CNC Machine aanschaffen

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: CNC Machine aanschaffen

Berichtdoor ray5150 » zo 06 sep 2020, 13:37

Zozo, ook rekening houden met EMP en blikseminslag ?
Het scheelt dat er hier in het weekend niet gestofzuigd word, daar heeft ze al de hele week de tijd voor. :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 06 sep 2020, 13:46

Je moet echt serieus rekening houden met het feit dat die stappenmotoren veel HF rommel veroorzaken. In het P&P wereldje zijn al veel gevallen gemeld van problemen met slechte USB kabels en instraling op de bekabeling van de limiet schakelaars.
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 06 sep 2020, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 06 sep 2020, 13:49

Ik zal eens op zoek gaan naar een passende kabel met de juiste lengte en stekkers.
Limiet schakelaars zitten er (nog) niet op.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 06 sep 2020, 14:15

Esd is wel een puntje.. wel eens een tijdje een stofzuigerslang gehad met een aluminium mondstuk.. de vonken vlogen er van af.. heeft me wel een driver gekost ondanks goede aarding.
Kabelrupsen zijn ook geen overbodige luxe.. en natuurlijk goede kabels (igus cf6 bijvoorbeeld) niets zo vervelend als een zachte kabelbreuk..
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 06 sep 2020, 14:21

Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 06 sep 2020, 14:25

Fusion Filterdesign

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 06 sep 2020, 20:41

ray5150 schreef:Zozo, ook rekening houden met EMP en blikseminslag ?
Het scheelt dat er hier in het weekend niet gestofzuigd word, daar heeft ze al de hele week de tijd voor. :lol:

Ik heb hier van Bert Edding een kaart gehad met usb daar heb ik best vaak storing op de data stroom gehad en dan stopt het programma
En je gewoon opnieuw kan beginnen
Als het programma dat niet doet en gewoon het programma verder afwerkt is je dag verziekt Dat kan ik je garanderen
Ga ook nooit tussen door de regels doorwerken Want meestal gaat dat fout
Want een ding vergeten of ergens een komma fout en je vernietigd zo een werkstuk en of je gereedschap
Een freesje van 5€ verzieken is niet leuk helemaal niet als dat meerdere keren achtereenvolgens is en je weet niet waarom.
Of je hebt iets niet ingevoerd, of een schakelklik door je machiene zelf veroorzaakt :!:
Bij mij was dat met wegblazen krullen dat gaat 20x goed, en dan start de compressor en de Datastroom was ff onderbroken van de Zas toen hij omhoog moest gaan .
En dan is de volgende opdracht opeens dwars door je machineklem . Frees kapot van 20€ en de boorklem een lelijke plek :(
shit draadje vergeten :oops:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 07 sep 2020, 19:56

ray5150 schreef:Ik zal eens op zoek gaan naar een passende kabel met de juiste lengte en stekkers.

Dag Ray. Dit filmpje vond ik op Youtube. Volgens mij dezelfde machine.
https://www.youtube.com/watch?v=hB4Cvbtu-lA
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 07 sep 2020, 21:52

Heel mooi filmpje over deze cnc machine
Deze knaap kwam mij zeer ervaren over en ik denk dan ook niet dat zijn eerste cnc klusje is geweest Daar ging het te goed voor
Misschien dat Ray ook zijn advviezen wil uitvoeren ik begreep dat er geen taats of diegroef lagertjes op de uiteinde assen zit en die mechanische belasting nu op de motor lagertjes zit
Ik heb heel veel lagertjes nieuw made in china Als ik je daarmee kan helpen roep je maar dan zoek ik ze op voor je
Grt
OpaBert en gefeliciteerd met je leuke graveer machine :goedzo:
shit draadje vergeten :oops:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 07 sep 2020, 23:49

douwebakker schreef:
ray5150 schreef:Ik zal eens op zoek gaan naar een passende kabel met de juiste lengte en stekkers.

Dag Ray. Dit filmpje vond ik op Youtube. Volgens mij dezelfde machine.
https://www.youtube.com/watch?v=hB4Cvbtu-lA

Ja, die had ik al gezien, is in grote lijnen het zelfde, verschilt wat op de details, die van het filmpje heeft een tafel van 30x18 centimeter, ik heb een 2418, ietsjes smaller dus. er is ook een 1610 te krijgen, nog wat kleiner dus.
Controller ziet er wat anders uit, ik heb een tafel uit 1 stuk, en alle boutjes zijn in inbus uitgevoerd.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 08 sep 2020, 10:42

Ik heb me ook voorgenomen zoiets te bestellen. Voor het geld hoeft het niet over te gaan maar ik wacht nog even af hoe het jouw gaat bevallen.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 08 sep 2020, 10:49

Je woont helaaas niet om de hoek bij Ray. Maar zoiets lijkt mij nou typisch iets om gezamenlijk met meerderen aan te schaffen.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 08 sep 2020, 19:41

Pjotr schreef:Maar zoiets lijkt mij nou typisch iets om gezamenlijk met meerderen aan te schaffen.

