Budget cirkelzaag of zaagtafel?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Ivo

Budget cirkelzaag of zaagtafel?

Berichtdoor Ivo » ma 18 feb 2008, 11:25

Goeiemorgen, op deze heldere maandag met ijs op het dak van ons schuurtje.

Het huis begint aardig af te raken sinds onze verhuizing, en binnenkort is het weer lente en kan er lekker geklust worden in het schuurtje/de tuin. Ik wil wel weer eens een hoorn bouwen, niet helemaal Gallehus-intensiteit maar toch wel wat ingewikkelder dan een paar rechte planken. Ik wil dingen in verstek gaan doen enzo. Dan is de bouwmarkt niet je beste vriend, leert de ervaring.

Ik zoek derhalve een zaag om zelf mee te zagen (duh), om plaatmateriaal op maat te zagen en om in verstek te zagen. Het geheel moet redelijk instelbaar zijn op maat en zaaghoek.

Nu heb ik een Ferm bovenfrees van 35 euro, die mijn klusintensiteit moeiteloos kan weerstaan. Wegens financiële beperkingen en omdat mijn ervaringen met budgetspul dus niet slecht zijn, kijk ik naar de aanbiedingen van bouwmarkten. Ik zie bij Gamma een cirkelzaag van 60 euro, bij Karwei (geloof ik) een tafelzaag van 50 euro. Ik vind dit wel erg lage bedragen voor een powertool, dus ik neig naar een prijsklasse hoger. Is dat nodig? Kan ik die budgetspullen wel vertrouwen voor incidenteel gebruik?

Verder vroeg ik me af wat jullie handiger vinden, een tafelzaag of een cirkelzaag? Ik heb niet zoveel ruimte om het ding op te slaan (schuur is te vochtig, moet het dus in huis(je) opslaan). Maar een tafelzaag is misschien beter om mee te werken dan een cirkelzaag en een zaaggeleide?
We want to be happy, bold and free

Implo

Berichtdoor Implo » ma 18 feb 2008, 11:40

Mijn vader heeft voor een paar jaar terug een zaagtafel gekocht voor de verbouwing van het huis.

Hij heeft diverse merken uitgeprobeerd, en op een gegeven moment stond hij bij een tafeltje van black & decker.. Vroeg hij de verkoper hoeveel mm afwijking nog aanvaardbaar was, zei de verkoper dat een mm of 2 vrij normaal was, ook bij de concurrenten.

Nu weet ik niet wat daar van waar is, maar ik adviseer om goed op te letten wat de minimale tolerantie is van zaagtafels.

Wij hebben nu een mooi tafeltje staan van Festool, je betaalt er iets meer voor, maar dan heb je echt goede kwaliteit, ook uitbreiden is makkelijk, we hebben nu 1 tafeltje, en maximale zaagbreedte is 28cm. Maar er zijn uitbreidingen voor te krijgen, dat je dus veel breder kunt zagen.

sietse

Berichtdoor sietse » ma 18 feb 2008, 11:57

Mij voeldoet de circelzaag samen met de workmate prima. Een volle plaat materiaal laat ik toch bij de bouwmarkt in handelbare en vervoerbare delen zagen. Voor het verstekzagen zijn er hoekmeters in de handel, maar aangezien het toch meestal 45* is, voldoet een tekendriehoekje ook prima.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 18 feb 2008, 12:37

ik heb nog wel een workmate accesoire waarmee je van je workmate een zaagtafel kan maken over. doe een donatie aan Zelfbouwaudio.nl wat zoiets je waard is en je mag 'm komen halen. moet je wel zelf voor de cirkelzaag zorgen uiteraard

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » ma 18 feb 2008, 14:07

Copy-paste uit het "Zeurende papa's" gereedschap topic in de kantine:

Ik heb er eentje van 129 euro (aanbieding). Geen pootjes, dus op een stevige ondergrond plaatsen. Wel softstart en motorrem bij uitschakelen, van beiden had ik niet gedacht dat ik het zo prettig zou vinden.

