Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Berichtdoor Willy_61 » zo 20 dec 2020, 19:16

Prima Anne

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 20 dec 2020, 19:18

Farnell heeft de LM350T/NOPB voor €1.80
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 20 dec 2020, 19:21

Willy_61 schreef:Reichelt: 4,22€, Conrad en EO hebben hem niet.

https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... m350t.html - 70 cent.

Farnell en Mouser allebei rond de 1,50.

https://www.reichelt.nl/nl/nl/index.htm ... 1&q=lm350t 1 euro en 88 cent.

:think: :think:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 20 dec 2020, 19:47

Die ik bij Reichelt wou bestellen is de versie van Texas Instruments en kost 4,22€ - de versie van OnSemi voor 1,88€ krijg ik pas op de 7de pagina te zien bij een zoekopdracht!

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 21 dec 2020, 19:57

Michiel, doe geen moeite meer om een aangepaste versie van je voeding te maken, deze voldoet nl. ruimschoots.

Ik heb vandaag de voeding op breadboard opgebouwd en uitgetest.
Wel heb ik 2x LM317T gebruikt ipv. 2x LM350, die heb ik nl. nog niet binnen.
Voor de JFETS heb ik 2x BF256B gebruikt.
Verder heb ik voor de negatieve voeding vd JFETS een 9V batterij gebruikt.
Als input-spanning heb ik tot 34V uit mijn Elektuurvoeding van 1982 toegevoerd.

Test-1 met LM317.jpg

Zowel stroom als spanning zijn prima te regelen: 0...26,6V 0...1,2A
Ik heb eerst met een ingangsspanning van 16V, naar 5V uitgang geregeld en deze dan belast met 4,7 ohm/10W: de stroom was 1,1A. Daarna heb ik de spanning hoger geregeld maar bij 5,7V en 1,2A werd de uitgang begrensd.
Eigenlijk is dat wat ik wilde R1 = 1 ohm en stelt de max stroom zo in op 1,2A.

Morgen doe ik nog wat meer testen en zal ik ook eens controleren of de bijkomende onderdelen nog op dezelfde print passen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 24 dec 2020, 13:56

De testen van de voeding en automatische trafospanning-omschakeling zijn met succes afgerond.

PS Breadboard-4b.jpg

update: schema, trimmer P1 positie gewijzigd n.a.v. post Anne hieronder
De automatische omschakeling werkt perfect met een marge tussen in- en uitschakelen van 0,7V.
Ik heb bv. zo ingesteld dat, wanneer ik de voeding begin omhoog te regelen, het relais af blijft en dus de secundaire wikkelingen parallel blijven staan, tot een uitgangsspanning van 12,9V wordt overschreden, dan komt het relais op en worden die wikkelingen in serie geschakeld.
Dit blijft zo tot de max. uitgangsspanning van ca. 26V. Wanneer we de spanning terug naar beneden regelen en we bereiken 12,2V, dan zal het relais terug afvallen.
Dit betekent dat we bij een uitgangsspanning van 0 tot 12V, 2A max. stroom mogen trekken. Ik heb in serie met P2 een trimmer P1 gezet om die max. stroom te kunnen instellen. Met P2 kunnen we dan de uitgangsstroom instellen tussen 0 en 2A. Deze extra trimmer heb ik niet uitgetest omdat de testschakeling al afgebroken was.

De voeding is uitgerust met 2 kleine hulpvoedingen van 12V/80mA die gevoed worden uit een mini-trafo'tje van 3,24€.
De ene is nodig voor de 12V negatief tbv de JFets, de andere voor de automatische relaisschakeling (ca. 45mA) en de voeding van het display (15mA).
Verder gebruik ik 2x BF256B voor de Fets, die doen het prima.
Tenslotte het volgende nog: op het schema staat R3 parallel met P3, beiden 10k. R3 mag weggelaten worden als je een 10-turn-pot hebt van 5k.

De print is nu 9,5cm x 14cm

PCB-TopBottom-4b.jpg

PCB-Top-4b.jpg

Het laatste wat ik nog moet uittesten is een ventilatorregeling die ik gevonden had op electronicshub.org.

