`Waar op te letten bij aanschaf gebruikte oscilloscoop?

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

`Waar op te letten bij aanschaf gebruikte oscilloscoop?

Berichtdoor avdboom » wo 11 sep 2019, 15:30

Ik zit er aan te denken om tweedehands een analoge oscilloscoop te scoren. Budget is krap maar voldoende <100 Euro, liever in de buurt van de 50.

Ik wil hem voor audio toepassingen gebruiken, maar ook om met arduino toepassingen, evt. ARM cortex in de nabije toekomst (die gaan tot 72MHz).
Het hoeft niet top-of-the-bill te zijn, maar ik wil ook niet meteen tegen beperkingen aan lopen. Als dat een enkele keer gebeurd heb ik op mijn werk nog een snelle Rigol staan, maar dat is niet echt praktisch voor iedere dag.

Ik heb nu e.e.a. op het oog van om en nabij de 40MHz en een enkele 100MHz. Bijv. een Philips PM3209, tektronix TAS465. Ik denk dat dit wel geschikt zou zijn. Maar.... Ik heb nooit met analoge oscilloscopen gewerkt en vraag mij af...

Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Het zijn toch vaak al wat oudere apparaten en ze gaan ook zo nu en dan stuk. Dus de vraag aan de ervaring deskundigen.

PS. Mocht iemand enigsinds in de omgeving Alphen aan den Rijn nog iets hebben staan wat goed is maar weg mag dan mag je mij altijd even een PB sturen :goedzo:

ray5150

Re: `Waar op te letten bij aanschaf gebruikte oscilloscoop?

Berichtdoor ray5150 » wo 11 sep 2019, 17:14

Ik denk dat een puntje (afgezien van een goede werking) waar je op moet letten is dat de beeldbuis nog voldoende licht geeft.
Exemplaren die flink versleten zijn zie je amper de lijn nog ten opzichte van het raster, ook als de intensiteit en focus op maximaal staan.
Wat ook wel eens voorkomt is dat de buis wat ingebrand is, zie je wel eens bij modellen met mV/div en mS/div aanduiding in het scherm.

Voor een leuk koopje zou ik regelmatig hier even kijken, momenteel staat er een Hitachi in Den Haag op.
https://www.circuitsonline.net/aanbod/3/meten

avdboom

Berichtdoor avdboom » wo 11 sep 2019, 21:10

Bedankt voor je tips Ray.

20MHz is wel een beetje de bodemgrens, het liefst heb ik iets waar ik nog een tijdje mee vooruit kan. Maar goed, jij wees alleen op de plek die ik in de gaten kan houden. Thanks.

Maarja, dilemma's... Leeftijd, prijzen, funkties en "kwaliteit van het merk", ik ben er allemaal niet zo in thuis.

Ik kan bijv. voor zeg 70 Euro een Philips PM3209 (40MHz) overnemen, ziet er net uit maar zal vast al wat jaartjes op de teller hebben.
Voor ongeveer het dubbele een Tektronix TAS465 (100MHz) die er netjes uit ziet. Met wat extra funkties uiteraard.
Voor ongeveer er tussen in weer een Hameg HM407 (40MHz), zit qua leeftijd en funkties denk ik tussen beiden in.

Nu zegt mijn gevoel dat ik beter te extra pijn nu kan nemen en niet later opnieuw moeten investeren. Dit zijn toch apparaten die een deel van je leven bij je kunnen blijven en van de generatie dat het nog redelijkerwijs zelf te repareren is (i.t.t. de digitale broeders).
Of ga je dan juist voor de gulden middenweg, of gewoon niet zeuren en eerst op een oude fiets leren?

Iemand bekend met deze scopes en 1 die er positief uit springt? Niet dat het perse 1 van deze moet worden hoor, maar even voor mijn idee...

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 14 sep 2019, 21:51

Deze vandaag bij een zeer vriendelijke man opgehaald die hem ook uitgebreid gedemonstreerd en uitgelegd heeft aan mij. Iets boven mijn budget gegaan, maar wel 100MHz, moderne functies en goed gevoel.

Mijn telefoon is hier de funktiegenerator, dus het signaal is ingezoomd lekker grillig....

Me happy, gaat een wereld voor mij open nu, kan ook eens verder met troubleshooten aan mijn Relaixt met grillen bijv...

#mannenspeelgoed :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 14 sep 2019, 21:56

Leuk dingetje :rock: Gefeliciteerd!
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 14 sep 2019, 21:57

Netjes ! :goedzo:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 14 sep 2019, 22:18

:goedzo:
shit draadje vergeten :oops:

democles

Berichtdoor democles » zo 15 sep 2019, 16:15

:goedzo:

johan283

Berichtdoor johan283 » zo 15 sep 2019, 20:53

nice

Terug naar “Elektronicagereedschap”