Koelpasta

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

nanko
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Koelpasta

Berichtdoor nanko » vr 15 feb 2019, 18:38

Koelpasta is koelpasta ?
Bij mijn toepassing komt het er nogal op aan, en gaat het mis met de koeling dan kost
dat 140 €.
Dus waar moet ik op letten bij de aanschaf ?

ray5150

Re: Koelpasta

Berichtdoor ray5150 » vr 15 feb 2019, 18:51

Het gaat om een processor in een computer misschien ?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 15 feb 2019, 18:53

Nee, er zijn verschillende soorten koelpasta. Er zijn zelfs soorten die niet alleen warmte, maar ook elektriciteit geleiden.
Ook het soort en geleiding van een eventueel isolatieplaatje is van belang. Als het kan zonder isolatieplaatje (vanwege de spanning op de behuizing) laat het dan weg. De oppervlakten moeten ook onberispelijk vlak zijn. Soms is een klem over het component beter dan alleen het schroefje bovenin, de meeste warmte wordt toch ontwikkeld ergen halverwege onderaan, daar waar de chip zit dus..
Koelpaste dient dun en egaal aangebracht te worden..
En hou er rekening mee dat sommige koelpasta's (met name die witte) niet heel goed voor de gezondheid zijn.. (kankerverwekkend wordt zelfs beweerd)
Kees
PS @ Ray: dat nee bedoel ik mee dat koelpasta en koelpasta niet altijd hetzelfde zijn.. Je was me een seconde voor..
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 feb 2019, 19:06

Wat is het doel Nanko? Er zijn veel verschillende soorten zoals al aangegeven. Te veel om op te noemen. Overigens het meeste in de hobbyhandel is gewoon siliconenvet met zinkwit (zinkoxide). Dat is vrij onschuldig, al moet je het niet op je brood smeren ;)
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 15 feb 2019, 20:13

Dacht dat er ook van die koelpasta is , of geweest, met beryllium erin
En dat is erg giftig
shit draadje vergeten :oops:

nanko
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor nanko » vr 15 feb 2019, 20:22

Alleen van belang is de warmte geleiding.
Ik heb een dikke RF LD MOSFET met bismuth op een heatspreader gesoldeerd, maar de heatspreader zelf moet zijn warmte kwijt via koelpasta.
Ik zit nog maar op een kwart van de dissipate en meet bijna 20C tussen heatspreader(koper) en heatsink(alum.) terwijl de koperen spreader 60 x 120 mm is, 20 x zo groot als de FET zelf
Het vet wat ik gebruik lijkt dus niet van al te beste kwaliteit.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 feb 2019, 20:37

Heb je dan ook elektrische isolatie nodig? Dan zou ik gewoon een dun silconenmatje nemen en uitrekenen wat de thermische weerstand is. Overigens hoe dik is die heat spreader? Vergis je niet in de thermische weerstand daarvan! Je kunt dicht bij de fet en het uiteinde van de strip een behoorlijk verschil meten als ie niet zo dik is.

Bert61 schreef:Dacht dat er ook van die koelpasta is , of geweest, met beryllium erin
En dat is erg giftig

Nee zit/zat niet in de koelpasta. Er zijn isolatieplaatjes van berylliumoxide. Maar daar kom je niet zomaar aan. Wat soms wel in de high tech pasta's en siliconenplaatjes zit is aluminium nitride. Maar ook dat is niet acuut giftig of carcinogeen. Al moet je het stof ervan ook niet inademen. In vrijwel de meeste pasta's, ook de gratis witte CPU pasta's, zit gewoon zinkwit vermengt met een duurzame niet-verdrogende olie.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 15 feb 2019, 21:29

Bedankt voor de info Pjotr betreffend beryllium , ik heb ergens een zakje met van die witte plaatjes to220 model