Ventilatorregeling-2.jpg

update: R2 toegevoegd n.a.v. post Anne hieronder
In dat project is een laagfrequent PWM-regeling voor een 2-draads FAN ontworpen.
Om het PWM-signaal te genereren is een NE555 in a-stabiele modus gebruikt.
Er wordt gebruikt gemaakt van een 10k-NTC.

Volgende uitleg stond erbij vermeld:
    Bij kamertemperatuur (25°C) is de weerstand vd NTC 10k. De pot P1 is ingesteld op 10k.
    Met die instellingen kan het percentage vd duty-cycle van het PWM-uitgangssignaal als volgt worden berekend:

AAN-tijd = 0,693 x (P1+NTC) x C2 = 0,693 x (10+10) x 0,000001 = 13,8mS
      UIT-tijd = 0,693 x NTC x C2 = 0,693 x 10 x 0,000001 = 6,93mS
      inschakelduur in % = (AAN-tijd / (AAN-tijd + UIT-tijd)) x 100 = 66,6%
      Frequentie van het PWM-signaal = 1,44 / ((P1 + 2xNTC) x C2) = 48Hz.

Als de temperatuur stijgt, zal de weerstand vd NTC afnemen.
    Stijgt die tot ongeveer 50°C, dan daalt de weerstand vd NTC naar 3k.
      Dan is de inschakelduur 81%
      de frequentie van het PWM-signaal 90Hz
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 25 dec 2020, 9:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 24 dec 2020, 14:51

Da's dan weer mooi gelukt :D
Zou wel 1k in serie met P1 van de ventilatorregeling zetten.Met P1 op nul zit anders de "discharge" kortgesloten naar de +12V, lijkt me niet gezond.
En de trimpot voor de stroom zit mis, kan zo,
Imax.png
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 24 dec 2020, 16:19

Bedankt Anne :goeie: , ik heb in mijn vorige post schema's en print aangepast.

Voor iedereen: prettige feestdagen! :beer: :bakkie:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 28 dec 2020, 15:46

Alle testen zijn doorlopen en goed afgerond.

De finale schema's zijn opgesplitst naar voedingsschema (de helft) en de ventilatorsturing voor 2 FANS (12V en max. 90mA) van 5 x 5 x 1cm.
Als laatste heb ik ook wat aansluittekeningen toegevoegd van een aantal onderdelen.

PS Breadboard-5.jpg

Ventilatorregeling-5.jpg

De print is zo opgebouwd dat het ventilatorgedeelte er vanaf kan worden geknipt.
In mijn geval komen er 2 voedingsprinten horizontaal naast mekaar in de behuizing, vanachter in de kast hou ik dan maar 2,5cm meer over. De 2 ventilatoren met tussenin de sturing en voeding, komen tegen de achterwand, een standaard rooster van 5 gaatjes per 4cm. De printgaten van de ventilatorsturing zijn daarop voorzien.
De ventilatorsturing kan ook van 12V~ worden voorzien vanuit de voedingsprint waarvoor een 2p-molex stekker is voorzien, ook op de stuurprint.
Dat betekent dat in dat geval het gedeelte van het kleine trafo'tje op de stuurprint ook kan weggeknipt worden, vermits die overbodig wordt.
Bij mij is dat nodig omdat ik in de diepte niet genoeg ruimte overhield voor die trafo achter de voedingsprinten.
Dus indien je kast groot genoeg is kan je de print in zijn geheel gebruiken zonder knipwerk.

De print:

PCB-TopBottom-5.jpg

In z'n geheel is de print 19,5 x9,5cm.
Indien je de ventilatorsturing eraf knipt: er zijn 2 verticale rode lijnen, eerst knip je op de rode lijn vlak tegen de koelvin en daarna nog eens op de 2de lijn. Die ruimte van een halve cm heb ik voorzien om wat meer ruimte te creëren naast de koelvin, indien je de print in z'n geheel gebruikt.

