waar een schaafmachine huren?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Fritzzz

waar een schaafmachine huren?

Berichtdoor Fritzzz » zo 16 mar 2008, 10:27

Voor het maken van een boekenkast heb ik via Marktplaats een partij ruw hout gekocht. Bij een zagerij gelijk op maat gemaakt. De boven- en onderzijde van de planken moet nog wel even glad worden geschaafd. Nu kan ik nergens in de buurt van Rotterdam een verhuurder van een schaafbankje vinden. Wel Boels, maar daar kan maar tot een breedte van 31 cm doorheen. Mijn planken zijn 35.
Iemand een tip? Ik vraag het hier even omdat er veel houtbewerkers op het forum zitten, denk ik zo.
bedankt

Fritzzz.
Wie met de eerste stap tevreden is, maakt geen verre reizen.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 16 mar 2008, 11:23

Wat je nodig hebt is een vandiktebank. Kijk maar eens of je die kunt huren.

Wowly

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » zo 16 mar 2008, 11:28

Daar heb ik ook al naar gezocht, maar niet gevonden. Wat is het verschil eigenlijk?

Fritzzz

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » zo 16 mar 2008, 11:39

Een vandiktebank is een soort 'fixed' schaafmachine. Je stelt de dikte in, je gooit je plank erdoorheen en hij is perfect vlak en geschaafd op de dikte die jij wilt.

Ik zou gewoon naar een goede houthandel gaan (in Haarlem hebben ze een vandiktebank die tot 39,5 gaat, dus het moet kunnen) en vragen of ze hem er even doorheen halen. Kost je misschien vijf euro, waarschijnlijk is het gratis. Het instellen van zo'n ding en het erinstoppen is niet echt veel moeite.

Nils_vn

Berichtdoor Nils_vn » zo 16 mar 2008, 11:43

Als ik me niet vergis, is een schaafbank zo'n ding waarmee je planken 'op dikte' kan schaven, dus een plank met 1 vlakke zijde, gaat er met de vlakke zijde langs onderaan in, en de bovenkant word dan op de gewenste dikte geschaaft.

Een vandiktebank gebruik je op ruw hout haaks te schaven.

juist?
He who nothing questions, nothing learns

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 16 mar 2008, 19:20

Vandiktebank is gemaakt om planken op een perfecte dikte te schaven. Doordat het met schaven gebeurt word de plank spiegelglad. Je kan ook een aantal planken naast elkaar zetten om zo de kleine zijkanten volmaakt haaks te krijgen. Is een betrekkelijk eenvoudige en snelle foolproof manier om je planken te schaven. Je stopt ze aan de ene kant in het apparaat, welke vervolgens de plank zelf door de machine voert langs de schaaf heen.

Als je naar budel wil komen gooi ik ze door de vandiktebank van mijn vader. waarschijnlijk doet een houthandel het voor je voor een appel en een ei, maar ze zullen je wel vreemd aankijken dat je niet bij hun het hout hebt gekocht.....een beetje meubelmaker heeft een vandiktebank, dus je kunt allicht eens vragen.

Wowly

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 16 mar 2008, 20:22

Hoi,

Maar even een plaatje van een vandikte bank:
Afbeelding

Is gelijk wat duidelijker waarom ze niet voor een dagje te huur zijn bij de bouwmarkt...Ze zijn nogal groot en zwaar.

Groet Roland

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 16 mar 2008, 21:09

Yup, da's er een. een dedicated vdb. Die bij ons pa thuis is er een die in de combimachine zit. Meesterlijk apparaat. wat zaken omklappen en instellen en klaar is de vdb. Als je het eenmaal hebt snap je niet dat je zonder kunt.

Jan

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » zo 16 mar 2008, 22:06

Ik hou je aanbod even in gedachten, wowly. Het is wel een stukje rijden vanaf Rotterdam, maar mooie gladde planken, dat is ook wat waard. Inmiddels wel wat houthandels gevonden in omgeving Rotterdam, dus morgen maar eens even bellen.
Bedankt voor alle info, nu weet ik in elk geval wat een vandikte bank is.

Fritzzz.

richard

Berichtdoor richard » zo 16 mar 2008, 22:09

De normale volgorde is de ene zijde vlak schaven op een vlakbank en dan de andere zijde op dikte schaven onder de vandiktebank. De kanten haaks schaven doe je ook op de vlakbank, de vandiktebank is daarvoor te onnauwkeurig.
Genoeg is beter.

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » zo 16 mar 2008, 22:16

hoi,

't is wel goed recht hoor. Het gaat puur om het weghalen van de ribbeltjes van de lintzaag (?) waarmee de dikke platen uit de boom zijn gezaagd. Het schors zat er nog aan. We hebben er gisteren in een zagerij prachtige planken uit kunnen zagen. 6,5 cm dik, dus een beetje schaafruimte is er wel over. Ik denk dat als er boven en onder 1 of 2 mm af is dan is dat meer dan voldoende. Ik dacht het eerst even met de bandschuurmachine te doen, maar dat viel tegen. Zat ook een beetje gesleten bandje op, dat helpt ook niet. Schaven zal het mooiste zijn, denk ik.

Fritzzz.

asterduc

Berichtdoor asterduc » zo 16 mar 2008, 23:08

heeft die zagerij dan geen schafmachine waar ze ze kunnen over gooien?

Huren gaat moeilijk zijn omdat verhuurbedrijven daar geen interesse in hebben.
1. die toestellen komen terug met ingekapte bijtels (doordat er meestal wel ergens nagels in planken zitten, vooral als ze al eens gebruikt zijn).

2. dikwijls defecte mechaniek doordat hij te diep was ingesteld. Een sterke vandikteschaaf probeert dan die plank er toch nog door te trekken. Als er dan nog eens te weinig of geen glijmiddel op de plaat ligt ben je helemaal klaar!

Best mee naar een zagerij of houtbewerker en het gewoon 'laten' uitvoeren. Dat gaat eenvoudiger te vinden zijn en zeker niet duurder. Ben je ook gelijk je handen niet kwijt als er iets fout gaat.

Groeten,
Ed.

indoubt

Berichtdoor indoubt » zo 16 mar 2008, 23:46

Houtland heeft er een die zit aan de nieuwe weg tussen rotterdam en zoetermeer de Nweetikveelwat)

Of ze andermans hout willen behandelen weet ik niet maar ik heb er laatst canadian maple gekocht en op dikte laten maken
Always be in doubt until sure

Fritzzz

Berichtdoor Fritzzz » ma 17 mar 2008, 17:54

Die zagerij had ook wel een schaafbank, maar ik dacht dat het wel meeviel met de ruwheid. Daar heb ik nu spijt van. Een rondje rondbellen leverde een bedrijfje in 's Gravenzande op dat het voor weinig wil doen. Dat is redelijk in de buurt, dus daar ga ik maar voor.
Ieder bedankt.

Fritzzz

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”