Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Berichtdoor Willy_61 » za 30 jan 2021, 18:52

mtb schreef:Daar gaat dus meer dan 3W inzitten?, dat moet je kunnen voelen!
Meet 'm gewoon passief, dus zonder de rest aan te sluiten, met een A(A)-batterij o.i.d. met 1Ω5/2W en een amp-meter in serie en meet de spanning direct over de shunt, zie verder de vierpuntsmeting op https://meettechniek.info/passief/resistief.html

Mijn meting was al met een spanningsbron waarmee in serie een weerstand van 4,7Ω/50W, ingesteld op 5A en de kring gesloten door de shunt.
Over de shunt de multimeter met korte snoeren van 20cm.
Gemeten dus, exact zoals de 4-puntsmeting met spanningsbron en weerstand. De shunt wordt niet warm maar uiteraard wel lauw.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 30 jan 2021, 18:59

Henkjan schreef:
ds23man schreef:Even een vraag. Is dit bezigheidstherapie? ....
ja, dat noemt men in 't zuiden "hobby" :bakkie:

Ik zal niet de ontkennen dat ik ook de indruk heb dat hier geprobeerd wordt het wiel opnieuw uit te vinden, ik bedoel, er zijn vele honderden uitstekend functionerende schema´s her en der te vinden op internet.
Maar okee, voor de rest goed bezig hoor. :goedzo:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 31 jan 2021, 6:34

ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
ds23man schreef:Even een vraag. Is dit bezigheidstherapie? ....
ja, dat noemt men in 't zuiden "hobby" :bakkie:

Ik zal niet de ontkennen dat ik ook de indruk heb dat hier geprobeerd wordt het wiel opnieuw uit te vinden, ik bedoel, er zijn vele honderden uitstekend functionerende schema´s her en der te vinden op internet.
Maar okee, voor de rest goed bezig hoor. :goedzo:

Als je dat gaat toepassen op de meeste audio-toepassingen die het forum passeren, zou de handel er wel bij varen en het forum zichzelf bijna als overbodig mogen beschouwen... en wij beter een andere hobby gaan zoeken.

mtb

Berichtdoor mtb » zo 31 jan 2021, 17:25

Er zitten waarschijnlijk standaard 3-1/2 Digit, Analog-to-Digital Converters in met een gevoeligheid van 200mV bijv. de TC14433.
Als je maar 3 digits gebruikt voor 10A, moet je 100mV aanbieden en wordt de shunt dus 10mΩ.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 31 jan 2021, 17:45

De chip is niet van een opdruk voorzien.
We zullen het wel merken als ik de print ga testen.
Ik heb op de print voor R10 soldeerpennen voorzien zodat de waarde eerst kan bepaald worden met de weerstandsbank alvorens de weerstand in te solderen.

De bestelling vd printen plaats ik seffens, levering zal minstens 1 week duren.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 01 feb 2021, 14:49

Michiel ik heb de test met de shunts even overgedaan met opgepoetst (Contact 60) aansluitmateriaal. Ik gebruik nu geen Hirschmann meetklemmen maar degelijke krokedillenklemmen voor aansluiting aan de shunt. De shunts heb ik voorzien van korte draadjes voor nog stabieler contact.

4-punts-meting met 10Ω in de 10V-kring, een A-meter en de shunt waarover de V-meter.

1. de Joy-it VAM10010 van Conrad: 0,01V bij 1,06A
2. de chinees: 0,02V bij 1,04A

Dat lijken me al veel betere resultaten.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op za 06 feb 2021, 8:12, 1 keer totaal gewijzigd.

mtb

Berichtdoor mtb » ma 01 feb 2021, 18:36

Dat is dus 10mΩ en 20mΩ en allebei geschikt voor de stroommeting zonder extra shunt, zoals ik al dacht!
Je hebt ze ook met 5mΩ:
Shuntmeting.png

Zie verder https://youtu.be/nTNH-PT6-84
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

mtb

Berichtdoor mtb » vr 05 feb 2021, 15:33

Wacht nog even met een nieuwe print, want ik ben bezig met een vereenvoudigde/verbeterde uitvoering.
Het principe blijft hetzelfde, maar dan met extra's.
Het rekenen, simuleren en tekenen vergt nogal wat, maar ik denk dat het begin volgende week klaar is.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 05 feb 2021, 15:37

Michiel, die printen zijn al onderweg. Zoals ik eerder al aangaf zijn ze afgelopen zondag besteld.