Zo wordt de voedingsprint 14 x 9,5cm en de stuurprint met trafo 5 x 9cm. Indien het trafo-gedeelte er ook af gaat behoud je een printje van 5 x 5cm voor de ventilatorsturing.

Morgen maak ik de layout van het frontpaneel.

Indien er geen opmerkingen komen bestel ik morgen de printen, ik mag niet te lang wachten want ze werken niet tussen 1 en 3 januari.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 28 dec 2020, 16:18

C7 en C10 doen niks zo, die moeten echt op de pin van de regulator, zie datasheet.

mtb

Berichtdoor mtb » ma 28 dec 2020, 18:09

Voor de hulpspanningen heb je geen extra trafo'tje en stabilisatie nodig, want je kan ze makkelijk afleiden van de Block FL30/12:
TSPw.png

We gebruiken alleen de onderste wikkeling voor een spanning V(e) van ca. 13V, zodat het niet uitmaakt of de wikkelingen serie of parallel staan.
Met D5 wordt die enkelfase gelijkgericht en met C2 afgevlakt, voor een belasting van 20mA voor het display en 360Ω voor het relais, een ventilator is niet nodig met jouw koellichaam, maar zou wel kunnen.
Met D6,7 en C3,4 maken we een negatieve V(g) van ca. -6V voor de twee JFET's die samen ca. 20mA trekken, met R1 kan je de spanning instellen, maar die moet niet te laag nemen omdat ze maar 35Vds kunnen hebben!
V(g) moet snel inschakelen zodat je C3,4 niet te groot moet nemen, een beetje rimpel kan geen kwaad door de stabilisatie van de FET-stroombronnen en diode's.
Met de parameter s kan je de wikkelingen serie/parallel zetten, parallel bij s=0 en bij s=1 in serie.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 28 dec 2020, 18:38

Barry2001 schreef:C7 en C10 doen niks zo, die moeten echt op de pin van de regulator, zie datasheet.
C6 en C9 omdaaien, komen C7 en C10 vanzelf dicht bij het IC verbonden.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 28 dec 2020, 21:48

Barry2001 schreef:C7 en C10 doen niks zo, die moeten echt op de pin van de regulator, zie datasheet.

Eigenlijk zijn die C7 en C10 hier zelfs overbodig vermits de totale spoor-afstand tussen regulator en C6 resp. C9 met 3,1 cm kleiner is dan 7,62 cm (3").
Maar nodig of niet, ik plaats meestal een 100n in de buurt vd regulator.
Input Capacitor 78LXX.jpg

Ah!buis schreef:C6 en C9 omdraaien, komen C7 en C10 vanzelf dicht bij het IC verbonden.
Anne

Dat is idd een snelle fix. Ik probeer de elko's steeds met de + in dezelfde richting te plaatsen op de print, vandaar de originele "rare" opstelling. Daarbij hou ik echt wel rekening met de lengte vh pad naar de IN vd regulator. Als dan de layout vergroot wordt online gezet lijkt het wel dat het pad lang is terwijl dat niet het geval is. Daarom heb ik de schaal bij de volgende afbeelding even meegegeven.
Aanpassing PCB PS2-3.jpg

mtb schreef:Voor de hulpspanningen heb je geen extra trafo'tje en stabilisatie nodig, want je kan ze makkelijk afleiden van de Block FL30/12

Dat was mijn eerste gedacht ook maar dat vertrouwde ik niet omdat ik niet zeker was of je zo maar van dezelfde trafospanning kan/mag vertrekken om verschillende voedingen mee te maken en daarvan dan uitgangsdraden met mekaar gaat verbinden.
- dat is hier het geval voor de negatieve spanning vd JFETS
- de - vd voeding van het display zit intern in het display verbonden met de negatieve meetspanning.

... vandaar de goedkope oplossing met een extra trafo'tje van 3€45 +2€ voor de overige onderdelen vd 2 voedingen.

