

asterduc schreef:
Henkjan schreef:0.2 mm is ook wel genoeg, 0.1 ook nog wel gok ik. zo doe ik dat met de armoedige handfrees als ik een cirkel uitfrees waar de centrering in het deel zit dat wordt weggefreesd (was weer een tip van iemand anders hier)

0.2 mm met de bovenfrees :shock:

ik ben al blij als ik op 1 mm kom!!! zo scherp zie ik niet meer!

gewoon 'naast' een plankje de frees naar beneden en de hoogte begrenzing vastzetten, vervolgens met de fijninstelling die 0.1 of 0.2 erbij... lukt niet met een Aldi frees natuurlijk, maar met mijn Metabo gaat t prima :D

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 03 dec 2006, 21:04

...

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » zo 03 dec 2006, 21:06

wat gaat dat worden als ik vragen mag.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 03 dec 2006, 21:08

CarloPJB schreef:wat gaat dat worden als ik vragen mag.

testkastje, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=495

Groeten,
Ed.

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » zo 03 dec 2006, 21:12

Dat volg ik met veel belangstelling dus dan zie ik het vanzelf.
Super zo`n frees,beetje jaloers ben ik wel....

Terug naar “DIY-gereedschap”