De tafel is te klein voor plaatmateriaal van 244x122, en het blad stond schever dan de toren van Pisa. Zaagblad netjes haaks afgesteld en een hulpstuk gemaakt voor haaks zagen van plaatmateriaal. Sindsdien heb ik er enorm veel plezier van.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » ma 18 feb 2008, 14:10

Heeft iemand trouwens suggesties voor een adres waar je profielen kunt kopen die in de "slots" van zo'n zaagtafeltje passen? Ik zou zelf wat hulpstukken willen maken die door de slots schuiven, maar heb tot nu toe niets kunnen vinden wat goed past. Daarom gebruik ik nu alu U-profielen die langs de zijkant van de tafel schuiven, maar ideaal is dat niet.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 18 feb 2008, 14:22

een b&d of een einhell zaagtafel MET verstek zagen heb je al tussen de 120-200 euro.

Werkt prima voor niet al te zware materialen.

Nijn

Berichtdoor Nijn » ma 18 feb 2008, 18:35

Ik werk zelf in een DHZ-zaak en heb onderlaatst een van onze aanbiedingszaagtafels gekocht. (Geloof ergens rond de 120 euro in de aanbieding). Mijn vader is vroeger timmerman geweest en was positief verrast over de kwaliteit van het apparaat. Natuurlijk kun je het niet vergelijken met een Festo, maar daar was de prijs dan ook naar. De nauwkeurigheid van de schaalverdeling is minder, maar ik zet toch altijd een potloodstreepje op de plek waar ik ga zagen.

Het enige waar ik wel op zou letten is het standaard zaagblad dat erbij geleverd zit. Meestal heeft dit een tand of 40 en is vooral geschikt om af te korten. (Dus blad is niet heel dik, tanden zijn nogal 'wijd' (10-20 graden) geslepen zodat je sneller af kunt korten). Als je platen wilt zagen, kun je beter een fatsoenlijk widiablad met veel tanden (>60) en een fijnere hoek (5 graden), dan zaag je fijner en deze 'zwabberen' ook minder.

Afijn, na zagen van een aantal platen in verstek toch maar besloten een ander blad te kopen. Kosten om en nabij de 50 euro, maar het bleek dat de bladen van de platenzaag op het werk ook pasten en ik heb een oude - wel nieuw geslepen - van mijn baas gekregen, voor nop :D.

En ik moet je zeggen dat dat toch wel een heel stuk fijner zaagt. Kortom ik zou kijken of op zo'n goedkope zaag(tafel) de geleiders een beetje degelijk aanvoelen en er een goed blad opzetten.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes,
Martin

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 18 feb 2008, 18:37

vermogen + toerental is ook vrij belangrijk (belast)

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 19 feb 2008, 0:12

Nou met een freesje kun je denk ik beter terecht in de budget klasse als met een zaagtafeltje.

Een goedkope freesmachine heb ik ook en dievoldoet, voor mijn beperkt gebruik, prima maar van de budget zagen heb ik er nog geen goede gevonden. Ik heb enkele budget afkortzagen en kleine zaagtafeltjes gehad. Het was altijd prutsen met die dingen en vooral de geleidingen schoten te kort. De zaagbladen zijn meestal ook niet geweldig. Je moet erg goed opletten wat je koopt.

Uiteindelijk heb ik nu een metabo zaagtafel, deze was wel flink duurder (ruim 400€) maar er zitten goede bladen bij en puike geleidingen. Enige nadeel is het gewcht van 70kg maar gelukkig zitten er aan een kant wieltjes onder.
Always be in doubt until sure

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 19 feb 2008, 8:13

Met een frees kan je idd een hoop.

Echter ben je wel iets langer bezig met je geleider goed zetten en kan je niet zomaar 18 en 22mm hout verstek zagen.

Ook kan je de hoek bepalen die je zelf wilt hebben.