Mja, denk dat het in dit geval om het even is. het voordeel van een eventuele goedkopere inkoop, ben je weer kwijt aan verzendkosten in NL.
Of je moet bij elkaar in de buurt wonen, dan kan het in sommige gevallen gunstig uitpakken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 08 sep 2020, 20:22

Ik doelde ook op dat laatste. Het is niet zozeer de kosten, ook de moeite/tijd en de plek wat het in neemt t.o.v. de tijd dat ie wat te doen heeft.

WrineX

Berichtdoor WrineX » do 15 okt 2020, 19:53

niiks aanschaffen en gewoon zelf maken... is mijn advies :) alles uit china sucked. en de HIGH Z etc zijn extreeeeeeeeem duuur ten opzichten wat ze kunnen. voor dat geld kun je een 2e hands Holzer kopen ofzo. moet je wel de ruimte voor hebben en een vrachtwagen regelen ;)

WrineX

Berichtdoor WrineX » do 15 okt 2020, 19:56

voor PCB's alleen zou ik een laser kopen, wat spray verf of het koper en laseren maar ;) daarna gewoon etsen zoals normaal. ziet er veel beter uit en als je de tools kan wisselen , laser vs kleine spindle kun je de gaatjes ook nog boren :)

het ligt er een beetje aan wat de accuraat het moet zijn natuurlijk als je alleen filters gaat maken kom je ook weg met alleen een frees :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 15 okt 2020, 20:09

Met koper weg etsen/laseren/frezen is het wel oppassen met het basismateriaal. Vooral met blanke restanten uit de surplus en Ebay. Bij het moderne PCB proces is het basismateriaal maar 10-15 um dik. De sporen worden tegenwoordig elektrolytisch opgedikt naar 35 um en dikker en niet zoals vroeger in zijn geheel geëtst. Het bekende fotogevoelig materiaal is wel standaard 35 um, of soms 70 um.

WrineX

Berichtdoor WrineX » do 15 okt 2020, 20:38

Pjotr schreef:Met koper weg etsen/laseren/frezen is het wel oppassen met het basismateriaal. Vooral met blanke restanten uit de surplus en Ebay. Bij het moderne PCB proces is het basismateriaal maar 10-15 um dik. De sporen worden tegenwoordig elektrolytisch opgedikt naar 35 um en dikker en niet zoals vroeger in zijn geheel geëtst. Het bekende fotogevoelig materiaal is wel standaard 35 um, of soms 70 um.

hoe bedoel je ? basis materiaal is wat het mogen zijn FR4 0.6 1.2 etc en dan koper. ik kan me niet voorstellen dat ze eerst een dun laagje lamineren en dan de rest electroplaten. ... klinkt totaal onlogisch. gezien je die laag ook in een keer had kunnen lamineren.? tijd is geld..

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 15 okt 2020, 21:54

Nee, er zit een veel dunner laagje koper op het basismateriaal. Daarop komt een fotomasker wat de sporen vrij laat. Dan worden de sporen elektrolytisch opgedikt en de gaatjes tegelijkertijd verder doorgemetalliseerd. Dan gaat er een laagje tin op, foto resist gaat er af en dan wordt het geëtst zodat het tussenliggende koper verdwijnt. Is nauwkeuriger, en er zijn veel smallere sporen mogelijk. Daarnaast was het bij de oude methode van het alleen weg etsen van dik koper een probleem met een mix van smalle sporen en grote vlakken om een egale etsing te krijgen: Sommige gedeelten waren onvoldoende weg geëtst terwijl andere al weer verdwenen.

