De 2de versie van de print wordt getest.
opstelling.jpg
Eerst het schema waarop de nieuwe print is gebaseerd:
PS Breadboard-9.JPG
Als display kan zowel de Chinese als die van Joy-It (Conrad) gebruikt worden. Indien de Joy-It wordt toegepast moet R10 100K zijn ipv 47K.
Rs (eventuele aansluiting extra shunt) is voorzien op de print maar moet gewoon doorverbonden worden bij gebruik van de genoemde displays.
Michiel je laatste opmerkingen zijn niet opgenomen bij dit ontwerp:
- een extra switch om de ingestelde stroom zichtbaar te maken
- nog een extra switch om met foldback te kunnen werken
... die komen nog aan de beurt in de enkelvoudige voeding na deze dubbele is afgewerkt.
Voor het testen heb ik de LM350 op een minimale U-koelvin geplaatst om makkelijker te kunnen meten aan alle componenten.
De bruggelijkrichter is momenteel met 1,5A te licht voor deze voeding maar kan wel dienen bij de huidige testen.
De footprint is hetzelfde gebleven als op de eerste printversie maar op deze print is nu geen plaats meer vrij rondom de footprint, zodat het oudere type vd B80C5000/3300 (dat ongeveer 1cm langer is dan het nieuwe van 3,2cm lengte), niet meer op de print past.
Ik heb de huidige B80C5000/3300 nu in bestelling.
Print V2.jpg
Huidige testresultaten en afregelingen:
- Vóór het aanzetten, P1 - P2 - Tr1 en Tr2 op minimum instellen, Tr1/Tr2 dus ook volledig tegen de klok draaien.
- Na het aanzetten is de overload-LED aan, de LED gaat uit door te regelen met Tr2.
- Met Tr1 wordt de uitgangangsspanning op 0 geregeld.
- Nu kan ik van 0 tot 24,8V regelen waarbij de trafospanning perfect van parallel naar serie omgeschakeld wordt bij 9,8V. Bij het terugregelen vd spanning, schakelt de trafospanning terug naar parallel bij het passeren vd 9,2V.
- Door de laatst toegevoegde weerstand R23 van 47Ω, is de minimum stroominstelling 100mA, ik meet dan 112mV op de loper van P2.
- Door bij 5V een 10Ω-weerstand over de uitgang aan te sluiten wordt er ca. 0,5A belast en gaat de overload-LED branden. Ik regel P2 tot de LED dooft en daarbij meet ik dan een spanning op de loper van P2 = 1,6V
Opmerking 14/02 @mtb:
Je stelt dat door toevoeging van R23 (47Ω) de minimum stroominstelling van P2 = 100mA.
Dan ga ik ervan uit dat ik de uitgang mag belasten met 100mA, zonder dat de overload-Led aangaat, terwijl P2 op minimum staat.
Dat is dus niet zo: met een weerstand van ca. 100Ω over de uitgang bij 10,4V zakt de spanning ineen, pas wanneer ik P2 opdraai tot de LED uitgaat heb ik mijn 100mA op de multimeter, op de loper van P2 staat dan 460mV.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.