Een vereenvoudigde/verbeterde uitvoering wil ik altijd wel bekijken, maar het huidige ontwerp gaat in test wanneer de printen begin volgende week geleverd zijn.

mtb

Berichtdoor mtb » ma 08 feb 2021, 17:22

Hier alvast drie extra's, die van belang zijn voor het frontje:
SPS-fbf.png

De foldback scheelt veel vermogen, maar kan ook irritant zijn na een korte stroompiek: schakelbaar maken dus!
De overload-LED geeft niet alleen stroombegrenzing aan, maar ook overbelasting van de LM350 of trafo, wat het is, zie je uiteraard op de meters.
Verder loopt het spanningsbereik tot 30V (toch nog 200mA) en stroombereik tot 3A:
Hier zie je, wat je kan verwachten:
TSPxm.png

Vcc komt aardig overeen met de onderkant van de rimpel op Vc, zodat je ca. 2V lager voor de LM350 een goede indicatie hebt van de maximale stroom bij de uitgangsspanning.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 08 feb 2021, 19:17

Kan je de asc-file online zetten, dat is makkelijker om snel een en ander te doorlopen.
Een vereenvoudiging is het toch niet, maar ik ga me er nu niet verder over uitspreken, ik moet eerst een klare kijk hebben op de reële implementatie ervan.

De printen van het laatste ontwerp zijn vandaag geleverd.
Voor deze dubbele voeding ga ik de foldback niet toepassen maar het lijkt me een uitdaging om toe te passen in een 2de -enkelvoudige- voeding die later nog volgt.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 13 feb 2021, 19:32

De 2de versie van de print wordt getest.

opstelling.jpg

Eerst het schema waarop de nieuwe print is gebaseerd:

PS Breadboard-9.JPG

Als display kan zowel de Chinese als die van Joy-It (Conrad) gebruikt worden. Indien de Joy-It wordt toegepast moet R10 100K zijn ipv 47K.
Rs (eventuele aansluiting extra shunt) is voorzien op de print maar moet gewoon doorverbonden worden bij gebruik van de genoemde displays.

Michiel je laatste opmerkingen zijn niet opgenomen bij dit ontwerp:
    - een extra switch om de ingestelde stroom zichtbaar te maken
    - nog een extra switch om met foldback te kunnen werken
... die komen nog aan de beurt in de enkelvoudige voeding na deze dubbele is afgewerkt.

Voor het testen heb ik de LM350 op een minimale U-koelvin geplaatst om makkelijker te kunnen meten aan alle componenten.

De bruggelijkrichter is momenteel met 1,5A te licht voor deze voeding maar kan wel dienen bij de huidige testen.
De footprint is hetzelfde gebleven als op de eerste printversie maar op deze print is nu geen plaats meer vrij rondom de footprint, zodat het oudere type vd B80C5000/3300 (dat ongeveer 1cm langer is dan het nieuwe van 3,2cm lengte), niet meer op de print past.
Ik heb de huidige B80C5000/3300 nu in bestelling.

Print V2.jpg

Huidige testresultaten en afregelingen:
    - Vóór het aanzetten, P1 - P2 - Tr1 en Tr2 op minimum instellen, Tr1/Tr2 dus ook volledig tegen de klok draaien.
    - Na het aanzetten is de overload-LED aan, de LED gaat uit door te regelen met Tr2.
    - Met Tr1 wordt de uitgangangsspanning op 0 geregeld.
    - Nu kan ik van 0 tot 24,8V regelen waarbij de trafospanning perfect van parallel naar serie omgeschakeld wordt bij 9,8V. Bij het terugregelen vd spanning, schakelt de trafospanning terug naar parallel bij het passeren vd 9,2V.
    - Door de laatst toegevoegde weerstand R23 van 47Ω, is de minimum stroominstelling 100mA, ik meet dan 112mV op de loper van P2.
    - Door bij 5V een 10Ω-weerstand over de uitgang aan te sluiten wordt er ca. 0,5A belast en gaat de overload-LED branden. Ik regel P2 tot de LED dooft en daarbij meet ik dan een spanning op de loper van P2 = 1,6V