Mijn vader heeft een B&D tafelzaag en die werkt voor de rest helemaal prima, mits je er geen dikke blokken loofhout doorheen gooit (daar heeft het ding toch net niet het vermogen voor)

Ivo

Berichtdoor Ivo » di 19 feb 2008, 15:18

Henkjan schreef:ik heb nog wel een workmate accesoire waarmee je van je workmate een zaagtafel kan maken over. doe een donatie aan Zelfbouwaudio.nl wat zoiets je waard is en je mag 'm komen halen. moet je wel zelf voor de cirkelzaag zorgen uiteraard

Ik heb geen workmate... maar ik stel je aanbod zeer op prijs.

Ik dacht sowieso aan een donatie aan ZBA, omdat ik hier nu al een tijd dagelijks kom en er veel plezier aan heb. Onbetaalbaar!

Ivo

Berichtdoor Ivo » di 19 feb 2008, 15:44

Ik krijg de indruk dat je in een zaag toch iets meer moet investeren dan in een frees. Ik had ook al het intuïtieve gevoel dat een kleine zaagtafel met shabby geleidingsmateriaal niet de moeite is. Jullie maken het explicieter.

Het budget moet maar wat omhoog. Verder maar eens kijken wat ik verder nog aan faciliteiten moet realiseren om het zelf zagen zinnig te kunnen doen. Ergens trekt een zaagtafel me het meest, vanwege de complete installatie met alles erop en eraan. Aan de andere kant vond ik dit: http://wayneofthewoods.com/circular-saw-cutting-guide.html

Afbeelding

Dit ziet er uit als een mooie manier om een zaaggeleide te maken en in dat geval, met een stabiele werkbank en extra schragen tot mijn beschikking, heeft een zaagtafel misschien niet zoveel meerwaarde dan een cirkelzaag. Moet je wel heel netjes recht/haaks de zaaggeleide vastklemmen, wat een lastige klus kan zijn.

Ivo

Berichtdoor Ivo » di 19 feb 2008, 16:52

Disclaimer, nav Roland in een ander topic: Powertools zijn natuurlijk heel gevaarlijk. Wees voorzichtig, bezint eer ge begint en let goed op dat je jezelf niet beschadigt.

markje

Berichtdoor markje » wo 20 feb 2008, 7:53

Ik gebruik meestal een lange waterpas of een rij als geleiding en zaag alles met de cirkelzaag. Ik heb ook al eens zitten kijken voor een zaagtafel, maar ik wil hem ook als cirkelzaag kunnen gebruiken en dat wordt het een dure hobby. Dus nu wordt het een mooie cirkelzaag en dan een geleiding zoals hierboven denk ik (ziet er wel handig uit).

Groeten Mark

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 20 feb 2008, 8:29

Ik heb ook een budget tafel van EINHELL. werkt prima!
Het zaagblad is goed (weet niet beter) en al je rekening houdt met de +/- 2mm zaagbreedte ga je daar al niet de mist in.

alleen het onderstel is gammel. dus heb hem ergens anders op gefixeerd.

Wel iets voor het stof regelen, als je binnen zaagt. (net als bij frezen natuurlijk) het zaakje raakt anders snel verstopt namelijk binnenin.
En omdat hij op een tafel is gefixeerd, is schoonmaken niet 1 2 3 gebeurt.

enige features die ik heb zijn in hoogte verstelbaar blad, en natuurlijk de hoek. de mate van instelbaarheid is niet super helaas, maar ik meet het altijd na met de hand....

Het moet ook niet temakkelijk worden allemaal!

asterduc

Re: Budget cirkelzaag of zaagtafel?

Berichtdoor asterduc » wo 20 feb 2008, 18:30

Ivo schreef:Verder vroeg ik me af wat jullie handiger vinden, een tafelzaag of een cirkelzaag? Ik heb niet zoveel ruimte om het ding op te slaan (schuur is te vochtig, moet het dus in huis(je) opslaan). Maar een tafelzaag is misschien beter om mee te werken dan een cirkelzaag en een zaaggeleide?

Tafelzaag alleen als het een precisiezaagtafel betreft. Die ga je niet voor 50 euro kopen, ook niet voor 100 en zelfs niet voor 1000 euro.

als je preciesiezaagwerk wil uitvoeren en weinig plaats en beperkt budget hebt zal het dus geen tafelzaag worden.