[ Bekijk op youtube ]

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 16 okt 2020, 20:32

Hoe is het hier, al gefreesde printjes klaar van de machine :?:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 16 okt 2020, 22:02

WrineX schreef:niiks aanschaffen en gewoon zelf maken... is mijn advies :) alles uit china sucked. en de HIGH Z etc zijn extreeeeeeeeem duuur ten opzichten wat ze kunnen. voor dat geld kun je een 2e hands Holzer kopen ofzo. moet je wel de ruimte voor hebben en een vrachtwagen regelen ;)

Ik geloof niet dat ik je helemaal kan volgen. geen idee wat een high z mag zijn. van Holzher weet ik dat het een bedrijf is dat professionele hout bewerkings machines maakt. betwijfel of je die gebruikt kunt aanschaffen voor rond de 150 euro...

Barry2001 schreef:Hoe is het hier, al gefreesde printjes klaar van de machine :?:

Nee, helaas nog niet. wel onlangs een kastje gemaakt om hem in te plaatsen.

CNC machine.jpg

Struikelblok vormt (voor mij) vooralsnog de software die de machine aanstuurt.
Dat is open-source freeware die helaas niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid, is echt iets waar je eens even een dagje voor moet gaan zitten om je in te verdiepen en te experimenteren. helaas ontbreekt daar de tijd en (in de avond de) energie voor. als ik dan eenmaal iets gepruts hebt weet ik 2 dagen later niet meer hoe ik dat eerder gedaan had...
Eerste probleem waar ik tegenaan liep is dat op mijn (nog op windows 7 draaiende) PC in de schuur de programma's Candle en GRBLcontrol niet wilden starten. vervolgens een programma gevonden (waarvan ik de naam even kwijt ben) dat er grafisch heel gelikt uitziet, en dat voorzien is van een wizard om de basisinstellingen op te geven, maar hier liep ik op vast dat de software wilde dat hij eindschakelaars wilde zien (die er niet opzitten) en nu maar mijn hoop een beetje gevestigd op bCNC, hetgeen hier vrij uitgebreid beschreven staat : https://forum.electricunicycle.org/topi ... nc-router/

Wel is het al gelukt om met Flatcam gerber bestanden (bottom koperlaag) te converteren naar G-code.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 16 okt 2020, 22:54

Okay, daar zit dus nog wel wat uitzoek werk in na aanschaf, maar gaat vast goedkomen.

WrineX

Berichtdoor WrineX » di 20 okt 2020, 0:23

ray5150 schreef:
WrineX schreef:niiks aanschaffen en gewoon zelf maken... is mijn advies :) alles uit china sucked. en de HIGH Z etc zijn extreeeeeeeeem duuur ten opzichten wat ze kunnen. voor dat geld kun je een 2e hands Holzer kopen ofzo. moet je wel de ruimte voor hebben en een vrachtwagen regelen ;)

Ik geloof niet dat ik je helemaal kan volgen. geen idee wat een high z mag zijn. van Holzher weet ik dat het een bedrijf is dat professionele hout bewerkings machines maakt. betwijfel of je die gebruikt kunt aanschaffen voor rond de 150 euro...

Barry2001 schreef:Hoe is het hier, al gefreesde printjes klaar van de machine :?:

Nee, helaas nog niet. wel onlangs een kastje gemaakt om hem in te plaatsen.

CNC machine.jpg

Struikelblok vormt (voor mij) vooralsnog de software die de machine aanstuurt.
Dat is open-source freeware die helaas niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid, is echt iets waar je eens even een dagje voor moet gaan zitten om je in te verdiepen en te experimenteren. helaas ontbreekt daar de tijd en (in de avond de) energie voor. als ik dan eenmaal iets gepruts hebt weet ik 2 dagen later niet meer hoe ik dat eerder gedaan had...
Eerste probleem waar ik tegenaan liep is dat op mijn (nog op windows 7 draaiende) PC in de schuur de programma's Candle en GRBLcontrol niet wilden starten. vervolgens een programma gevonden (waarvan ik de naam even kwijt ben) dat er grafisch heel gelikt uitziet, en dat voorzien is van een wizard om de basisinstellingen op te geven, maar hier liep ik op vast dat de software wilde dat hij eindschakelaars wilde zien (die er niet opzitten) en nu maar mijn hoop een beetje gevestigd op bCNC, hetgeen hier vrij uitgebreid beschreven staat : https://forum.electricunicycle.org/topi ... nc-router/

Wel is het al gelukt om met Flatcam gerber bestanden (bottom koperlaag) te converteren naar G-code.

dat dat was een domme post van mij zonder netjes te lezen ! toen ik het poste, was er bij mij nog geen lampje gaan branden dat het hier gaat om printplaatjes frezen :) domdomdomdom :) mijn fout ! excuses !

Terug naar “DIY-gereedschap”