Maar Als je koeling echt een probleem is
Dan eerst een hitte spreider maken Dat is een stuk roodkoper waarje de Fet op schroeft en de roodkoperen plaat op je koelblok
Dat scheelt een slok op een borrel :mrgreen:
Eventueel kan je ook waterkoeling nemen Dat koelt heel veel keren meer dan lucht
Een radiator en pompje en lownoise fan en je kan een kilowatt zonder probleem koelen
Die warmte wisselaar waarje de fet op moet koelen is er in koper en in meerdere afmetingen
Dit wordt in computers veel toe gepast
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 feb 2019, 21:39

Hoeft niet eens Bert, een simpele heatpipe van nog geen tientje geleidt 100x zo goed de warmte als rood koper! Als zijn koelprofiel groot genoeg is is het alleen zaak de warmte over de volle lengte er goed in te krijgen. Zodat er geen hot spot bij de fet ontstaat. Een 6mm pijpje kan tot 40 watt transporteren met een verschil van een enkele graad tussen begin en einde. Meer watten --> meer pijpjes of dikkere pijpjes.
Peter de Jong

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 15 feb 2019, 22:43

Aha kijk forum heeft weer eens zijn nut bewezen :goedzo: Peter

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 15 feb 2019, 22:54

nanko schreef:Alleen van belang is de warmte geleiding.
Ik heb een dikke RF LD MOSFET met bismuth op een heatspreader gesoldeerd, maar de heatspreader zelf moet zijn warmte kwijt via koelpasta.
Ik zit nog maar op een kwart van de dissipate en meet bijna 20C tussen heatspreader(koper) en heatsink(alum.) terwijl de koperen spreader 60 x 120 mm is, 20 x zo groot als de FET zelf
Het vet wat ik gebruik lijkt dus niet van al te beste kwaliteit.

Ik kan hier eerlijk gezegd geen kaas van maken. tijd voor een foto.

:foto:

nanko

Berichtdoor nanko » vr 15 feb 2019, 23:17

Ik meet aan de rand van de heatspreader, vlakbij het aluminium, de spreader zelf (6mm dik) geleidt de warmte kennelijk goed.
We hebben het in dit geval overigens over 500 Watt aan warmte.
En het moet allemaal licht blijven omdat het ding in de handbagage mee naar de Azoren gaat.
Ik zag op aliexpress iets met zilverpoeder er in, zou dat wat zijn ?
Electrische isolatie speelt geen rol, de spreader zit met schroeven op de heatsink.
Afbeelding

De heatspreader valt in het vlakgefreesde gedeelte, in de koper alu overgang heb ik momenteel veel thermische overgang.
De FET is met bismuthsoldeer op de koperen plaat gesoldeerd

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 feb 2019, 23:29

Wil je echt 500 watt door een paar vierkante cm jagen? :shock: Ja dan kom je op zo'n waterkoeler als Bert aangeeft uit.
Peter de Jong

nanko

Berichtdoor nanko » vr 15 feb 2019, 23:43

Nou ja een paar cm......, de heatspreader is 6 x 12 cm, de tor zelf 11 x 43 mm !
Normaal gesproken zit de tor ook met vet en twee schroefjes vast.
De heatsink zelf is 14 x 27 cm en er blowers blazen lucht door de vinnen.
Blijft overigens mooi koud, een graad of tien boven de omgevingstemperatuur.
De 20 graden over het vet baren me zorgen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 15 feb 2019, 23:55

nanko schreef:En het moet allemaal licht blijven omdat het ding in de handbagage mee naar de Azoren gaat.