Let ook op met die low-budget electrische toestellen, die deugen NIET voor vakkundig werken. Je zult al snel naar 200 euro moeten gaan voor de machine en het snijgereedschap en gelijders. Maar dan heb je al wel wat. Best uitkijken voor overjaars model, die zijn meestal beter en prijsgunstiger als de nieuwe modellen.

Ik heb de meeste toestellen van Metabo, maar ook zij maken nu hun toestellen in China (jammer genoeg vorige maand nog ontdekt).

Wat ik best value for money vind is Peerles, zowel in boormachine, freesmachine en circelzaag.
Makita doet het volgens mij ook goed maar heeft zijn prijzen de laatste jaren op een hoger niveau getilt.

Ivo

Berichtdoor Ivo » ma 25 feb 2008, 3:31

Van het weekend even in een doethetzelfzaak geweest en wat apparaten betast besnuffeld. Ik krijg het gevoel dat ik met minder dan kwaliteit niet echt gelukkig ben. Ik zoek een manier om van onnauwkeurigheid af te komen, dan is het natuurlijk uiterst dom om iets te kopen dat waarschijnlijk niet al te nauwkeurig is.

Bedankt, ik heb wat om over na te denken.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 26 feb 2008, 8:35

Misschien eens snuffelen hier??

http://www.daanveilingen.nl/Items.aspx?CategoryId=5

Suc6!

(ook met de tapped horn btw. ik ben er destijds mee gestaakt om de hivi's een waardig projectje te geven!

Maar wat in het vat zit verzuurd niet....

Jasper

Berichtdoor Jasper » wo 27 feb 2008, 14:21

Om maar eens een tegengeluid te laten horen: ik heb dus zo'n supergoedkoop zaagtafeltje van de Gamma en ben er nog best tevreden mee! Ik heb er geloof in de aanbieding 40 euro voor betaald.
Tot 20cm werken de geleiders prima en ook de hoekverstelling gaat best aardig. Voor grotere stukken gebruik ik meestal een stuk hout wat ik met lijmklemmen vast zet aan de plaat zodat deze als langsgeleider fungeert.

Ik heb het zelfs gebruikt om een hardhouten bed mee te klussen! Eerlijk is eerlijk: het zaagblad liep een paar keer vast als ik er iets te snel doorheen wilde. Bij MDF heb ik absoluut geen problemen, ook niet met dikkere platen. Dat gaat er als boter doorheen.

Je moet zo'n goedkope dus niet gaan gebruiken om gefineerd MDF mee te gaan zagen of ander precisie werk. En ook voor hardhout is ie niet zo geschikt (ook al kan het met enige moeite wel).
Het was voor mij gewoon een grote verbetering t.o.v. mijn goedkope decoupeerzaag: sneller en preciezer.
Zolang je met MDF blijft werken en het accepteerd dat je wat onvolkomendheden oplost met wat bruislijm en plamuur, dan hoef je echt geen honderden euro's te steken in een super-zaagtafel. Overigens wil ik dus niet zeggen dat iedereen maar voor budget-spul moet gaan, maar je moet eerst bedenken hoe vaak je iets gaat gebruiken en welke precisie je wilt.

Ik ga komende maanden aan de slag met de Arion 5.2 set (zie nieuw topic). Dit ga ik doen met een decoupeerzaag van 10 euro, zaagtafel van 40 euro, een bandschuurmachine van 15 euro en een freesmachine van 20 euro! Die paar uurtjes extra handwerk om de oneffenheden weg te krijgen neem ik dan maar voor lief ;)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 27 feb 2008, 16:19

De B&D van mij vader heeft nergens last van. Hij had het enkel moeilijk met een loofboom stronk van 10cm dik :P

Deze B&D was iets van 150 euro.

Hans Nootdorp

Re: Budget cirkelzaag of zaagtafel?

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 29 feb 2008, 12:17

asterduc schreef:Wat ik best value for money vind is Peerles, zowel in boormachine, freesmachine en circelzaag.

