Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Universele dubbele voeding voor breadboards en testen

Berichtdoor Willy_61 » za 02 jan 2021, 15:56

Als iedereen het er mee eens is, bestel ik morgen 5 printen. Dat is het min. aantal maar voor mij en ook het maximum: deze 5 kosten me met verzending €20, boven de 20 moet ik extra invoertaksen betalen en die liggen hoger dan €20.

@Douwebakker:
Moet jij ook een print (of 2) hebben?
Dan mag je me zeggen wat je het liefst hebt: de ventilatorprint los vd voedingsprint of 1 geheel zoals hierboven.

Als het voor mij alleen is bestel ik ze los van mekaar, dat spaart me het knipwerk, kostprijs is hetzelfde.

Ik plaats hierboven de gerbers (in rar-file) in bijlage.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 03 jan 2021, 11:54

De printen zijn besteld :-)

Alle printen zijn gereserveerd.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 11 jan 2021, 17:18

De printen zijn toegekomen en goedgekeurd. Vermits ik bij deze echt verplicht van de kleinste onderdelen naar de de grootste moet werken, kan ik nog niet direct beginnen met bestukken. Morgen of overmorgen verwacht ik de laatste onderdelen van Reichelt.

Daarom wat tijd over gehad om wat te spelen met de documentatie:

Om alle betrokken tekeningen bij mekaar te houden en het zo duidelijk mogelijk te houden, plaats ik hier de eerder geposte samenstelling van de Bopla behuizing met het front, opnieuw.

Prototype-2.jpg

Voor eigen meetapparatuur e.d. bestel ik nooit frontpanelen maar gebruik ik een aluminium paneel van 2mm dik, waarvan de "goede kant" beschermd is door een folie. Dit paneel knip ik in de juiste afmetingen.

Het boorplan heb ik op schaal 1/1 afgedrukt en dit positioneer ik exact op het paneel waarna ik het vastkleef met tape.

Boorplan.jpg

Daarna alle boorcenters doppen (of punten). Dan mag het boorplan er terug af en noteer ik op de beschermfolie van het paneel de boordiameters naast de centers. Zo ben ik klaar om te boren (en daarna ontbramen).
Als alle gaten gemaakt zijn moeten nog de rechthoekige uitsparingen voor de displays op de folie getekend worden. Als de 8mm gaten exact geboord zijn kan je de buitenkant van die gaten als referentie nemen om van daaruit, haaks met de zijkanten, de lijnen van de rechthoeken uit te tekenen.
Vervolgens met een wipzaag (met metaalzaagje) de rechthoeken uitzagen, telkens 2 zijden vanuit het gat van 8mm.
Afwerken met een zoete vijl, display inpassen en zo nodig hier en daar nog wat uitvijlen.
Opletten dat de beschermfolie niet beschadigd wordt door bv. een bankschroef!

Als alle onderdelen passen en er niets meer moet aan bijgewerkt worden, kan de beschermfolie van het paneel verwijderd worden.
Best het mooie oppervlak niet aanraken, het is vetvrij, houden zo tot de "front afdruk" erop gekleefd is.

Front opdruk.jpg

Ik gebruik transparante, stijve, zelfklevende folie van Avery Zweckform, type 2500. Het formaat is A4 en kan bedrukt worden met een InktJet printer. Ik laat de folie meestal een uurtje liggen voor ik hem op het paneel ga kleven, maar in principe is de inkt al droog na 5 à 10 minuten.
Het plaatsen van de folie moet heel voorzichtig, en van de eerste keer goed, gebeuren. Het feit dat de folie behoorlijk stijf is helpt wel en voorkomt ook luchtblaasjes.

Compositie SubTop met gedeeltelijke bedrading:

Compositie SubTop-3.jpg

Ik plaats de NTC's in het center tussen de 2x LM350, ongeveer 1cm hoger dan de bovenkant vd LM350.
Onder voorbehoud dat de schroefdraad van de NTC dicht genoeg bij de body start: gaatje van 2,5mm boren en draad M3 tappen, anders gat van 3.5mm boren en de NTC met klemrondel en moer bevestigen.

Achteraan komt ook de gezekerde netstroom-toevoer met verlichte schakelaar.

In de volgende post, foto's van de afgewerkte printen :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » wo 13 jan 2021, 19:04

Deze namiddag het printje voor de FANS bestukt en getest.

Met de pot ingesteld op 9k3 heb ik exact de duty-cycles zoals berekend door de ontwerper:
Frequentie van het PWM-signaal = 48Hz met een ON-time van 66%.
Wanneer ik de NTC opwarm wordt de frequentie van het PWM-signaal 90 à 100Hz met een minimum ON-time van 80%.