Opmerking 14/02 @mtb:
Je stelt dat door toevoeging van R23 (47Ω) de minimum stroominstelling van P2 = 100mA.
Dan ga ik ervan uit dat ik de uitgang mag belasten met 100mA, zonder dat de overload-Led aangaat, terwijl P2 op minimum staat.
Dat is dus niet zo: met een weerstand van ca. 100Ω over de uitgang bij 10,4V zakt de spanning ineen, pas wanneer ik P2 opdraai tot de LED uitgaat heb ik mijn 100mA op de multimeter, op de loper van P2 staat dan 460mV.

mtb

Berichtdoor mtb » ma 15 feb 2021, 21:47

Zet eerst de instelpots TR1 en TR2 (ongeveer) in het midden, zet dan de voeding aan en meet de spanning op de loper van P1 en stel die in op 0V5, de uitgangsspanning is dan 10x dus 5V, met TR1 stel je dat precies in.
Dan draai je P2 minimaal en meet de spanning op de loper, dat is dus de minimale stroombegrenzing (ongeveer 0A12), sluit dan de uitgang kort met een Ampèremeter en regel die met TR2 precies af.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 16 feb 2021, 10:01

mtb schreef:Zet eerst de instelpots TR1 en TR2 (ongeveer) in het midden, zet dan de voeding aan en meet de spanning op de loper van P1 en stel die in op 0V5, de uitgangsspanning is dan 10x dus 5V, met TR1 stel je dat precies in.
Dan draai je P2 minimaal en meet de spanning op de loper, dat is dus de minimale stroombegrenzing (ongeveer 0A12), sluit dan de uitgang kort met een Ampèremeter en regel die met TR2 precies af.

De spanning is ok, geen probleem.
De stroominstelling:
- spanning op loper P2 = 112mA (minimaal ingesteld)
- uitgang kortgesloten met A-meter, best mogelijk afgeregeld met Tr2 ~ 72mA. Tr2 staat dan volledig uitgeregeld tegen de 2,5V, overload-LED 1/2 aan.

Update 15u49:
Wanneer ik P2 instel naar 224mV op de loper komt er 112mA op de A-meter.

mtb

Berichtdoor mtb » di 16 feb 2021, 17:39

Met je aansluitingen naar de shunt neem je nog een paar mΩ mee, hier zo te zien (te)veel, de meting wordt dan onnauwkeurig, je zou R4 direct op BL-RD en R13 op ZW van het display moeten aansluiten.
Maar het is eigenlijk niet zo belangrijk, als de stroombegrenzing maar instelbaar is en het doet, je ziet op het display wel wat die is!

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 16 feb 2021, 18:59

Dacht ik ook, spanning en stroom zijn mooi instelbaar.

Ik ga morgen de print verder afwerken met de juiste koelvin, de 2de print kan ik dan ook al bestukken en afregelen.
Dan is het alleen nog wachten op levering van de "nieuwste generatie" bruggelijkrichters, waarna ik finaal onder vollast kan testen.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 16 feb 2021, 22:04

Ook gefeliciteerd Willy MTB :bakkie:
shit draadje vergeten :oops:

mtb

Berichtdoor mtb » wo 17 feb 2021, 17:48

Je moet het dunne zwarte draadje naar het display niet aansluiten, omdat de hulpvoeding niet geïsoleerd is en je anders de display-stroom mee meet, zie https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... mmeter.pdf.
Kijk verder of ie oscilleert bij stroombegrenzing en indien zo neem dan voor Cy 100pF of hoger.

Terug naar “Elektronicagereedschap”