Soldeersteun / standaard voor PCB's

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Soldeersteun / standaard voor PCB's

Berichtdoor ray5150 » vr 28 jun 2019, 17:49

Ik gebruik zelf voor printen met through hole onderdelen al jaren een metalen klemdinges die mijn broer ooit eens op de LTS heeft gemaakt.
Echter voor printjes met SMD componenten is de hoek daarvan te schuin, en is ook niet te verstellen.
Nu heb ik onlangs zo'n ding besteld : https://www.ebay.com/itm/New-LED-Helpin ... 2749.l2649 Geen idee of het was is, want ik moet hem nog binnen krijgen en in gebruik gaan nemen.

Ondertussen zat ik me een beetje af te vragen wat de forumleden gebruiken om een PCB gefixeerd op de werkplek te houden.

Foto's, plaatjes, weblinks en dergelijke maken een topic als dit natuurlijk een stuk leuker. :D

Pjotr

Re: Soldeersteun / standaard voor PCB's

Berichtdoor Pjotr » vr 28 jun 2019, 18:24

Gewoon zo'n siliconen soldeermat van Velleman. SMD componenten hebben de eigenschap spontaan in het niets te verdwijnen. Zo'n mat houdt ze iig in de buurt :D en verder vind ik dit houdertje wel handig:

HTB10qZ2SXXXXXXlXXXXq6xXFXXX6.jpg

https://nl.aliexpress.com/item/32823015307.html

Ooit bij Baco in IJmuiden voor een eurie of 15 aangschaft. Staat goed stabiel en werkt best redelijk goed met TH componenten. Is met name handig als je TH componenten er weer uit wilt halen, zeker met doorgemetaliseerde printen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 jun 2019, 18:30

Als je smd met de hand soldeert wil je je hand kunnen afsteunen. Dat werkt gewoon niet bij zo'n kantelhouder dingetje niet. Wat denk je wat een tandarts doet als ie een boor in je tand/ kies douwt, dan steunt ie met de vrij vingers af op je gezicht. Dus print gewoon plat op je tafel en even fixeren met een stukje schilderstape.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 jun 2019, 18:44

ds23man schreef:Als je smd met de hand soldeert wil je je hand kunnen afsteunen. Dat werkt gewoon niet bij zo'n kantelhouder dingetje niet. Wat denk je wat een tandarts doet als ie een boor in je tand/ kies douwt, dan steunt ie met de vrij vingers af op je gezicht. Dus print gewoon plat op je tafel en even fixeren met een stukje schilderstape.

Mwah nog geen last van Parkinson hoor, en ik soldeer geen 0102 weerstandjes met de hand... :D Met alleen SMD is zo'n ding niet zo handig. Dan is plat op de soldeermat wel makkelijker. En vastplakken met tape? Ohw ja de tandarts houdt jouw mond gefixeerd met Gaffer tape zeker? :lol: Is toch helemaal niet handig, zo'n vast geplakte print? Hier geen last van aardbevingen en met windkracht 11 ga ik geen SMD solderen. Bovendien plakt tape toch niet aan zo'n mat.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 jun 2019, 19:02

Pjotr schreef:
ds23man schreef:Als je smd met de hand soldeert wil je je hand kunnen afsteunen. Dat werkt gewoon niet bij zo'n kantelhouder dingetje niet. Wat denk je wat een tandarts doet als ie een boor in je tand/ kies douwt, dan steunt ie met de vrij vingers af op je gezicht. Dus print gewoon plat op je tafel en even fixeren met een stukje schilderstape.

Mwah nog geen last van Parkinson hoor, en ik soldeer geen 0102 weerstandjes met de hand... :D
Ik ook niet, heb daar een machine voor. :mrgreen:
Met alleen SMD is zo'n ding niet zo handig. Dan is plat op de soldeermat wel makkelijker. En vastplakken met tape?
Beetje afhankelijk van je ondergrond, op een gladde tafel schuift je print alle kanten op
Ohw ja de tandarts houdt jouw mond gefixeerd met Gaffer tape zeker? :lol:
Nee, maar het voorkomt wel dat de boor niet in je tong zit als je beweegt.
Is toch helemaal niet handig, zo'n vast geplakte print? Hier geen last van aardbevingen en met windkracht 11 ga ik geen SMD solderen. Bovendien plakt dat tape toch niet aan zo'n mat.

Kijk maar eens hoe een horlogemaker het doet:

https://www.google.nl/search?q=horlogem ... 45&bih=621

Afsteunen, afsteunen en nog eens afsteunen.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Elektronicagereedschap”