Ik ga jou schema wel uitvlooien, meestal interessant en misschien kom ik nu te weten wat mag en wat niet ;-)

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 29 dec 2020, 18:58

Ondertussen is de layout klaar van het frontpaneel.
Hier te zien, "ingebouwd" in de behuizing:

Prototype-2.jpg

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 29 dec 2020, 19:29

Willy_61 schreef:

Daarbij hou ik echt wel rekening met de lengte vh pad naar de IN vd regulator. Als dan de layout vergroot wordt online gezet lijkt het wel dat het pad lang is terwijl dat niet het geval is. Daarom heb ik de schaal bij de volgende afbeelding even meegegeven.
Aanpassing PCB PS2-3.jpg

Ja nu zit het goed ja, kun je wel een schaal meegeven maar je hield er geen rekening mee. Zelfde verhaal als bij de LM350, als 100nF ergens staat te zweven doet het niks. Bij een elco is dat veel minder relevant. Let daar een volgende direct op, een oscillerende regulator kan een onvoorspelbare uitgangsspanning geven, en dan hoop je dat er geen kostbare schakeling aan je voeding hangt.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 29 dec 2020, 19:32

OK, het betekent dan ook dat je niet meer mag vertrouwen op een datasheet.
De afstanden bij LM350=6" en 78LXX=3" respecteren, is dus niet genoeg want de condensator moet steeds tegen de IN-pin.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 30 dec 2020, 9:36

Ik ga de print toch opnieuw aanpassen: het voorstel van Michiel om de 2 extra hulpspanningen te maken, vertrekkend van 1 vd secundaire wikkelingen van TR1, zou interessante perspectieven kunnen bieden.
De huidige print met afmetingen 9,5 x 14cm maakt dat alles in de behuizing krap op mekaar zit, ook al voed ik dan de ventilatoren uit 12V van TR1 (à 200mA).

Compositie SubTop-1.jpg

Indien TR2 en bijhorende 2 stabilisaties komen te vervallen kan ik de print, met wat herschikking, 2 à 2,5 cm inkorten.
Dat maakt het mogelijk zelfs een iets grotere trafo voor de ventilatoren te gebruiken (Gerth 387.12 van €3,18).
De 78L12 vervang ik dan door de µA7812, ongekoeld, wat het mogelijk maakt om FAN's te plaatsen die max. 150mA per FAN verbruiken.
Buiten de winst op ruimte blijft zo ongeveer alle vermogen van TR1 beschikbaar voor de hoofdvoeding.

Eerst het schema nog eens aanpassen en controleren of er effectief geen probleem kan ontstaan door de onderlinge koppelingen tussen de verschillende spanningen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 30 dec 2020, 12:56

Willy_61 schreef:OK, het betekent dan ook dat je niet meer mag vertrouwen op een datasheet.
De afstanden bij LM350=6" en 78LXX=3" respecteren, is dus niet genoeg want de condensator moet steeds tegen de IN-pin.

Breng ik het zo onduidelijk, is het eigenwijzigheid of wat. Je moet altijd vertrouwen op een datasheet, in layout helemaal. Layout is echt meer dan wat componenten op een print flatsen. Gelukkig maar, anders zou ik werkeloos worden. Maar ik heb wel wat anders te doen, succes verder.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 30 dec 2020, 14:17

Michiel, Anne, ik begrijp de nieuwe opzet vd hulpvoedingen.

Ik heb het schema een beetje duidelijker uitgetekend met enkel de relevante zaken:

Hulpvoedingen LtSpice.jpg

Met C3 en C4 op 100µ was de negatieve spanning 4,1 à 6,7V (= rimpel 2,6V), gemiddeld dus -5,4V.
Ik heb die condensatoren verhoogd naar 220µ waardoor ik nu tussen 6,2 en 7,4V (= rimpel 1,2V) of -6,8V gemiddeld zit.

R1 mag inderdaad niet lager dan 100Ω, zo blijven we onder de 35V max. Vds van de JFet's: 26V uit + 7,4V(piek) = 33,4V.
(met 82Ω wordt dat 26 + 8,5(piek) = 34,5V.
In mijn eerder schema was de negatieve hulpspanning van -12V dus teveel!