Is dat niet net zo iets als een expresso-apparaat van BMW kopen? :? :) :wink:
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 29 feb 2008, 12:33

Ik ben het met Markje en Asterduc eens:
een handcirkelzaag heeft wel wat voordelen boven een zaagtafel.
1. Bij een zaagtafel loop je al snel tegen de maximum breedte van het te zagen hout aan. Bij een cirkelzaag is dat eigenlijk onbeprkt.
2. Met een cikelzaag kun je nauwkeuriger werken dan met een (gemiddelde) tafel. Op de tafels onder 500,- a 1000,- zit toch wel wat speling.
3. Als je schuine stukken wilt afzagen gaat dat met kleinere/eenvoudige tafels eigenlijk niet. De geleider die er daarvoor bij zit (als ie al er op zit)is vaak erg klein en instabiel. Met een cirkelzaag maakt het niet uit in welke richting je wilt zagen. Denk maar eens goed na hoe je die schuine stukken met een tafel zou moeten/kunnen zagen.
4. Een tafel neemt altijd opbergruimte in.
5. Als je handcirkelzaag met 2 handen vasthoudt, kun je niet in je vingers zagen. Een niet onaanzienlijk voordeel. :)
Ik ga er wel van uit dat je met de cirkelzaag met een langsgeleider zaagt.
Gewoon een rechte lat van ca. 10 cm breed en 100/150 cm lang die je steeds met 2 lijmtangen op het werk vast zet. Rustig zagen met cirkelzaag tegen de geleide-lat aan gedrukt houden. Bij aftekenen moet je de plaats van de geleide-lat aftekenen. Plaats van lat is op vaste afstand vanaf de zaagsnede (ca. 10/14 cm).
Let op: bij schuin (verstek) zagen verandert bij de meeste machines wel de offset iets....

Klein nadeel van de handcirkelzaag: als je van een klein plankje nog iets wilt afzagen heb je geen ruimte meer voor geleide-lat.

Ik heb zelf erg goede ervaring met de handcirkelzaag met veel schuine/verstek panelen. :) Kijk maar bij de Menhir-showcase.

ps De zaaggeleider in de link van Ivo lijkt mij goed werken zolang je niet verstek zaagt; dan is aftekenen makkelijker dan met mijn losse lat. Lijmtangen blijven volgen mij ook met dat hulpstuk noodzakelijk; om verschuiven te voorkomen. Als je echter wel verstek gaat zagen, klopt de streep niet meer. (scharnierpunt van cirkelzaag ligt nl. boven het werkstuk, dus zaagblad draait naar binnen bij verstekinstelling)
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Ivo

Berichtdoor Ivo » vr 29 feb 2008, 16:04

Hans Nootdorp schreef:ps De zaaggeleider in de link van Ivo lijkt mij goed werken zolang je niet verstek zaagt; dan is aftekenen makkelijker dan met mijn losse lat. Lijmtangen blijven volgen mij ook met dat hulpstuk noodzakelijk; om verschuiven te voorkomen. Als je echter wel verstek gaat zagen, klopt de streep niet meer. (scharnierpunt van cirkelzaag ligt nl. boven het werkstuk, dus zaagblad draait naar binnen bij verstekinstelling)

Ik geloof dat die site er van uit gaat, dat je voor verschillende hoeken verstek ook verschillende zaaggeleiders maakt. Het principe is dat je een latje op een plank lijmt/schroeft en dan met je zaag langs het latje schuift; het resultaat is een zaaggeleider die precies pas is op jouw zaag. Je hoeft alleen de zaaglijn langs je afgetekende lijn te leggen en vast te klemmen, dáár komt de nieuwe zaagsnede. In geval van verstek zul je inderdaad een nieuwe zaaggeleide moeten maken op die specifieke zaaghoek, die is dan ook precies pas.

Bedankt voor je heldere uiteenzetting. Jij kan goed overweg met een cirkelzaag, zoveel is duidelijk. Goeie tip ook over met twee handen de zaag vasthouden. :wink:

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”