Ja, jij gaat iets uit te leggen hebben als de douane dat ding tegenkomt...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 feb 2019, 23:56

De crux is hier dan toch zo min mogelijk vet! Zelfde verhaal als met een bare CPU op een koeler monteren: Oppervlakken echt vlak en spiegelend mogelijk zodat ze perfect aansluiten. Dan een minuscuul laagje thermische pasta er tussen. Hoe dunner hoe beter! Het heeft alleen tot taak de eventuele lucht op te vullen. Hoe gladder de oppervlakken des te minder lucht! Zoek eens op YouTube naar filmpjes over het monteren van een CPU. Wellicht geeft dat inspiratie. En verder zoeken naar metselspul met een zo groot mogelijke warmtegeleiding. Als je naar de specs kijkt zit daar een behoorlijk verschil in, en dus ook in prijs.
Peter de Jong

nanko

Berichtdoor nanko » za 16 feb 2019, 0:07

@Ray) Nee hoor, helemaal legaal, ik en de gebruiker zijn zendamateur en mogen dit soort dingen bezitten en gebruiken
Niet in de FM band, maar op 144 MHz.

@Peter) Precies, ik moet op zoek naar de best geleidende pasta in de wereld.
Mijn hoop was dat iemand hier op het forum dat ook al eens had gedaan :-)
Maar idd ook het oppervlak van de alu heatsink kan een stuk gladder, dat ga ik
eerst doen

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 16 feb 2019, 8:06

Hallo Nanko, ik kom zelf uit de RF hoek (werk), en ben jaren geleden een iets andere weg ingeslagen, alhoewel de link met RF wel is gebleven. Een collega uit de tijd die ik ook nog wel prive zie is bij een afsplitsing van NXP in Nijmegen gaan werken, aan de ontwikkeling van LDMOS transistoren, of FET's zijn het eigenlijk. Zitten in 3G, 4G en straks 5G telefonie zendmasten.
Ik zal hem een berichtje sturen voor info, hij weet zeker hoe dit in de industrie gedaan wordt. Wordt vervolgd.

nanko

Berichtdoor nanko » za 16 feb 2019, 9:45

Alvast bedankt voor de moeite Barry !

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 16 feb 2019, 10:04

Hoi Nanko , je beseft toch wel dat hier nog een Low Pass filter achter moet !
Ik heb ook zo iets gehad , zag er wat ouder uit met MRF ...
Die eindtrappen zijn redelijk breedbandig en waren voor 150 mhz Deed het ook op 145mhz
En zaten in een gaaskooi in de voeding zat ook nog een Filter van strip waar een bifilair gewikkelde spoel in zat met wat Cs

nanko

Berichtdoor nanko » za 16 feb 2019, 10:49

Uiteraard Bert, geen lowpass filter betekent ruzie met de 70cm en 23 cm operators.
We runnen hier een contest station (70 cm tot 24 GHz) mijn harmonischen vallen in een
aantal van deze banden.
Bovendien vind ik dat zenders aan de technische eisen moeten voldoen, daar wil ik geen
uitzondering op zijn

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 16 feb 2019, 10:57

Heb 'm een appje gestuurd, al bericht terug; komt eigenlijk neer op wat hier al gezegd is. Koelpasta zelf is niet kritisch, je kunt gewoon het standaard spul gebruiken wat men bv ook gebruikt om ucontrollers te koelen. En dan mag het wel of niet elektrisch geleidend zijn, maakt niet uit. Het koeltabje is ground. Wat veel belangrijker is, is dat de oppervlaktes glad zijn, zoals gezegd dus. Je brengt de pasta echt minimaal aan, als de unit blijft 'kleven' is de overdracht goed.
Verder gaf hij nog als tip laat de temperatuur je niet te snel angst geven, LDMOS kan makkelijk 80 degC worden.
Hij vroeg nog, uit belangstelling, of het NXP/Ampleon is wat je gebruikt, welk type?