De rimpel op Ve (14,8 - 14V) is voor de voeding vd relaissturing vlgs mij te hoog . Daarom plaats ik er een 78L12 achter voor een constante 12V.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 30 dec 2020, 20:51

Nog even getekend met de overschakeling erbij.
De 100µF hoeft niet naar 220µF, na een stroombron (de fet) en twee diodes blijft er van de rimpel bijna niks over.
Voor de ventilator kun je de andere wikkeling gebruiken als die geen verdere verbinding heeft met de rest.
Anne

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 31 dec 2020, 16:35

Het was een zware bevalling om de print 2cm in te korten. Gisteravond gestopt met het idee dat het niet ging lukken, vanmorgen opnieuw gestart met een frisse kop en zie, het is gelukt! :yeah:

Anne ik heb er nu voor gekozen om voor de voeding vd fans een eigen trafo te gebruiken. Er is nu plaats voor en ik vind het zonde om 200 à 300mA af te pakken vd hoofdvoeding dat is meer dan 1/5 vd trafostroom.

Alles op een rijtje: schema's, daarna de printlayout en tenslotte de compositie vd voedingsprinten in de behuizing, ik heb nu ruim 4cm achter in de kast vrij...

PS Breadboard-6.jpg

Ventilatorregeling-6.jpg

PCB-TopBottom-6.jpg

Compositie SubTop-2.jpg

Gelukkig en gezond nieuwjaar voor iedereen! :beer:
update: ik heb de print nog eens grondig nagekeken qua spoor-afstanden en pads, is nu waar nodig aangepast.
Gerbers in bijlage, 1 met PS+FANS, 2 met PS alleen, 3 met FANS alleen:

Update 19-01-2021:

Ik heb de gerbers verwijderd omdat er foute boordiameters voorkwamen:
- Transistoren en Fet's hebben in de footprints gaatjes van 0,4mm, dat zou 0,6mm moeten zijn. Ik heb blijkbaar een verkeerde footprint genomen bij het ontwerpen van de printen. Die gaatjes moeten uitgeboord worden naar 0,6mm.
- Bij de voeding heeft T2 een doorgemetalliseerd gat (Source), dat moet dan zowel boven als onder gesoldeerd worden.
- Bij de ventilatorsturing betreft dat T1 en T2 (Collector), zelfde behandeling.
- Bij de voeding komen veel diodes 1N4001 en 1N4007 voor en die hebben gaatjes nodig van 0,7mm terwijl 0,6mm is voorzien. Ik gebruik die zelden, eerder de 1N4148 of 1N4448, tenzij ik meer stroom nodig heb dan 150mA max. Ik ga die allen vervangen door de 1N4448, behalve D8 en D10 -beiden 1N4007- kathode D8 moet dan ook boven en onder gesoldeerd worden.
- Relais Rel1 heeft diameter 0.6 en zou diameter 1 moeten zijn. Dit is een groter probleem vermits voor de doorgemetalliseerde gaten na het boren bovenkant niet kan gesoldeerd worden. Daar zal extra bedrading onder de print moeten aan verhelpen.
Indien je dus zelf nog geen printen hebt besteld, kan je beter wachten tot er een nieuwe versie is, sorry.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op di 19 jan 2021, 14:21, 3 keer totaal gewijzigd.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 31 dec 2020, 16:45

@Willy_61, ik denk dat je D9 verkeerd om zit.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

cool

Berichtdoor cool » do 31 dec 2020, 16:53

Nee hoor..
Loek

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 31 dec 2020, 16:57

douwebakker schreef:@Willy_61, ik denk dat je D9 verkeerd om zit.
Douwe

Je vergist je misschien in de uitgangsspanning: het is de +12V uit en niet de -5,5V en zo zit dus D9 juist.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 31 dec 2020, 17:07

Inderdaad. Ik moet beter opletten.
Eigenwijs is ook wijs!

Terug naar “Elektronicagereedschap”