Met een 2-draads ventilator van 80x80x25 en een max. stroom van 150mA werkt de koeling perfect.
Wanneer ik echter mijn kleinere 2-draads SUNON 50x50x10 ventilatoren (verbruik van 90mA) aansluit, weigeren die soms te starten met draaien. Ik voel op de schroef wel dat ie staat te trillen, zo een beetje als een wisselstroom motor waarvan de startcondensator kapot is.

Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 13 jan 2021, 23:22

Die SUNON heeft blijkbaar meer spanning nodig om op gang te komen.
Met een toevoeging kan de schakeling, bij de start, een tijdje op max blijven.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 14 jan 2021, 7:43

Bedankt Anne, zo weet ik dat het ligt aan de minimum spanning waarbij de ventilator werkt.
De aanpassing die je voorstelt zal wel werken, maar vergt een nieuwe print, dus doe ik eerst nog 1 poging met een ander type: Sunon MF50151VX-1000U-A99 , een robuuster type (50 x 50 x 15 mm -127mA) dat een werkingsgebied heeft van 4.5 - 13.8 V, dat zou volgens mij moeten werken.

Binnen enkele dagen heb ik die binnen en als die desondanks ook problemen oplevert ga ik over van PWM-regeling naar ON/OFF regeling met een LM741, die heb ik in het verleden al meer gebruikt en werkt bij elk type ventilator.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 15 jan 2021, 15:05

Ik heb beide voedingsprinten bijna bestukt en enkele problemen ondervonden met gaatjes die te klein zijn:
    - Transistoren en Fet's hebben in de footprints gaatjes van 0,4mm, dat zou 0,6mm moeten zijn. Ik heb blijkbaar een verkeerde footprint genomen bij het ontwerpen van de printen. Die gaatjes moeten uitgeboord worden naar 0,6mm.
      - Bij de voeding heeft T2 een doorgemetalliseerd gat (Source), dat moet dan zowel boven als onder gesoldeerd worden.
      - Bij de ventilatorsturing betreft dat T1 en T2 (Collector), zelfde behandeling.
    - Bij de voeding komen veel diodes 1N4001 en 1N4007 voor en die hebben gaatjes nodig van 0,7mm terwijl 0,6mm is voorzien. Ik gebruik die zelden, eerder de 1N4148 of 1N4448, tenzij ik meer stroom nodig heb dan 150mA max. Ik ga die allen vervangen door de 1N4448, die voldoet volgens mij ruimschoots voor wat ze moeten dienen en dan moeten die gaatjes niet uitgeboord worden.
@Anne: kan je me bevestigen dat deze vervanging zonder meer kan? Ik denk dan vooral aan het extra voedingsgedeelte voor de relaissturing en display, en dat van de negatieve voeding.

Ik moet nu alleen nog de koelvin met 2x LM350 zien te monteren, maar dat wordt een prutswerk, voor mij althans door mijn beven. Met de andere onderdelen al gemonteerd is er bijzonder weinig manoeuvreerruimte.
Normaal plaats je die regelaars met een klem op de koelvin maar vermits er hier 2 op moeten komen, moet je er ook nog een mica plaatje onder steken om elke regelaar te isoleren t.o.v. de koelvin. Ik ga het proberen, maar als het me te moeilijk wordt ga ik ze uiteindelijk elk met een schroef monteren.
( Ik heb het hier -zoals op het schema- over 2x LM350, maar ik ga uittesten of de eerste LM350 kan vervangen worden door de LM317T )

Ik krijg net een ingeving :idea: :
Ik heb nog 1 onbestukte print op reserve: ik ga daar eerst de 2 regelaars (met mica) d.m.v. de klemmen juist positioneren op de koelvin, zonder ze vast te solderen. Tevens de koelvin al even vastschroeven op die print, als dat goed lukt is de "schroefdraad" in de koelvin ook al voor bereid. Daarna moet het makkelijker zijn om dat geheel te monteren op de "bijna klaar" print.

Als alles getest is zal ik de printlayout wel aanpassen en nieuwe gerbers posten.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 jan 2021, 17:00

Voor D2, 3, 4, 6, 7, 12 geen probleem.
Bij D10 en vooral D8 zouden de inschakel stroomstoot op de duur wel 's slecht kunnen aflopen.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 15 jan 2021, 17:58

Ok, dan blijft D8 en D10 = 1N4007, die moeten dan wel uitgeboord worden met 0,8mm. De kathode van D8 moet dan ook bovenkant print gesoldeerd worden.

Terug naar “Elektronicagereedschap”