Als je naar de Azoren gaat zal dat wel contest zijn denk ik? Ga je FM moduleren of wat anders, SSB oid? Gaaf project.
(Edit: contest dus, lees nu je berichtje hiervoor :D )

Dan nog een tip, uit persoonlijke ervaring: elektronica in handbagage, drama. Gaat gegarandeerd gedonder bij de douane opleveren, ook al is het legaal wat je bij je hebt. Heb in een vorig leven in de meet en verificatie hoek gezeten, testhuizen, en had nog wel eens proto's mee. Dat gedonder bij de douane is alleen maar erger geworden. Je zou kunnen overwegen het via een koerier te versturen naar je hotel, of lokaal postkantoor oid. Maar misschien hebben jullie hier wel ervaring mee.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 16 feb 2019, 11:42

Als het echt voor contest geschikt moet zjn Dan ook een SWR meet/ detectie Zodat de eindtrap heel blijft bij een losse Antenne kabel oid
En waterkoeling in elke pc shop kan je de spullen zo op halen En zonder water weegt dat niet veel

nanko

Berichtdoor nanko » za 16 feb 2019, 11:59

Het gaat wel flink offtopic zolangzamerhand, maar als het ophangen van gordijnen hier bespreekbaar is, durf ik nog wel even door te gaan :-)
Dat de oppervlakken vlak en glad moesten zijn was me eigenlijk wel duidelijk, daar heb ik dus nog wat extra tijd aan besteed.

Afbeelding

Korrel 240, het lijkt op de foto krasserig, irl valt dat erg mee.

Mooi dat de soort koelpasta weinig uitmaakt, nu kan ik tenminste verder met wat er nog ligt.

Deze gaat naar een kennis zie idd op DXpeditie gaat, ik ga niet mee, maar ik zal hem waarschuwen over het gedoe met de douane.
Nou denk ik dat dat wel een beetje meevalt, ze hebben ongetwijfeld een gastlicentie waar mee gewapperd kan worden.

Ik bouw er nog twee voor me zelf, en dan speelt het harmonischen verhaal wel een rol.
De "tor" is een AMPLEON BLF188XR hij staat in klasse AB, kan SSB en dus ook FM versterken.
Er komt uiteraard een temp. beveiliging op, ik heb nog wel 80C klixons liggen, dus dat komt mooi uit.
Wordt hij nog heter dan komt een tweede "beveiliging" in, het soldeer smelt bij 140C........
Maar of er dan nog wat heel is betwijfel ik, 50 V DC en 30A geeft een fijne vlamboog.

Bert, bij mijn versie worde alle zinvolle beveiligingen ingebouwd, bij de lichtgewicht uitvoering op verzoek van de gebruiker, geen enkele.
Heeft ook geen zin de beste man krijgt werkelijk alles stuk, daar is geen beveiling tegen opgewassen.......

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 16 feb 2019, 12:20

Bert61 schreef:......................
En waterkoeling in elke pc shop kan je de spullen zo op halen En zonder water weegt dat niet veel

Nou elke PC shop? Volgens mij is de grote hype al wel weer over Bert. Maar er is zeker nog genoeg op het wep te vinden aan pompjes, radiators met blowers er op etc. zeker in Duitsland. Die shops hebben ook speciale koelvloeistof die niet bederft en zo.

Nu ik de foto's zo zie zou ik dat zeker te overwegen voor een toekomstige versie. Een roodkoperen blok van zeg 15 mm dik waar je direct een meander voor het water/koelvloeistof in freest. En dan daar de Fet op solderen. Maar hou er rekening mee dat koper ook zijn eigen warmte weerstand heeft en de lay-out daarvan uitmaakt voor een goed resultaat.

Verder voor het vinden van de optimale warmte geleidende pasta zou ik even op het wep wat testen voor CPU's nalezen. De metaal gevulde zijn doorgaans het beste. Anders de specifieke warmte geleiding vergelijken in de datasheets. Bij Farnell b.v. kun je die zo downloaden. Maar hier zit ook een addertje onder het gras. Bij sommige isolerende pasta's zijn de korrels vaste stof weer zo groot dat je de laag niet dun genoeg krijgt en het dan niet opschiet. Ohw ja, aanbrengen gaat heel mooi met een plastic klantenkaartje als spatel... eventueel scherp afknippen :mrgreen:
Peter de Jong

Terug naar “Elektronicagereedschap”